Gevoelig lopen en hoesten

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

palham

Gevoelig lopen en hoesten

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-09-08 17:55

Ondanks enkele onderzoeken, kunnen we er niet achter komen wat mijn 19-jarige lipizaner heeft. Mijn paard loopt sind seen paar maanden, ondanks hoefschoenen, zeer gevoelig op een harde ondergrond. Achter heeft hij altijd blootvoets gelopen, maar ook daar loopt hij nu gevoeliger. Ook heeft mijn paard steeds minder pit. Zelfs achter een paard aan of op de terugweg, heeft hij geen pit meer, ondanks goede conditie. Enkele maanden geleden heb ik ook het idee gehad, dat hij na 2 uur zijn bovenrug rug en flanken meer spande. Op zachte onder grond heeft hij duidelijke een ruimere pas, maar zonder pit. Er werd aan artrose/reuma gedacht, maar mijn paard heeft nooit gekreupeld. Echter, sinds 2 weken hoest mijn paard, duidelijk vanuit de longen, na enkele pasjes van draf, met of zonder zadel en loopt nog langzamer op harde ondergrond. Ook krijg ik mijn paard in de flanken niet dikker, ondanks goed voer en onbeperkt toegang tot biologisch hooi. Hij eet zeer goed. Volgende week komt gelukkig een goede natuurlijke dierenarts, die mijn paard nog een keer helemaal onderzoekt. Ik ben heel bang, dat ik mijn paard op deze manier aan het verliezen ben. Natuurlijk kan een forum geen dierenarts zijn, maar heeft iemand ook een paard met zulke verschijnselen gehad en waar zouden jullie aan denken?

Aukelizzy

Re: Gevoelig lopen en hoesten

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-08 08:32

Zijn er foto's gemaakt om artrose uit te sluiten?
Mijn ene paard liep geen pas kreupel maar heeft wel kogelartrose.
Dit zie je alleen bij een buigproef, enkele passen te lang niet rad lopen. Jouw paard kan ook niet dik te krijgen zijn door pijn, en daar kunnen ook de verminderde energie en het spannen van zijn lijf vandaan komen.
De kunst is alleen om erachter te komen waar die evt. pijn vandaan komt.
Moeilijk hoor, ik hoop dat er iets uitkomt,Heel veel succes en beterschap.

MissDonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-08 18:06

ingevallen flanken is toch dat ze te weinig vocht hebben? mijne oude lusitano merrie had dit als ze heel gestressed was. En daardoor veel zweten, vielen de flanken in!

Aukelizzy

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-08 10:47

Miss donna daar heb je wel gelijk in hoor, kan ook komen door vocht tekort.
Maar je zegt al dat jouw merrie door stress ging zweten en daardoor vocht te kort kreeg en de flanken in trok.
Pijn veroorzaakt ook stress, vandaar dat ik het meldde.
Te mager blijven , ondanks goed voer, kan ook komen door stress(pijn).

cavaletti

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-08 09:26

Bij ons in Duitsland is een middel (plantaardig) en dat heet Schwarzkümmeloil. Dat is tegen alle soorten allergieen, jeuk enz. Het is mij aangeraden door een bevriende dierenarts hier. Mijn ene paard hoeste elke keer een beetje wat blijkbaar een allergische reactie op iets was. een van de andere paarden had last van jeuk. Zij heeft toen gezegd dat ik de Schwarzkümmeloil eens moest proberen want dat hielp goed tegen allergien en dus ook goed tegen zomerexceem. Ik heb het toen gehaald en inderdaad het is gewoon superspul. Het zit in een flesje van 500 ml en je doet er echt lang mee. je drupt het gewoon over het voer heen en de paarden vinden het lekker. Ik heb dus gelijk met de fabrikant gebeld en gevraagd of hij ons dat spul wilde leveren, omdat wij een ruitersportzaak hebben. Wij hebben het dus nu ook in ons assortiment opgenomen. Ik ben er zelf echt super tevreden over. Het helpt tegen zomerexceem en alle andere soorten jeuk en allergieen en is dus 100% plantaardig. Dus ook voor paarden die (chronisch) hoesten enz. Misschien toch de moeite waard om het te proberen.

palham

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-09-08 08:04

Ik heb reeds een uitslag en mijn paard blijkt een probleem te hebben met zijn rechter hart klep en met zijn blinde darm. Een hart probleem kan zorgen voor reumatische verschijnselen, omdat de spieren e.d. te weinig bloed krijgen en de accu soms gewoon op is (dus paard niet fit). Het soms hoesten heeft hier ook mee te maken. De problemen met hart/blinde darm zorgen er ook voor dat het voer minder goed wordt opgenomen en verklaart dus heel veel. Mijn paard krijgt in ieder geval voorgeschreven homeopatische middelen, die hem moeten gaan helpen. Verder blijkt hij gelukkig heel gezond te zijn en kan hij daardoor nog heel lnag hiermee leven!!!!!. Ik mag wel rustig rijden, omdat dit juist goed is voor de bloedsomloop. Als hij wil draven/galopperen, mag hij dat ook, maar alleen als hij wil en kan, dus dit worden kalme ritjes. Ben natuurlijk aan de ene kant niet blij met dit nieuws, aan de andere kant toch, omdat ik weet wat er aan de hand is en mijn paard nog lang bij me kan blijven. Omdat ik toch ook van intensief rijden houd, ga ik op zoek naar een maatje voor mij en mijn lipizaner, die ik dan intensiever kan rijden en die fijn met mijn paard op de wei kan.

Aukelizzy

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-08 14:55

Wel lekker dat je nu weet wat er aan de hand is met hem.
Ik hoop dat hij nog heel lang stabiel blijft en je nog lang van hem kan genieten.