Me paard heeft een beginnende infectie onder de hoef..

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Moelie

Me paard heeft een beginnende infectie onder de hoef..

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-09-08 21:03

Hallo,

Gister was de hoefsmid er weer, en die had dus gezien dat mijn paard linksvoor een BEGINNENDE infectie had. Tussen de buitenrand van onder de hoef zag je wat zwarte dingetjes er tussen zitten. Dat was de beginnende infectie. Hij vertelde dat paarden altijd een soort schimmel in de hoef zitten, maar dat word normaalgesproken tegengehouden door een andere stof in de hoef. Soms dringt de schimmel dus door, zoals nu bij mijn paard. Ik weet niet hoe het heet en of er naam voor is want dat heeft de hoefsmid niet gezegt.
Nu is het zo dat ik de hoef onderop met honing in moet smeren, want daar zit weer een tegenstof in voor schimmel oid. Ik had er nog nooit van gehoort..
Een ander paard op stal had dit ook alleen dan in een veel ergere vorm, de rand van de hoef begon er ook al door te brokkelen (dat is het gevolg als er niks aan word gedaan).
Het is dus te stoppen door honing, en voordat je de honing erop smeert eerst de hoef goed schoonmaken met soda.
Heeft hier iemand ervaring mee, en/of weten jullie dan ook hoe het heet. Ik wil het natuurlijk voorkomen en gelukkig ben ik er optijd bij dankzij de hoefsmid.
Sorry als mijn verhaal een beetje onduidelijk is maar ik weet zelf ook niet meer precies hoe en wat. Het heeft iig met schimmel te maken en als het in ergere mate is kan het paard er kreupel door gaan lopen.

Wie kan me helpen? Alvast bedankt.

Groetjes Milou

amazone77

Re: Me paard heeft een beginnende infectie onder de hoef..

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-08 21:09

mijn paard heeft white line desaesegehad,komt vaak voor bij paarden die op hout krullen staan,ook ik moest het insmeren met honing om de dag en was na een maand of twee weer genezen,ze liep er niet kreupel van en ik zelf kon het ook niet zien,mijn smid had aan de voorkant van haar hoef(waar normaal de lip van het ijzer zit een gaatje gemaakt) en ik heb honing in een knijp flesje gekocht is erg makkelijk en zonder veel gemors.
heeft die van jou ook white line desease?

Moelie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-09-08 21:24

Nee volgensmij heeft ze dat niet. Ze loopt ook niet op houtkrullen, alleen in de wei loopt ze. Ze is ook nog niet onder het zadel ze is nog maar anderhalf jaar.
Hoe zag dat eruit bij jou paard? Waren het toevallig ook zwarte vlekjes tussen de buitenrand onder de hoef? Bij dat paard waar het in een verdere stadium was was de rand van de hoeven al aan het afbrokkelen, dat paard heeft ook altijd ijzers gehad, dus waar bij haar de lip van de ijzer zat zat het ook tussen.
Ohja dat is wel een handige tip, steeds die plakkere honing is ook niet echt fijn. Me paard loopt er ook niet kreupel door, gelukkig zijn we er optijd bij want het kan jaren duren voordat het helemaal genezen is zei de hoefsmid.
Ik geloof niet dat het dus white line desease heet maar heel zeker weet ik het ook niet.

amazone77

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-08 21:30

nee dan zal het wel iets anders zijn denk ik,
ik zelf kon het bij mijn paard niet zien,waren er gelukkig op tijd bij!als je op google white line desease intikt dan kom je een hele hoop info tegen,de fotos zijn echt erg dat moet ik er wel even bij zeggen,aan de hoeven van mijn paard zag je er gelukkig niks aan,maar zoals je op de fotos zal zien kan het heel erg zijn.
mijn paard staat voor op ijzers en de smid komt om de 7 weken,dus was er op tijd bij,die schimmel kan in iedere stal zitten ook stro of vlas,maar je hebt meer risico met krullen,omdat die zuur zijn.
die van mij staat er al 7 jaar op (savonds en snachts)en heeft het gelukkig maar 1 keer gehad,de hoeven (voor) zijn nu weer helemaal dicht gegroeid.een pot honing is misschien voordeliger,maar een flesje geeft minder geplak en geknoei haha en zo duur is het nou ook weer niet he Knipoog

Moelie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-09-08 21:36

Nee idd, en ook al was het duur.. dat heb ik er natuurlijk wel voorover Knipoog
Maargoed, zal zo eens gaan googelen ben eens benieuwd. Misschien kan ik het dan eens vergelijken met dat paard dat het ook heeft alleen al wat erger. Bij haar viel het ook nog wel tegen, de rand van de hoef was alleen al wat aan het afbrokkelen en er zat veel meer zwart onder de hoef.

Moelie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-09-08 21:41

Nou, als ik zo die foto's op google zie lijken er sommige op (alleen op google is het stukken erger). Maar ook van die zwarte randen, en dat heeft mijn paard ook een heeeel klein beetje maar. Hij zei dat we er echt optijd bij waren dus dat het nog te voorkomen is als ik het goed behandel.
Ik had hier eigenlijk nog nooit van gehoort.. wist niet eens dat zoiets bestond. Sommige foto's zien er idd wel erg uit, al die afgebrokkelde hoeven!

amazone77

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-08 21:48

erg he,ik schrok me kapot toen ik ging kijken,dacht even dat ik het verkeerd getypt had haha maar het kan echt heel erg zijn.
die van mij was er na twee maanden vanaf,maar nogmaals was er optijd bij.maar als het zo erg is dan red je het denk ik niet meer met honing smeren,dan moeten ze echt aan de medicijnen en die zijn wel heel erg duur!had vorige week op een topic gereageerd dat ging over deze ziekte,en dat meisje moest veel betalen voor die medicijnen,terwijl ze er op tijd bij was gelukkig,heb gezegt dat honing dan ook werkt en is zoveel goed koper,ze zou het gaan proberen.gelukkig dat jij er ook op tijd bij was,scheelt je een hoop elende,die van mij liep er gelukkig ook niet kreupel door,en had er zelf helemaal niks van gemerkt,het is dat het de smid had gezien.

Moelie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-09-08 21:56

Ja tis lastig zoiets, ik krab wel altijd de hoeven goed uit maar als je dan van die zwarte dingetjes ziet zitten denk je niet meteen aan een infectie.. Het was 6 weken geleden (vorige keer toen de hoefsmid er was geweest) ook nog niet, dus het is echt in deze korte tijd gekomen. Het is echt nog maar beginnend zoals de hoefsmid zei dus ik ben er sowieso optijd bij. Het probleem is dat ik niet elke dag kan komen, dus ik kan er ook niet elke dag honing opsmeren. Het iemand anders laten doen heeft ook geen nut want die kunnen ook niet elke keer. Beetje lastige situatie.

Dat ander paard op stal dat het al in ergere vorm heeft liep laatst met rijden wel kreupel, dat dacht ik toen al maar zij dribbelt nogal vaak en is vaak erg onrustig dus we dachten dat het daarmee te maken had. Ook heeft zij wat probleempjes gehad met der hoefijzers de laatste tijd, die zijn er sinds een paar maanden ook af. Ze kwamen steeds los te zitten of der hoef was weer een stukje gescheurd omdat de nagels van de hoefijzers er niet goed inzaten. Ook is ze een keer verkeerd gekapt (andere hoefsmid dan die we nu hebben). Veelste kort gekapt waardoor ze ook een tijdje kreupel liep. Wat een ellende heeft dat paard de laatste tijd zeg.. laatst ook al wormen in de darmen waardoor ze erg ziek was en nu dit. Ik heb het nu niet over mijn paard voor de duidelijkheid, dit is het paard van een vriendin van mij.

amazone77

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-08 22:05

ik moest van mijn smid om de dag honing smeren,weet niet of jij het iedere dag moest doen?
zou toch wel proberen om daar een oplossing voor te vinden,want als je het niet goed doet,en het word erger dan weet je door de fotos hoe het uiteindelijk zou kunnen worden.
zou dan even aan je smid vragen hoe je dat het beste kan doen.
en of het wel de white line desease is.
en wat vervelend voor het paardje van je vriendin zeg.
staat die wel op medichijnen?
en heeft ze die smid nu nog?
zou haar adviseren om er een goede smid bij te halen die er verstand van heeft,word er bij jullie op stal alles tegelijk ontwormd,ze zeggen dat dat het beste is,anders heb je kans dat ze elkaar blijven besmetten.

Moelie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-09-08 22:31

Ja, alle paarden worden tegelijk ontwormt. Die hoefsmid die der verkeerd had bekapt hebben we niet meer (mijn paard stond er nog niet toen we die hoefsmid nog hadden). Sinds dat dat paard verkeerd is gekapt hebben ze een ander. Die is erg goed.
Dat paard van me vriendin staat niet op medicijnen, dat heeft ze al gehad. Ze moest smorgens en savonds een spuitje krijgen tegen de wormen, dat een week of 2 geloof ik. Dat is nu helemaal herstelt alleen ze is er erg door afgevallen waardoor ze er nog ziek uitziet. Tis altijd al een dun paard geweest.. maar nu is het wel erg extreem, paard is overigens 16 jaar nou, tis een Arabier. Staat nu ook 24/7 op wei zodat ze genoeg gras kan eten, en ze krijgt bietenpulp bijgevoerd.

De hoefsmid die we nu hebben is gelukkig wel goed, die let ook echt op de stand van de paarden. Ik kreeg namelijk ook te horen dat me paard een afwijking heeft, ze staat voor te recht op der hoef, maar en achter heeft ze te platte hoeven. Dit heeft geen gevolgen, als ze goed optijd word bekapt maakt het verder niet uit.

Annemeik

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-08 22:34

Die van ons had hetzelfde: whiteline desease.

Wij hebben niet geklooid met honing, we hebben elke dag de hoeven ingespoten met hoofhardner of hipposol. Na die week 1x per week. Verder heeft de smid het stuk wat geinfecteerd was eruit gesneden en dat is er weer uitgegroeid. Nu zijn we ong. 1/2 jaar later en nu is hij er vanaf.