veulen al maanden diarree scheten

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

jecco_ellen

veulen al maanden diarree scheten

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-09-08 15:42

Ik heb een veulen van 5 maanden die al vanaf 2 weken constant zijn benen onder de diarree zitten.
Zijn poep zelf is normaal, maar laat scheten met diarree waardoor hij elke dag gewassen moet worden.
Hij wordt altijd op tijd ontwormd en de dierenarts weet niet wat het is. Waarschijnlijk gevoelige darmen, en begreep er niks van.
Hij heeft nu een spuit gekregen die ik 5 dagen, 2 maal daags moet geven (finidiar) maar ik heb het idee dat dit geen oplossing is.
Hij krijgt hooi, heel af en toe op het gras, drinkt nog melk bij moeder, drinkt water en krijgt ook pavo biks voor veulens tot 8 maanden.

Wie weet er hier een oplossing voor?

groetjes ellen

ellepelJarig

Re: veulen al maanden diarree scheten

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-08 15:48

je zegt dat hij heel af en toe op het gras komt,is het dan ook beter?

sommige veulens reageren op de melk van de moeder,wij hebben ook een veulen op stal gehad die wanneer de moeder bepaald hooi at dus last kreeg van hetzelfde.
kreeg de moeder ander hooi en dan ging het beter.
experimenteer eens met ander hooi,of zet ze samen helemaal op gras,laat het hooi weg en kijk of het dan verbeterd

hoogendroog

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-08 15:50

Geeft de moeder wel voldoende melk? Als de moeder namelijk niet zo heel veel geeft, blijft het veulen ook aan de dunne. Ik neem aan dat je natuurlijk al lang ontwormd hebt.

jecco_ellen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-09-08 06:07

Hoi,
Ik heb hier niet de mogelijkheid om ze constant op het gras te zetten, vandaar dus af en toe.
Ik wist vorig jaar ook niet dat de merrie drachtig was, dus had niet echt op een veulen gerekend.
Want veulens moeten lekker elke dag kunnen dartelen op een wei.
Wel was de merrie aan het eind heel erg aan de dunne scheten en had zij hetzelfde probleem, maar dat is zo goed als over, hele kleine spettertjes heeft ze nog wel af en toe.
Het veulen eet ook haar poep, dus krijgt zo wel alles wat zijn moeder ook heeft, dus ook bepaalde bacterien.
De dierenarts zei dat de merrie heel veel melk geeft omdat hij in het begin erge jeuk had en zich ook kaal schuurde (en hij groeit ook als kool), dat kon niet door de wormen komen, omdat ik hem vanaf het begin vaak ontwormd had.
Ander hooi heb ik ook al geprobeert, maar dat hielp niet en met de veulenbrokken stoppen wil ik liever niet.
Hij heeft wel in het begin dezelfde brokken gegeten als zijn moeder, want dacht dat dat mocht, maar bleek achteraf dat hij dat helemaal niet mocht. Wist ik niet.
Kreeg 1 week later te horen dat zijn darmen dat nog helemaal niet aan konden.
Hij gaat in december naar een opfok, dus hoop dat het dan verbeterd.
groetjes ellen

ellepel schreef:
je zegt dat hij heel af en toe op het gras komt,is het dan ook beter?

sommige veulens reageren op de melk van de moeder,wij hebben ook een veulen op stal gehad die wanneer de moeder bepaald hooi at dus last kreeg van hetzelfde.
kreeg de moeder ander hooi en dan ging het beter.
experimenteer eens met ander hooi,of zet ze samen helemaal op gras,laat het hooi weg en kijk of het dan verbeterd

jecco_ellen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-09-08 06:11

Hoi,
Ik neem aan dat de moeder nog steeds genoeg melk geeft, in het begin dronk hij namelijk te veel en kreeg daar jeuk door en schuurde zich kaal.
Maar misschien is dat nu anders.

Hij is al heel vaak ontwormd en dachten ook eerst dat het daar door kwam, maar na 1 week na de zoveelste ontworming kreeg hij weer last.
Ik heb niet het idee dat hij er erge last van heeft qua groei of spelen, want hij groeit als kool en loopt onze shetlander en de moeder bijna de hele dag te pesten.
groetjes ellen

capraibex70 schreef:
Geeft de moeder wel voldoende melk? Als de moeder namelijk niet zo heel veel geeft, blijft het veulen ook aan de dunne. Ik neem aan dat je natuurlijk al lang ontwormd hebt.

jesito

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-08 09:27

Hangt er misschien een zoutblok waar die gebruik van maakt, een keer likken kan niet zo heel veel kwaad maar veulens die er royaal gebruik van maken komen daar zeker van aan de diaree.
Eigenlijk is het beter als het nog zogende veulen niet teveel aan de zoutblok komt.
Soms kunnen ze het ook krijgen als het veulen al teveel water drinkt, dit kan ook wijzen op dat de moeder niet genoeg melk (meer) heeft.

detour

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-08 09:29

Hey, weet je al wanneer je het dier gaat afspenen? Of staat het al eens alleen op stal of bij anderen? Als het 5 maanden is moet het dat wel aankunnen mentaal, en misschien kom je dan tot de ontdekking in hoeverre mams van invloed is op haar kind; is mams wel geheel fit en in orde dan?..

raket

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-08 09:33

Wat ik zat te denken: bij mensen die verkeerd ademen, die heel veel lucht doorslikken zie je het ook wel eens. Misschien dat jouw veulen tijdens het drinken bij de moeder ook wat lucht aan zuigt en dat doorslikt????

jecco_ellen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-09-08 15:11

In de stal zelf hangt geen zoutblok, en overdag kunnen ze naar buiten en naar binnen. En buiten heb ik voor de shetlander wel een zoutblok hangen, maar daar doet hij eigenlijk weinig mee.
Over 3 maanden heb ik pas afgesproken dat hij naar een veulenopfok kan, dus weet ook niet of de moeder te weinig melk heeft.
jesito schreef:
Hangt er misschien een zoutblok waar die gebruik van maakt, een keer likken kan niet zo heel veel kwaad maar veulens die er royaal gebruik van maken komen daar zeker van aan de diaree.
Eigenlijk is het beter als het nog zogende veulen niet teveel aan de zoutblok komt.
Soms kunnen ze het ook krijgen als het veulen al teveel water drinkt, dit kan ook wijzen op dat de moeder niet genoeg melk (meer) heeft.

jecco_ellen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-09-08 15:13

Ik heb geen idee, hij kan er niet zo heel goed meer bij, maar dan had hij dat al in het begin ook moeten hebben, volgens mij heb ik hem wel eens zo'n sabbel geluid horen maken, dat er ook wat lucht mee naar binnen ging.
raket schreef:
Wat ik zat te denken: bij mensen die verkeerd ademen, die heel veel lucht doorslikken zie je het ook wel eens. Misschien dat jouw veulen tijdens het drinken bij de moeder ook wat lucht aan zuigt en dat doorslikt????

jecco_ellen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-09-08 15:18

hoi,

in december gaat hij naar een opfok, dan is hij 8 maanden. Hij staat eigenlijk nooit alleen op stal, omdat dat hier ook niet echt mogelijk is. We hebben namelijk een lage staldeur waar hij dan zeker weten overheen gaat springen als zijn moeder er niet is. Als ik op de moeder ga rijden dan staat hij wel vast aan een touw en dat gaat wel redelijk.
De moeder heeft het best slecht gehad, dat wij haar vorig jaar kochten had ze bijna zwarte tanden en wisten dus niet dat ze drachtig was. Ook nog ontwormt met equest en dat mocht geloof ik niet.
Na de bevalling is ze heel erg mager geworden, maar sinds vorige maand komt ze al weer lekker bij en zijn weer begonnen met half uurtje stappen en draven.

detour schreef:
Hey, weet je al wanneer je het dier gaat afspenen? Of staat het al eens alleen op stal of bij anderen? Als het 5 maanden is moet het dat wel aankunnen mentaal, en misschien kom je dan tot de ontdekking in hoeverre mams van invloed is op haar kind; is mams wel geheel fit en in orde dan?..

marleen_usar

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-08 15:19

Ik heb een pb gestuurd.

jecco_ellen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-09-08 16:31

marleen_usar schreef:
Ik heb een pb gestuurd.

http://www.fonteine.com/komboecha_kargasok.html <--dit had ik opgezocht..
Hoi,
ik heb hier ff gekeken wat voor drank het is en waar het te koop is.
Het is gemaakt van zwammen en het heeft zo te lezen een hele goede werking.
Alleen mogen paarden dan ook die zwammen hebben?
Het is alleen niet te krijgen in komboecha thee, maar in liter flessen, weet jij ook hoeveel ik er dan overheen moet doen?
Ik hoop dat het werkt.

groetjes ellen

ellepelJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-08 18:36

in dit geval zou ik eerder keizen voor een supplement via de veearts wat speciaal voor opgroeiende veulens is.
probiotica kan bij hem misschien ook wel heel goed werken

oOoKellyoOo

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-08 18:42

Ik heb een merrie van 20 jaar, met de zelfde symtomen. Normale ontlasting, en scheten/windjes laten waar bruin vocht/diarree mee naar buit spuit, zei heefd altijd haar staart onder de klonters. Door verschillende DA's laten onderzoeken, en alle zeiden dat er niks aan te doen is. En dat er een enkel paard last van heefd. Maar bij een veulen, tjsa weet niet of mijn pony er al van veulen af aan heefd gehad.

flitzz

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-08 18:46

hoi
Ik heb verleden jaar een jaarling gehad (was toen net 1 jaar) die ook flink diarree heeft gehad en ze viel kilo's af.
Ik heb de op een gegeven moment de da laten komen hij gaf mij het advies om haar toen alleen lucerne en haver te geven minimaal 2 weken. Lucerne om de darmen weer wat ruwer te maken en haver voor extra energie te geven. En onbeperkt goed hooi na 2 dagen werd het al beter. Misschien ook een optie..

marleen_usar

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-08 19:14

Ja je kan het aan paarden geven, het is goed voor de weerstand en goed voor de vacht.Je moet gewoon een scheutje over het voer doen.Het maakt niet uit of je de thee hebt of iets anders.

Deaglán

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-08 11:23

Wat ik ondertussen veel hoor is dat veulens een alergische reactie op eiwitten hebben/krijgen en volgens mij zitten er in de veulenbrok die je voert veel eiwitten (is nl bij de meeste veulenbrok). Als de moeder voldoende melk geeft dan kan je er de brok gewoon aflaten een veel hooi geven. Moeder geeft dan voldoende vit. en min. aan het veulen via de melk.
Ik zou iig zorgen dat het opgelost is voor het veulen naar de opfok gaat anders heb je kans dat het door de stress helemaal verkeerd gaat.

Suzan1

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-08 18:57

in jouw geval zou ik het veulen gaan afspenen en zien hoe het dan gaat...