Kan een paard een kies breken op een kiezel in de Luzerne?

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

meggiemeg

Kan een paard een kies breken op een kiezel in de Luzerne?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-09-08 08:08

Het laatste half jaar zaten er in elke zak Luzerne van Subli met grote regelmaat kiezels.
Gelukkig had ik dit door en was dus zorgvuldig elke keer als ik dit voerde alles aan het uitzoeken voordat het in de voerbak ging bij mijn paard.
Nu kwam voor 2 weken terug de dierenarts bij mijn paard voor een controle van het gebit. Ik had verwacht een normale controle, eventueel een haakje en verder niet.
Wat bleek: een gebroken kies!
Wat denken jullie, kan een paard een kies breken op een kiezel in de Luzerne?

Uiteraard heb ik Subli op de hoogte gebracht en in de winkel waar ik het kocht heb ik het met grote regelmaat gemeld dat er wel vaak kiezels in de Luzerne zat.

linky

Re: Kan een paard een kies breken op een kiezel in de Luzerne?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-08 08:11

Ja, dat kan, meestal breekt er dan een stuk af, en kan het kleinste stukje verwijderd worden waarna de scherpe randjes weer glad worden gemaakt. Gebeurt veel vaker dan je denkt.

meggiemeg

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-09-08 08:16

Mijn paard had dus de kies overmidden, beide stukken zaten nog in het tandvlees vast, 1 stuk was gewoon in de normale stand zeg maar. 1 stuk stak echte in zijn wang, die stond er dwars op.
Het stuk wat overdwars stond is er uit gehaald en het andere stuk zit nog vast in de kaak en heeft de dierenarts laten zitten.

Ireen_

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-08 17:41

Toevallig heb ik vorige winter ook de lucerne van Subli gevoerd en heeft mijn pony ook een kies gebroken.. Knipoog maar ik ben er vrij zeker van dat er geen kiezels in zaten, dat had ik dan echt wel gemerkt aangezien ik het altijd met mijn handen door de muesli mengde.
Maar door een steen kan zeker een kies afbreken als ze dat tijdens het kauwen niet verwachten!

romeorowan

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-08 17:47

Ik heb ook gemerkt dat in de Subli Lucerne steentjes zitten. Het zijn witte steentjes.
Mijn oudste merrie heeft vorig jaar ook een kies doormidden gehad, precies zoals jij omschrijft. Volgens de paardentandarts was het niet mogelijk dat dat door stenen komt, omdat paarden heel erg voorzichtig voelen met hun lippen.
Maar volgens mij is het bij mijn paard gekomen door stenen in de voordroog pakken.

meggiemeg

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-09-08 07:16

romeorowan schreef:
Ik heb ook gemerkt dat in de Subli Lucerne steentjes zitten. Het zijn witte steentjes.
Mijn oudste merrie heeft vorig jaar ook een kies doormidden gehad, precies zoals jij omschrijft. Volgens de paardentandarts was het niet mogelijk dat dat door stenen komt, omdat paarden heel erg voorzichtig voelen met hun lippen.
Maar volgens mij is het bij mijn paard gekomen door stenen in de voordroog pakken.

Bij de verpakkingen die ik had waren het witte tot licht grijze scherpe steentjes/kiezels.
In elke verpakking had ik ze wel zitten, ongeveer een bodemvol van een emmer...

Mijn dierenarts zei dus dat het wel mogelijk was. Ik voer het mijn paard als extra, dus bijna een volle emmer ineens. Mijn paard heeft ook al eens een sleutel opgegeten..