Welke voedingssupplementen wel/niet voor 3 jarig paard?

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Bruintje_87

Welke voedingssupplementen wel/niet voor 3 jarig paard?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-09-08 20:06

Sinds vandaag heb ik een jonge merrie gekocht, 3,5 jaar.
Nog niet beleerd, maar daar gaan we dus mee beginnen.

Nu ben ik eens benieuwd naar reactie's en ervaringen, van andere bokkers, die ook bezig zijn met het beleren van een jong paard en het geven van voedingssupplementen erbij.

Waarom wel? Waarom niet?

En wat geven jullie wel, en waarvoor?

Ik zelf wilde toch iets extra's voor de botten geven, omdat ze nooit echt bijgevoerd is, op wat brok na, omdat ze altijd op wei stonden.

Goof

Re: Welke voedingssupplementen wel/niet voor 3 jarig paard?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-08 20:50

Als je paard gewoon goede en voldoende voeding krijgt, zijn suplementen mijns inziens niet nodig. Zie het als bij mensen, goede voeding bevat alles.

_Luziream

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-08 01:45

Ik geef mijn jonge paard geen suplementen, Behalve weleens een vitaminepasta voor als de "R" in de maand is.

Dani_

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-08 14:07

Met het bijvoeren van supplementen moet je erg uitkijken. Ergens te weinig van hebben is niet goed, maar teveel ook zéker niet. Als je paard altijd lekker op de wei heeft geleefd en er gezond uitziet is bijvoeding niet nodig. ik zou nooit lukraak een supplement bij geven eerlijk gezegd. Als je twijfelt of ze ergens een tekort aan heeft laat dan een bloedonderzoek doen, dan kun je in ieder geval gericht bijvoeren inplaats van 'zomaar, omdat je denkt dat het goed is'.

Zoals Goof al zegt: 'een goede voeding bevat alles.'

Succes met je nieuwe paard!

Alani

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-08 14:27

Goof en Dani; niets aan toe te voegen!

Djilna

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-08 14:59

Als je paard gezond is zou ik geen supplementen bij gaan geven. Eerst maar eens gewoon lekker aan de gang en ondersteunen met de juiste voeding. Meer heeft je paard in principe niet nodig Knipoog Hoogstens een volledig supplement mocht je paard voedingsarm hooi/gras krijgen en weinig tot geen krachtvoer om wel voldoende vit/mineralen binnen te krijgen.

En botten worden sterker door belasting op stevige ondergrond (botdichtheid neemt toe door trillingen) dus daar heb je ook geen supplement voor nodig.

Bruintje_87

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-09-08 16:34

Bedankt voor alle tips.

Mijn pony had altijd heel veel problemen, en moest ik heel veel bijvoeren ven supplementen, ook erg veel medicijnen.
Nu krijg ik een jonge merrie, en ik ben daar totaal onervaren mee, blij dat ik het eerst even hier op bokt heb gezet Lachen

Op stal word ik ook goed geholpen, en daar kreeg ik hetzelfde advies als hier, gewoon even lekker alleen wat brok bijvoeren.

Bruintje_87

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-09-08 16:35

Djilan schreef:
En botten worden sterker door belasting op stevige ondergrond (botdichtheid neemt toe door trillingen) dus daar heb je ook geen supplement voor nodig.

Dit is een goede om te weten. Ik deed dit met mijn oude pony altijd al veel, voor haar pezen in de benen.