Gevoelige rug

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Lina

Gevoelige rug

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-09-08 18:41

Hoi,

Ik rijd al een tijdje een paard die altijd al een gevoelige rug heeft gehad. (paard heeft een vrij lange, weke rug)
Met rijden merk ik hier niet veel van maar wel met poetsen. Hij drukt z'n rug weg.
Zijn rugwervels bleken wel scheef te zitten maar deze zijn weer rechtgezet door een dierenarts/paardenfysio. (nu is hij nog steeds gevoelig)
Ik moet hem nu veel laag en rond rijden maar zal de gevoeligheid wel weg gaan?? Of moet ik hem op rust zetten??
Toen ik hem net begon te rijden, reed ik hem alleen maar laag en rond en totaal niet intensief en toen was hij ook gevoelig op z'n rug.
Heeft iemand hier ook ervaring mee. Is het bijvoorbeeld verstandig om een bontje/gelpad onder het zadel te leggen..

Graag jullie verhalen, ideeen, tips...

Aukelizzy

Re: Gevoelige rug

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-08 11:13

Ligt het zadel helemaal goed?
Zorg ervoor dat zijn rug lekker warm blijft, dus geen koude regen erop.
Je hebt speciale middelen om zijn rug eens lekker in te smeren, dat is heerlijk voor de spieren.
Heel goed loswerken en uitstappen is ook heel belangrijk.
Als het niet te ernstig is, maar gewoon licht gevoelig zou ik rustig door werken, vooral lekker over zijn rug longeren.
Dan hoeft hij je niet te dragen maar sterkt de rugspieren wel.
Wat zei de fysio? Kun je die niet eens bellen voor advies, die heeft het paard behandeld.
Succes.

ikenindi

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-08 11:17

als ie al pijn heeft met poetsen zal hij met rijden toch echt ook wel pijn moeten hebben denk ik hoor...

Daan_O

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-08 13:42

Ik zou inderdaad even door een goede zadelmaker het zadel na laten kijken. Het is belangrijk dat hij tijdens het rijden goed over zijn rug loopt. Ik zou denk wel voor de zekerheid even na laten kijken door een fysio / osteopaat.

Solide

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-08 19:31

Ik heb een half jaar geleden de osteopaat bij mijn paard gehad omdat deze ook gevoelig was bij de rug. Dit heeft toen super geholpen, maar ik lees dat je al het een en ander bij je paard hebt gehad.

Maar hij vertelde toen ook, laat het zadel nog een keer heel goed nakijken en stop er vooral niks onder!! Als een zadel goed ligt, wat erg belangrijk is, moet je er geen bontjes of gelpads onder leggen.

Vilgert

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-08 08:16

Wij hadden dit ook met onze pony. Deze bleek wervels scheef te hebben. Zijn door de dierenarts/chiropracticor weer rechtgezet. Toen zijn de rugspieren nog ingespoten om ze voor een tijdje ontspannen en minder gevoelig te houden. Vanaf toen flink gaan longeren, niet rijden, met de pessoa. Na 6 weken weer gaan rijden en ook geregeld blijven longeren. Het gaat inmiddels prima, de pony heeft nergens meer last van, gaat mee op wedstrijden, en is veel losser in zijn lijf geworden.

Incaforever

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-08 19:17

Als het paard nu al pijn heeft tijdens het poetsen, zou ik er niet op gaan zitten. Inderdaad goed longeren en het even de tijd geven. Kun je ondertussen mooi de zadelmaker langs laten komen om het zadel na te laten kijken.

Lina

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-09-08 17:45

bedankt voor de tips..

het zadel is net nieuw aangemeten en ook nog gecontroleerd door de dierenarts/fisio, hier mankeerd dus niks aan.

Ik heb nu een aantal dagen z'n rug goed ingesmeerd met Rapide heating gel.. en hij is nu 3 dagen later een stuk minder gevoelig.

Ik smeer gewoon even door en zal het met rijden veel bij laag en en rond houden.

MrredsSS

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-08 21:34

niet op rust zetten, dan gaat hij steeds vaster zitten. Op de "vrije dag"niet stil zetten, maar longeren, totdat je merkt dat hij minder reactie geeft op zijn rug. Je kunt in het begin bv. 10 dagen lang longeren en dan naar jouw gevoel afwisselen met rijden.
Balkjes neerleggen en hier over heen longeren en rijden. Door het optillen van de achterbenen, gaat jouw paard zijn rug weer gebruiken.
Voor het longeren de rug inmasseren met kampferspiritus(goedkope vervanger van spiermiddelen voor paarden, te verkrijgen bij apotheek/drogist), na het rijden regendekentje op(als je paard buiten staat) of zweetdeken(bij binnen staan). Goed droog stappen.
Met rijden goed nageeflijk rijden, voorwaarts/neerwaarts, zodat de rgspieren omhoog komen.
Veel achterwaarts rijden(opbouwen), dan wordt de rugspier ook gebruikt.
Succes.

XxSultanxX

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-08 12:34

mijn paard heeft hier ook last van gehad . hij is toen ook bij de fysio geweest en die heeft hem behandelt , hij had een kleine beknelling in de achterhand.
daarna ben ik hem vitemine E/selenium gaan voeren en het is nu hellemaal over Lachen

CaWa

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-08 15:23

Hmm ik volg dit even.. osteopaat is 4 weken voor de 2e x geweest en ponylief heeft nu weer opkomende last van dr rug.. Huilen Weet onderhand niet meer wat ik moet doen... Zadel is aangemeten (door prof), ik doe al de versterkende oefeningen, krijg goed les, voer is aangepast, etc etc.. en nu nog een craprug Boos!

arnjojo

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-08 15:26

als het zadel goed ligt, de rug weer goed is, voldoende rust heeft gehad, rustige opbouw en een echte schapen/lamsvel eronder! Dit heeft bij ons goed gewerkt. Ga nooit te hard over zijn ruggen wervel! Zoiezo vinden ze dat geen fijne plek
Groetjes.

unamie

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-08 15:28

Laat dit paard gewoon eens goed masseren door iemand van http://www.happy-athlete.nl
Dit geeft direkt resultaat
En kijken meteen ook even of je zadel dit veroorzaakt
Met ostepathie alleen kun je nl geen rugproblemen oplossen, aangezien meer dan 60 prcent van een paardenlichaam uit spierweefsel bestaat!
Wervels moeten altijd samen spieren behandeld worden wil je echt resultaat krijgen.
succes

Katja

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-08 15:31

Ik zou in ieder geval overleggen met je dierenarts en een week of 6 longeerwerk doen. Als het dan niet sterk verbeterd is het wel verstandig om foto's van de rug te laten maken om te kijken of daar ergens een oorzaak te vinden is.

viepje

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-08 22:47

vraagje ; wat is nou precies het verschil tussen een fysiotherapeut en een osteopaat ?
en wat zijn ong de kosten van zo iemand ?

Suzanne37

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-08 22:54

Mijn paard heeft het eerste jaar dat ik hem had ook een zeer gevoelige rug gehad. Ik heb toen een paar keer een osteopaat laten komen en dat heeft goed geholpen. Daarna ben ik gaan opbouwen met laag en rond rijden (niet te diep natuurlijk). Zijn rug is hierdoor veel sterker geworden en hij heeft nu nergens last meer van. Met poetsen gebruik ik altijd wel alleen een zachte borstel want een harde borstel vindt hij nog steeds vervelend. Hij heeft ook een heel dun huidje dus dat zal daar ook wel aan liggen.
Ook als ik buiten rij laat ik hem, in ieder geval met draven en galopperen, goed over zijn rug lopen zodat hij hem niet weg drukt. Ik blijf er dus wel altijd op letten.
Ik heb wel een gelpad onder het zadel (zadel moet natuurlijk ook goed passen).

paardfysio

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-08 13:45

zoals je het verteld heb je het nodige eraan gedaan.
elke paard is anders en heeft dus een eigen advies en schema nodig, maar ik raad mensen met een paard met zo'n gevoelige aan om de rug zelf een beetje los te masseren (leer ik ze aan), aangepast longewerk (onbelast de rug te trainen dus) en na het werk rek en strekoefeningen te doen.
dit werkt over het algemeen erg goed.
is het paard dan wat sterker en heeft geen lokaal pijntjes meer dan kun je rustig de training gaan opbouwen door weer te gaan rijden.
op de lange duur werkt dit erg effectief.

succes