Hoevaak hengstig per jaar?

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

annebe

Hoevaak hengstig per jaar?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-09-08 08:05

Ik lees overal verschillende verhalen over hengstigheid.
De een zegt 2x per jaar, de ander 1x per maand.

Hoe zit nou?

luxje

Re: Hoevaak hengstig per jaar?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-08 08:06

ongeveer om de 3 weken, het ene paard het hele jaar door, het andere paard wordt in de winter niet hengstig, afhankelijk van de merrie dus.

Airiin

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-08 23:26

Ik heb echt het idee dat mijn merrie nooit hengstig wordt... nooit extreem veel plassen of weirder doen dan normaal. Verschilt denk ik per paard.

Kan ook zijn dat het me niet opvalt omdat ze sowieso nogal heet is.

Miracle_

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-08 23:29

Airiin schreef:
Ik heb echt het idee dat mijn merrie nooit hengstig wordt... nooit extreem veel plassen of weirder doen dan normaal. Verschilt denk ik per paard.

dit idee heb ik dus ook, dat mijn merrie niet hengstig word..

Airiin

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-08 23:31

Miracle_ schreef:
Airiin schreef:

dit idee heb ik dus ook, dat mijn merrie niet hengstig word..

Gelukkig, ik vond mezelf al zo blind en/of mijn merrie zo raar Vork

MandyR

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-08 23:35

Ik heb ook altijd geleerd dat een cyclus 21 dagen is.
Maar, mijn merrie is in de afgelopen 3 jaar 2x hengstig geweest.
Ik dacht een keer afgelopen mei en afgelopen week weer. Ze was beide keren ook maar 1 dag hengstig.

Dacht altijd dat het aan mijn onkunde lag dat ik het niet zag maar, zo te lezen zijn er dus meer met dit probleem.

spiritoes

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-08 07:16

In princiepe , er vanuit gaan dat alles verder goed is bij de merrie Lachen zijn ze iedere 21 dagen hengstig. Dit wil niet zeggen dat ze dit dan tonen. heb zelf een merrie gehad die het totaal niet toonde als ze hengstig was. dit kon ik alleen maar zeker weten door een scan te laten maken en te laten checken op eventuele eieren. Dit jaar is het me opgevallen dat de merrie's moeilijk drachtig te krijgen zijn. Hoor niet anders om me heen "het is niet gelukt, of het is weer weg " Waar dit dan door komt !! Geen idee Lachen

Erna_

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-08 12:36

Tot ik vorig jaar van stal veranderde, merkte ik ook nooit wat aan mijn merrie.

Op deze stal komt ze -gelukkig- veel meer in contact met andere paarden en nu is ze echt elke drie weken zéér hengstig.
Het is een echte pismerrie geworden. Elke keer als ze een bevriende merrie of ruin ziet, gaat die staart opzij, gaat ze sullig kijken en hup, daar komt weer een plens...

Tancreda4

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-08 11:39

In de zomer is de klok er vrijwel gelijk op te zetten, om de 3 weken is mijn merrie dan hengstig. Ene keer toont ze dat meer dan de andere keer. In de winter toont ze het minder dan in de zomer, maar ligt ook een beetje aan het gezeldschap. Ze staat meestal gewoon met haar dinnetje, en toont ze het weinig. Vorig jaar hadden we een tijd een ruin en zag je het heel goed Lachen

Kan prima verschillen per merrie. De andere merrie op stal toont het helemaal niet, dus zou niet weten om de hoeveeltijd die de hengstigheid heeft.

_Antikana_

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-08 11:39

Mijne is vorig jaar maar 1 keer hengstig geweest.... Dit jaar wouden we haar laten dekken, en de veearts laten komen om haar te onderzoeken... Toen hij aankwam moesten we meteen sperma gaan bestellen, want de merrie bleek al helemaal klaar te zijn... Niets aan gemerkt... Ben blij dat het niet enkel bij de mijne is... Lachen