Hoefschoenen of niet?

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Isabonny

Hoefschoenen of niet?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-09-08 12:35

Het paard van mijn schoonzus heeft behoorlijk brokkelige hoeven. Ze staat 24 uur per dag op wei of uitloop. Soms vallen er echt gaten tussen de nagels van de ijzers, je vraagt je af hoe het nog kan blijven vastzitten.

Nu hadden we eerst het idee opgevat om haar in de winter, als we toch niet meer zo veel rijden, de ijzers eronder uit te halen, zodat het eens zonder ijzers kan bijgroeien.
Maar nu zagen we bij de orientatierit (waar wij op een stopplaats stonden) een Fjord met hoefschoenen voorbij komen. Dus...hebben we ons eens op internet verdiept in de verschillende hoefschoenen.

Van de week heeft mijn schoonzus de hoefsmid gebeld met de vraag of hij eraring had met hoefschoenen. Hij had maar 1 klant met hoefschoenen en die mensen waren er helemaal weg van.
Maar hij sloeg haar voor om zijn leverancier van spullen eens te bellen.
Dus, dat gedaan. Maar die was helemaal niet zo positief over hoefschoenen.

Volgens hem waren er een aantal maten en de best passende werd het paard aangedaan (zelfs als er een gipsen mal van de hoef gemaakt wordt!). Volgens hem maken ze echt niet voor elk paard apart een schoen. Dat heeft ook geen nut, want de hoef van een paard blijft groeien en blijft dus veranderen.
En daar kwam dus het volgende "probleem": omdat de hoef blijft groeien moet je, volgens hem, de hoeven elke 3 tot 4 weken laten bekappen, omdat de schoen anders zou gaan knellen.

Hij stelde voor om een goed supplement door het voer te doen, wat de hoefkwaliteit zou verbeteren en/of een of andere speciale hoefolie te gebruiken, die speciaal was voor slechte hoeven (dus geen gewoon hoevenvet).

Wat zijn jullie ervaringen met hoefschoenen? Worden die echt te klein als de hoeven wat langer worden of zit er voldoende groeispeling in? Zit een hoefschoen dan niet te los in het begin als het paard net bekapt is? Hoe vaak moet je dan daadwerkelijk je paard laten bekappen?

8nnemiek

Re: Hoefschoenen of niet?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-08 19:54

Er zit wel een klein beetje speling hoor Lachen Maar wat die leverancier is vergeten te vertellen, is dat de hoeven ook slijten door het lopen op de weg als het paard geen ijzers meer heeft. Hoefschoenen zijn ideaal voor lange ritten over asfalt en voor erg gevoelige hoeven, maar voor korte ritten en bosritten kun je de schoenen gewoon uitlaten, en dus blijven de hoeven gewoon wat slijten. Zie je dat de hoeven te lang worden dan ga je gewoon eens een stukje over het asfalt draven zonder schoenen, is alleen maar goed voor de hoeven Lachen
Verder is het wel zo dat je het beste zelf de brokkels kan wegvijlen. De meeste smeden hebben nog wel een oude vijl over, en je smid kan je ook een snelcursus geven hoe je die hoefwand een beetje bij kan houden Lachen Met een botte vijl kan dat bijna niet misgaan, en zo worden de hoeven steeds sterker.

Ik zou het dus zeker eens proberen, en dan wel een aantal maanden volhouden, want in het begin zullen de nagelgaten natuurlijk moeten uitgroeien en zal de hoef nog wat meer gaan brokkelen. Na een tijdje zal dat veel beter gaan, en krijg je mooie, stevige hoeven ervoor terug Lachen

Een goed suplement kun je altijd bijvoeren, ikzelf gebruik Kerabol, dat is echt superspul. Niet alleen voor sterke hoeven, maar ook voor een gezonde, glanzende vacht.

Isabonny

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-09-08 09:05

Het probleem hier, waar we ze nu hebben staan, is dat we geen korte ritten meer kunnen maken. We zijn elke keer minimaal 2 uur onderweg. Voor we in het veld zijn, zitten we een half uur verder...en dat moeten we dus ook weer terug.
Hier in Zuid-Limburg hebben we helaas geen zachte zandgronden, alleen maar keiharde landwegen met vervelende stenen, vaak ook split wat er door de Gemeente op gegooid is geworden Boos! .
Rijden zonder ijzers of hoefschoenen gaat dus gewoonweg niet. Het lijkt me ook geen optie om dan bijv. het eerste half uur met die hoefschoenen te gaan slepen en ze pas bij het veld aan te doen. Ik weet niet hoe zwaar 4 hoefschoenen zijn, maar het lijkt me niet zo fijn om er mee te moeten slepen.

Ik zie me trouwens ook niet een rondje door het dorp draven achter mijn schoonzus aan. Mijn paard op ijzers en die van Manuela op blote voeten. Ik ben er niet zo kapot van om op de harde weg te draven, slecht voor de gewrichten (met mijn gewicht erbij zowieso Clown ).

Zou ze voor hoefschoenen kiezen, dan denk ik gewoon dat ze zelf de hoeven vaker moet bijvijlen. Misschien was het ook maar een verkooppraatje van die man. Als zij geen ijzzers meer koopt, dan kost hem dat alleen maar geld. Want hij had geen hoefschoenen. Maar hij had wel vanallerlei supplementen en hoefolie! Maar goed, vandaar dat ik de vraag hier stel om jullie ervaringen te vragen.

marleen_usar

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-08 09:07

Wanneer een hoef de straat raakt blijft hij elastisch en in conditie,dus bij een hoefschoen raakt hij de straat niet meer je hebt dan wel kans dat hij meer gaat brokkelen.

Chevano

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-08 09:12

ik gebruik nu al een poaar maanden hoefshoenen van verschillende merken . En wij mennen er alleen mee en gaan soms zo'n 2 tot 3 uur mee weg. Als we gewoon buitne rijden ook veelal over het verharde hebben we ze neit om. En ben in de tussentijd bij geen 1 hoefsmid geweest en ze passen nog steeds. Moet wel zeggen da tik ze af en toe bij vijl. Ik ben er idd weg van en zou zel;f nooit meer ijzers willen (liepen ze alleen slechter van) . Het isff uitproberen maat op een verkooppunt in belgie kan je ze ook huren om ui te proberen mischien is dat iets voor je?

Blitzlover

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-08 13:28

Ik heb eens gehoord dat iemand hoefschoenen had gebruikt voor een poosje maar toen ging de hoef helemaal vervormen. Maar ik denk dat elk paard daar anders op reageerd, ik zou inderdaad gewoon wat meer vitamines door het voer doen. Een paard op de manege heeft ook brokkelige hoeven, maar die krijgen ook heel weinig te eten en moeten vaak lopen en worden slecht bekapt...

Mri

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-08 13:56

Wij hebben hoefschoenen van de firma smit, en ik kan vertellen dat die wel echt op maat gemaakt worden hoor!

De gipsen mal krijg je namelijk ook gewoon terug (die zit in de schoen als je ze op gestuurd krijgt!!!).
Ons paard heeft 1 stijle hoef voor (en dus een hogere schoen) en een normale hoef (een lage schoen dan voor de andere hoef).
Vreemd dat deze man zegt dat ze niet op maat gemaakt worden...
Want dat worden ze echt wel!
Je woont niet in de buurt, maar toch... je bent van harte welkom om een keertje te komen kijken!

Van erger brokkelen heb ik niks gemerkt. Ik heb wel gemerkt dat hij met schoenen beter loopt dan zonder (minder gevoelig). Bij ons paard slijten zn hoeven te veel zonder schoenen. Het slijt dan harder dan dat het aangroeit.
Ook met een lekkere strandrit.

informatie over smitjes is te vinden op

www.paardenschoenen.nl

Bij ingezonden post staan verschillende stukjes die misschien wel leuk zijn om te lezen.

Alleen jammer dat een bepaald iemand een beetje dramatisch schrijft in haar stukje, ook jammer dat ze het HAAR paard noemt (terwijl ze Apollo moet delen met mij en mn andere zusje).

Door die dramatische stukjes wordt ik altijd een beetje huiverig (op tellsell zeggen ze immers ook dat het het beste product ooit is, terwijl dat ook troep is).
Over smitjes niets meer dan lof, als er iets mis is (bij ons eerste paar schoenen was de sluiting kapot gegaan) wordt er (als dat mogelijk is) een reserve onderdeel gestuurd!

Citaat:
Maandag 7 april 2008

Beste meneer Smit,

Jaren geleden ben ik met mijn paard Apollo bij u langs geweest. Het was een hele onderneming om met paard vanuit Leiden in Rijssen te komen, het was voor mij een noodgreep. Ik zat behoorlijk met mijn handen in het haar over de toestand van Apollo's hoeven, nergens leek ik een goed oplossing te kunnen vinden. Ik ben ontzettend blij met de schoenen die Apollo sindsdien heeft.
Hij loopt met zijn achterhoeven inmiddels al een paar jaar blootsvoets, voor draagt hij met buitenritten zijn schoenen. Het gaat super, ik vind de schoenen een uitkomst, en ik ben blij dat de problemen voorbij zijn.

De nieuwe schoenen de vorige week bezorgd zijn, zitten prima en blijven op hun plaats zitten. Het geld heb ik inmiddels overgemaakt, dat zijn ze dubbel en dwars waard.

Meneer Smit, dankuwel!!

Vriendelijke groet,

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-08 14:02

Isabonny schreef:
Hier in Zuid-Limburg hebben we helaas geen zachte zandgronden, alleen maar keiharde landwegen met vervelende stenen, vaak ook split wat er door de Gemeente op gegooid is geworden Boos! .
Rijden zonder ijzers of hoefschoenen gaat dus gewoonweg niet. Het lijkt me ook geen optie om dan bijv. het eerste half uur met die hoefschoenen te gaan slepen en ze pas bij het veld aan te doen. Ik weet niet hoe zwaar 4 hoefschoenen zijn, maar het lijkt me niet zo fijn om er mee te moeten slepen.

Ik woon ook in t zuiden, Geleen, en mijn paard staat in Neerbeek. Inderdaad overal paadjes met scherpe stenen, een en al kiezel en puin, zelfs stukjes vloer- of wandtegels uit huizen.. Maar mijn paard loopt er blootvoets zonder problemen overheen, zelfs in draf Lachen
Hoefschoenen zijn niet zo zwaar, en veel mensen binden ze gewoon aan hun zadel vast. Aan elke kant twee schoenen. Gewoon met een veter vastleggen, blijft prima zitten Lachen

Mri

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-08 14:08

Hoefschoenen wegen idd niet zo veel!
als wij nu een buitenrit gaan maken, en aankomen bij het meertje (kan je een rondje om heen rijden, ongeveer een rit van 45 minuten over zand) dan doen we ze uit, en in een rugtas of doen ze in zadeltassen.
Maa rik heb er dan ook "maar" 2 (alleen voor)

Isabonny

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-09-08 18:38

@ ma_rie_tjes's eertse bericht: Die man zei dat ze voor dat geld echt niet voor elk paard apart een schoen gingen maken. Ik weet het ook niet hoor. Hij riep volgens mij ook maar wat. Wilde misschien zijn eigen producten verkopen Gestoord

Mri

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-08 18:46

Isabonny schreef:
@ ma_rie_tjes's eertse bericht: Die man zei dat ze voor dat geld echt niet voor elk paard apart een schoen gingen maken. Ik weet het ook niet hoor. Hij riep volgens mij ook maar wat. Wilde misschien zijn eigen producten verkopen Gestoord

Ik denk inderdaad dat hij supplementen verkoopt, en die aan jou aan wil smeren Knipoog

De schoenen zijn niet goedkoop, ik dacht 70 euro per stuk, endan nog het aanmeten erbij.
maar als jij elke 6-8 weken nieuwe ijzers nodig hebt a 80 euro per keer (rondom beslaan) of 45 eurp per keer (alleen voor) dan heb je toch al vrij snel de schoenen er uit!

Edit : bedragen die ik noemde voor de schoenen zijn verkeerd! dit staat er op de site

Welke kosten zijn er verbonden aan hoefschoenen?

De standaard hoefschoenen kosten per stuk € 62,50.
Schoenen voor de springsport met extra profiel kosten € 87,50 per schoen.
De portokosten voor het verzenden van hoefschoenen binnen Nederland bedragen tussen de € 6,25 en de € 12,00 euro, afhankelijk van het gewicht (grootte) van de schoenen.

De levertijd is ongeveer 3 tot 4 weken.

Isabonny

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-09-08 19:06

Poehpoeh € 80,00!
Gelukkig is onze smid zo duur niet. Ik betaal € 55 rondom. Duurt dan toch wat langer eer je dan de hoefschoenen eruit hebt. Haha!

Mri

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-08 19:11

niet goedkoop, maar wel zeer goede kwaliteit! en 62,5o zijn ze..

Hier betaal je makkelijk 80 euro rondom voor warm beslag
Met het eerste paar schoenen hebben wij heel wat ritten gemaakt, denk dat die 3 - 3,5 jaar mee zijn gegaan, en dan zeker 5 keer in de week naar buiten, minimaal een uur buiten (over het asfalt).

De schoenen die we nu hebben weet ik niet hoe lang die mee zullen gaan, denk heel wat langer omdat we nogal veel tegenslagen hebben gehad. Mijn paard is namelijk vorig jaar nogal ziek geweest, en nu ook weer af en aan kreupel, daarbij rij ik al 7 maanden geen paard ivm blessure van mijzelf.

deze schoenen zullen dus heel wat langer mee gaan.
Het is wel de vraag hoevaak en hoeveel jij je schoenen zal gebruiken
je geeft zelf aan dat ijzers niet echt meer een optie zijn ivm brokkelen....

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-08 20:15

Er zijn ook goedkopere hoefschoenen, easyboots kosten volgens mij ongeveer 50 euro

Mri

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-08 16:45

dat scheelt (maar) 12,50 per schoen....
En die zijn niet op maat gemaakt, daarmee heb je dus een groter risico dat ze niet helemaal lekker passen

Chevano

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-08 17:40

ik ben zeer zeker blij met mijn easyboots hoor! de smidjes vond ik niks van die lompe dingen en ook zwaarder. Heb een elegant paardje en doe er ringsteken mee . en zijn makkelijk aan te trekken. Ik zou zelf niet meer zonder hoefschoenen willen. De rengade nieuwe hoefschoenen zien er oak er goed uit en schijnen makkelijk aan en uit te trekken zijn.

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-08 17:41

het lijkt duur, maar vier keer beslaan is nóg duurder

als je zelf de hoeven leert bijhouden is ook het groeien en passen geen punt meer

de beste zijn easyboot bare of epic, maar ook over renegade hoor ik goede berichten

jomaro

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-08 17:48

Misschien een optie om twee paar te hebben voor als de hoeven net bekapt zijn en als ze al wat langer zijn.

Chevano

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-08 17:50

jomaro schreef:
Misschien een optie om twee paar te hebben voor als de hoeven net bekapt zijn en als ze al wat langer zijn.

net wat abaresk zegt ik vijl ze zelf ook bij en dan houd je ze mooi ga maar 1 keer in de 6 maanden naar een hoefsmid en ze blijven goed passen .

Mri

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-08 17:51

@ jomaro: daarheb je dus neit echt veel aan, als je zelf gewoon de hoeven af en toe wat bijvijlt is dat probleem ook opgelost.

Wil je liever niet zelf (veel) weg vijlen, rij dan gewoon af en toe een stuk asfalt zonder schoenen, en vijl de randjes rond zodat het niet kan gaan "scheuren"/ "brokkelen".

Mijn paard trapt in het land snel de randjes van zn hoeven kapot, dus die vijlen we nu elke dag, losse stukjes even weg snijden en dan gladvijlen zodat het niet verder gaat

jomaro

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-08 19:00

ma_rie_tje schreef:
@ jomaro: daarheb je dus neit echt veel aan, als je zelf gewoon de hoeven af en toe wat bijvijlt is dat probleem ook opgelost.

Wil je liever niet zelf (veel) weg vijlen, rij dan gewoon af en toe een stuk asfalt zonder schoenen, en vijl de randjes rond zodat het niet kan gaan "scheuren"/ "brokkelen".

Mijn paard trapt in het land snel de randjes van zn hoeven kapot, dus die vijlen we nu elke dag, losse stukjes even weg snijden en dan gladvijlen zodat het niet verder gaat

Snap dat het een dure oplossing is, maar als je paard gevoelig loopt op de weg kan je niet even de schoenen uit doen om de hoeven te laten slijten. Hoeven groeien nu eenmaal hard en als je zelf niet aan de hoeven wil zitten ook geen randjes weghalen is twee paar toch niet z'n verkeerde optie Bloos

Mri

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-08 19:07

Persoonlijk zou ik het niet doen, simpelweg omdat je dan niet goed weet wanneer je moet omschakelen.
En daarbij, als het gewoon "schoon" asfalt *dus zonder steentjes ect * is, zal een paard er niet zo snel heel erg gevoelig op lopen

Judje

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-08 21:37

Verplaatst: HAR --> BEH

Speedster

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-08 09:40

Ik kan me voorstellen dat bij op maat gemaakte hoefschoenen de groei inderdaad een probleem is als de hoeven niet tussentijds kunnen slijten of bijgevijld worden. Bij bijvoorbeeld de easyboots is de speling die er in een maat zit helemaal geen probleem, vanwege de manier van sluiten (je doet de sluiting zo strak als nodig). Ik heb nooit gemerkt dat ze vlak na het bekappen of juist ervoor, minder goed passen of minder goed blijven zitten.