Nog steeds niet goed na ventipulmin siroop kuur..

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

xxtesssss

Nog steeds niet goed na ventipulmin siroop kuur..

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-09-08 12:51

Mijn paard hoestte wat na het rijden/longeren en ze ademde raar na het rijden/longeren dus heb ik haar even na laten kijken door een DA. (had even geluisterd naar de longen en geprobeert hoest op te wekken) Er was volgens de DA niets te horen op de longen, er zat alleen wat stof in de longen en ze schreef een ventipulmin (siroop) kuurtje voor van 14 dagen.
Ze vertelde dat er daardoor slijm opgewekt zou worden ofzo in de longen? En dat op die manier het stof uit de longen verdwijnt. Dus dat ze tijdens het rijden enzo zelfs erger kon gaan hoesten/etc. om dat het slijm dan los komt.

Er zijn nu 13 dagen voorbij, maar het is niet echt verbeterd moet ik zeggen. Wanneer ze stil staat hoor je niks, maar zodra ze moet lopen hoest ze af en toe en ademt ze soms raar.

Zou het kunnen dat ik nu nog geen verbetering merk doordat het ventipulmin slijm losmaakt wat naar boven komt tijdens rijden/longeren, en dat het pas stopt wanneer de kuur af is? Of zou je nu toch al wel verbetering moeten zien?

Ze staat overdag buiten en 's nachts binnen. Ze staat op vlas en krijgt 2x per dag gewoon hooi. (verder wat krachtvoer nog)
Ik heb haar nog geen 2 maanden, maar waar ik haar vandaan heb deed ze dit niet. 100% zeker, want heb een aantal keren op haar gereden daar, en toen deed ze dit dus niet. Het is sinds ze hier zo'n 3 weken staat ongeveer. Daar kreeg ze ook gewoon hooi en stond ze op vlas.

knolle_krack

Re: Nog steeds niet goed na ventipulmin siroop kuur..

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-08 13:02

heb je een pb stuurt

Nicole85

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-08 15:25

Ventipulmin is troep Bloos
Én erg tegenstrijdig. Slijmverdunnend en hoeststillend. Slijm kan nooit door de wanden opgenomen worden in het lichaam. Dus het paard heeft die hoest nodig om slijm op te hoesten.

Wel vreemd hoor van je VA om ventipulmin voor te schrijven aan een paard, waarbij niks op de longen te horen is?

Ik zou een 2nd opinion opvragen bij een andere DA en dan bij voorkeur een die regulier DA is, maar ook open staat voor homeopathie. Liefst in dat laatste ook praktiserend is...
Zelf erg goede ervaringen met homeopathie bij hoesten.

ellepelJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-08 17:20

maak je het hooi wel nat?
kan een allergie daarvoor zijn en als je het dan natmaakt dan hebben ze minder last

CarpeDiem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-08 18:32

Is er al in de luchtpijp gekeken?
Gewoon even je dierenarts bellen dat er geen verbetering is opgetreden, dan zal hij verdere stappen ondernemen als het goed is!
Beterschap ermee!

Casarell

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-08 18:39

Ze hoort niks in de longen en schrijft wel ventipulmin voor??
Lekkere DA..
Ventipulmin is troep..

Persoonlijk zou ik eens lekker foenegriek gaan voeren.. om mee te beginnen.. Heb er al heel veel paarden van zien opknappen..

dorine3

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-08 18:41

Wij kregen bij beginnende hoest Sputolysin mee. Pas in een later stadium Ventipulmin (dit paard had het wel erg, ook benauwd enzo, en andere middeltjes hiepen niet). Ik hoor vaker dat er direct Ventipulmin wordt geroepen, maar dit is inderdaad hoeststillend, en dat wil je juist niet in dit stadium want dan lijkt het over maar van binnen zit er nog slijm!
Succes ermee, hoop dat het snel over is.

Aukelizzy

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-08 19:53

Misschien is jullie hooi stoffiger dan het hooi dat ze op haar vorige stal kreeg.
Of is dat geen hooi geweest maar voordroog.

Vala

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-08 20:01

Ventipulmin is absoluut niet hoeststillend. het opent de vernauwde luchtwegen zodat het paard het minder benauwd krijgt en het slijm makkelijker afgevoerd kan worden.
De jouwe blijft benauwd dus heeft het niet voldoende geholpen.
Om in dit geval dan foenegriek te gaan geven oid is nutteloos maar kan geen kwaad. Ik zou gewoon opnieuw de DA bellen of naar een kliniek gaan.

jesito

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-08 20:16

Mijn pony heeft chronische bronchites en is ook veel met rotzooi behandeld, niks dat echt geholpen heeft.
Het enige wat heel goed werkt is de hoestmix van de simicur.
Dit kun je via internet betellen en is tussen de 20/ 25 euro.
Het ruikt een beetje als foenegriek maar werkt veel beter.
Het is homeopatisch, niet mega duur en ik denk zeker de moeite waard.
Er waren meer mensen die het niet geloofde en ik eerst ook niet toen het me aangerade werd.
Maar het werkt echt.

Lynn_Nikita

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-08 20:19

ik geef zelf een mix van knoflook en fenegriek ( is ook in simicur, alleen zitten daar nog meer kruiden in )
en hooi nat maken

ellepelJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-08 20:22

luchtwegcompositum
kun je halen bij de paardendrogist.
werkt ook heel erg goed

amazone77

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-08 20:38

ik zou als ik jou was er toch nog maar een keer een (adere) veearts bij halen,
je moet hier niet te lang meer mee wachten,je hebt namelijk kans dat je paard dampig word.hoesten is nooit goed als ze dat doen,die van mij is ook een zo n geval.ze is zelfs een keer (licht) dampig geweest,en heeft wel 3 flessen ventipulmin gehad,het is daar toen wel mee over gegaan gelukkig,maar vorig jaar begon ze weer te hoesten zodra ik begon aan te draven,en dat is niet goed als ze dat blijven doen,dan zit er geen stofje dwars,maar is je paard gewoon ziek.
mij is altijd verteld dat je ook niet op een paard moet rijden wat hoest,de longblaasjes worden daar dan te veel mee belast.
mijn paard staat savonds en snachts op krullen,krijgt kuil,en staat overdags minstens 10 uur buiten,maar merk dat zodra het weer begint te kwakkelen dat ze er toch weer gevoelig op word.
ben haar vorige maand hoest voeder bij haar eten gaan geven,heb dat vorig jaar ook gedaan en ik vind het heel goed werken.zolang de R in de maand zit blijf ik dat geven,
en hopelijk komen we deze winter door zonder te hoesten.

succes met je paard en hopelijk is ze snel weer beter.

Casarell

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-08 20:46

Pas idd op..
Een paard wat gewerkt heeft, wat een probleem heeft in de ademhaling, kán verkeerd aflopen.
Als de longblaasjes beschadigen of de rek is eruit ben je verder van huis. Ik heb ooit een dampig paard gereden (achteraf dampig, op het moment van t rijden was hij verkouden..) die op t laatst af werd gevoerd naar het slachthuis, omdat hij niet meer normaal kon ademen. Zelfs niet in stilstand.

Waarschijnlijk is het voortgekomen uit een 'simpele' verkoudheid, maar met niet de juiste diagnose en te lang blijven tobben. Wees voorzichtig, en belast je paard niet met werken (bewegen is goed, belasten niet..)..

dorine3

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-08 21:02

Hier de productomschrijvingen van zowel Ventipulmin als Sputolysin. Bij Sputolysin staat nadrukkelijk beschreven dat het de hoest niet onderdrukt. Bij Ventipulmin staat er juist wel dat de hoest wordt verminderd.
Clenbuterol (Ventipulmin®) Dit middel zorgt ervoor dat de luchtwegen zich verwijden en het slijm in de luchtwegen verdund wordt en gemakkelijker wordt afgevoerd. Het paard zal hierdoor beter kunnen ademen; de neusuitvloeiing en het hoesten verminderen. Ook heeft clenbuterol een anti-allergische en ontstekingsremmende werking, welke gunstig is bij paarden met overgevoeligheid voor stof en schimmelsporen. Clenbuterol wordt meestal gedurende vier tot zes weken voorgeschreven.

Dembrexine (Sputolysin®) Dit product verdunt het slijm in de longen, waardoor het beter kan worden opgehoest. Het paard zal dus niet meteen stoppen met hoesten, omdat dit middel de hoest niet onderdrukt. Sputolysin® zorgt er tevens voor dat de kleinste longblaasjes niet dichtklappen, zodat de elasticiteit van de longen niet achteruitgaat en het effect van antibiotica in de longen toeneemt. Slijmoplossers worden meestal voorgeschreven bij acute aandoeningen van de luchtwegen, bijvoorbeeld virale of bacteriële infecties.

Nicole85

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-08 21:04

Dank je Dorine3. Ik heb helaas ervaring met ventipulmin en was ook altijd in de veronderstelling dat het hoestverminderd is.

Het is een heel tegenstrijdig produkt, als je het mij vraag. En nog Geld, geld! ook..
Wat mij betreft geld wat je bij wijze van zo door de plee kan spoelen Bloos

ikenindi

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-08 21:37

kan het niet zijn dat de stal waar ze bij jou staat stoffiger is? probeer eens uit door haar snachts ook buiten te laten en te kijken of het dan minder wordt? ook hooi laten weken kan helpen omdat daar ook een hoop stof in kan zitten...

indi had het in zeer ernstige hoeveelheid toen ik haar net had. da adviseerde zelfs inslapen. gewoon omdat ze te benauwd was en niks zou kunnen volgens hem. uiteindelijk bleek ze simpel alleen allergisch te zijn voor stof. sinds ze 24/7 buiten staat heeft ze nergens last meer van...

Tancreda4

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-08 10:00

Die van mij heeft ook 2 flessen ventipulmin gehad, zonder resultaat. Overigens wel in combinatie met Bronchoford. Het hoesten werd minder, neusvloeiing niet. En toen we stopte, kwam de hoest die nog licht aanwezig was, gewoon weer flink terug.

Die van mij heeft alle troep gehad die je kan bedenken (2x antibiotica, prednison). UIteindelijk is het 'over gegaan' met een combinatie zware antibiotica & sputolysin. Over is een groot woord, ze hoest erg weinig, maar zo nu en dan een kuch (nu alweer 2 maanden niet gehoord *klopt heel snel af*). Ze heeft af en toe buien dat ze met het rijden wat anders en raarder ademt dan normaal. Ene dag ademt ze wat zwaarder (en houden we het rustig) terwijl de andere dag het allemaal prima gaat.

Momenteel begint ze weer met mega veel briezen, iets dat begin di tjaar toen ze begon ook aanwezig was. Hoop dat het niet weer boven komt...

Wat ik mij eigenlijk afvroeg. De veevoederhandel hier in de buurt verkoopt Sputolysin ook gewoon in de winkel. Maar is het wel verstandig om daar op eigen gelegenheid een kuurtje van te geven?

@ TS; hooi laten weken. Die van mij krijgt kuil en ALS ze hooi krijgt week ik dat en gaat er wat hooispray overheen. Dat laatste heb ik geen idee of dat ook daadwerkelijk helpt, maar geeftr mij iig het idee dat ik er wat aan doe Bloos

Momenteel wordt mijn paard ondersteunt in de weerstand met euchniacea druppeltjes en MSMzwavel.

Casarell

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-08 10:45

Hooi moet je juist niet laten weken.
Hooi moet je nat maken, liefst even helemaal onderdompelen dat echt alles nat is, en daarna gelijk voeren.

Laat je hooi te lang onder water weken, heb je kans een gist proces op gang te helpen, waar het paard weer op kan reageren door hoesten.. daarom nat maken en gelijk voeren.

Tancreda4

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-08 10:49

Wanneer is het te lang, en wanneer is het te kort.
Ik probeer het iig een half uurtje onder water te laten, maar veel langer ook niet.

xxtesssss

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-09-08 12:57

Ze staat nu de hele dag buiten en ben kuil gaan voeren. Ventipulmin kuur opgemaakt en ik merk al verschil Haha!

Iemand hier had het over oorzaak -> gevolg (ventipulmin helpt dus tegen gevolg) dat had me wel aan het denken gezet.. OK dan!

Het is dus of het hooi of de stal die stoffig is of het hooi + de stal.
Eerst maar eens wachten tot het helemaal weg is en dan een paar dagen snachts op stal, wanneer ze dan weer reageert weet ik dus dat het de stal is. Anders heeft het aan het hooi gelegen..

Wat betalen jullie trouwens voor een baaltje kuil? t is hier 7 euro Nagelbijten / Gniffelen dubbel zo veel als hooi Scheve mond

ellepelJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-08 19:45

mijn pony is ook wat allergisch voor stof uit hooi.
ik heb een specikuip staan en daar doe ik zijn hooi in.
even goed natsproeien en dan zet ik het met bak en al in zijn stal
je kunt het ook even laten staan en dan voeren.
hoeft niet kleddernat te zijn hoor,gaat er gewoon om dat ze geens stof in ademen he.
nadeel van kuil vind ik toch dat je daar minder van voeren moet,ik heb geen flauw idee wat een klein baaltje kost hier

Juf_Sanne
Woonplaats: In een heel knus huisje met allemaal lieve beestjes!

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-08 20:47

Mijn shet heeft ook een stofallergie.
Ventipulmin hielp hier ook niet en ik heb toen de paardendrogist gebeld.
Zij gaven de tip om Rasperator 5 star te geven door het voer.
Ze staat nu ook op vlas en we hebben nergens meer last van.
Suuk-6

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-08 23:46

dorine3 schreef:
Hier de productomschrijvingen van zowel Ventipulmin als Sputolysin. Bij Sputolysin staat nadrukkelijk beschreven dat het de hoest niet onderdrukt. Bij Ventipulmin staat er juist wel dat de hoest wordt verminderd.

Onderdrukken en verminderen zijn twee verschillende dingen Lachen Als het slijm verdund wordt en de luchtwegen verwijd dan kan het slijm beter afgevoerd worden, het paard kan beter ademenen en is er geen noodzaak tot hoesten meer. De hoestprikkel wordt dus niet onderdrukt.

Beiden middelen zijn wel symptoombestrijders en maken het voor het paard wel aangenamer maar lossen niet per definitie iets op.
Toen mijn paard vorig jaar hoestte mocht ze absoluut niet aan het werk. Wel veel frisse lucht, dus lekker op het land. Verder heeft ze een antibioticaspuit die een paar dagen werkzaam was gehad en Ventipulmin om alles wat beter af te voeren. Na twee dagen was ze al heel goed opgeknapt en na de kuur van 10 dagen helemaal van haar hoest af.

Probleem is ook dat veel mensen hoesten bij paarden onderschatten en daardoor te laat iets gaan doen waardoor de weg naar herstel veel langer is en er al veel schade aan de longen kan zijn.