Ondanks enkele onderzoeken, kunnen we er niet achter komen wat mijn 19-jarige lipizaner heeft. Mijn paard loopt sind seen paar maanden, ondanks hoefschoenen, zeer gevoelig op een harde ondergrond. Achter heeft hij altijd blootvoets gelopen, maar ook daar loopt hij nu gevoeliger. Ook heeft mijn paard steeds minder pit. Zelfs achter een paard aan of op de terugweg, heeft hij geen pit meer, ondanks goede conditie. Enkele maanden geleden heb ik ook het idee gehad, dat hij na 2 uur zijn bovenrug rug en flanken meer spande. Op zachte onder grond heeft hij duidelijke een ruimere pas, maar zonder pit. Er werd aan artrose/reuma gedacht, maar mijn paard heeft nooit gekreupeld. Echter, sinds 2 weken hoest mijn paard, duidelijk vanuit de longen, na enkele pasjes van draf, met of zonder zadel en loopt nog langzamer op harde ondergrond. Ook krijg ik mijn paard in de flanken niet dikker, ondanks goed voer en onbeperkt toegang tot biologisch hooi. Hij eet zeer goed. Volgende week komt gelukkig een goede natuurlijke dierenarts, die mijn paard nog een keer helemaal onderzoekt. Ik ben heel bang, dat ik mijn paard op deze manier aan het verliezen ben. Natuurlijk kan een forum geen dierenarts zijn, maar heeft iemand ook een paard met zulke verschijnselen gehad en waar zouden jullie aan denken?