slobber --> over de datum!

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Nell_

slobber --> over de datum!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-09-08 19:36

Afgelopen Juni ben ik begonnen met een training met mijn pony. We hebben les genomen etc.
Daarvoor is ze ziek geweest door een hoefzweer. Ze was tijdens die periode erg mager geworden!
Ik heb op aanraden van mijn instructrice toen slobber bijgevoerd. Dat was dus allemaal in juni. Nu zat ik te bekijken tot wanneer de slobber houdbaar is, omdat mijn pony in de winter nog wel eens mager wil worden.
Nu zag ik dat hij tot mei!!! 2008 houdbaar is! Terwijl ik hem in juni heb gekocht.
Ik heb haar dus wel 2 maanden slobber bijgevoerd wat niet meer goed was?
Kan dit kwaad?? Moet ik het nu allemaal weggooien? Ik heb nog een halve zak over!

Nicole85

Re: slobber --> over de datum!

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-08 20:19

Ik zou die halve zak nu weggooien..

En of het kwaad kan dat je paard dat andere deel heeft opgegeten.. even heel cru: staat ie nog overeind en ademt hij/zij nog goed? Clown ... Dán kan het geen kwaad Tong uitsteken

Aukelizzy

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-08 08:23

Ik zou het nu niet meer voeren omdat je slobber toch aanmaakt met warm water en het dus iets gevoeliger is voor bederf.
Op zich zou het geen kwaad moeten kunnen want in bv. een zak biks over datum loopt alleen de voedingswaarde terug.
Moet je het natuurlijk wel gewoon mooi droog bewaard hebben Knipoog .
Dat je pony iets opgelopen heeft door het voeren tot nu toe is erg onwaarschijnlijk.
Net wat Nicole85 zegt. Als hij het nu nog goed doet is er niets aan de hand.

Niisj

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-08 16:33

Krachtvoer en dus ook slobber word niet slecht hoor. Knipoog Alleen de vitaminen en mineralen vervallen, daarmee bedoel ik gaan verloren dus je paard haalt er geen vitaminen meer uit.
Maar moest je het dus alleen voor herstel voeren, zou je vanzelfsprekend natuurlijk beter een zak nemen waar de vitaminen wel nog intzitten. Haha!

Billy

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-08 08:51

Als het goed droog bewaard is en normaal ruikt zou ik het gewoon voeren. Het vitaminegehalte zal wat lager zijn, maar voor de rest zie ik geen problemen...

Nell_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-09-08 13:57

Dus ik kan het wel gewoon voeren voor beloning na het rijden? Moet ik haar daarbij wel biks bijvoeren? En word ze er nu niet meer dik van? Want normaal ik het een dikmakertje toch?
Bedankt voor de reacties!

xxelviraxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-08 14:00

Ik zou het dus wel weg gooien. En als je een keer een nieuwe zak koopt dan even op de datum letten.

baudyh

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-08 15:39

je kan het nog gewoon blijven voeren hoor,niks aan de hand

Niisj

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-08 18:54

Nell_ schreef:
Dus ik kan het wel gewoon voeren voor beloning na het rijden? Moet ik haar daarbij wel biks bijvoeren? En word ze er nu niet meer dik van? Want normaal ik het een dikmakertje toch?
Bedankt voor de reacties!

Het zal nog steeds een 'dikmakertje' zijn maar alleen staan de vitamines op een laag pitje Tong uitsteken Dus ik zou even wel iets voeren waar genoeg vitaminen inzitten. Deze zak opvoeren en daarna een zak kopen die niet over datum is. Haha! Knipoog

felicity

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-08 14:34

Ik heb dit ook gehad met meusli.
Heb ik vorige week gekocht maar is houdbaar tot augustus. Dus nu nu ook 2 weken over datum. Ik maakte de zak open en het viel me op dat het wat kruimeliger was dan normaal. Dat was voor mij de reden om op de zak te kijken naar de houdbaarheidsdatum. Maar ik durf het eigenlijk niet meer te voeren.