Bij ons in Duitsland is een middel (plantaardig) en dat heet Schwarzkümmeloil. Dat is tegen alle soorten allergieen, jeuk enz. Het is mij aangeraden door een bevriende dierenarts hier. Mijn ene paard hoeste elke keer een beetje wat blijkbaar een allergische reactie op iets was. een van de andere paarden had last van jeuk. Zij heeft toen gezegd dat ik de Schwarzkümmeloil eens moest proberen want dat hielp goed tegen allergien en dus ook goed tegen zomerexceem. Ik heb het toen gehaald en inderdaad het is gewoon superspul. Het zit in een flesje van 500 ml en je doet er echt lang mee. je drupt het gewoon over het voer heen en de paarden vinden het lekker. Ik heb dus gelijk met de fabrikant gebeld en gevraagd of hij ons dat spul wilde leveren, omdat wij een ruitersportzaak hebben. Wij hebben het dus nu ook in ons assortiment opgenomen. Ik ben er zelf echt super tevreden over. Het helpt tegen zomerexceem en alle andere soorten jeuk en allergieen en is dus 100% plantaardig. Dus ook voor paarden die (chronisch) hoesten enz. Misschien toch de moeite waard om het te proberen.