OCD/Licht Kreupel vraagje.

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

leovier

OCD/Licht Kreupel vraagje.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-09-08 15:23

Mijn paard is 15 jaar oud en heeft sinds 2 jaar "last" van een ocd rechtsachter vlak bij zijn sprong gewricht.
Ik schrijf last tussen haakjes, want kreupel heeft hij nooit, tot nu gelopen, zijn sprong gewricht rechtsachter was dik en warm, vandaar dat er toen foto's zijn gemaakt, en daar bleek dus uit dat hij een OCD daar had zitten, hij zat niet in de sprong maar er een stuk naast. Hij zat er al van veulen af aan. Het gebied waar het ocdtje zat zag er onrustig uit. Op dat moment stond ik op een stal waar de paarden vrij weinig buiten lopen, dus ik ben meteen naar een andere stal verhuist waar hij de hele dagen naar buiten kon. In no time was zijn spronggewricht niet meer dik en ook niet meer warm. (iets een verdikking zal je altijd blijven zien)

Wegens omstandigheden heeft hij in de maand juni en juli weer op een stal gestaan (als overbrugging) waar de paarden maar 1,5 uur naar buiten kunnen, sinds augustus staat hij weer minimaal 10 uur per dag buiten.

Helaas loopt hij nu ineens heel licht kreupel. Je ziet het niet in de stap, ook niet in de draf, maar tijdens de galop. Niet de hele tijd. Je ziet dat rechtsachter af en toe moeite heeft om kracht te zetten en dan vooral in een bocht (en dan vooral rechtsom, linksom loopt hij normaal) Is hij heel actief bezig geweest dan zie je ook dat hij linksom rechtsachter probeert te ontlasten. Op een harde ondergrond stappen/draven valt ook niets te zien. Galloperen niet geprobeerd. (dit allemaal tijdens longeren) aangezien ik vaak alleen ben is het lastig om te kijken hoe hij loopt als er iemand op zit.. ik voelde het afgelopen zondag tijdens het galloperen wel maar hij loopt zo licht kreupel dat het lastig is om het te voelen tijdens het rijden. Ik heb nog nooit eerder wat gemerkt of gezien aan hem. Hij begon wel te bokken tijdens het aangalloperen.. iets wat hij eigenlijk nooit doet.. maar ik moet erbij vertellen dat ik een zweep heb gepakt met het draven al iets wat ik eigenlijk nooit doe, en meneer houd niet echt van zwepen en daar was hij dus al een beetje pissed off over Knipoog Maar goed, dat was linksom en hij liep verder goed door tijdens het galloperen totdat ik dus tijdens rechtsom galloperen voelde dat hij niet lekker liep.

Natuurlijk denk ik meteen aan zijn OCD omdat hij rechtsachter deze heeft en daar ook moeilijk mee loopt. Echter, deze is niet dikker geworden of warm, spoel alles voor de zekerheid wel telkens even goed af. Heb voor me zelf gesteld dat ik het even wil afwachten tot zondag, want hij liep vandaag (even aan de longeer gekeken) al veel beter dan afgelopen zondag (maandag en dinsdag heb ik hem met rust gelaten) Is het zondag niet verbeterd dan bel ik de DA en dan zullen er hoogswaarschijnlijk weer foto's moeten worden gemaakt om te kijken hoe de stand van zaken nu is w.b zijn OCD.

Mijn vraag, heeft iemand nog tips? Ipv meteen de DA te bellen? Gewoon even aankijken (wat ik dus nu van plan ben) en mocht het niet verbeteren de DA er maandag bijhalen. Wat zou het nog meer kunnen zijn.. (hoefsmid is vrijdag wel geweest want hij had linksvoor een ijzer los zitten en heeft deze er opnieuw opgezet.. lijkt me sterk dat dat met elkaar te maken heeft.. maar je weet nooit) Zadel? (1 maand oud, maar zit volgens mij perfect) Misschien zich verstapt, of verkeerd gelegen in de stal?

Nog een OCD vraag, ik weet dat als het onrustig is bij het OCD dat ze hem kunnen inspuiten met een soort zuur, maar hoe zit het met opereren, doen ze dat wel bij een paard van 15?

Alvast bedankt voor het lezen en de tips Knipoog

CarpeDiem

Re: OCD/Licht Kreupel vraagje.

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-08 18:28

Met 15 kan ie nog best geopereerd worden. Vraag is of je dat risico wilt lopen.
Wat rijd je met hem? Echt wedstrijden of vooral recreatief?

Ik zou het nog even afkijken, hij kan zich natuurlijk ook verstapt hebben.
Mocht hij nu niet beter worden, dan gewoon even de DA bellen. Kan hij onderzoeken waar het probleem zit, en evt vertellen of de OCD het probleem zou kunnen zijn.

leovier

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-09-08 21:38

Gewoon recreatief momenteel (5 keer p/w wel vrij actief) Geen plannen om terug de sport in te gaan.

Welke risico's moet ik aan denken? Als het niet nodig is dan word hij natuurlijk niet geopereerd..

onley

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-08 21:46

het risico na een opratie is wel dat hij tijdens het opstaan zijn been kan breken waar die aan geopereerd is
maar ik meen dat die kans zo klein is
en wil je het wel zeker ? ik bedoel zo een operatie kost niet niks
maar goed dat is niet mijn keus.
weet je ook zeker dat het niet uit de rug komt ?

klomp

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-08 13:06

Inderdaad een vervelend probleem, komt vooral vaak voor bij Friezen. Mijn vriendin wilde er pas 1 kopen, maar die bleek dus bij de keuring OCD te hebben en ze heeft van de koop afgezien, zou ik eerlijk gezegd ook doen, want meestal kan je daar dus dikke ellende mee krijgen. Het kan zomaar de kop op steken.
Je kan je paard uiteraard opereren, de kans is klein wat betreft been breken of andere gekke dingen, wat mij verteld is..de kosten bedragen (wat ik heb vernomen) rond de 1000 euro en dan komen de nazorgkosten er nog bij (denk aan medicijnen, etc).

Ik zou toch wel een dierenarts inschakelen, paard kan hier behoorlijk pijn van ondervinden en wordt op den duur steeds slechter. Het is feitelijk een botsplinter die gaat zwerven.

Succes en sterkte!

Marije_jiplover

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-08 13:40

MD-->BEH

CarpeDiem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-08 17:10

TS: dan zou ik gewoon nog lekker even afkijken.
Als ie niet opknapt langs de DA. En mocht het de OCD zijn, dan pas verder gaan denken.
de plek van de OCD is ook erg belangrijk voor de operatie risicos

leovier

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-09-08 21:33

onley, geen idee, dat het uit de rug komt is niet uitgesloten (hij kan zich ook verstapt hebben of verkeerd gelegen.. ook niet uitgesloten) Mijn gedachten gaan natuurlijk meteen naar zijn ocd terwijl dat het natuurlijk niet hoeft te zijn.

Klomp, ik zou indd ook geen paard met OCD kopen als ik het zou weten. Ken het verleden van mijn paard van 12 jaar geleden tot nu, en nooit geweten dat hij OCD had, 12 geleden zat dat heel anders met keuringen, en ook heeft hij in 12 jaar tijd nooit kreupel gelopen.. pas sinds 2 jaar dat de sprong dikker is en dat er een OCD geconstanteerd is.. Tja dikke pech natuurlijk, kan gebeuren.

Vandaag weer even gelongeerd, en het ging weer beter dan gister. hij liep goed, alleen met het aanspringen van de galop bokt hij (wat hij dus ook onder het zadel doet) Hij liep nu wel goed tijdens de galop.

Carpediem, wacht het indd nog even af!

Van het weekend even kijken hoe hij onder het zadel loopt. Tijdens het rosborstelen trekt hij zijn rug iets in, (soort reflex) als je er met je vingers overheen strijkt (en drukt) geen reactie.. Mocht dat met zijn rug te maken hebben lijkt me toch dat hij zijn rug ook intrekt als ik er met mijn vingers/handen goed overheen strijk?

Iig bedankt voor de reacties !

leovier

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-09-08 22:10

Voor de nieuwsgierigen ... het is helemaal over, hij moet gewoon goed aan het werk gezet worden en hij loopt weer helemaal lekker.... ;0

danciano

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-08 18:58

Ik ben toevallig vandaag in de kliniek gewest vanwege vage kreupelheid (hij lijkt wel een konijn in galop). in de kliniek bleek hij scheve bekken te hebben, maar ook OC. Hij heeft een lichte vorm, geen botsplinters etc...dus operatie is totaal niet van toepassing. De DA vertelde mij dat OC tijdens de veulentijd ontstaat en daarna niet meer toenoemt. Daarom vind ik het wel vreemd dat jou paard pas na zo veel jaar last hiervan krijgt (de vochtophoping).
Nu ga ik mij afvragen; kan het zijn dat mijn paard over een aantal jaar ook problemen krijgt met deze ziekte?
Over een maand moet ik terugkomen om te kijken of zijn bekken dan recht zijn en hij niet meer kreupel is. Als hij nog kreupel is, kan het zijn dat hij inderdaad last heeft van de OC.

SamCo

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-08 20:35

1 van onze dravertjes heeft ook OCD. Is inmiddels 20 jaar. En heeft gedurende de verstreken jaren een dikker spronggewricht gekregen; oedemateus maar chronisch... en steeds dikker.
We hebben nooit in de bak getraind met hem, maar altijd op rechte lijnen buiten.

klomp

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-08 12:10

danciano schreef:
Ik ben toevallig vandaag in de kliniek gewest vanwege vage kreupelheid (hij lijkt wel een konijn in galop). in de kliniek bleek hij scheve bekken te hebben, maar ook OC. Hij heeft een lichte vorm, geen botsplinters etc...dus operatie is totaal niet van toepassing. De DA vertelde mij dat OC tijdens de veulentijd ontstaat en daarna niet meer toenoemt. Daarom vind ik het wel vreemd dat jou paard pas na zo veel jaar last hiervan krijgt (de vochtophoping).
Nu ga ik mij afvragen; kan het zijn dat mijn paard over een aantal jaar ook problemen krijgt met deze ziekte?
Over een maand moet ik terugkomen om te kijken of zijn bekken dan recht zijn en hij niet meer kreupel is. Als hij nog kreupel is, kan het zijn dat hij inderdaad last heeft van de OC.

OCD komt meestal er pas uit als je gaat rijden op een paard die ermee geboren is. het kan inderdaad ook jaren later de kop op steken, heb ik me pas geleden laten vertellen door een dierenarts van een grote kliniek. Maar OCD is niet echt een ziekte te noemen. Haha!

leovier

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-10-08 09:16

Mijn paard heeft er echt nooit last van gehad (ken hem vanaf dat ie 3 jaar was) hij is nu 15, en vanaf zijn 13e heeft hij er last van.. Voornamelijk als hij teveel stil staat, hij moet goed in beweging gehouden worden (dus hele dag naar buiten, actief rijden etc)

Zijn spronggewricht is dikker (vocht) en dit neemt af en toe wel af.. hoe minder je ermee doet hoe dikker het wordt. Dit zal ook niet meer weg gaan, of je moet opereren. Maar zolang hij er geen last van heeft, is dat geen optie.. en hij zal ook nooit verkocht worden dus daarvoor hoeft het ook niet... Lachen

Wij trainen trouwens altijd in de bak..

Jast

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-08 09:28

Ik heb een soortgelijke situatie meegemaakt gedurende de afgelopen maanden. Misschien dat mijn verhaal over mijn 16-jarige ruin voor de belangstellenden interessant is? Hij is in februari geopereerd aan OCD op beide voorkogels .. Zie mijn onderschrift!
Succes met je paard Leovier! Ach gut

leovier

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-10-08 14:49

Thanx! Ik heb je verhaal gelezen, en volgens mij is het ook zo dat een paard waar jaren later ocd bij word geconstateerd in beweging moet blijven! Stilstaan en dan weer conditie opbouwen is echt een reden waarom het OCDtje waarschijnlijk "verschoven" is.

Ik hoop dat het goed blijft gaan, we wachten het gewoon af, tot nu toe gaat het goed en heeft hij er geen last van.
Fijn dat jou paard weer helemaal "beter" is!

Airiin

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-08 16:10

Mijn paardje heeft ook OCD en sinds ze 24/7 in het land staat met vriendjes gaat het stukken beter met haar been, de zwelling is heel erg afgenomen. Kreupel heeft ze er ook nooit op gelopen, als mijn merrie last krijgt van haar OCD neem ik het risico van een operatie niet.. niet vanwege het opstaan maar vanwege de revalidatieperiode. Mijn paard heeft ook nog Kissing Spines en ik ga haar niet nog een keer door een training heen slepen met haar rug. Ze heeft er nu al genoeg last van zonder dat al haar spieren door een gebrek aan training ook nog eens afsterven... Zodra ze pijn heeft bij het gewoon in het land staan is het genoeg geweest, ze is nog maar 10 maar pijn hoeft ze niet voor mij te lijden.