Paarden drinken relatief weinig?

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Mi_Amore

Paarden drinken relatief weinig?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-09-08 19:38

Als het hier niet juist staat, graag Temmen Haha!

Het valt me steeds meer en meer op dat mijn paarden relatief weinig drinken...

Paarden staan 24/7 op een wei en hebben continu water ter beschikking. Samen drinken ze ongeveer 3 emmers water per 2 dagen. Er staat nog een groot ligbad vol water ter beschikking, maar dat lijkt niet echt te vorderen. Natuurlijk valt dit moeilijker te zien omdat het nu zowat continu regelt, maar ben net een week op vakantie geweest, het was uitzonderlijk mooi weer de afgelopen twee dagen, en vriendin die de paarden verzorgde zei me er ook wat van.

Kan het zijn dat een paard in de wei minder drinkt dan een paard op stal? Of moet ik er iets richting lever/nieren gaan zoeken?

Paarden krijgen niets bijgevoerd, staan momenteel enkel op gras.

Vonnie84

Re: Paarden drinken relatief weinig?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-08 19:44

En er liggen geen plassen regenwater of een sloot bij de wei waar de dieren uit kunnen drinken?

Mi_Amore

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-09-08 19:45

plassen wel, slootje ook maar die is vrij diep gelegen en extreem goed afgezet.

Anne_GTI

Woonplaats: Kan de rand van Zwollywood zien uit mijn keukenraam, daarom kijk ik liever in de kamer naar buiten

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-08 19:49

Ze halen bijna alle water uit het sappige gras. Niks om je ongerust over te maken.

Tinky12

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-08 19:53

Die van mij drinken ook graag uit de plassen hoor...en vergeet niet dat het momenteel erg vochtig is in de ochtend en avond.Als je door het gras loopt zijn je schoenen drijfnat.

Anders even kijken of je een stukje huid op kunt tillen,in de hals bv.Als dit snel weer terug in vorm zakt is er weinig aan de hand.Blijft de huid omhoog staan en zakt maar langzaam terug dan hebben ze een vocht tekort.

Kendra

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-08 21:17

Hier drinken ze ook bijna niks, zit genoeg gras in het water. Dat is eigenlijk altijd zo in het voor- en najaar. Merries met veulens krijgen brok bij, die drinken nadat ze hun brokjes hebben gehad, maar verder ook echt heel weinig. In de winter gaan ze vaak weer meer drinken omdat ze dan hooi bijgevoerd krijgen.

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-08 21:20

Mijn paardje dronk op stal (zij had verplicht stal rust) rustig 30-35 liter per dag.
Nu staat ze weer dag en nacht buiten en drinkt nog geen 10 liter (uit de waterbak).
Misschien drinkt ze wel uit plassen maar dat kan ik niet controleren natuurlijk.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-08 21:22

Kendra schreef:
Hier drinken ze ook bijna niks, zit genoeg gras in het water. Dat is eigenlijk altijd zo in het voor- en najaar. Merries met veulens krijgen brok bij, die drinken nadat ze hun brokjes hebben gehad, maar verder ook echt heel weinig. In de winter gaan ze vaak weer meer drinken omdat ze dan hooi bijgevoerd krijgen.

hoe doe je dat? Nagelbijten / Gniffelen

hier drinken ze idd ook minder, door het vochtige gras idd.

Mi_Amore

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-09-08 14:59

ok, geen zorgen maken dus Haha! Voelt toch beter het van een extra bokker te horen Knipoog En in de winter valt het me idd op dat ik massaal moet bijvullen.

Bojangles

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-08 15:02

Mijne staan voornamelijk op paddock van zand en stenen, het zijn 4 pony's van rond de 1.50m en die drinken bij mooi weer samen per 24uur ong. 4 speciekuipen vol met water leeg. Bij extreme hitte nog meer, bij regen e.d. veel en veel minder.

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-08 15:07

Hier ook eentje die erg weinig drinkt. Misschien 10 liter per dag, veel meer zal het niet zijn. En veel gras krijgt hij ook niet binnen. De wei is wekenlang kurkdroog geweest. En zijn zoutblok wordt ontzettend veel gebruikt, daar ligt een heel plasje kwijl onder. Dus ik heb me ook vaak afgevraagd hoe het kan dat hij toch zo weinig drinkt en of het niet slecht is..
Hoe zou je een paard meer kunnen laten drinken?