paard maandag geent, woensdag hoesten!

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

JollyJumper

paard maandag geent, woensdag hoesten!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-09-08 12:15

Ik heb Sanchez maandag laten enten door de DA omdat ik een startkaart aan wil vragen. Had maandagmorgen nog gewoon gereden (DA kwam pas tegen de avond) en er was niks aan de hand. Hij liep lekker en hoestte niet. Dinsdag heb ik hem rust gegeven vanwege de enting (wel buiten gezet) en woensdagavond ben ik weer gaan rijden. In het begin ging het wel maar toen ik begon te draven begon ie te hoesten en te proesten. Hij had zich nog niet eens echt ingespannen zeg maar. Ik ben maar gestopt met echt rijden en heb alleen wat gestapt met lange teugel omdat ie anders iedere keer weer zo'n hoest en proestbui kreeg.
Zou dit van de enting komen? Heb sinds woensdag nog niet weer gereden (ook omdat mijn bak nu een grote modderpoel is Bloos ) en ik hoor hem op stal niet hoesten, maar dat deed ie woensdag ook niet. Heb nu wel een dilemma want ik wil hem ook niet te lang stil laten staan maar rijden gaat ook niet als ie zo hoest. En als ik wil rijden moet ik nu naar de binnenmanege en dat heeft ook geen zin als ik na 5 minuten weer naar huis kan. Ik zou me dus voor kunnen stellen dat het van de enting komt omdat je toch een verzwakt virus ingespoten krijgt, maar wat kan ik nu het beste doen?

amazone77

Re: paard maandag geent, woensdag hoesten!

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-08 12:19

het is nu zaterdag,je hebt hem na een woensdag niet meer horen hoesten?

JollyJumper

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-09-08 12:26

Alleen een vaag kuchje toen ik hem buiten ging zetten vanmorgen, maar dat was minimaal. Maar zijn neus is ook niet helemaal droog. Een echte snotneus is het ook niet, maar toch.
Misschien ben ik nu wel een voorzichtige muts, maar goed, heb het afgelopen jaar niet echt geluk gehad met zulke dingen...

amazone77

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-08 12:29

het is op het moment echt kwakkel weer en veel paarden zijn of worden op dit moment verkouden,staan er bij mij 3 met een snot neus,
ik denk zelf niet dat de enting er iets mee te maken heeft,maar zeg ook niet dat het niet zou kunnen hoor,als je het zeker wilt weten zou ik even naar je veearts bellen en vragen wat die er van vind.
heb net even in je profiel gespiekt,en ik zie dat je er zeker wel verstand van hebt,dus ga op je gevoel af,komt vast goed.
succes ermee.
groetjes.

zobras

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-08 12:31

Wat voor enting heeft hij gehad? De enting met rhino staat erom bekend luchtweg problemen te geven. Dus rustig aan voorlopig.

Coliena

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-08 17:54

Er zijn voor paarden geen levende vaccins op de markt, enkel maar dode. Dus die kunnen deze symptomen niet geven. Reactie op de enting kan wel, maar dat gaat over wa verhoging, stijfheid en/of pijnlijke hals. Geen hoesten dus. Hij zal er een verkoudheidje bovenop gekregen hebben. Wat in de gaten houden.

Kabouterdans

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-08 17:59

Mijn paard ging vroeger hoesten en snotteren van inenting.
Weet even niet welk merk, op advies van DAP Bodegraven ander merk en nooit meer last gehad.

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-08 20:38

Mijn vorige paard met erg gevoelige luchtwegen ging ook vaak hoesten na een enting...