Vraagje over liksteen.

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Irenepene

Vraagje over liksteen.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-09-08 19:12

Onze pony likt haar liksteen flink veel. Toen wij haar net hadden hebben wij een liksteen gekocht maar daar keek ze niet naar om, de pony naast haar heeft schijnbaar het goede voorbeeld gegeven en nu lust ze er wel pap van.
Ik koop zo'n rode van KHZ (volgens mij) met mineralen. Deze heeft ze na 2 weken helemaal afgelebberd. Dus mijn vraag is, is het erg als ik om de 2 weken een nieuwe liksteen op moet hangen, kan dat kwaad?

Allejandro

Re: Vraagje over liksteen.

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-08 19:14

Misschien heeft ze een tekort van iets? Eerste wat in mij opkomt..

lynne_berna

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-08 19:15

Dat denk ik ook ja, tekort aan vitaminen en mineralen. Het kan geen kwaad alleen zal je het in de stal wel merken ze plast waarschijnlijk veel meer!

susie_anne

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-08 19:18

Het kan geen kwaad zolang ze maar onbeperkt schoon drink water tot haar beschikking heeft.
Het is wel verstandig eens te bekijken of ze niet een tekort heeft. Dit gedrag komt namelijk ergens vandaan. Heeft ze verder genoeg afleiding op stal? Anders kan het ook nog verveling zijn.

TheLoes

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-08 19:27

Dat ze haar liksteen veel likt, kan denk ik niet kwaad,
Misschien heeft ze tekort van iets? je merkt het denk ik wel als ze er last van heeft

Marigold

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-08 19:28

mijn pony en haar weidegenootjes hebben met hun 4-tjes nu in 1 week tijd de liksteen al bijna voor de helft op!

Irenepene

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-09-08 20:42

lynne8 schreef:
Dat denk ik ook ja, tekort aan vitaminen en mineralen. Het kan geen kwaad alleen zal je het in de stal wel merken ze plast waarschijnlijk veel meer!

Ja, ze piest veel en ook erg vies, poep is er nooit te vinden...alles lekker pletten. In de stal hangt speelgoed zoals een draaibal met darin 2 verschillende likstenen verwerkt, nou hier kijkt ze niet naar om en gebruikt het om haar staart eens lekker te schurken.
Ze heeft 2 buurvrouwen en staat 's avonds in een buitenstal en overdags op de wei. Wel weet ik dat ze nogal moeite heeft om zich te settelen, wij hebben haar nu 3 1/2 maand. Maar als het geen kwaad kan.....koop ik er maar eentje erbij.

Scum

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-08 11:23

Normaalgesproken likken ze er alleen aan als ze het ook nodig hebben.
Die van mij likt er alleen aan als hij heel hard heeft moeten werken (bijv een cross gelopen).

Up_to_Date

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-08 11:31

Alles lekker pletten? Je bedoeld dat ze geen vaste poep heeft?
Dat is niet echt een goed teken..

Toen ik mijn paard vorig jaar Februari kocht, gingen de likstenen er ook hard door heen hoor. Ik gebruik van de Himalaya liksteen. De eerste 4 volgens mij, gingen hard. Daarna niet meer. Of ze op de vorige stal een liksteen had, weet ik niet. Degene die ze nu heeft hangt er al wel langer als een half jaar.

Bon_Bon

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-08 11:40

Mijn pony had binnen 2 dagen de helft van zo een himalaya lik steen op (zo een grote) en pieste echt enorm veel, mijn pony verveeld zich nogal snel loopt als ze niet afgeleid word hele dag rondjes in stal (alleen als er mensen rond lopen of continu paarden gepakt worden is het in stal rustig dan is zij het ook) Ik heb de liksteen uit stal gehaald, het kan nooit goed zijn als ze uit verveling zo een hele steen wegwerken, een lickit moet ze niet en af en toe speeld ze met de opgehangen speelbal.
Ben blij als ze in april/mei lekker naar het land kan.

Bij ons op stal is ook geadviseerd de liksteen weg te halen als het op deze manier gebruikt word, in het voer van paarden zit ook zout, als ze iets te kort komen (en zoals mn vorige paard) af en toe n lik nemen kan het geen kwaad maar continue likken en drinken blijkt slecht voor de nieren te zijn.

Nadia
Oppermuts

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-08 11:43

Ik heb bij m'n vzpaard ook zo'n rode KNZ steen hangen en die hangt er nu al een paar maanden. Ik merkte dat ze hem meer gebruikte toen het warm was, maar nu het weer iets koeler is...zie ik geen slijtage meer.
Ik denk dus dat ze in die warme periode net even iets meer nodig had en nu dus niet meer.