Hoe duur is biks? En kan een paard hierop leven..?:

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

watdanhe

Hoe duur is biks? En kan een paard hierop leven..?:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-09-08 20:29

Hee iedereen! ik heb even wat vraagjes..

Stel, je hebt HEEL dure biks, hoe duur zou dat dan kosten per maand als je je paard elke dag 2x een flinke portie geeft?
En kan een recreatie paard dat ± 5x per week wordt gereden leven op alleen hooi, water en 2x per dag bix?
En hoe duur is haver per zak ofzo?

Ja, dit is ffies heel extreem hoor Tong uitsteken als ik een paard zou hebben gaat die natuurlijk ook op de wei!
Laatst bijgewerkt door watdanhe op 16-09-08 20:35, in het totaal 1 keer bewerkt

aerdenhout1

Re: Hoe duur is biks? En kan een paard hierop leven..?:

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-08 20:30

Een ...lees GEEN.... enkel paard kan alleen leven op bix!
Dan zijn ze binnen afzienbare tijd hartstikke dood!
Andersom kan wel...goed hooi kan je paard op leven...of het dan ook kan presteren in de sport is weer een ander verhaal.
Laatst bijgewerkt door aerdenhout1 op 16-09-08 20:32, in het totaal 1 keer bewerkt

AnoukvW

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-08 20:31

Uhm.. Ervanuitgaande dat je 1kg per keer geeft, dan kom je op 2kg per dag.

=14kg per week= 56kg per maand.

Ik koop altijd zakken van 20kg. Dus zou je het met 3 zakken per maand redden Knipoog

Bij mij kost 1 zak voer rond de 12,-- maar je hebt ook rond de 15,-- of duurder. Is maar net wat je wilt voeren Knipoog

Een paard kan daar wel op leven, als je ook voldoende hooi geeft!!

Mjay

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-08 20:35

als je je al zon zorgen maakt over de kosten van biks kan je maar beter niet aan een paard beginnen........

Nicole288

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-08 20:42

Als je 5 x per week recreatief rijdt kan je paard het goed af met biks, hooi en water. Hierbij is het hooi belangrijker dan de biks, hooi mag je zowat onbeperkt voeren. Grote porties biks tegelijk zijn niet goed en ook niet nodig, als hij niet zo hard hoeft te werken kan hij het wrs best af met 2x per dag 1 kilo (hoe groot is hij?) De dagen dat hij niet werkt geef je minder.

Armani88

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-08 20:44

je kunt bij pavo kijken en eventueel een voedingwijzer invullen en lees het daar is door dan leer je veel over de vitaminen en mineralen wat het paard minimaal moet krijgen

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-08 20:46

watdanhe schreef:
Hee iedereen! ik heb even wat vraagjes..

Stel, je hebt HEEL dure biks, hoe duur zou dat dan kosten per maand als je je paard elke dag 2x een flinke portie geeft?
En kan een recreatie paard dat ± 5x per week wordt gereden leven op alleen hooi, water en 2x per dag bix?
En hoe duur is haver per zak ofzo?

Ja, dit is ffies heel extreem hoor Tong uitsteken als ik een paard zou hebben gaat die natuurlijk ook op de wei!

Recreatie paard wat goed en onbeperkt hooi krijgt heeft geen bix nodig. Hoogstens een mineralen aanvulling (pavo heeft die bv in handige brokjes) en een liksteen voor zout.

Duur is trouwens niet automatisch goed. Het voer moet bij de behoeftes van je paard passen. En dat komt vaak niet overeen met het advies op de voerzak.

Esther

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-08 21:22

Idd, een paard heeft geen biks nodig als hij de hele dag door gras cq hooi kan eten. Let wel op de samenstelling van gras en hooi, het beste is gras/hooi met verschillende kruiden. Ter aanvulling kun je een pavo koek voeren (summerfit of aura).
Biks is eigelijk een soort van fast food.