van aveve overstappen nr pavo, welke aanraden

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

PatsyPatsy

van aveve overstappen nr pavo, welke aanraden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-09-08 13:24

Hoi,

Ik heb een 4 jarige bwp ruin die momenteel slechts 2x maar in de toekomst (eind september) minstens 4x in de week intensief gereden wordt.

Vroeger op de pensionstal kregen ze per dag 4 scheppen van het 'huismerk' en daar deden beide paarden het wel goed op. Toen reed ik ook mijn merrie nog meer.
Sinds de paarden thuis staan (van 1 maart) krijgen ze voer van aveve waar ze wel gek op zijn.

Momenteel krijgt hij 2 scheppen gerstplusmengeling van de aveve per dag naast 24/7 weidegang. Mijn volbloedmerrie die maar heeel af en toe eens hoeft te rijden krijgt toch ook 1 schep per dag als extra. In de winter komen ze slechts max. 8u per dag op de wei als ik op school zit, en staan ze op vlas met voordroog. In de winter krijgen ze dan ook meer krachtvoeder. Mijn merrie ziet er fantastisch uit en mijn ruin eerst ook. Maar de laatste tijd merk ik dat hij wat afgevallen is en minder blinkt als anders. Niet dat het erg is want er mochten gerust een paar kilootjes af maar hij staat niet meer zo schitterend als daarvoor. Hij is goed ontwormd en eet goed. Eind van de maand ga ik les volgen bij vicky smits en heb ik ook een privé instructeur voor het springen om ons voor beide disciplines klaar te stomen voor de wedstrijden. Dus we zullen opnieuw (eindelijk!) wat meer beginnen trainen.

Nu zit ik eraan te denken over te schakelen naar voer van pavo. Eventueel een combinatie muesli en brokken.
Zo kan ik ook voor beide paarden makkelijk combineren. Ik zoek een voer dat voldoende energie en veel vitaminen en mineralen heeft, aangezien we veel zullen trainen, maar waar mijn ruin goed beheersbaar bij blijft en geen bom wordt.
In het begin van de les is hij vaak zeer voorwaarts en veel met de omgeving bezig en duurt het vaak wel even voor ik zijn aandacht heb.

Ik heb al de voedingswijzer geprobeerd en daar kom ik op de muesli sportsfit of allsports brokken en nature's best
Hebben jullie positieve ervaringen met deze pavo-brokken en muesli's?
Heb ook op de site wat gelezen over de energy-control. Hebben jullie daar negatieve of positieve ervaringen mee?

Qua prijsverschil zal het denk ik niet zo veel uitmaken. De pavo-zakken zijn 25kg en die van aveve maar 20kg dus zal ongv op hetzelfde uitkomen.

alvast bedankt

#Ymke#

Re: van aveve overstappen nr pavo, welke aanraden

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-08 12:43

Persoonlijk zou ik kiezen voor pavo basic brok en daarbij eventueel de pavo kruidenmelange (met iets meer energie) om na het werk te voeren. Mijn paard (1.72m, type volbloed, stuiterbal) werkt zo'n 5 dagen in de week intensief (afwisselend rijden/longeren) en 1 dag rust/1 dag bosrit. Hij werd ontzettend moeilijk te rijden door al het sportvoer dat erin geduwd werd om hem op gewicht te houden. Toen ben ik op mijn gevoel afgegaan en ben hem basisbrok gaan geven van pavo. Dagen dat hij niet of nauwelijks werkt krijgt hij 1,5 kg, (met daarbij nog 1/2 basismix, ook zonder teveel energie) en dagen dat hij werkt krijgt hij na het werk nog 1 kg extra brok. Hij ziet er echt super uit, hij glanst en is vol, en heeft nog genoeg energie om naast zijn gewone werk in de wei te stuiteren. Ik zou er echt voor kiezen om liever een extra schep brok te voeren op dagen dat hij werkt, dan een sportbrok te kiezen en tegen je eigen voer te moeten rijden.

PatsyPatsy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-09-08 15:12

Ik ben om een zak condition Extra en nature's best gegaan. Enkel de nature's best voor mijn merrie en een combinatie van de twee voor mijn ruin. Ik ben eens benieuwd.

Breghje

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-08 15:18

Bekijk goed de site van Pavo, vooral het suiker- en zetmeel gehalte in de voeding. Omdat je aangeeft je paard beheersbaar te houden, lijkt het me niet echt verstandig om er veel suikers in te stoppen. Er zijn volop merken voer die minder suiker en zetmeel in het voer hebben: deze link vond ik pas nog op Google overigens. Kan je vanuit diverse merken doorlinken. Heel handig!

http://www.google.com/Top/World/Nederla ... g/Paarden/

Het zijn ze niet allemaal, maar om een vergelijk te maken kom je toch een end.

Lancome

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-08 08:57

Ik voer alles van Pavo:
- Sportsfit
- Slobbermash
- Indien nodig sportbrok

Van de winter weer Lucerne extra bijvoeren, alleen dit heeft Pavo volgens mij niet in het assortiment dus ben nog aan het zoeken naar de beste Lucerne om te gaan voeren, iemand een tip?

De producten van PAVO bevallen mij bijzonder goed, hij glimt, is goed op gewicht en is met rijden lekker actief, maar niet heet.

Rayatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-08 09:01

ik voer pavo allsports en dan van een ander merk musli
reform granen mix