piephak --> gevolgen op langer termijn?

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Mexxuna

piephak --> gevolgen op langer termijn?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-09-08 17:28

Bij mijn merrie is vorige week een "schoonheidsfoutje" zoals de dierenarts het omschreef vastgesteld; namelijk een piephak.

Mijn merrie heeft aan de buitenkanten van beide hakken (achterbenen uiteraard) een zwelling zo groot als een grote knikker, vochtophopingen.

Volgens de dierenarts komt het omdat ze een erg actief achterbeen heeft, de veearts noemt het zelfs een overactief achterbeen.
Er is geen sprake van een krampbeen.
Maar doordat het gewricht "extra" hard werkt, schijnt er dus vocht op te hopen.

Volgend de d.a. kan het geen kwaad en is het onschuldig, en is het te verminderen met groene leem (klei).
Maar ik vraag me af; is dit niet het begin van atrose op langere termijn? Het vocht zit er niet voor niets namelijk..

Ik hoop dat iemand mij antwoord kan geven, ben erg benieuwd.
Ook met verzekeren of keuren.

criollolover

Re: piephak --> gevolgen op langer termijn?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-08 17:29

volg dit even...

Mexxuna

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-09-08 23:00

Bij navraag aan andere "experts" blijkt het geen piephak te zijn, omdat het aan de zijkant zit?
Verdikte slijmbeurzen?

Zammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-08 23:41

Piephak zit echt achter op de hak en is 1 bult. Ik denk dat het inderdaad overvulde peeschedes zijn. Dit kan door verschillende dingen komen. O.a. door een verkeerde beenstand, overvragen in training en ook door een ontsteking in het gewricht.
Een piephak ontstaat vrijwel altijd door dat het paard slaat met zijn achterbenen tegen een stalwand. Heeft niets met beenstand of iets dergelijks te maken. dus het ligt eraan waar het precies zit...

Dogovrouwtje

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-08 20:50

Mijn pony had ook een piephak.
heeft er nooit last van gehad en volgens de da kon het ook idd geen kwaad.

Mexxuna

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-09-08 20:08

Zammie schreef:
Piephak zit echt achter op de hak en is 1 bult. Ik denk dat het inderdaad overvulde peeschedes zijn. Dit kan door verschillende dingen komen. O.a. door een verkeerde beenstand, overvragen in training en ook door een ontsteking in het gewricht.
Een piephak ontstaat vrijwel altijd door dat het paard slaat met zijn achterbenen tegen een stalwand. Heeft niets met beenstand of iets dergelijks te maken. dus het ligt eraan waar het precies zit...

De veearts had het er inderdaad over dat ze een overactief achterbeen heeft, waar het door zou komen..
Weet jij toevallig ook of hier wat aan te doen is?
Ik heb wel een tube groene leem gekocht, dat zou het iets kunnen doen slinken zei hij.

MissDonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-08 18:09

Is een andere DA laten komen een optie?

Mexxuna

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-09-08 15:08

MissDonna schreef:
Is een andere DA laten komen een optie?

Ja natuurlijk is dat een optie, maar het paard heeft er geen last van, wat deze d.a. ook al zei.
als er weer een d.a. op stal komt, kan ik die wel laten kijken.
Maar ik ga er niet speciaal mee naar de kliniek.
Ik vertrouw ook wel op deze dierenarts, maar ik wilde kijken of er meer eigenaren zijn die een paard hebben met dit probleempje.

haf_jessie

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-08 21:23

Ik heb hier een maandje terug ofzo een topic over gehad
[MD] Is dit een piephak

Ik heb het een paar weken elke dag ingesmeerd met groene leem, en het is al zowat weg. Merrie heeft er geen last van verder

111ramira

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-08 22:32

Bij men paard werd een dik half jaar terug ook een piephak vastgesteld. Maar omdat ik het te laat gezien had, kon de DA de vocht er niet meer uittrekken. Had ook al met trekzalf geprobeerd, maar hielp niet. Ze liep er niet mank op dus daar was ik al blij om. Een piephak kunnen ze ook hebben van het slaan met de achterbenen in de stal tegen de muur ofzo he, daarvan had die van mij het waarschijnlijk. Maar goed nieuws, want ze staat nu al een paar maanden op de weide, en je ziet er bijna niets meer van!!

Mexxuna

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-10-08 13:30

Topic mag op slot, paard heeft géén piephak. Lachen