hoefbevangen tips?

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

An_Speedy

hoefbevangen tips?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-09-08 11:29

Hallo Allemaal
De shet van me vriendin staat al vanaf mei op de wei en al die tijd was er niks aan de hand tot 4 weken geleden hij moeilijk ging lopen en moest hij vooruit getrokken worden om uit t land te halen, veearts is gelijk geweest en vertelde zit tegen hoefbevangenheid aan en adviseerde om hem buiten te laten (staat weinig gras) omdat die dan in beweging blijf en spuit medicatie meegekregen. Sinds vorige week is de spuit op pony loop weer moeilijk en wil zijn dagelijkse appel niet eten, veearts weer gebelt adviseerde om hem naar binnen te doen wat ook gebeurt. Maar nu t volgende veearts adviseerde ook als die op stal staat wel overdags in de paddock te zetten dat gebeurt ook staat die op zand. In de 10 jaar tijd dat wij onze shetten hebben (ik heb er ook 1 al 16 jaar) hebben we dit nog nooit mee gemaakt. Vandaar dat ik hier wil vragen om persoonlijke tips staat nu op stro kan t beter op zaagsel? Wij hebben kuil op stal kan t beter hooi zijn? en alle andere handige tips waar we wat aan hebben.
alvast dank je wel
groetjes angelque

Zoraphier

Re: hoefbevangen tips?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-08 11:33

Ik zou hem in ieder geval geen gras, appels etc. meer geven. Alleen maar hooi en water.
Ook kan het helpen om de hoeven in een bak met lauw water te zetten voor de doorbloeding.
Ik denk ook dat je beter hooi kan geven en geen kuil.

chevax

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-08 11:36

Foto's laten maken door een goede DA. Aan de hand daarvan kun je bekijken wat het beste is voor je paardje. Ik heb zelf een merrie die in ernstige mate aan vier benen hoefbevangen was. Zij heeft destijds medicatie gekregen, speciaal beslag op achterhoeven. Pijnstillers langzaam afgebouwd en met haar is het helemaal goedgekomen. Maar het blijft wel een "zorgenkindje".
Dus ik zou je adviseren om aan de hand van foto's samen met je DA een behandelplan op te stellen. Wat ik je zeker zou afraden (maar dat is mijn persoonlijke mening) is er (ongediplomeerde) mensen bij te halen die jouw pony wel voor je zullen bekappen en zo de problemen te verhelpen.

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-08 11:38

Ik moest mijn paardje acuut op (koud) nat zand zetten (bv op stal) en mocht 6 weken geen gras hebben.
Ze moest juist zo min mogelijk lopen om te voorkomen dat haar hoefbeen (verder) ging kantelen.
De hoefsmid is gelijk de 1ste dag geweest en de da 3 dagen achter elkaar.
Zij kreeg bloedverdunners, pijnstillers, en bloeddrukverlagende medicijnen.
De andere dagen (2 weken) heb ik haar elke dag zelf AB gespoten en medicijnen gegeven.

Na 1 week kreeg ze speciaal beslag en mocht ze op het zand naar buiten. In appels zit heel veel suiker en mogen ze de eerste tijd niet hebben alleen "oud" hooi met weinig voedingsstoffen.

De voeten moeten de eerste dagen regelmatig worden gekoeld omdat dat de bloeddruk in de voeten verminderd.
Bij mijn paardje is na 1 week foto's gemaakt en nu weer, en gelukkig is het bij een zeer lichte kanteling gebleven.
En ze loopt pijnvrij en ik mag haar weer berijden.

EstherMe

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-08 11:39

Hooi is beter als kuil. Vooral oud hooi kun je gebruiken nu hij er erge last van heeft! Daar zitten zeer weinig voedingsstoffen in. Dus puur als vulling voor de maag. Kuil is vrij vet, met veel voedingsstoffen.

truselientje

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-08 11:41

Ik weet niet of je dat voor elkaar kunt krijgen, maar anders kun je een laag nat zand in de stal leggen, heb ik ooit ergens gelezen, maar ik heb er geen ervaring mee.
Maar zand is zacht dus de bodemdruk neemt af en door het nat te houden, koelt het de hoeven ook.

Ik zou geen kuil meer voeren, daar zit meestal aardig wat in aan energie en het is maar een kleine stap naar echt bevangen zijn. Ik zou even kijken of je ergens oud stengelig hooi vandaan kunt halen. Hier zit veel minder in aan eiwitten/energie.

En ik zelf zou er even een goede (gediplomeerde) hoefsmid naar laten kijken, deze kan de pony misschien zo laten staan dat hij minder pijn heeft.
Succes ermee

Misschien moet je ook even hier even kijken: [BEH] Centraal Topic over hoefbevangenheid.
Of je vraag daar even stellen

Cookies

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-08 11:44

Denk er wel aan dat als je nat zand neerlegt in de stal, dat je paard nog wel een plek heeft om te liggen. Hoefbevangen paarden liggen vrij veel, en het is niet fijn als je met lijf in het natte zand moet liggen.

siem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-08 11:47

Bij ons op stal is ook een shet hoefbevangen. Deze mag juist niet meer op de wei omdat er teveel suikers en eiwitten in het gras zitten. Hij krijgt hooi, dat eerst in een emmer water wordt gelegd. Verder mag hij geen appels of anders voer met suikers erin. Eigenlijk moeten ze zo min mogelijk eten. Alleen wat noodzakelijk is. Als hij veel stro eet, is het denk ik idd beter om hem op zaagsel te zetten.
Deze shet kon een tijd geleden echt nog maar amper lopen, hij is nu beslagen door meneer Van Nassau en het gaat echt veel beter met hem nu.. Er moet natuurlijk wel nog altijd op zijn voeding gelet worden.

Succes ermee!

Onassa

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-08 11:55

Sowieso de DA er bij halen en dan als het kan op den stuk land zetten zonder gras het liefst in de modder.
Het blijven wel vaak zorgen kindjes.
Maar probeer het hier zo aangenaam mogenlijk mee te maken voor de dier.

Marije_jiplover

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-08 13:31