Sarcoïd

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Luckystory

Sarcoïd

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-09-08 17:28

Mijn jonge pony heeft een gezwel in z'n lies.
Een sarcoïd volgens mijn DA. Ze raadde aan om er niets aan te doen en de evolutie ervan af te wachten. Zolang hij er geen last van heeft, zou ze het laten zitten.
Mijn eigen gevoel is het helemaal met haar eens. (Ook al omdat mijn enige ervaring hiermee, het verzorgpaard van een goede vriendin, dat gesnij met z'n leven heeft mogen bekopen. Dit paard had het ook in z'n lies, het kwam steeds terug en barstte open en uiteindelijk kreeg m'n de wond niet meer dicht. )
Maar dat ding groeit wel degelijk. Ondertussen is het net wat kleiner dan een euromunt en daarnet gooide ik er een blik op en merkte ik dat er een korstje en rozig stukje vlees opzat. Het is dus open geweest.

Ik heb zelf ook wat dingen opgezocht en gelezen. En daar komt ook steeds naar voor dat de kans dat het terugkomt wanneer je het behandeld ontzettend groot is en dat de tumor dan agressiever kan worden.
Maar er wordt net zo goed op gewezen dat afwachten ook risico's mee brengt. En dat de kans dat het wegblijft groter is, als je het vroeg laat behandelen.
Tja, wat moet je dan doen?

Daarom dat ik me afvraag of er mensen zijn die hier ervaring mee hebben?

Romy18

Re: Sarcoïd

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-08 20:24

75% van de sarcoiden zijn goedaardig. Je kan ze laten verwijderen maar dat hoeft niet perse als je ze laat verwijderen heb je de keus uit snijden of bevriezen, er is inderdaad een grote kans dat ze weer terug komen.

Tinne

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-08 20:53

Mijn 3-jarige had ook een sarcoïd in zijn lies die vrij snel groeide. Ging ook continu open en hij had er last van. Ik heb ervoor gekozen om 'm wel weg te laten halen, is weggesneden, ruim een half jaar geleden nu.

Virginie_Z

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-08 20:56

bij mij precies hetzelfde als bij tinne ook in de lies groeide als kool we hebben het ook weg laten halen en nu niets meer van te zien... maar eenmaal een sarcoid zijn ze altijd gevoelig voor sarcoid dus het kan terug komen maar dat is een kleine kans

Smookyke

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-08 21:01

Bij mijn paard hebben ze een maand geleden ook een Sarcoïd weggesneden (ze konden het niet bevriezen omdat het juist onder zijn oog was!!) Hij heeft nu na een maand nog 3 draadjes die er aan het uitgroeien zijn! Hij heeft er geen last van gehad maar het werd te groot en daarom hebben ze het weggesneden.

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-08 10:51

Is er al een biopt van genomen? want mijn pony had op het eerste gezicht een sarcoid, maar na een biopt bleek het een zeer uitzonderlijke kwaadaardige tumor te zijn! Die ook nog eens veel groter en dieper was dan gedacht.
Tumor is goed verwijderd gelukkig en de randen zijn schoon van uitzaaiingen Lachen

Maar als het een sarcoid was had mijn dierenarts mij aangeraden om naar utrecht te gaan voor een soort chemokuur. Dat had het beste resultaat.

sorayaaaaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-08 15:34

hallo,

mijn pony heeft ook sarcoid. ik heb een afspraak gemaakt in Utrecht,
ze willen iets met BCG gaan doen, bij mijn pony is het al best groot.
en het gaat nu in de weg zitten, dus ik heb er voor gekozen om het weg te laten halen.
ik hoop dat het lukt !

groetjes Miranda

IluvG

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-08 15:04

Mijn paard heeft ook sacroïd gehad op haar hals.
Wij dachten eerst dat het een soort wratje was.

DA erbij gehaalt en die zei meteen dat ze naar Utrecht moest en dat het weg gesneden moest worden. Anders zou het veel te groot worden om weg te halen. Wij overdonderd door dit alles gruwelijk over de zeik.

Mijn instructeur zei gelukkig dat we daar maar even mee moesten wachten en hij heeft toen contact met de kliniek in Moergestel.

Daar werd gezegd dat ze het eerst zouden behandelen met BCG en als het daarna nog niet helemaal weg was, dan kon het al veel gemakkelijker weg gesneden worden.
De eerste keer zijn wij daar naar toe gegaan en toen hebben ze onderzocht en ingespoten met BCG. Ze spuiten dat rechtstreeks in de sarcoïden.

Daarna is de dierenarts nog 4 keer bij ons op stal geweest (1x in de 2 weken) om ze in te spuiten met BCG wat wel heel fijn was omdat het toch een vertrouwde omgeving is.
De sarcoïden begonnen heel langzaam te verdwijnen en nu zijn ze al vijf jaar helemaal weg.

Het enigste waar wat Gentle eraan over heeft gehouden is een gruwelijke hekel aan dierenartsen en alles wat ook maar op een spuit lijkt. De laatste keer dat de DA was geweest om ze in te spuiten met BCG moest er eerst een roesje in en een praam op voordat hij de plek ook maar enigzins kon ontsmetten.

Luckystory

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-10-08 20:03

Welshcobfan schreef:
Is er al een biopt van genomen? want mijn pony had op het eerste gezicht een sarcoid, maar na een biopt bleek het een zeer uitzonderlijke kwaadaardige tumor te zijn! Die ook nog eens veel groter en dieper was dan gedacht.
Tumor is goed verwijderd gelukkig en de randen zijn schoon van uitzaaiingen Lachen

Maar als het een sarcoid was had mijn dierenarts mij aangeraden om naar utrecht te gaan voor een soort chemokuur. Dat had het beste resultaat.

Ik dacht dat een biopt afgeraden wordt bij sarcoïden? (Omdat beschadiging een verdere evolutie kan uitlokken.)

Luckystory

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-10-08 20:05

Hebben jullie trouwens allemaal meteen behandeld?
Aangezien mij aangeraden wordt af te wachten,...
Ik twijfel nog steeds wat het beste is?

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-08 09:31

Biopt moet zeker genomen worden Lachen Dat doen ze hoe dan ook, voordat je bv naar de kliniek in utrecht moet willen ze eerst een biopt zien. Bovendien krijg je zekerheid wat het nu precies is (want zoals in mijn geval leek het in alle opzichten een sarcoid, maar bleek het een kwaadaardige tumor).
Beschadiging kan inderdaad de sarcoid uitlokken zeg maar, maar mijn DA zag meer voordeel in een biopt (moet toch).

Cynnie_21

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-08 11:04

Er wordt zeker niet altijd een biopt genomen hoor! En inderdaad, door het aansnijden kun je de kwaadaardigheid alleen maar opwekken. Hoe meer je er aan frutselt, hoe meer je die cellen stimuleert naar een niet-gedifferentieerd stadium (= mogelijk kwaadaardig).

BCG geeft wel goede resultaten dacht ik, maar bij mijn (ik ben de desbetreffende vriendin van wie het paardje er dus niet meer is door uitermate verkeerde beslissingen) verzorgpaardje werd dit afgeraden omdat meneer de dierenarts dit zelf niet kon doen (maw: hij wilde zelf geld vangen ipv doorsturen naar utrecht). Hij bracht het heel negatief met dat je dan meerdere malen naar utrecht / gent moet en veel kosten enz (is ook wel zo, maar je kan het wel op verschillende manieren brengen), waardoor men heeft besloten dit niet te doen.

Ans, als je gevoel er niet goed bij is (bij afwachten) zou ik voor dat BCG gaan of invriezen, maar hoe dan ook geen biopt of wegsnijden. Ik zal eens even in mijn lesbeelden zoeken wat de slagingspercentages van alle mogelijke behandelingen is (ligt in Gent dus kan vanavond pas). Ik zal het je zo snel mogelijk mailen!

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-08 11:10

Hoe weet je dan zeker of je sarcoid wel een sarcoid is?
In utrecht hadden ze sowieso een biopt genomen, om er zeker van te zijn dat ze een sarcoid te pakken hadden.
Het is dan wel zo dat je na de biopt, wel zo snel mogelijk een plan van aanpak hebt. Zodat je het niet de kans geeft om zich verder te ontwikkelen.

Als de biopt nooit genomen was, waren wij er nooit achter gekomen dat mijn pony een zeldzame kwaadaardige tumor had! (die sprekend op een sarcoid leek)

Cynnie_21

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-08 15:04

@ Welshcobfan:

Sarcoïden komen zeer veel voor bij paarden en zeker bij bepaalde paardenrassen (arabier, quarter horse) en jong volwassen paarden en zijn vrijwel nooit kwaadaardig van zichzelf (dus zonder uitzaaiingen). En tuurlijk is er die uitzondering die kwaadaardig is, maar dat is maar zeer weinig procent van het totaal aantal sarcoïden dat voorkomt, of inderdaad zoals bij jou een kwaadaardige tumor op zichzelf. Zeker weten doe je het natuurlijk niet maar omdat sarcoïden zoveel voorkomen kun je die gok wel nemen, en als het dan ook nog eens op een predilectieplaats voorkomt is het rekensommetje snel gemaakt.

Een biopt nemen kan altijd natuurlijk, en blijkbaar heeft het voor jou goed uitgepakt, maar ik heb het over het algemeen bij sarcoïden, en niet bij de uitzonderingen daarvan!

Sarcoïden groeien ook vaak erg onregelmatig, dus opeens een periode heel snel en dan gewoon een paar maanden niet. Maar als je het eenmaal een keer weg hebt laten snijden en dit is niet goed gedaan, dan komt het daarna sneller terug dan dat het ooit gegroeid heeft. Biopt heeft eigenlijk hetzelfde effect omdat je dan ook een stukje weg snijdt.

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-08 15:10

Dat weet ik, maar zonder biopt hadden wij nooit geweten dat het helemaal geen sarcoid was terwijl het voor mijn pony typisch was en ook op een typische plek zat. Daarom geef ik wel aan:Ga je ermee prutsen, zorg dan zo snel mogelijk voor een behandelplan als je weet wat het is. Niet afwachten maar beginnen met bevriezen of soort chemo. Moest met de kwaadaardige tumor ook, die veranderen ook vrij snel als eraan gezeten word. Daarom is direct na de uitslag besloten tot wegsnijden (wat gelukkig met een kwaadaardige tumor wel succesvol is).
Wil je niet gaan voor behandeling? niet aanzitten maar afwachten.

Maar voor een kliniekbehandeling maken ze wel eerst een biopt (en behandelen direct, waardoor nadelig effect van de biopt teniet gedaan word)

IluvG

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-08 15:16

Luckystory schreef:
Hebben jullie trouwens allemaal meteen behandeld?
Aangezien mij aangeraden wordt af te wachten,...
Ik twijfel nog steeds wat het beste is?

Ons hebben ze aangeraden het meteen te behandelen. Het groeide op dat moment als kool omdat ze het constant kapot schuurde. Ze had er dus duidelijk last van.

De kans was groot dat als we besloten het niet te behandelen dat het op een gegeven moment zo groot werd dat ze het niet meer weg konden halen.(het zat in haar hals en daar staat de huid best strak)
Als het dan weg gesneden zou moeten worden (wel eerst behandelen met BCG) zou het weggesneden gebied te groot zijn om de wond goed dicht te kunnen maken.

Morris

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-08 15:58

Mijn paard had het als drie en vierjarige. Zij had het op de hals. Ik heb er niets aan gedaan, en gewoon even afgewacht. En nu (ze is nu zes) is het helemaal verdwenen.

(ik wel een DA naar laten kijken, maar hij adviseerde om niet direct te behandelen)

Luckystory

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-10-08 20:16

Dus als je een biopt laat nemen, heb je eigenlijk al besloten om te behandelen?

@Cynnie: Besluiten om te behandelen omdat 'ik' mij er ongemakkelijk bij voel, zou een verkeerde beslissing zijn. Natuurlijk heb ik liever een pony zonder sarcoïd dan eentje met. (Al helemaal met Tyco in m'n gedachten) En wil ik dat ding liefst zo snel mogelijk weg uit mijn pony. Maar in deze heb ik weinig te willen. En gaat het gewoon om wat het beste is voor m'n pony.
En ik weet graag waar ik aan toe ben. Ik vond de lectuur hierover nogal verwarrend.
Maar ik denk dat ik inderdaad maar mijn DA (en jou Haha! ) moet vertrouwen en er voorlopig afblijven en afwachten.
En er zijn blijkbaar ook nog anderen die hetzelfde advies kregen,...
Overgings als je die dingen wil opzoeken als je in Gent bent, graag Ja Je weet maar nooit wanneer het nog te pas komt Knipoog

Cynnie_21

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-08 20:27

Luckystory schreef:
Dus als je een biopt laat nemen, heb je eigenlijk al besloten om te behandelen?

@Cynnie: Besluiten om te behandelen omdat 'ik' mij er ongemakkelijk bij voel, zou een verkeerde beslissing zijn. Natuurlijk heb ik liever een pony zonder sarcoïd dan eentje met. (Al helemaal met Tyco in m'n gedachten) En wil ik dat ding liefst zo snel mogelijk weg uit mijn pony. Maar in deze heb ik weinig te willen. En gaat het gewoon om wat het beste is voor m'n pony.
En ik weet graag waar ik aan toe ben. Ik vond de lectuur hierover nogal verwarrend.
Maar ik denk dat ik inderdaad maar mijn DA (en jou Haha! ) moet vertrouwen en er voorlopig afblijven en afwachten.
En er zijn blijkbaar ook nog anderen die hetzelfde advies kregen,...
Overgings als je die dingen wil opzoeken als je in Gent bent, graag Ja Je weet maar nooit wanneer het nog te pas komt Knipoog

Gekkkk, ik weet dat jij zo ongeveer voor je pony leeft, maar ik bedoelde ook meer in het belang van de pony he Haha! Ik weet ook dat jij je niet goed zou voelen mocht je een verkeerde beslissing maken, dus misschien beetje verkeerde woordkeus maar de bedoeling erachter was hetzelfde Lachen En zo lang hij er geen last van heeft of het niet immens snel groeit zou ik het lekker laten zitten. En ja, tuurlijk neem je een gok, maar die neem je ook als je wel gaat behandelen. Uiteindelijk weet je toch nooit 100 % zeker wat goed is met zo'n sarcoïd, dat is het verrotte ervan.

En tja, over dat biopt nemen: inderdaad.. biopt nemen lijkt me wel meteen behandelen daarna en niet dan nog maanden wachten. Maar dat gaan ze dus pas doen als je besloten hebt om een behandeling in te stellen (in eerste instantie dus voor een sarcoïd, want dat is dus het vermoeden..). Ik bedoelde alleen maar dat je niet een biopt moet nemen puur om zeker te weten dat het een sarcoïd is, en dat maakte ik wel op uit het eerste bericht van welshcobfan, ook al blijkt nu dat ze het zo niet bedoelde Knipoog. Vandaar Tong uitsteken.

Ik zal even mijn slides van viro doorsturen (ff zoeken nog hoor *LOL*! Is wel heel algemeen hoor. Ik heb hier trouwens ook nog een VDT liggen met een heel artikel over sarcoïden, die zal ik je 16 oktober wel ff geven! Of ff inscannen morgen als je dat liever hebt (ja zeker? Tong uitsteken). Check je mail morgen maar!

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-08 20:40

Na een biopt kun je niet maanden afwachten wat er gaat gebeuren. Dan is het wel zaak om toch zo snel mogelijk een behandeling te zoeken Lachen

Wil je behandelen? zeker een biopt laten nemen just in case Lachen Maar wil je voorlopig nog niets doen? rustig laten zitten Lachen

Of je wel of niet wilt laten behandelen, kun je beter in overleg met je DA doen. Ligt ook aan de plek (mijn pony beet sowieso zijn tumor kapot op zijn been, heel vervelend dus ik had sowieso geen keuze.... ). Qua behandelingen, volgens mijn DA is een soort chemokuur voor het paard vrij succesvol Lachen
Bevriezen weet ik zo niet de resultaten van.

Anya

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-08 20:49

Zie de wiki, daar staan foto's van de sarcoid van mijn paard, alle vormen van behandeling die er zijn.

Lan had een sarcoid. Die is eerst behandeld met cryochirurgie en wegsnijden. De sarcoid kwam terug in meer agressieve vorm. Daarna heb ik contact opgenomen met de universiteit van Liverpool. De sarcoid is behandeld met AW4ludes. Dat heeft geholpen. We zijn een aantal jaren verder en de sarcoid is niet terug gekomen.

wat je ook doet: NEEM GEEN BIOPT, TENZIJ JE DIRECT GAAT BEHANDELEN. Een biopt nemen stimuleert de groei.

Cynnie_21

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-08 20:52

BCG heeft betere resultaten en bevriezen ook. Bij chemokuur liggen de kansen zo tussen de 35 en 85 % terwijl dit bij BCG en bevriezen tussen de 60 en 100 % ligt. Wegsnijden heeft het minst succes (zeer veel recidieven) maar kan wel nuttig zijn na BCG of bevriezen.

@ welshcobfan: nu is het duidelijker wat je bedoelt Lachen En ja, als ie eraan gaat bijten heb je inderdaad geen keus. Maar ik denk niet dat puzzle zo lenig is dat ie er zelf bij kan Lachen

Anya

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-08 20:54

Bevriezen (cryochirurgie heeft zeer wisselende resultaten die erg afhangen van het soort sarcoid. Direct na het bevriezen/snijden was de sarcoid al weer terug (duurde geen maand).

BCG injecties zou ik in eerste instantie niet voor kiezen. Het paard kan daar behoorlijk ziek van worden. Daarom heb ik dus gekozen voor de "liverpoolzalf" de tweede keer. En gelukkig met heel goed resultaat.

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-08 21:11

Die liverpoolzalf is geloof ik ook wel aardig succesvol Lachen Is hier toch niet zo heel lang in gebruik?
(en ook enorm prijzig meende ik?)

Anya

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-08 21:18

Nee de zalf zelf is niet zo heel prijzig. Moet wel door je DA in Engeland worden besteld nadat foto's opgestuurd zijn. Het moet een aantal keren opgebracht worden door de DA en omdat het een zeer heftig goedje is (zwaarmetaal zouten en celgroeiremmers) moet dat heel precies en met rubber handschoenen. De DA moet dus een paar keer langskomen. Maar het kan wel gewoon op stal.

Ik heb indertijd een in de vliegendeken een soort gigantische 'likdoornpleister' gemaakt van schuimrubber om de plek verder zand/vliegvrij te houden.