vraagjes maandagziekte/spierbevangenheid

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

moonsparkle

vraagjes maandagziekte/spierbevangenheid

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-09-08 14:10

Mijn vraag is zijn er mensen met paarden die maandagziekte hebben gehad en nu gewoon echt alles weer doen?
En kan het kwaad een paard dat maandagziekte heeft gehad wel suikers voeren op een dag dat hij heeft gewerkt of is er een voeding waarvan het paard toch veel energie krijgt?

Peetjuh

Re: vraagjes maandagziekte/spierbevangenheid

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-08 14:54

Ik denk alleen dat je vraag een beetje verkeerd staat!
Ik heb al getemd!
Laatst bijgewerkt door Peetjuh op 18-09-08 14:55, in het totaal 1 keer bewerkt

Muga

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-08 14:55

mijn paard is zowel spierbevangen als hoefbevangen geweest. Ik voer hem in principe alles weer en doe ook gewoon weer alles met hem. Wel let ik beter op hoeveel voer hij krijgt. Hij staat wat lager in het voer. Ik hou hem wat schraal en wanneer hij harder gewerkt heeft dan normaal krijgt hij wat muesli extra. Maar dan wel muesli met wat minder suikers en eiwitten. Ook op de wei let ik goed op. dat hij niet te lang in het nieuwe gras staat. Na verloop van tijd staat ie er meerdere uren op maar ik hou er vooral in het begin veel rekening mee.
Verder zorg ik ervoor dat hij goed warm blijft. Hij is al wat ouder en ik merk dat hij sneller stijf is wanneer het wat frisser is dus hij krijgt wat eerder een dekentje op.

Hoop dat je hier wat mee kan.

moonsparkle

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-09-08 15:11

Ja, dankjewel voor je verhaal. Als meer mensen hun manier van doen bij spierbevangenheid willen vertellen heel graag. Haha!

Sim

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-08 16:24

WD -> MD

flora

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-08 16:30

mijn paard is ook een keer spierbevangen geweest.
weliswaar waren zijn gemete waardes niet schrikbarend hoog, maar hij was
goed ziek.

ik heb toen 2/3 weken aan de hand over het harde met hem gestapt, 3x p.dag een half uur.

met voeren krijgt hij op zn vrije dag iets minder brok of muesli. maar eigenlijk houden we daar
niet eens zo heel veel rekening mee. alleen als hij bijv een dag stilstaat en heel kort in de wei heeft
gestaan, passen we het voer aan.

en nu, denk bijna een half jaar later doe ik alles weer met hem.
merk er niets meer aan...

_Antikana_

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-08 11:29

Mijn paard heeft dit helaas 2 keer, kort na elkaar, gehad...
Ik heb haar 2 weekjes rust gegeven, en daarna gewoon weer rustig aan in het werk gezet... Nu krijgt ze gewoon iets sneller dan andere paarden een dekentje op.

kimmie261

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-08 13:32

mijn paard heeft het jaren geleden echt heel ernstig gehad..bloedwaardes zijn toen 3 weken lang niet meetbaar geweest...

ik geef hem nu buiten zijn biks,niets meer waar veel suikers inzitten,zo kreeg hij daarvoor ook brood,druifjes,appels enz,nu krijgt hij dat heeeeeeeeeel af en toe..

wel in de winter af en toe een paar penen,maar meer niet...

hij staat nu alweer jaren later gewoon op biks,en kuil,en dat gaat prima Lachen

noviceh

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-08 01:15

Mijn paardje is 3x in een jaar tijd spierbevangen geraakt. Waarschijnlijk is dit een combinatie van huisvesting/voer/beweging geweest. Nadat ze de laatste keer spierbevangen is geraakt, heeft ze 2 maanden volledig op rust gestaan. Nu zijn we het weer langzaam aan het opbouwen. Ik heb wel al wat maatregelen genomen, want nog een keer spierbevangen wil ik echt voorkomen. Ik zal ze eens op een rijtje zetten:
Huisvesting
Mijn paardje is verhuist naar een buitenstal waar ik samen met de pensionhouder een paddock ga realiseren. Hierdoor heeft zij de mogelijkheid om 24 uur per dag te bewegen. Momenteel staat zij nog dag en nacht op het land.
Voer
Ik ben van 'gewoon' krachtvoer overgestapt op Marstall Vito. Dit is een mengsel van biks/muesli/kruiden, speciaal ontwikkeld voor paarden die vatbaar zijn voor spierbevangenheid en hoefbevangenheid. Daarnaast krijgt ze Subli EM om haar toch op gewicht te houden. Mijn paardje is namelijk zeer rank gebouwd en valt snel in. Vanwege de spierbevangenheid kan ik haar niet teveel bijvoeren, waardoor ze nu de minimaal aangeraden hoeveelheid krijgt. Hier doet ze het zeer goed op. Ik heb ook een schema voor haar opgesteld, die helemaal aansluit op het werk wat zij dagelijks moet doen. Ook gaan we nog starten met Hormonal, een kruidenmengsel op basis van natuurlijk ingredienten om de hengstigheid te onderdrukken. Want dit kan ook de spierbevangenheid beinvloeden. En daarnaast krijgt zij nog onbeperkt hooi te eten.
Beweging
Naast dat mijn paardje elke dag vrij kan rondlopen is dagelijkse arbeid ook nodig. Dit varieert van longeren tot intensief rijden onder het zadel. Wel is het belangrijk om de spieren een goede warming op en cooling down te geven. Daarom stap ik haar altijd 10 minuten in en uit. Ongeacht of het longeren of rijden is. En natuurlijk het voer daarop afstemmen. Wat ik zelf ook zeer belangrijk vind is luisteren naar je paard wat die aankan. Maar dit is natuurlijk bij elk paard van toepassing. Mijn paard kan in ieder geval zeer goed aangeven wanneer het teveel gevraagd is van haar, terwijl het echt wel een werkpaard is.

noviceh

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-08 05:15

Om nog even terug te komen op de kern... Haha! Nadat mijn paardje de vorige keer spierbevangen is geraakt kon ik weer alles met haar doen wat ik voorheen ook altijd deed. Met suikers zou ik heel erg oppassen in het voer. Geef liever voer wat weinig koolhydraten en suikers bevat en juist meer vitamine E en selenium.

MrredsSS

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-08 21:25

Bietenpulp, hooi en wilgentakken en neutradex hebben goed geholpen bij mijn paard. Ik geef geen krachtvoer meer, vanwege de vele suikers. Sommige paarden zijn gevoeliger voor zuiker(zit ook in o.a.kuil) Suikers worden omgezet in melkzuren. ALs je paard gevoelig is voor verzuring van de spieren, kan de lever de voedingsstoffen minder snel verwerken en eerder opslaan in de spieren. Ik geef levercompositum(groene os,homeopatisch) als extra ondersteuning. Dit kan geen kwaad.
Mijn paard hoeste elke dag, had een andere ademhaling, liep kort, is allergisch(waar de klachten steeds op gegooid werden en hij medicatie(pretnisolon en ventolin/flexotide) voor heeft gehad welke niet hielpen).
Mijn gevoel zij dat er iets niet klopte en er iets anders aan de hand was. Tot ik een verhaal las op internet over spierverzuring en het was alsof ik een verhaal las over mijn paard. Na een bloedonderzoek bleek dat hij licht verzuurd was. Behandelen was volgens de DA niet nodig.Ik wilde dit wel en heb hem neutradex gegeven. Mijn gevoel heeft me niet in de steek gelaten, want mijn paard ziet er met de dag beter uit en voelt zich steeds fitter worden. Hij krijgt zelfs appeltjes en heeft dit nog nooit gehad. Zijn manen groeien als kool en hij wordt donkerder van kleur. Hij is nog nooit zo gezond geweest. Het hoesten is met 90 % afgenomen. Het weglaten van het krachtvoer en dit vervangen door bietenpulp, etc. heeft hem goed geholpen.
Vooral je gevoel volgen, omdat je zelf vaak heel goed weet hoe je paard in elkaar zit.
Succes.

MrredsSS

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-08 21:27

oja...vergeet nog iets....in appels en penen en brood zitten heel veel suikers. Dit kun je beter weg laten. Vork

noviceh

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-08 08:24

MrredsSS schreef:
oja...vergeet nog iets....in appels en penen en brood zitten heel veel suikers. Dit kun je beter weg laten. Vork

Dit krijgt mijn paardje dus ook niet meer, enkel het 'normale' voer. Dus ook geen paardensnoepjes meer of lick-it's. Maar het is per paard verschillend, zo zijn er bijvoorbeeld ook paarden die juist enkel van wortelen spierbevangen raken, terwijl ze verder alles kunnen eten.
Neutradex heb ik trouwens afgezworen. Ondanks het gebruik hiervan is mijn paardje spierbevangen geraakt.