mais

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

natasjaaxx

mais

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-09-08 16:56

heey heey allemaal..

weet iemand of paarden ook mais mogen hebben?
een mais golf?

groetjes natasjaa.

ps/
een paard op mijn stage, kreeg namelijk gewoon een hele mais golf. ongekookt..

twister42

Re: mais

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-08 17:05

ze mogen het wel hebben maar niet heel veel tegelijk en het is een mais klof,

aslo

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-08 17:08

Eh, maiskolf Knipoog

Rayatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-08 08:59

ik voer ze wel mais. maar dan vlokken want die hele korrels vinden ze dus niet lekker

Beautifulyou

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-08 20:57

Ik voer het ook de kolfen dan, niet veel maar je kan het gewoon voeren hoor!

dorientjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-08 16:18

Mais is niet goed voor paarden vanwege het hoge zetmeelgehalte. 't Is niet dat je paard eraan dood gaat, maar ik zou het persoonlijk niet voeren.

Janski

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-08 16:27

Zetmeel is nog niet het ergste dat zit in haver ook veel, maar fosor is volgens mijn Da met name het bezwaar. Wel is mais en maismeel een echte dikmaker dus paarden die wat moeten bijkomen kan je het voeren maar nooit teveel en te lang. maar ze kunnen het goed verteren als bijvoer.

AaronYve

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-08 16:31

Ik geef ze wel gewoon een maiskolf. Krijgen er gewoon eentje in de week om te snoepen. En op is op, ze krijgen echt niet het hele jaar door iedere dag maiskloven dus i.m.o kan het geen kwaad. Paard krijgt het al 9 jaar lang rond deze periode en is nog steeds gezond.

dorientjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-08 16:36

Tja AaronYve, dat vind ik nou niet echt een goede onderbouwing: mijn paard is nog steeds gezond, en dus kan het geen kwaad..

Riant: dat van die fosfor wist ik niet, interessant! Haver is by the way net zo goed niet goed voor paarden inderdaad vanwege het zetmeel. Net zoals alle andere graansoorten. Lachen Maar een hoog fosfor gehalte kan weer opgeheven worden door een hoger magnesiumgehalte, maar daar moet je dan wel weer aan denken.

AaronYve

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-08 09:23

dorientjuh schreef:
Tja AaronYve, dat vind ik nou niet echt een goede onderbouwing: mijn paard is nog steeds gezond, en dus kan het geen kwaad..

Als je je paard kent dan mag je dat zeggen!
Mijn paard is al 9 jaar super gezond en krijgt zo af en toe mais, so what???
Onderbouwing of niet, beestje doet het goed met of zonder mais dus ja..
Maar kom op het is mais, mensen tegenwoordig altijd met hun gehaltes ect. Ik hoor het zo aan blablabla. Als ik mijn paard eens lekker een maisklof wil even dan doe ik dat! Is het niet goed voor hem doe ik dat niet. En heb nog nooit iemand horen zeggen dat mais slecht is.
Waar TE voor staat is nooit goed hé Pling

dorientjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-08 14:07

Tuurlijk mag je zelf weten wat jij je paard voert. Wil nog steeds niet zeggen dat het goed voor paarden is. Ik vind juist dat mensen eens moeten uitkijken met dat er te snel geroepen wordt: ''dit kan geen kwaad!'' terwijl dat misschien wel het geval is. In dat geval is wetenschappelijke onderbouwing toch wel handig.