Heel raar in de vacht, met foto's!!

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Monica_86

Heel raar in de vacht, met foto's!!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-09-08 23:30

Twijfelde waar ik dit neer moest zetten, als het verplaatst moet worden, tem maar Lachen Sorry dan.

Mijn haflinger van 9 jaar, zit sinds een week raar in zijn vacht. Ene dag erger dan de andere. Hij heeft verder nergens last van en gedraagt zich normaal. Eet/mest/drinkt ook normaal. Verder is er ook niets veranderd in de voeding etc. dus ik snap er niets van.

Eind juli heeft hij nog een uitgebreid bloedonderzoek gehad, wat allemaal goed was gelukkig! Ook heeft hij toen een wormkuur (equimax) gehad.

Wie kan hij mij helpen??

De foto's:
Het is vooral de hals/voorbenen/achterbenen, op zn rug niks raars. Wat me wel opvalt is dat ie deze zomer wat dikker in zn vacht zit als andere jaren.

1. door de zon valt het wel heel erg op Knipoog
Afbeelding

2. Nek en voorbeen
Afbeelding

3. Achterbeen
http://img77.imageshack.us/img77/6534/dscf3287ug0.jpg

4. Voorbeen en ook net achter het halster
http://img258.imageshack.us/img258/7351/dscf3294nq8.jpg

Onderaan zn buik aan zijn linkerkant is ie trouwens gewoon vies en had ik net geborsteld!

Alvast heel erg bedankt!!

Groetjes,
Monica
Laatst bijgewerkt door Marije_jiplover op 15-09-08 11:09, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: teveel aan foto's (meer dan 2) in link gezet

Mindfields

Re: Heel raar in de vacht, met foto's!!

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-08 23:34

Lijkt mij gewoon de groeiende wintervacht en niet iets om je zorgen over te maken hoor.

Monica_86

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-09-08 23:36

Zat ik ook inderdaad al over te twijfelen, hij staat namelijk altijd overdag buiten. En het is natuurlijk ook raar weer, dat het daarom een beetje heen en weer gaat. Maar wilde toch even plaatsen hiero, ff zeker weten Knipoog
(ben nogal een zenuwpees als het om amber gaat)

xFee

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-08 23:37

wintervacht,het word alweer kouder Knipoog

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-08 23:39

Mijn fjord zit er ook al weer aardig dik in. Dit is duidelijk gewoon doorkomende wintervacht, niets om je zorgen over te maken.

Monica_86

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-09-08 23:39

Wat ben ik toch blij met bokt Lachen
Dankjewel Haha! Haha!

kissmeB

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-08 23:40

heb je hem al eens geschoren?
dan het jaar erop wordt het alleen maar dikker!
die van mij is ook al enorm in de wintervacht!had al deken opgedaan om erger te voorkomen maja nu is het weer heel warm! denk dat ze wat in de war zijn na die rare zomer!

Liesje89

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-08 23:40

Ik dénk dat hij al een aardige wintervacht heeft aangemaakt die nu een beetje te warm is.
Voelt hij ook klammig aan??
Meestal als hij heel licht zweten of alleen al klam zijn krijg je dit soort 'kruinen' in de vacht Lachen

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-08 23:42

kissmeB schreef:

Da's een broodje aap.

Monica_86

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-09-08 23:42

kissmeB schreef:
die van mij is ook al enorm in de wintervacht!had al deken opgedaan om erger te voorkomen maja nu is het weer heel warm! denk dat ze wat in de war zijn na die rare zomer!

Nee hij is nog nooit geschoren. Heeft ook nooit een deken op, alleen na het rijden etc zweetdekentje.

Liesje89 schreef:
Ik dénk dat hij al een aardige wintervacht heeft aangemaakt die nu een beetje te warm is.
Voelt hij ook klammig aan??
Meestal als hij heel licht zweten of alleen al klam zijn krijg je dit soort 'kruinen' in de vacht Lachen

Ja nu hij 's middags in de zon staat zweet ie ook wel.
En als ie naar binnen wil gaat ie zich lopen opfokken en rondrennen voor het hek en wanneer ik dat dus niet meteen doorheb zweet ie nog meer.

Liesje89

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-08 23:43

Nou kijk, daar heb je het Lachen
Op de foto's ziet het er ook als zweetplekken uit.

Niets om je druk over te maken dus, het heeft gewoon met dit rare weer te maken Knipoog

Liesje89

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-08 23:44

Het zijn trouwens ook de plekken waar paarden het snelst zweten.

Monica_86

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-09-08 23:46

Liesje89 schreef:
Nou kijk, daar heb je het Lachen
Op de foto's ziet het er ook als zweetplekken uit.

Niets om je druk over te maken dus, het heeft gewoon met dit rare weer te maken Knipoog

Super, klinkt echt heel logisch hoor.. maar ik moet me daar altijd weer druk over maken Bloos

Liesje89 schreef:
Het zijn trouwens ook de plekken waar paarden het snelst zweten.

ja, klopt! Lachen

PinkyBubble

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-08 11:15

Lijkt idd gewoon zn wintervacht, die van mij begint nu ook al met het kweken en zit ook met het dilemma of ik einde dit weekend (gezien het vanaf aankomende maandag niet meer warmer dan 16 gr word) Hem een dun dekentje op moet gaan doen, of gewoon gaan scheren.
Eergister gereden, hij was na 10 min stapen zijknat, en is dit ook heel lang gebleven, Hij is deze zomer in ongeveer maart ofzo, geschoren omdat hij niet uit zijn vacht kwam. (beesie stond zijknat op stal iedere dag)

Nicole85

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-08 21:51

Als hij verder goed ontwormd is, zou ik zeggen: beginnend winterhaar.

_Mariskaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-08 16:01

dit is gewoon op naar de wintervacht
Nergens om je druk over te maken Knipoog

PinkyBubble

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-08 10:08

Nouja, ik zou niet zeggen niks om druk om te maken, Je moet wel goed in de gaten houden hoe je pony reageerd, Daar bedoel ik dus mee of hij niet lusteloos/energieloos word, veel zweet en olang bezweet blijft.
DAt probleem heb ik nu mert die van mij, hij is heel maar dan ook HEEL moeilijk met zijn vacht, Vorig jaar had hij in april zijn wintervacht nog dan heb ik het niet over een verharende wintervacht, maar gewoon echt haren waar je vlechten in kon leggen zo lang en dik. contstant zijknat op stal, in de wei mochten ze toen nog niet want de wei was nog niet open, hij was toen zo ellendig dat k hem toen nog moest scheren.
Nu heeft hij het weer, hij begint een aardige vacht te kweken, en het is soms nog 20 gr, je kan je voorstellen hoe ellendig het beesie zig voelt, Hij komt er ook niet doorheen, hij bleeft steken in half winter half zomer vacht. Hij is erg lusteloos want het vreet zódanig veel energie van hem. Dan helpt een extra scheppie bix ook niet meer.
Van de week was hij na 10 min STAPPEN zijknat, en toen heb ik de beslissing maar genomen dat hij eind september geschoren gaat worden.
Dus hou gewoon goed in de gaten hoe je pony reageerd.

Monica_86

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-09-08 10:20

Jah dat doe ik ook hoor Lachen

Nu is zijn vacht eigenlijk weer helemaal normaal, dus geen rare vlekken meer. Alleen als hij buiten staat in de volle zon dan zweet hij een beetje, maar dan vooral nog alleen achter zijn oren (onder het halster). Op stal zweet hij niet en met longeren vd week was hij alleen op zn hals een beetje zweterig. Dus denk dat het gewoon te maken heeft met zn wintervacht die eraan komt.

Peelie

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-08 10:23

Monica_86 schreef:
Zat ik ook inderdaad al over te twijfelen, hij staat namelijk altijd overdag buiten. En het is natuurlijk ook raar weer, dat het daarom een beetje heen en weer gaat. Maar wilde toch even plaatsen hiero, ff zeker weten Knipoog
(ben nogal een zenuwpees als het om amber gaat)

De mijne zit ook echt al dik in haar vacht... ook op de benen en kaak. Hals onderaan is ook al behaarder dan normaal... niks om je druk over te maken dus.

Gileraaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-08 16:32

beginnende wintervacht denk ik:P mijne begint ook al een aardig dik vachtje te krijgen! niks ergs dus.

VMarleen

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-08 10:12

Heeft hij het op het hele lichaam of alleen op bepaalde plekken? Als het alleen op bepaalde plekken is kan het namelijk ook zijn dat hij niet genoeg vitamine binnenkrijgt. Misschien een tijdje Pavo Summerfit geven?