Kan de diagnose peesklap gemaakt worden zonder foto?

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Kan de diagnose peesklap gemaakt worden zonder foto?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-08 09:33

De topictitel zegt het al. Kan men eeen peesklap diagnosticeren zonder dat van het bewuste been een foto is gemaakt??

verania

Re: Kan de diagnose peesklap gemaakt worden zonder foto?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-08 09:36

De symptomen zijn,duidelijke kreupelheid en een sterke zwelling.

maar ja lijkt mij niet dat het zonder echo gezegd kan worden, maar wel gedacht.

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-08 09:40

Ja hoor. Een peesklap is een vrij duidelijke en ernstige peesaandoening en werd voor het bestaan van de echo al gediagnostiseerd. Voor minder ernstige peesaandoeningen is een echo wel noodzakelijk.
Foto's maakt je om aandoeningen aan de botten op te sporen. Nooit van de pezen want die kan je maar nauwelijks op de foto's zien.

Miriam

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-08 09:41

Een peesklap is op een foto niet eens te zien, wel op een scan. Volgens mij is het zonder scan heel goed vast te stellen maar om er achter te komen hoe ernstig het is moet een scan gemaakt worden.

Equimotion

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-08 09:42

Een röntgenfoto zegt niet zoveel over de weke delen, een echo echter wel. Ook al kun je klinisch duidelijk zien dat er sprake is van een peesblessure, een echo is altijd handig om ook in te kunnen schatten hoe groot de schade werkelijk is en daarmee kun je ook een reële inschatting van het herstelproces maken.

Als er teveel zwelling zit (dus in de eerste, acute fase) heeft het maken van een echo niet zoveel zin omdat het vocht in het been nogal vertroebeld. Het is dan eerst zaak het been dun te krijgen en de eerste pijn te verlichten. Dat doe je het beste met koelen.

Ik heb hele goede dingen gezien bij een paard dat in die eerste acute fase behandeld werd met een koud spa-bad http://www.equinespa.com/ oa de kliniek in Den Ham heeft er eentje.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-08 09:42

Het is een behoorlijk dik onderbeen, galloperen, springen en stappen doet ie uit zich zelf, draven niet.

Miriam

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-08 09:44

En wat zegt de DA?

Breghje

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-08 09:44

Voor 100% zekerheid lijkt me alleen een echo/scan voldoende. Tuurlijk zijn er dierenartsen die het meteen kunnen herkennen, maar niemand kan in het been kijken. Rontgen heeft in dit geval geen zin, echo wel zodra de zwelling zo goed als weg is.

Equimotion

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-08 09:45

Als je paard werkelijk een peesklap heeft is galopperen en springen niet zo handig op dit moment. Het lijkt me verstandig om je paard eens langs een kliniek te sturen voor een goed kreupelheidsonderzoek. Dan heb je ook een diagnose waar je wat mee kunt.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-08 09:45

Het been is na 3 maanden nog steeds dik, maar hij loopt er niet kreupel op. Dus het is altijd verstandig om een scan te laten maken, het paard wordt nu waarschijnlijk na de diagnose op het oog te hebben gesteld, afgeschreven.

Hij galloppeert uit zichzelf in de wei en springt over de draden. Het is mijn paard niet, ik probeer iemand te overtuigen hem voor het afschrijven langs een kliniek te laten gaan en probeer enigszins met argumenten te komen. Mijn paard was allang op de kliniek geweest.
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 08-09-08 09:47, in het totaal 1 keer bewerkt

Almaz

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-08 09:47

Een peesblessure is wel vast te stellen, maar met een echo kunnen ze zien hoe erg de schade is.

Almaz

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-08 09:48

Het herstel van een peesblessure, kan zeker wel een jaar duren. Een paard met een peesblessure hoeft per definitie niet zomaar te worden afgeschreven, geef het wel de tijd om te herstellen.

Marije_jiplover

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-08 12:35

MD-->BEH

Lappie_Lap

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-08 12:41

Een peesblessure is eigenlijk alleen maar te constateren dmv een echo, zonder echo kun je het wel vermoeden .. maar nooit zeker weten (soms moet het wel al een 2/3 weken geleden zijn totdat het gebeurt is, voordat het goed zichtbaar op de echo is ... behalve als de boel afgescheurd is natuurlijk).
Mijn pony liep niet kreupel, was zelfs door de klinische keuring op de kliniek gekomen zei de DA daar ... helaas wees de scan/echo wel uit dat ze meerdere gaten in haar pees had (tegen gradatie 3 v/d 4 aan).

Zoals al eerder is vermeld: op een (röntgen)foto kun je het niet zien.

Mist

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-08 18:32

Mindim schreef:
Het been is na 3 maanden nog steeds dik, maar hij loopt er niet kreupel op. Dus het is altijd verstandig om een scan te laten maken, het paard wordt nu waarschijnlijk na de diagnose op het oog te hebben gesteld, afgeschreven.

Hij galloppeert uit zichzelf in de wei en springt over de draden. Het is mijn paard niet, ik probeer iemand te overtuigen hem voor het afschrijven langs een kliniek te laten gaan en probeer enigszins met argumenten te komen. Mijn paard was allang op de kliniek geweest.

3mnd is net als 5 minuten voor een peesblessure Boos! een half jaar is veel realistischer ! veel succes met deze mensen...goed dat ze mij niet tegenkomen Knipoog

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-08 22:02

Citaat:
3mnd is net als 5 minuten voor een peesblessure een half jaar is veel realistischer ! veel succes met deze mensen...goed dat ze mij niet tegenkomen
Knipoog

Ik vind het ook heel naar, vooral omdat ik het zelf anders zou doen. Maar ik kan alleen met argumenten komen en suggesties. Maar verder kan ik niet veel, het is niet mijn paard.

Hij heeft zich verstapt en na een paar dagen iets minder te lopen, loopt hij nu weer goed. Hij draaft zelfs en dat heeft hij sinds het moment van het oplopen van de blessure niet meer gedaan. Hij draaft, ook uitgestrekt, showt ook. Hij loopt in de wei met wat oudjes (op stal wordt ie gek). Kan het zijn dat er iets is "goed" geschoten? Been is nog wel dik.

Breghje

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-08 06:23

Mindim schreef:
Citaat:
3mnd is net als 5 minuten voor een peesblessure een half jaar is veel realistischer ! veel succes met deze mensen...goed dat ze mij niet tegenkomen
Knipoog

Ik vind het ook heel naar, vooral omdat ik het zelf anders zou doen. Maar ik kan alleen met argumenten komen en suggesties. Maar verder kan ik niet veel, het is niet mijn paard.

Hij heeft zich verstapt en na een paar dagen iets minder te lopen, loopt hij nu weer goed. Hij draaft zelfs en dat heeft hij sinds het moment van het oplopen van de blessure niet meer gedaan. Hij draaft, ook uitgestrekt, showt ook. Hij loopt in de wei met wat oudjes (op stal wordt ie gek). Kan het zijn dat er iets is "goed" geschoten? Been is nog wel dik.

Zolang het been dik is, maakt het vocht aan rond een wond, en is er minimaal irritatie. Ik snap echt niet dat er mensen zijn die niet de moeite nemen hun paard naar een kliniek te brengen (ik snap dat het niet jou paard is) maar kijken en zien "dat ie het niet meer doet, afkeuren, volgende". Daar kan ik heeeeeel erg slecht tegen, die mensen moeten mij ook niet tegenkomen. Een peesblessure duurt minimaal een half jaar, reken voor volledige genezening op een jaar. Als hij zich verstapt heeft, kan het ook een verdraaide kogel oid zijn, dan heeft ie medicatie nodig, ontstekingsremmers. Die zal ie vast ook niet krijgen?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-08 07:20

Nee, krijgt ie niet.
Hij heeft raar gedaan in de wei, toen er een ander paard werd uitgehaald voor de smid. Vandaar de verstapping.
Hij loopt niet kreupel, ontziet het been totaal niet en loopt in alle gangen goed, In de weide dan. Onder de man is ie nog niet weer geweest vanzelf.
De eigenaar is normaal helemaal wijs met het paard, 4 handen op 1 buik. Ik snap hier dan ook niets van. De eigenaar is er nu ook iets minder vaak en je ziet dat paard zijn baasje mist. Hij komt nu altijd naar mij om een knuffel te halen, bij gebrek aan beter.

CM_

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-08 07:36

Aan een peesblessure hoeven ze niet kreupel te lopen ..

Die van mij liep ook geen pas kreupel, maar had wel een dikke pees, heb er ook een scan van laten maken, was idd het ckeckligament dat verdikt was, dat dacht ik zelf ook al, het is maar een klein stukje dat verdikt is, bij teveel beweging word de hele pees dik.

Ik heb dr lang op rust gehad.
Het beste is boxrust en meermaals per dag stappen op het harde.
Zeker als paard over de omheiningen springt.

Een peesklap lopen ze meestal toch wel kreupel aan.
Maar een bolle verdikking is wel kenmerkend voor een peesklap.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-08 11:30

Het onderbeen aan de achterkant is dik.