shetje kwijlt enorm

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

silly29

shetje kwijlt enorm

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-09-08 15:02

Sinds een paar dagen kwijlt een van mijn shetjes heel erg. Het speeksel loopt constant uit haar mond. Ze drinkt ook heel veel.
Ik doe aan strookbegrazing, dus ze krijgen elke dag een strookje lang gras erbij. Ik had hier al iets gelezen over een schimmel in het gras, maar ik kan niks aan het gras zien. Ook staat er alleen maar gras in de wei, geen onkruid.

Ze is ook redelijk futloos, sjokt de hele dag wat rond. Maar ze eet nog wel gewoon. Mijn andere shetje heeft er in mindere mate last van. Wat zou dit kunnen zijn?

Joscaa

Re: shetje kwijlt enorm

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-08 15:04

Ik weet niet wat het zou kunnen zijn. Dacht aan last van tanden, maar als ze wel gewoon eet.
Zou er wel even een DA bij laten kijken. Scheve mond

rosecroft6

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-08 15:09

ik ken een paard die had dit ook en die had een knoop in de darmen.
Mest ze nog wel?

marieke84

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-08 15:11

het kan zoveel oorzaken hebben, vlug even naar de dierenarts bellen. Een kennis van mij had dit ook met zijn fries, en er zat een stuk hout van 15 cm dwars in haar keel!

Sassieja

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-08 15:12

Last van het gebit? Knipoog

omaas

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-08 15:28

Slokdarmverstopping??

MilesNF

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-08 15:30

Ik zou onmiddelijk de DA bellen. Dit verhaal komt mij enigszins bekend voor (alleen dat shetje at niet meer) en dat was niet positief.

latnahc2

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-08 15:30

marieke84 schreef:
het kan zoveel oorzaken hebben, vlug even naar de dierenarts bellen. Een kennis van mij had dit ook met zijn fries, en er zat een stuk hout van 15 cm dwars in haar keel!

Verdrietig

Zwerte
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-08 15:31

DA bellen!!!
Een paard hoort NOOIT te kwijlen, dus ook niet een beetje (behalve schuimen met een bit e.d. natuurlijk)
Kan idd een slokdarmverstopping zijn, slag in de darmen etc. Het wijst iig op een probleem wat onmiddelijk aangepakt moet worden. Ook dat hij sloom is, is niet goed.
Succes!

Nell_

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-08 15:31

mijn verzorg shetje kwijlt idd ook! Niet heel erg veel, maar er vallen wel druppels uit haar mond! Zij eet ook nog gewoon. Ik zou er even een DA bij halen.

Joscaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-08 15:32

Ik lees alleen maar allemaal 'enge' verhalen, dus zou snel de DA bellen. Aangezien het al een paar dagen bezig is, dat kwijlen Scheve mond
Natuurlijk kan het ook hardstikke mee vallen hoor!! Maar voor de zekerheid Haha!

marieke84

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-08 17:05

latnahc2 schreef:
marieke84 schreef:

Verdrietig

het is wel goedgekomen met het paardje, dankzij de dierenarts!

silly29

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-09-08 18:06

mm, dat klinkt niet zo positief nee. Wij dachten misschien dat het komt doordat ze te weinig eten krijgt. Ze krijgen 's morgens een stuk gras erbij en de rest van de dag niks meer. (dit omdat ze te dik zijn, en het andere shetje laatst hoefbevangen was)

Vanavond hebben we ze weer een stukje gras erbij gegeven. Ze eet wel goed. En tijdens het eten komt er geen kwijl. Het is puur als ze lange tijd niks gegeten heeft.

We kijken het nog even aan, en anders bel ik morgen de DA.

Vonnie84

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-08 14:35

Hoe gaat het nu?

meggiemeg

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-08 14:39

Een van de paarden bij ons op stal had het ook en die had enorme haken aan de kiezen. Na een bezoek van de tandarts was het over. Vind je ook proppen van het voer terug?

Deaglán

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-08 18:24

Ik ken het helaas ook, bij ons is de schuldige: klaver of liever gezegd de schimmel die momenteel op klaver groeit.
De klaverschimmel irriteert de binnenkant van de mond en daardoor beginnen de paarden te kwijlen (liters tegelijk lijkt het wel).
Mijn tip is dus kijk je wei eens goed na, als je klaver ziet moet je even het blad omdraaien en als er dan zwarte stipjes op zitten weet je dat je klaver besmet is met de schimmel.
Als dat zo is dan de paarden niet meer laten grazen en de wei maaien (event. hooi wat er op die manier vanaf komt een paar maanden laten liggen voor je het aan de paarden gaat voeren) of de paarden niet meer op de wei laten tot de eerste vorst intreed (als de vorst eroverheen is geweest sterft de schimmel af).
Het kwijlen moet dan met zo'n 3-4 dagen over zijn.

Mar_84

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-08 19:41

Hoi ,

Deze week haalde ik mijn paarden uit de wei en de ene kwijlde en de ander had symptomen van koliek.Ik heb beide paarden laten onderzoeken door de da.Het paard dat kwijlde had een geirrieerde mond en tong.Hij kreeg een soort allergie spuit.Bij het andere paard was het gelukkig vals alarm.

Ik heb ze de dag erna in het paadock laten staan om te kijken of hij dan nog zou kwijlen.Gelukkig was dit niet het geval.

Eergisteren zijn ze weer op de wei gegaan alleen wel in een ander stuk wei.Na een paar uur toch maar gaan kijken en ze hadden nergens last van.

Er zal dus waarschijnlijk iets in het gras zitten want onkruid staat er bijna niet.

@Deaglan : kan er ook voor gespoten worden?Of is het beste gewoon maaien?

Deaglán

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-08 22:23

Onze DA zei dat je het best kon maaien om zo heel het blad van de klaver te verwijderen, het zal iig dit jaar dan niet meer terug komen.
Als je het dan als hooi gaat gebruiken (je kan het gemaaide gras/klaver natuurlijk niet op de wei laten liggen) moet je die balen echt een aantal maanden laten drogen voor je het gaat voeren, de schimmel blijft namelijk nog een behoorlijke tijd actief.

VMarleen

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-08 10:13

Is het gras al uitgeschoten? Ik bedoel of er al zaden inzitten. Bij ons op de wei geeft dat de problemen omdat daar schimmels inzitten die wij niet kunnen zien. Is dat het geval, gewoon even maaien.

Mar_84

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-08 19:26

Morgen laat ik mijn wei maaien!Dank je voor jullie tips!!

silly29

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-09-08 18:18

Even een update. We hebben vorige week de DA om 22.00 's avonds nog gebeld omdat het speeksel er met liters uit bleef komen. Anders shetje had er inmiddels ook last van, maar nog niet zo erg. Hij dacht aan een slokdarmverstopping, op iets aan hun tanden. (wij hebben ze nu 9 maanden, en we hebben nog geen tandarts naar ze laten kijken) Maar we vinden alleen geen proppen terug. En DA vond het raar dat ze nog wel gewoon wilden eten. Hij zei dat ze bij een slokdarmverstopping echt niet meer aten. Hij adviseerde ons om het in de gaten te houden en de volgende morgen te bellen als het nog niet over was. Ze hadden allebei geen koorts en ze zagen er niet direct heel ziek uit. Heb ik ze nog wat hooi gegeven, en daarna zijn we iedere 2 uur bij ze gaan kijken. In de loop van de nacht leek het erger te worden. Ze lagen in de wei te kwijlen. Dus ik wilde vroeg opstaan om de DA te bellen. Maar 's morgens was het ineens weer over. Toen heb ik bedacht dat het haast wel van iets moet komen wat ze allebei binnen krijgen. Iets eetbaars dus. Want allebei een slokdarmverstopping leek me wel heel toevallig.

Die dag heb ik ze geen gras meer bijgegeven. Alleen nog hooi gevoerd. En het kwijlen was over. DA is nog langsgeweest, en die adviseerde me toch eens naar de tanden te laten kijken omdat het daar ook nog aan kon liggen. Hij wist niks van een schimmel in het gras. Schijnbaar is dat toch nog echt heel onbekend.

Na een paar dagen heb ik ze toch weer voorzichtig wat gras bijgegeven. En dat ging precies 1 week goed. Gisteren begon ze alweer te smakken en net zag ik haar weer enorm kwijlen.
Dus maar geen gras erbij en wachten tot het n keer goed gevroren heeft.

Ondertussen probeer ik de tandarts hier te krijgen om toch ook even naar hun gebitten te laten kijken.

Ik vraag me echt af wat het nu is. Het gras wat we ze bijvoeren is doorgeschoten. Er zit geen klaver tussen. 2 maanden geleden is er gespoten tegen onkruid. Daar kan het volgens DA niet meer van zijn. Er staat dus ook geen onkruid.
Zou het dan toch een of andere vreemde schimmel zijn? Ik zie niks aan het gras. Maaien is vooralsnog geen optie. Het gras is zo lang, dat het daarna met de hand eraf geharkt moet worden, want het kan er niet op blijven liggen.

silly29

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-09-08 18:13

Weer een update!! Vanavond is de tandarts geweest. Shetje had enorme haken aan de kiezen!! Dat is nu verholpen en nu afwachten of het speekselen daarvan ophoudt. Dat kon volgens tandarts nog een paar dagen aanhouden en als het niet ophield, kon het ook nog de slokdarm zijn. Even in de gaten houden dus, maar volgens tandarts was de kans groot dat het aan de haken zou liggen. Ik hoop het!!!