prednison?

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

mijnvlinder

prednison?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-09-08 09:34

Ik vroeg me af of er mensen zijn waarvan hun paard ook prednison krijgt of heeft gehad. En hebben jullie hier bijwerkingen van ervaren, zo ja welke?

Mijn paard heeft dit toegediend gekregen bij ernstige mok. Hij is nu van de prednison af, maar sinds het gebruik hiervan vind ik hem in veel opzichten anders. Hij eet slecht, zijn vacht is doffer en dikker. Nu zij de DA dat het onwaarschijnlijk was dat dit door de prednison kwam.

Heeft iemand anders hier ook ervaringen mee?

Ossie96

Re: prednison?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-08 09:38

Hoi,

Mijn paard heeft ook prednison gehad voor een huidprobleem. Ik heb geen bijwerkingen gemerkt. Ook tijdens het geven van de prednison was ze niet anders dan normaal.

Zijn de bijwerkingen pas gekomen nadat je was gestopt of ook tijdens dat je de prednison gaf?

Relien

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-08 09:39

ik weet dat prednison bij mensen de bijwerking juist meer eten heeft. ik weet niet of het bij dieren anders kan zijn

ellepelJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-08 09:40

ik weet niet hoe prednison uitwerking heeft op het maag darmstelsel van paarden,maar ik kan me voorstellen dat je dier met een probiotica kuur misschien wel opknapt?
bij antibiotica word het nog wel es aangeraden om erbij/daarna eeen probiotica kuur te geven omdat de darmen vaak ook een flinke slag mee krijgen.

wat zegt de veearts er verder van dan?

Wilawander

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-08 09:43

Prednison is zo'n rommel. Ik denk dat de tip van ellepel heel goed is, daarnaast zou ik een kuur doen met vitaminen en dergelijke.
Mijn paard heeft het ook gehad en zat daarna ook sclecht in het haar, hadt last van vochtophopingen en de klachten waren ook niet echt weg. Prednison heeft het alleen onderdrukt wat vaak het geval is. Ook gaat het imuunsysteem omlaag.

ellepelJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-08 09:45

ik doe hetw el hoor,de mijne heeft een tijd ventipulmin gehad en een kuur metacam en als dat dan op is geef ik een probiotica kuur.
heb wel het idee dat dat ondersteund

mijnvlinder

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-09-08 09:48

Alle bijwerkingen zijn pas gekomen toen ik net was gestopt met het toedienen. De VA heeft dit voorgeschreven omdat de antibiotica en de probiotica niet helpen. De mok had hij al ruim 8 jaar en alles geprobeerd. Nu had de VA het er over dat het ook in verband kon staan met Cushing, maar eerlijk gezegd heb ik het idee dat cushing en mok weinig met elkaar te maken hebben.

Nicole85

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-08 09:50

Prednison is echt troep. Een paardenmiddel letterlijk, maar meer als middel als andere andere medicatie niet aanslaat.

Mijn paard heeft het 2 dagen gehad en kreeg warme hoeven. Ben resoluut gestopt. Nooit meer die troep in zijn lijf.

Naar mijn idee kunnen de klachten wel een gevolg zijn van het gebruik van van prednison. Een probiotica kuur vind ik geen slecht idee.
Persoonlijk zou ik op zoek gaan naar een goede homeopaat en niet alleen de heersende klachten aanpakken, maar ook de oorzaak: de mok.
Even research doen op internet en in je omgeving en je vindt vast iemand.

Heel veel succes.

ellepelJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-08 13:34

mijnvlinder schreef:
Alle bijwerkingen zijn pas gekomen toen ik net was gestopt met het toedienen. De VA heeft dit voorgeschreven omdat de antibiotica en de probiotica niet helpen. De mok had hij al ruim 8 jaar en alles geprobeerd. Nu had de VA het er over dat het ook in verband kon staan met Cushing, maar eerlijk gezegd heb ik het idee dat cushing en mok weinig met elkaar te maken hebben.

heb je zijn bloed al laten testen?
laat dan ook es naar de schildklier functie kijken.
kan zijn dat die niet helemaal goed werkt,daar kun je ook behoorlijke klachten van krijgen.
maar probiotica heb je dus al gegeven,ik doe dat zelf altijd pas na antibiotica

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-08 16:26

Mijn vorige paard heeft vrij lang hoestpoeders gehad met Prednisolon erin.
Zij kreeg ook een dikkere doffere vacht, en werd ook heel gevoelig op de huid, bij het minste geringste had ze drukkingen of open plekken...

amazone77

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-08 16:31

een haflinger jaarling bij ons heeft ook prednison gehad,
hij had een ernstige vorm van zomer exceem,en heeft 1 maand prednison capsules door zijn voer gehad,langzaam afgebouwd,en ik zie geen verschil in hem alleen dan dat hij helemaal van zijn zomer exceem af is(gelukkig)
hij eet goed en ziet er super uit,maar zo te lezen is hij nog de enige die er niks aan over heeft gehouden.

Aukelizzy

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-08 10:39

Mijn paard heeft in het verleden een paar keer een prednisolon kuur gehad ivm. luchtweg problemen en ernstige huidallergieen en ik kan je vertellen dat het rommel is.
Natuurlijk ontkom je er niet altijd aan maar mijn paard kreeg er heftige bijverschijnselen van.
Zijn spieren liepen helemaal vol en hij werd enorm sloom en raakte aan de diarree. In overleg met arts gestopt en hij trok weer bij.
Hij mag het nu eigenlijk niet meer hebben en als het echt moet alleen een injectie met een heel kort werkend middel.

Cassagrande

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-08 12:33

Die van mij krijgt het vandaag voor het eerst dus ik moet het nog even afwachten.

Hoe lang heeft het geduurd voordat jullie erachter kwamen dat jullie paard er zo op reageerde?

Groetjes Kim

Aukelizzy

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-08 09:58

Cassagrande schreef:
Die van mij krijgt het vandaag voor het eerst dus ik moet het nog even afwachten.

Hoe lang heeft het geduurd voordat jullie erachter kwamen dat jullie paard er zo op reageerde?

Groetjes Kim

Dat ligt eraan hoe je paard er op reageert heb ik het idee en hoe hoog de dosis is die hij krijgt.
Vaak bouwt zo'n reaktie langzaam op.
Toen mijn paard jaren geleden voor het eerst prednisolon kreeg had hij bijna geen bijwerkingen( injectie en pillen) hij leek na de kuur alleen iets "gespierder", beetje opgeblazen.
Helaas werd bij iedere volgende kuur de reaktie heftiger (3 kuren). Als je paard gevoelig is voor hoefbevangenheid moet je even extra opletten, dat kan ook een bijwerking zijn.

tina

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-08 22:41

@opmerking
ik moet regelmatig prednisolon gebruiken ,heb een COPD paard (luchtwegen)
en weet nu dat veel DA S prednisolon op verkeerde tijdstippen geven waardoor de werking onvoldoende is en de bijwerkingen meer op treden erdoor

prednisolon moet aan paarden de gehele dosis in een keer alleen morgens vroeg voor 8!!! uur gegeven worden
mij is uitgelegd dat komt dat paarden dagdieren zijn en morgens een bepaalde waarde dan het hoogst in bloed is waardoor de prednisolon zijn werking goed kan uitoefenen zonder veel bijwerkingen

mijn paard heeft totaal geen bijwerkingen meer (voorheen een lichte gevoeligheid op hoeven ) en reageert in noodgevallen er ook goed op nu

voorheen was 2 keer daags en paard was afgeschreven door de behandelende DA omdat zgn niet meer reageerde op medicatie
paard ging heel slecht en was benauwd en graatmager

ik ben toen in NL naar andere DA geweest voor 2e mening en sinds ik dit weet
gaat heel goed met mijn paard weer Haha!

mijn paard heeft 14 dagen op ventilpulmin gestaan in combinatie prednisolon
ventipulmin versterkt de werking van prednisolon trouwens
daarna was 1 keer daags 2 capsules ,afbouwens na om de dag
en nu is naar behoefte (de normale noodgevallen zeg maar )
mijn paard is glanzend ,hoeven oke en goed aangekomen
heb geen een bijwerking gehad ervan bij morgens toedienen

dus nooit de prednisolon gaan verdelen want de dosis later op de dag word minder goed opgenomen en de kans op bijwerkingen zijn dan het grootst
en uit ervaring ,het is echt zo Knipoog

_Luziream

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-08 22:55

Prednison wordt bij mensen nooit zomaar gestopt! Moet juist worden afgebouwd. Het middel werkt bij mensen eetlustopwekkend, of dit bij paarden ook zo is weet ik niet. Mensne voelen zich vaak met dit middel een stuk beter!
Ik weet dat het bij paarden Hoefbevangenheid kan veroorzaken. Het is een middel (paardemiddel) wat vaak goed werkt en bepaalde symptomen etc wegneemt alleen is het helaas van korte duur. Het middel heeft ook een behoorlijk effect op de lever(filtert gifstoffen uit het lichaam). Dus als dat niet goed meer werkt krijg je dus andere klachten.
Ik vind het troep. Als het echt niet anders kan eventueel maar ik zal er nooit zomaar aan beginnen.

Bij mensen zijn dit de bijwerkingen:
Bijwerkingen
Bij gebruik als substitutietherapie treden in het algemeen geen bijwerkingen op, alleen bij te hoge doses.
Vocht- en elektrolytenevenwicht: natrium- en vochtretentie, hartfalen bij daarvoor gevoelige patiënten, kaliumverlies, hypokaliëmische alkalose, hypertensie en verhoogde calciumuitscheiding.
Bewegingsapparaat: spierzwakte, steroïdmyopathie, spieratrofie, osteoporose met kans op compressiefracturen van de vertebrae, aseptische necrose vooral van de femur- en humeruskoppen, spontane fracturen van pijpbeenderen en peesruptuur.
Maag-darmstelsel: ulcus pepticum met verhoogde kans op perforatie en bloeding, pancreatitis, opgezette buik en ulceratieve oesophagitis
Huid: vertraagde wondgenezing, dunne broze huid, petechiën en ecchymose, erytheem, verhoogde transpiratie, onderdrukking van reacties op huidproeven, branderig of tintelend gevoel vooral in het perineum, acne, andere huidreacties zoals allergische dermatitis, urticaria en angio-oedeem. Hypopigmentatie en atrofie op de plaats van injectie.
Neurologische effecten: convulsies, intracraniële drukverhoging met papiloedeem (pseudotumor cerebri), m.n. bij kinderen tijdens of kort na snelle onttrekking, vertigo en hoofdpijn.
Endocriene effecten: menstruatiestoornissen, ontstaan van het Cushing-syndroom, belemmering van de groei bij kinderen, secundaire remming van hypofyse en bijnierschors, vooral nadelig ten tijde van stress (zoals trauma, operatie en ziekte), verlaagde koolhydraattolerantie, manifest worden van latente diabetes mellitus, verhoogde behoefte aan insuline of orale bloedglucoseverlagende middelen bij diabetes mellitus.
Oog: subcapsulaire lenscataracten, verhoogde oogdruk, glaucoom, exophthalmus en secundaire ooginfecties door schimmels of virussen. Blindheid in samenhang met intralaesionale behandeling rond gelaat en hoofd. Retinopathie bij prematuren.
Psychische reacties: psychische stoornissen uiteenlopend van euforie, slapeloosheid, stemmingswisselingen, persoonlijkheidsveranderingen en ernstige depressies tot duidelijke verschijnselen van psychose. Voorts kunnen bestaande onevenwichtigheid en neiging tot psychose verergeren.
Stofwisseling: negatieve stikstofbalans door eiwitafbraak, centripetale vetzucht (gelaat, romp).
Overige: anafylactoïde of overgevoeligheidsreacties, trombo-embolie, gewichtstoename, toegenomen eetlust, misselijkheid, malaise, psychologische en fysiologische afhankelijkheid. Hypertrofe cardiomyopathie bij zuigelingen met een laag geboortegewicht. Erytro- en granulocytose, tevens lymfo- en eosinopenie. Na langdurige therapie kan staken van de toediening van corticosteroïden een corticosteroïdonthoudingssyndroom tot gevolg hebben, begeleid door koorts, myalgie, artralgie en malaise; dit kan zelfs zonder tekenen van bijnierschorsinsufficiëntie optreden. Bij gebruik van het depotpreparaat: incidenteel littekenvorming, induratie, ontsteking, paresthesie, late pijn of pijnlijkheid, spiertrekkingen, ataxie en nystagmus. Bij lokale therapie: roodheid op de injectieplaats, pijnloze destructie van het gewricht, vooral na herhaalde injecties, kristalsynovitis; soms overgevoeligheidsreacties.

Aukelizzy

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-08 11:05

Hallo zeg als je die lijst met bijwerkingen bij de mens leest zie je pas echt wat voor "paardenmiddel"het eigenlijk is.
Ik denk dat als het bij de mens zoveel bijwerkingen geeft dit voor een paard niet veel anders is.
Volgens mijn veearts mag je idd niet abrupt stoppen met de kuur, dat moet afgebouwd worden.
Dat je het voor 8 uur smorgens moet geven is soms niet te doen.
Mijn paard staat het liefst savonds (in het weekend) na 18.00 totaal opgezwollen in zijn stal.Dan zijn de voorijkosten het hoogst Vork . Verdenk hem er soms van dat hij het op een akkoordje gegooid heeft met de veearts. De man wordt rijk door mijn paard Duivel

Tancreda4

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-08 10:04

Mijn paard heeft het ook gehad (aantal weken). Ik heb niet veel bijwerkingen gehad, maar mijn paard werd idd wel wta lustelozer en rustiger ervan. Beetje dof ook. Nu vond ik dat niet echt verassend, omdat ook gewone antibiotica kuren er altijd behoorlijk inhakken. Ik geef haar na een kuur altijd een extra vitamine kuur zodat ze weer awt kan opknappen.

Overigens heeft de prednison geen verschil gemaakt bij mijn paard (die kreeg het vanwege luchtproblemen)

MoSt81

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-08 13:09

Mijn paard heeft vorig jaar een maand prednison gehad. Een behoorlijke dosis. Volgens mij begon ik met 6 of 7 capsules per dag. Dit moest later afgebouwd worden. Er mocht zeker niet ineens mee gestopt worden en het moest s morgens gegeven worden. Bij mijn paard was het wel een laatste redmiddel en gelukkig is het goed aangeslagen al duurde het wel een tijd voordat het de goede kant op ging. Echt bijwerkingen kan ik mij niet herinneren alleen dat hij er dikker van werd later maar dit was ook de bedoelling.

edit: volgens mij gaan paarden normaal gesproken meer eten door de prednison. Toch? Dus kan de klachten van het paard van de ts niet echt verklaren.

anneve

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-08 13:18

Op zich klopt het dat corticosteroiden (prednison is een kortwerkend corticosteroid) enorm veel bijverschijnselen kunnen geven, maar ik wil hier graag de kanttekening plaatsen dat enorme aantallen mensen en dieren dankzij dit spul (langer) in leven blijven. Daarnaast kan het de kwaliteit van leven enorm verbeteren bij grote groepen patienten.

De bijwerkingen treden pas op na langdurig gebruik. Soms zijn paardenmiddelen gewoon nodig.

Sosha

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-08 13:33

Mijn vorige merrie heeft het een aantal maanden gehad. Merkte eigenlijk alleen maar verbetering bij haar. Jammer dat het niet afdoende was, want na het stoppen kwamen de klachten weer terug.

Daarna werd ze om de 10 dagen, 10 dagen behandeld met zo'n kap om te vernevelen met ventipulmin en pulmicort (ook een corticosteroïde).

Geen last van bijwerkingen gehad.

_Luziream

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-08 17:17

anneve schreef:
Op zich klopt het dat corticosteroiden (prednison is een kortwerkend corticosteroid) enorm veel bijverschijnselen kunnen geven, maar ik wil hier graag de kanttekening plaatsen dat enorme aantallen mensen en dieren dankzij dit spul (langer) in leven blijven. Daarnaast kan het de kwaliteit van leven enorm verbeteren bij grote groepen patienten.

De bijwerkingen treden pas op na langdurig gebruik. Soms zijn paardenmiddelen gewoon nodig.

Daar ben ik het ook zeker mee eens! Knipoog Maar soms denk ik dat er te snel met dit middel wordt begonnen of juist abrupt gestopt bij bepaalde chronische aandoeningen.

Ik zie ook zeker erg goede resultaten bij zowel paarden als mensen.......

felicity

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-08 15:36

Mijn hond krijgt ook prednison.
Hij breekt zijn eigen bloedlichaampjes af waardoor hij dus bloedarmoede kreeg en het zo slecht ging dat ze dachten dat hij het niet zou overleven en aan het infuus moet. Inmiddels hij helemaal opgeknapt door de prednison. Hij kreeg in het begin 4 tabletten per dag nu krijgt hij nog maar een halve (maar we zijn dan ook dik een jaar verder). Hij ging ontzettend veel drinken en eten van de prednison. En hij liep dan ook regelmatig met een hele op geblazen buik. Hij glanst wel goed maar krijgt wel snel kale plekken. Hij kan dan ook geen halsband omhouden. Want dan word ie kaal op die plek en duurt het echt maanden voor er weer een beetje haar op komt.
Maar ik ben wel heel blij dat hij prednison gekregen heeft anders was hij e rnu niet meer geweest.

joozz

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-08 11:05

Mijn paard heeft eventjes prednisolon gehad (volgens mij zit daar dezelfde werkzame stof in) ivm met een allergie en ze kreeg er warme hoeven van. Was nog maar net begonnen en dus weer gestopt. Daarna heeft ze echt even nodig gehad om bij te komen. Ik weet dat je soms niet om het middel heen kunt, maar vind het wel rotzooi (ivm bijwerkingen)

Als je zoekt op Bokt kom je helemaal ernstige gevallen van bijwerkingen tegen, daar schrok ik toen wel erg van.

Misschien kun je je paard wat extra's geven (als je dat nog niet doet) om haar weer op te laten knappen (ik geef bij. die pavo koeken voor wat extra's)

MrredsSS

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-08 21:05

pretnison is een "paardenmiddel" en maakt ook een hoop kapot.
Zet je paard eens een tijd op de bietenpulp,hooi en wilgentakken. Krachtvoer weglaten. Het helpt de darmen en verhoogd de weerstand. Je zult zien dat alle vervelende kwaaltjes verdwijnen.