Ik zal beginnen bij hte begin.
Ik heb een 14 jarige engels volbloed merry. Ze staat al 2 jaar lang in de kudde met een grote groep andere paarden. Veulens, jaarlingen, twenters en gewone volwassen paarden, ruinen en merrys gemixt. Nooit een probleem geweest, ze is niet dominant dus hebben de andere paarden nooit een reden gezien om met mijn merry ruzie te zoeken.
mijn probleem begon gister.
toen ik op stal kwam was een van de andere paarden bezig mijn merry bij de kudde weg te houden en de rest van de kudde was ook niet bepaald vriendelijk tegen haar. We hebben haar uit het land gehaald, gelongeert en in een andere wei gezet, met mijn andere paard.
Toen ik vandaag terugkwam was ze over de stroondraden heen gegaan en is ze weer in de kudde gaan staan, waar ze er uiteraard weer niet bij mocht van de kudde. We hebben haar eruit gehaald en in de bak gezet terwijl de smid mijn andere paardje aan het beslaan was. Toen ik haar een snoepje gaf zat mijn hand na het geven van dat snoepje, onder het bloed. Bloedneus. We hebben haar hoofd volledig geconteroleert maar alle botjes voelen (zover wij dat kunnen voelen) nog goed aan. We hebben haar op stal gezet en zagen dat ze ook diaree had. Ze wou wel brokken eten maar raakt haar kuil niet aan terwijl; ze daar normaal op aanvalt. DA gebeld en hij zou vanaaf even komen kijken. Ze was verder slomig maar niet dat je denkt, jeetje!
verder was het bloed dik en rood maar niet sliertig. we hebben haar neus schoongemaakt en later zat het er weer. Dus het blijft wel bloeden, maar niet overmatig.
wat denken jullie dat het kan zijn of heeft iemand hier ervaring mee??? Zoals ik al zei: DA IS GEBELD!!!
ik weet niet of het er verder iets mee te maken heeft maar ze is ook al vrij dik in haar wintervacht.
ik hoor van jullie, groet.