Ik schrijf last tussen haakjes, want kreupel heeft hij nooit, tot nu gelopen, zijn sprong gewricht rechtsachter was dik en warm, vandaar dat er toen foto's zijn gemaakt, en daar bleek dus uit dat hij een OCD daar had zitten, hij zat niet in de sprong maar er een stuk naast. Hij zat er al van veulen af aan. Het gebied waar het ocdtje zat zag er onrustig uit. Op dat moment stond ik op een stal waar de paarden vrij weinig buiten lopen, dus ik ben meteen naar een andere stal verhuist waar hij de hele dagen naar buiten kon. In no time was zijn spronggewricht niet meer dik en ook niet meer warm. (iets een verdikking zal je altijd blijven zien)
Wegens omstandigheden heeft hij in de maand juni en juli weer op een stal gestaan (als overbrugging) waar de paarden maar 1,5 uur naar buiten kunnen, sinds augustus staat hij weer minimaal 10 uur per dag buiten.
Helaas loopt hij nu ineens heel licht kreupel. Je ziet het niet in de stap, ook niet in de draf, maar tijdens de galop. Niet de hele tijd. Je ziet dat rechtsachter af en toe moeite heeft om kracht te zetten en dan vooral in een bocht (en dan vooral rechtsom, linksom loopt hij normaal) Is hij heel actief bezig geweest dan zie je ook dat hij linksom rechtsachter probeert te ontlasten. Op een harde ondergrond stappen/draven valt ook niets te zien. Galloperen niet geprobeerd. (dit allemaal tijdens longeren) aangezien ik vaak alleen ben is het lastig om te kijken hoe hij loopt als er iemand op zit.. ik voelde het afgelopen zondag tijdens het galloperen wel maar hij loopt zo licht kreupel dat het lastig is om het te voelen tijdens het rijden. Ik heb nog nooit eerder wat gemerkt of gezien aan hem. Hij begon wel te bokken tijdens het aangalloperen.. iets wat hij eigenlijk nooit doet.. maar ik moet erbij vertellen dat ik een zweep heb gepakt met het draven al iets wat ik eigenlijk nooit doe, en meneer houd niet echt van zwepen en daar was hij dus al een beetje pissed off over
Maar goed, dat was linksom en hij liep verder goed door tijdens het galloperen totdat ik dus tijdens rechtsom galloperen voelde dat hij niet lekker liep.Natuurlijk denk ik meteen aan zijn OCD omdat hij rechtsachter deze heeft en daar ook moeilijk mee loopt. Echter, deze is niet dikker geworden of warm, spoel alles voor de zekerheid wel telkens even goed af. Heb voor me zelf gesteld dat ik het even wil afwachten tot zondag, want hij liep vandaag (even aan de longeer gekeken) al veel beter dan afgelopen zondag (maandag en dinsdag heb ik hem met rust gelaten) Is het zondag niet verbeterd dan bel ik de DA en dan zullen er hoogswaarschijnlijk weer foto's moeten worden gemaakt om te kijken hoe de stand van zaken nu is w.b zijn OCD.
Mijn vraag, heeft iemand nog tips? Ipv meteen de DA te bellen? Gewoon even aankijken (wat ik dus nu van plan ben) en mocht het niet verbeteren de DA er maandag bijhalen. Wat zou het nog meer kunnen zijn.. (hoefsmid is vrijdag wel geweest want hij had linksvoor een ijzer los zitten en heeft deze er opnieuw opgezet.. lijkt me sterk dat dat met elkaar te maken heeft.. maar je weet nooit) Zadel? (1 maand oud, maar zit volgens mij perfect) Misschien zich verstapt, of verkeerd gelegen in de stal?
Nog een OCD vraag, ik weet dat als het onrustig is bij het OCD dat ze hem kunnen inspuiten met een soort zuur, maar hoe zit het met opereren, doen ze dat wel bij een paard van 15?
Alvast bedankt voor het lezen en de tips