Vraagje keuringsrapport mbt buigproef

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

anne_bento

Vraagje keuringsrapport mbt buigproef

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-09-08 08:51

Ik heb een pony gekocht op voorwaarde dat ze goedgekeurd werd voor de klinische keuring. De vorige eigenaren hebben haar dus netjes laten keuren, en daarvan het rapport gekregen, die ik vervolgens mee kreeg bij de koop.

Op het rapport staat dat ze goedgekeurd is voor recreatie en de sport, verder overal vinkjes dat alles in orde is.
Zit ik nu 1,5 week later het rapport nog eens goed door te kijken (stom, ik weet het Frusty ) en zie dat bij de buigproef bij linksachter een streep staat onder gevoelig. Daarnaast kun je aangeven: - +- + ++
Er staat een cirkel om de +-.
Wat betekent dit? Dat ze erg slecht liep of juist dat het wel mee viel? En waarom is ze dan toch goedgekeurd?

Ik heb dr nog op proef en was niet van plan dr weer terug te doen maar vind dit dan wel weer wat verontrustend, vooral omdat iemand op stal zei dat ze niet rad liep (ik zelf zag niks, ander stalgenootje ook niet maar toch..)

Hoop dat iemand me wat antwoorden kan geven..

Speedster

Re: Vraagje keuringsrapport mbt buigproef

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-08 09:49

Dat betekent dat ze ietsje gevoelig was op de buigproef voor dat been, maar dat het geen reden is geweest om haar af te keuren. Ze heeft dan effe nodig gehad (1 of 2 pasjes) om te herstellen, is helemaal niet erg. ik weet niet hoeveel passen nog toegestaan is, maar iig meer dan dat. Ik heb mijn paard er in ieder geval niet voor laten staan. Als ze bij de keuring niet rad gelopen zou hebben, had de DA dat echt wel gezien.

Trieske_

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-08 10:02

+- Is gewoon dat ze op dat been iets gevoeliger was dan op de andere benen maar heeft meestal vrij weinig te betekenen.

anne_bento

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-09-08 10:18

Gelukkig maar, bedankt voor jullie reacties! Lachen niks om me druk over te maken dus.

Aukelizzy

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-08 08:41

Ben je zelf niet bij de keuring geweest?
Ik zou mijn eigen veearts nog even laten komen en vooral dat been even na laten kijken.
Dat kost niet alles en dan sluit je latere problemen uit.
In principe is +- niet slecht hoor, maar als je er zelf niet bij was is het misschien onderhandelbaar geweest bij die veearts( dit is heel slecht gedacht, ik weet het, maar heb het nodige meegemaakt en gezien in de paardenwereld).
Wanneer wordt een - als +-beoordeeld?

MissDonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-08 17:59

Nou anne, luna liep dat ik er kreeg helemaal niet goed... niet laten keuren.. Misschien stom, maar door der verwaarloosde hoeven liep ze zo. Kan best dat Angel ook wel iest in de hoef of iets heb gehad waardoor ze even anders liep Lachen

Ik heb btw de dierenarts er wel bij laten komen.. Ze heeft nu rol ijzers. En er is niets meer aan de hand! Tong uitsteken

CarpeDiem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-08 18:29

Hoe oud is de pony?

Denlamour

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-08 18:32

Speedster schreef:
Dat betekent dat ze ietsje gevoelig was op de buigproef voor dat been, maar dat het geen reden is geweest om haar af te keuren. Ze heeft dan effe nodig gehad (1 of 2 pasjes) om te herstellen, is helemaal niet erg. ik weet niet hoeveel passen nog toegestaan is, maar iig meer dan dat. Ik heb mijn paard er in ieder geval niet voor laten staan. Als ze bij de keuring niet rad gelopen zou hebben, had de DA dat echt wel gezien.

Na 3 passen moet ie weer geheel goed lopen Lachen

CarpeDiem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-08 18:36

Denlamour schreef:
Speedster schreef:

Na 3 passen moet ie weer geheel goed lopen Lachen

Bij een ouder paard 3 passen. een jong paard mag eik niet kreupel lopen. Vandaar mijn vraag hoe oud de pony is..

Denlamour

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-08 18:48

Mijn 5 Jarige ruin moest na 3 stappen weer normaal lopen.. Vandaar ik dat antwoord gaf.. Knipoog

anne_bento

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-09-08 20:23

de pony is net 4 jaar.
Longeer dr nu regelmatig en zie zelf niet dat ze onregelmatig loopt.

Was zelf niet bij de keuring nee, ze stond ver hier vandaan, dus het was gemakkelijker als hun het daar deden. Ik heb geen idee na hoeveel passen ze weer goed liep, vroeg me alleen af wat het nou betekent als er een cirkel om de +- staat..

Aukelizzy

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-08 10:42

Toch blijf ik bij mijn verhaal om even je eigen veearts ernaar te laten kijken.
De buigproef was niet helemaal goed op dat been.
Ik zou geen risico nemen.

CarpeDiem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-08 17:12

Bij 4 jarige zou ik zeker mn eigen dierenarts ernaar laten kijken. Als t nu een 14 jarige was die al ZZ zwaar ofzo liep dan was t een ander verhaal.

lalunamyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-08 17:15

niet al te veel aantrekken van de buigproeven Lachen
je kan natuurlijk voor alle zekerheid nog even nakijken,
mijn dierenarts vind het maar slechte proeven,
kheb wel van meer gehoord dat ze het liever niet doen !

Myrano

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-08 23:46

Heb even een vraagje.
Is het zo, dat een Da bij een buigproef een paard kan doen manken ?
Dit heb ik wel eens eerder gehoord dat als je ze in een bepaalde houding neemt en dan op een plaats duwt, ze zowieso gaan manken.
Volgens mij zijn er geen paarden die op de 4 benen 'perfect' alles goed hebben.
Ben eens bij een keuring geweest van mensen die hun paard voor verkoop lieten keuren, en die da zei dat de meeste paarden altijd wel iets niet 100% goed hebben aan de benen.
Daarom zijn het zeker geen slechte paarden en wil het ook nog niet zeggen dat ze er iets aan over gaan houden.
De kans dat een paard een blessure krijgt aan een perfect gezond been is even groot.
Een kleine bemerking vind ik persoonlijk ook niet zo erg, daar zou ik een paard niet voor laten staan.
Heb naast de buigproef ook foto's laten maken van mijn eerste paard.
Ik vraag dus wel altijd de mening van da, hij zegt dat 50% van de paarden wel 'iets' op papier hebben staan en als hij een paard daarvoor moet afkeuren er maar bitter weinig paarden nog goedgekeurd worden.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-08 23:51

@ Myrano: Alles kan kapot en met kwade opzet kun je een paard zo krom als een hoepel trekken zodat ie flink kreupel wegloopt.

Ik heb onlangs een 3 jarige gekocht (en klin+rontg gekeurd in mijn bijzijn) en daar was geen misstap aan te zien!

@ Anne-Bento.
Bel even naar de desbetreffende dierenarts, die kan je vast vertellen wat hij daarmee bedoeld heeft!!!
en anders even je eigen veearts laten kijken.

Myrano

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-08 23:58

Denk dus ook dat een da je flink in de zeik kan zetten op die manier.
Mijn vertouwen raak ik er steeds meer in kwijt.
Heb toevallig 3 verschillende meningen gehoord van da's over hetzelfde paard, vraag me af, waar letten ze dan op Verward

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-08 00:00

iedere veearts keurt ook anders, de een uitgebreider dan de ander.

maar ik ken mijn eigen veearts goed genoeg om naar zijn adviezen te luisteren en ga uit van zijn waarnemingen.
hij kent mij en wat ik van mijn paarden wil. en ik weet zeker dat hij me geen onzin verteld.

Aukelizzy

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-08 08:44

Ja een veearts kan een paard kreupel trekken.
Vooral bij paarden die toontredend of frans staan is dat zo gebeurt.

Arnyek

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-08 14:12

Cursus: "Een eigen paard kopen"

Les 1: Laat het paard door dierenarts naar eigen keuze keuren in jouw aanwezigheid.

De stalgenoot die denkt dat je pony enigzins kreupel loopt, kan ook gelijk hebben. Laat een deskundige (bijvoorbeeld je eigen dierenarts) nog eens naar de pony kijken.