zandkoliek

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

romeorowan

zandkoliek

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-09-08 11:09

Mijn merrie is al een aantal dagen koliekerig. De dierenarts heeft de eerste dag Buscopan gespoten, maar omdat het om zandkoliek gaat willen we eigenlijk niet meer buscopan geven, omdat dat de darmwerking stil legt en wij juist willen dat het zand eruit komt.

Ze krijgt nu zandweg en lijnzaadsnot. Ze mest wel gewoon.

Ik heb 2 vragen:
Hoelang duurt zandkoliek meestal?
Hoe weet ik na de kuur zandweg nou zeker dat het zand eruit is? De mesttest (bal in emmer water) is niet betrouwbaar genoeg.

ZusJacobs

Re: zandkoliek

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-08 11:12

doorzichtige emmer nemen??
Ik weet niet wat de bal in de emmer is?? Clown
Bij ons was het na de kuur helemaal weg..

romeorowan

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-09-08 11:19

Met bal in emmer bedoel ik: 1 bolletje van de mest pakken en dat in een emmer (ik gebruik zelf een grote glazen vaas) water doen.

Maar hoe weet je nu zeker dat er geen zand achter gebleven is? Wat ik hierboven omschreven heb, de mesttest, is niet 100% betrouwbaar. Ook al zit er dan geen zand in het water, dat wil nog niet zeggen dat er geen zand in de darmen zit.
Maar is dat bijvoorbeeld door een echo inwendig of uitwendig te zien?

tina

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-08 22:22

romeorowan schreef:
Mijn merrie is al een aantal dagen koliekerig. De dierenarts heeft de eerste dag Buscopan gespoten, maar omdat het om zandkoliek gaat willen we eigenlijk niet meer buscopan geven, omdat dat de darmwerking stil legt en wij juist willen dat het zand eruit komt.

Ze krijgt nu zandweg en lijnzaadsnot. Ze mest wel gewoon.

Ik heb 2 vragen:
Hoelang duurt zandkoliek meestal?
Hoe weet ik na de kuur zandweg nou zeker dat het zand eruit is? De mesttest (bal in emmer water) is niet betrouwbaar genoeg.

zandkolieken gaan op en neer ,is dus geen bepaalde tijd voor
waarschijnlijk heeft je merrie erg veel zand van binnen waardoor de zandweg kuur het niet allemaal pakt
enigste wat goed werkt is een fikse parafine spoeling via maagsonde
vraag daarom aan je da Knipoog dat die haar door gaat spoelen ,je zult versteld staan wat er dan aan zand nog meekomt

we hebben zelf zo zandkoliek gehad
DA1 .spuite ook buscopan en dan was weer weg en was weer terug en zandweg verwijderde wel iets maar niet alles
via spoed kregen we toen een ander DA ,deze heeft direct gespoeld en daar is zo veel zand mee uitgekomen Wow! dat de eerste mesthopen uit zand bestonden
na dit heeft ze nooit meer een koliek gehad (zand zat er al in voor aankoop waarschijnlijk)

pri_lady

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-08 22:29

Onze shet heeft ook zandkoliek gehad vorige maand, ook doorgespoeld met parafine, daarna nog de hele week aan de lijnzaad gehad totdat er geen zand meer in de mest zat.

Ken overigens geen andere test dan de "watertest". Maar is in ieder geval een goede indicatie.

Omdat zij in een zandpaddock staat, krijgt zij 1 x week lijnzaadolie of lijnzaadbrij, net wat ik heb.