Hoeveel hooi minimaal?

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

MandyL

Hoeveel hooi minimaal?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-09-08 08:57

Er zijn verschillende hooi topics maar deze ben ik nog niet tegen gekomen.

wat mijn vraag dus is .. een paard wat ongeveer van 9 tot 7 buiten staat op een landje waar het gras behoorlijk kort is, hoeveel hooi heeft het paard dan nog nodig voor snachts?

ellepel

Re: Hoeveel hooi minimaal?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-08 09:34

dat ligt aan de kwaliteit van je gras en van je hooi Haha!
kort gras kan best heel veel voeding bevatten,soms wel meer dan heel lang gras wat al uitgebloeid is.gras wat net opkomt is vaak toch wat voedingrijker.

als je 1e snee hooi hebt van goed bemest land bevat dat meer voedingsstoffen dan bijvoorbeeld van graszaadhooi,daar zit weer wat minder in.
of ouder hooi wat bijvoorbeeld al een jaar ligt bevat ook wat minder voedingsstof

dan ligt het er nog aan wat voor paard je hebt, wat ie doet etc..
ik kies het liefsde voor hooi wat de goede voedingstoffen bevat die je paard nodig heeft. Knipoog
en dan gewoon onbeperkt voeren.
grote bak, pak hooi daarin zodat het niet overal kan ronddwarrelen en laat ze maar lekker eten

MandyL

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-09-08 12:01

ik heb geen idee hoe voeding rijk het gras is.. ik heb niet geproeft Haha!

met mijn paardje doe ik op het moment nog helemaal niks van trainen ( hij is 3,5)
hij staat op een pension stal en die mevrouw voert hem.

hij krijgt ongeveer een halve plak en vind dit persoonlijk echt veelste weinig.. nou weet ik niet of hij sochtends vroeg ook nog krijgt Bloos

Zesiram

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-08 12:03

Een halve plak lijkt me ook erg weinig!
Ik zou er voor kiezen om je paard meer hooi te geven, al is het maar als bezigheidtherapie en dan liever wat armer hooi. Die van mij krijgt zeker een plak of 2/3 en dan ook nog genoeg stro erbij ( staat op vlas ). Dan heeft hij tenminste iets te doen.

MandyL

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-09-08 12:08

ja idd.. zeker nu de dagen korter worden en hij langer op stal staat vind ik het gewoon geen leuk idee dat hij zich constand verveeld.

alleen kan ik niet over haar hooi beslissen en waarschijnlijk als ik zelf hooi koop.. kan ik het daar niet kwijt..

Marjella86

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-08 12:11

Is dat van een groot pak of een klein pakje hooi? klein pakje lijke me nogal weinig hoor....

Nicole85

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-08 12:13

's Nachts moet hij zich lekker kunnen voleten, vind ik.
Dus een half plakje is weinig!

Stacey heeft van die kleine kuilpakjes. Zien er ideaal uit qua grootte.
Wellicht ook iets voor jou?? (of je Fries natuurlijk Clown )

MandyL

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-09-08 12:20

van een klein pakje....

ja nicole daar heb ik ook al aan zitten denken! alleen denk ik wel dat hij dat zo op heeft.. ? zou het niet
het gaat mij er het meeste om dat hij gewoon lang door kan eten.. ik denk nou niet dat het gezond is dat zodra hij op stal staat dat gelijk zn hele binneste stilstaat .. om het maar even zo te zeggen Clown

Nicole85

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-08 12:25

Als er voldoende gras staat, kan het soms geen kwaad om even op stal niks te geven Bloos (of vrij weinig)
Doe ik in de zomer ook. Dan gaan de paarden rond een uur of 10 op stal en ligt er een half plakje hooi voor de knabbel. Paarden gaan dan 's ochtends rond uur of 7 naar buiten. Dus dan staan ze ook aantal uur zonder hooi Bloos . Maar dan zullen ze echt geen echte honger hebben . Hooguit wat trek.
Je kan ze niet altijd blijven geven, dan groeien ze echt dik. Zeker met vet gras. Nagelbijten / Gniffelen
Ik hou zelf altijd zo'n 16-17 uur hooi/gras tijd aan per dag

In jouw geval: als hij op niet zo'n dik begroeide weide staat. Zou hij 's nachts toch wel wat hooi moeten hebben. Kan hij overdag dan ook mooi op teren Lachen

Wat is de beweegreden van de staleigenaresse om hem zo weinig te geven?

Angie_ke

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-08 12:43

Hangt natuurlijk ook van het gewicht van je paard af Lachen
Ik heb 1 D-pony en 2 D/E pony jaarlingen en die krijgen ongeveer anderhalve baal per dag (5 à 6 plakken 's morgens en 's avonds ook).
Een half plakje vind ik dus ook heel weinig...

MandyL

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-09-08 12:44

nou.. als ik naar de andere paarden kijk.. ze zijn niet mager maar zijn wel te dun... dus vet gras zal het zeker niet zijn.

de andere paardenstaan nu wel weer op een veld vol vers gras.. alleen youri loopt niet bij de groep ( dat gaat niet goed ) dus staat hij nog op het korte landje.

ik heb geen idee waarom het zo weinig is... ik vroeg ik me wel af OF hij wel hooi kreeg.. want op welk tijdstip ik kwam er lag nooit wat.. maar nou pas zag ik dus dat zielige hoopje liggen.. en toen dacht ik ook wel even .. oke.. wat is dit nou Nagelbijten / Gniffelen

maar wat zit er in dat spul wat stacey heeft? zitten daar niet veel heel veel eiwitten in ? of hoe heet het dan zoek ik het even uit.

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-08 13:24

zou eerst vragen of hij meer hooi mag.
of mag? hij moet meer hooi,plakje erbij, of misschien twee.
als hij te dun is dan moeten ze meer voeren toch?

moos24

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-08 14:11

Ik zat hier ook mee.
Ik ga zelf bij hooinet.nl een hooinet aanschaffen voor op de wei. Die gooi ik gewoon vol, en dan kijkt hij maar hoeveel hij nodig heeft.

MandyL

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-09-08 17:09

nee mijn paard is niet te dun ... maar de andere die er staan vind ik persoonlijk te dun.. nou zal mijn stevige friesje niet zomaar broodmager worden.. maar ik wil niet dat hij iets te kort komt

moos 24 dat is misschien nog wel idee ja Knipoog maar dat is nog geen oplossing voor snachts maar ik ga het eens vragen

Pellie

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-08 23:16

wat is weinig gras, want daar verschillen de meningen ook nog wel over?

moos24

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-08 07:12

MandyL schreef:
nee mijn paard is niet te dun ... maar de andere die er staan vind ik persoonlijk te dun.. nou zal mijn stevige friesje niet zomaar broodmager worden.. maar ik wil niet dat hij iets te kort komt

moos 24 dat is misschien nog wel idee ja Knipoog maar dat is nog geen oplossing voor snachts maar ik ga het eens vragen

Nou je hebt ze in verschillende groottes. Ik hang het gewoon tussen palen van de grond. Er kan aardig wat kilo's hooi in. Kunnen ze volgens mij aardig de nacht mee doorkomen.

MandyL

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-09-08 14:26

met weinig gras bedoel ik dat er meer grond als gras te zien is en het gras wát er staat is zo ongelofelijk kort.

Pellie

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-08 19:32

oke vergelijkbaar met mijn weide dus Haha!

dan zou ik zeker genoeg bijvoeren; zo'n 5 plak per dag.

MandyL

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-09-08 21:48

5 plak..... ! dat krijgt hij echt nooit !
ik moet zeggen dat ik er echt geen held in ben om duidelijk te maken dat ik het hier dus echt niet mee eens ben met de hoeveelheid hooi dat hij krijgt.. hoe zou ik dit het beste en netjes kunnen oplossen?

monsera

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-08 22:08

Ik zou gewoon naar de stal eigenaar toe gaan en eerst vragen hoeveel hooi jou paard krijgt en hoeveel keer op een dag. Eigenlijk vind ik het ook wel raar dat je dat niet weet als eigenaar van jou paard. Als je dan weet wat hij precies krijgt kan je daarna gaan vragen of hij niet iets meer mag hebben. Je hoeft niet gelijk te klagen maar je kunt gewoon overleggen over de hoeveelheid hooi die je paard krijgt.

nitouche

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-08 11:26

Een paard hoort 1 kg hooi per 100 kg lichaamsgewicht te krijgen. Dat houd in een paard van 600 kg hoort volgens de regel 6 kg hooi hoort te krijgen. Van kuilgras wordt gezegt dat de hoeveelheid met 33 % verhoogd moet worden.
Natuurlijk is het per paard verschillend, de een heeft minder nodig en daarbij moet je idd ook kijken naar weidegang.
Mijn paard krijgt naast de weidegang voor de nacht nog 2 plakken hooi van de 1e snee. Als de paarden van het land af zijn, krijgt hij min 3x per dag ruwvoer. 2x kuilgras en 1x hooi.

Ik vind wel dat je paard iig meer mag krijgen. 1/2 plak is veels te weinig.
Ik zou iig eens gaan praten met de staleigenaar.

Angie_ke

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-08 11:42

Ik heb onlangs ook nog gelezen dat de minimum aanbevolen hoeveelheid 'droge stof' 1,2 % van het lichaamsgewicht is.
Die droge stof kunnen ze gedeeltelijk uit gras (heel weinig) en krachtvoer halen, maar hooi bevat de grootste hoeveelheid droge stof.
Ik reken ongeveer 2% van het lichaamsgewicht aan hooi aan (ik heb pony's die heel weinig krachtvoer krijgen).
Dan zit ik aan 8 kg voor m'n pony en 2 x 6 voor m'n jaarlingen... Dat eten ze echt met gemak op zelfs.
Ik geef ze 's morgens 5-6 plakken en 's avonds ook nog eens, maar mijn mevrouwtjes zouden met gemak 3 balen per dag achterover slaan... Vork

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-08 11:51

Maak daar maar 1 a 2% van het lichaamsgewicht en onbeperkt hooi is ong. 2.5% van het lichaamsgewicht.
1% is minimum en dan moet je echt rekening gaan houden met het vochtgehalte. Hooi is 80-85% droge stof, en dat is waar je eigenlijk mee moet rekenen, zeker als je aan het minimum gaat zitten. Dat minimum wordt dan dus voor een paard van 600kg 6 kg + 20% = 7.2kg
Ter vergelijking ik ga voor een pony van 400kg in 2 dagen door een baaltje van 17-18 kg heen bij volledig hooi dieet ivm seme.