Schudden met hoofd, medisch of rijtechnisch probleem?

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Pink_Horizon

Schudden met hoofd, medisch of rijtechnisch probleem?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-09-08 15:18

Sinds enkele weken schud mijn 4 jarige Welsh Cob merrie met haar hoofd. Ik denk dat het zo'n 3 maanden geleden begonnen is met tijdens het instappen (lange teugel) een paar keer schudden. Niets ergs imo.
Ze deed het steeds wat vaker tijdens het instappen maar het was altijd zo over zodra ik de teugels erbij pakte dus ik hechte er geen waarde aan.
Nadat ik 2 weken op vakantie geweest was (iemand anders reed haar) was het ineens veel erger. Dat enkele keren schudden sloeg om in enkele minuten schudden zowel in stap als draf. Zodra ze lekker ontspannen was hield ze op. Hoogstens nog ooit tijdens het uitstappen (lange teugel).
Het werd steeds iets erger, zo erg dat ze 2 weken geleden 2 keer tijdens het hele rijden (45 min) aan het schudden was.
Ik besloot de dierenarts te bellen en die kwam 2 dagen later langs.
In tussentijd gelongeerd en tot 2 keer toe was het weer na 10 min over. Springlesje gereden en de eerste paar rondjes was het enkel schudden en na de eerste balk was het compleet over.
De dierenarts kwam en keek alles na. Oren (2 dagen een tube zalf voor evt verstoppingen enz), inenting voor mijten, tanden gevijld en nagekijken, wolfskiesjes verwijderd, luchtpijp gevoeld maar niets heftigs gevonden. Logischte leek dat ze nu extra last had van haar exceem (ze had sinds ik terug was van vakantie een hoofdkap op omdat ze wat geschuurd had aan voorpluk en bovenstukje manen). Afgesproken om het even aan te kijken.
Heb oa gevraagd naar het alom bekende "Headshaking" maar daar leek het toch niet direct op omdat ze echt van links naar rechts slaat alsof er een beest in haar oor is gevlogen.

Na de dierenarts was het 2 dagen flink belabberd. De dag erna buiten wezen rijden en toen was er weinig aan de hand. Gister gesprongen en weer na de eerste hindernis niets meer aan de hand.

Ik begin steeds meer te denken dat madame me een beetje aan het uit testen is, dat ze enkel schud als ze geen zin heeft of niet genoeg aan het werk is.
Paar dingetjes nog:
- In de weide schud ze niet (of hoogstens eens om een vlieg).
- Tijdens het poetsen schud ze niet tot nouwelijks. Begint tijdens het aan de hand lopen met hoofdstel/zadel om.
- De hoofdkap heb ik na overleg met de dierenarts weer afgelaten ivm meer ventilatie enz.
- Hoe meer ik probeer hard te werken (been geven, extra vragen ed) hoe meer zij gaat schudden(Niet altijd).
- Ergste is in de stap en draf, ook tijdens stappen aan lange teugel.
- Ik heb les van een Intermediar instructrice en die is bekend met het probleem en zegt dat het niet aan mijn grove handgebruik oid ligt.

Nou, een heel verhaal maar goed aan halve woorden heeft niemand iets.
Iemand die dit (her)kent en er iets nuttigs over weet te melden?
Nog tips om te proberen of dingen die ik kan laten onderzoeken?

Ik neig een beetje naar 2 dingen:
Instructie tijdje laten rijden en even flink aanpakken (dominantieprobleem/uitprobeer fase, ze is 4 jaar)
en als dit niet werkt een 'paranormaal' iemand erbij halen die haar kan magnetiseren en met haar kan 'praten' wat er is.

Wat jullie?

Pink_Horizon

Re: Schudden met hoofd, medisch of rijtechnisch probleem?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-09-08 19:50

Ik had stiekem wel wat meer kennis verwacht op bokt tegenwoordig maar helaas Clown

Met mijn pony gaat het iig goed.
Per keer is het schudden minder, eigenlijk enkel nog tijdens het stappen aan de lange teugel.
We (instructie en ik) denken aan een eventuele overbelasting van de bovenste nekwervels.
We kijken het even aan en als het toch weer erger wordt of niet helemaal weg gaat komt er een fysiotherapeute bij.

Marije_jiplover

Re: Schudden met hoofd, medisch of rijtechnisch probleem?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-08 20:55