Hallo,
Gister was de hoefsmid er weer, en die had dus gezien dat mijn paard linksvoor een BEGINNENDE infectie had. Tussen de buitenrand van onder de hoef zag je wat zwarte dingetjes er tussen zitten. Dat was de beginnende infectie. Hij vertelde dat paarden altijd een soort schimmel in de hoef zitten, maar dat word normaalgesproken tegengehouden door een andere stof in de hoef. Soms dringt de schimmel dus door, zoals nu bij mijn paard. Ik weet niet hoe het heet en of er naam voor is want dat heeft de hoefsmid niet gezegt.
Nu is het zo dat ik de hoef onderop met honing in moet smeren, want daar zit weer een tegenstof in voor schimmel oid. Ik had er nog nooit van gehoort..
Een ander paard op stal had dit ook alleen dan in een veel ergere vorm, de rand van de hoef begon er ook al door te brokkelen (dat is het gevolg als er niks aan word gedaan).
Het is dus te stoppen door honing, en voordat je de honing erop smeert eerst de hoef goed schoonmaken met soda.
Heeft hier iemand ervaring mee, en/of weten jullie dan ook hoe het heet. Ik wil het natuurlijk voorkomen en gelukkig ben ik er optijd bij dankzij de hoefsmid.
Sorry als mijn verhaal een beetje onduidelijk is maar ik weet zelf ook niet meer precies hoe en wat. Het heeft iig met schimmel te maken en als het in ergere mate is kan het paard er kreupel door gaan lopen.
Wie kan me helpen? Alvast bedankt.
Groetjes Milou