Hoelang na kuur AB de AB terug te vinden in bloed/urine?

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Sim

Hoelang na kuur AB de AB terug te vinden in bloed/urine?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-09-08 09:17

Ik heb me rot gezocht met Google, de Wiki geraadpleegd en de zoekfunctie op bokt gebruikt, maar ik kan nergens iets vinden over de wachttijd (mbt wedstrijden rijden) van antibiotica.

Korte toelichting: mijn paard krijgt op het ogenblik een kuurtje AB. We zijn fanatiek met wedstrijden rijden en dat gaan we ook weer doen zodra ze helemaal is opgeknapt/beter is. Nu wil ik dus graag weten hoelang de werking van AB in het bloed/urine terug te vinden is. Zolang dat nl aanwezig is kan/wil ik niet starten.

Marije_jiplover

Re: Hoelang na kuur AB de AB terug te vinden in bloed/urine?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-08 09:20

Ik denk dat je moet uitzoeken wat de wachttijd is voor de slacht. Als het nl uit het lichaam is, (dat het dus niet meer meetbaar is in het vlees/bloed) kan het ook niet meer in de urine terecht komen.

Edit: bij mijn weten staat antibiotica niet op de dopinglijst, dus waarschijnlijk dat je het daarom niet hebt kunnen vinden als je gaat kijken naar antibiotica en sport.

Sim

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-09-08 09:28

Klopt, MJ, ik heb kunnen vinden dat AB onder medication Class A (of B) valt en dat je dan met een verklaring van je DA gewoon zou kunnen starten.
Maar toch wil ik geen risico lopen en ik vind het ook gewoon van belang om te weten hoelang de AB in het lichaam aanwezig blijft.

Marije_jiplover

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-08 09:30

Dan denk ik dat je met de wachttijd voor vlees (voor de slacht dus) een heel eind komt.

Die is tenslotte uitgerekend om te voorkomen dat er residuen van medicatie in het vlees achterblijven als een dier geslacht wordt, zodat degene die het dier gaat consumeren niet ongewild/ongemerkt medicijnen binnen kan krijgen.

Bon_Bon

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-08 09:31

Simmie schreef:
Klopt, MJ, ik heb kunnen vinden dat AB onder medication Class A (of B) valt en dat je dan met een verklaring van je DA gewoon zou kunnen starten.
Maar toch wil ik geen risico lopen en ik vind het ook gewoon van belang om te weten hoelang de AB in het lichaam aanwezig blijft.

Het meest simpele is denk ik gewoon je Vee Arts bellen en het daaraan vragen.

Sim

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-09-08 09:44

Ja dat kan Bo_tje, maar ik wil het graag snel weten.
Het is niet makkelijk om de DA aan de foon te krijgen namelijk. Die is constant met patienten bezig en op pad.

Knavia

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-08 18:03

Enige antibioticum waarmee je in de problemen kan komen is de injectievorm van penicilline, een witte melkachtige vloeistof die in de spieren wordt gespoten. Omdat daar behalve penicilline ook procaine bijzit, en dat is een stofje verwant aan lidocaine (voor plaatselijk verdoven van b.v. wonden voor het hechten). Omdat lidocaine en alle -caine stofjes een verdovende werking bezitten wordt er bij een dopingcontrole naar gezocht. De procaine in de injecteerbare penicilline kan tot zo'n 45 (!!!!) dagen aanwezig blijven en dus een positieve dopingtest geven.
Alle andere antibiotica zijn geen probleem, er wordt niet op getest omdat het niet interessant is omdat het geen prestatieverhogende werking kan hebben en ook niet als maskeer stof kan worden ingezet.
Dus... zolang je geen witte vloeistof in de spier hebt gespoten..no problem.

Sim

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-09-08 18:06

Dank je Knavia, daar heb ik wat aan.
Ze krijgt idd die witte variant van de AB.

Knavia

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-08 18:31

Da's balen, da's net die ene waarmee je dus aan een lange wachttijd zit. Overigens weten veel dierenartsen ook niet dat het niet zo handig is om die in te zetten bij wedstrijdpaarden. Het is wel een goedkoop en zeer effectief middel, dus de keuze op zich snap ik best.
Nou ja, zolang je paard maar beter wordt...

Sim

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-09-08 21:50

Vind ik ook Knavia, als ze maar beter wordt. Da's nu belangrijker dan die wachttijd.