Verzuring van de spieren(?)

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

LadyLuna

Verzuring van de spieren(?)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-09-08 15:23

Ik vroeg me af of dat het veel uitmaakt wat je voert tov de verzuring van de spieren.
Mijn paard krijgt nu 2x daags 1 kilo biks, maar soms heb ik wel het idee dat hij gauw last heeft van spierpijn (of ook wel verzuurde spieren).
Zou het kunnen uitmaken als je overgaat naar bijv. muesli doordat dit geen krachtvoeder is en een erg andere samenstelling heeft?
En wat zou er behalve dan natuurlijk in/uitstappen e.d. nog meer kunnen helpen dit tegen te gaan?

Ik hoor graag van jullie.

ellepel

Re: Verzuring van de spieren(?)

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-08 15:25

LadyLuna

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-09-08 15:32

jammergenoeg niet heel lang, zoiezo dan 1 uur voor als ik ga rijden, bijna altijd gaat die daarvoor en daarna nog een kwartier in de stapmolen, en of als die vrij heeft stapmolen en/of paddock. En in de zomermaanden (als het land niet te nat is) zo lang mogelijk in de wei, maar dat is onder toezicht dus meestal 1/2/3 uurtjes (ligt eraan).

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-08 15:34

ik hoor het wel vaker van paarden die dan toch wat weinig buiten komen.
je hebt geen mogelijkheid om je dier er meer uit te doen?
beweging is toch nog het beste voor de spieren.

welk merk/soort biks krijgt je dier?

muesli is gewoon krachtvoer hoor,alleen ziet het er anders uit Knipoog

paarden kauwen er over het algemeen wel beter op en doen er wat langer over voordat ze het op hebben dus wat dat betreft vind ik het een prima voer.

ik heb eigenlijk geen voeradvies, maar die komen vast nog wel van anderen hier

LadyLuna

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-09-08 15:37

oow oke, ik zag muesli altijd meer als een lekkernij, en niet echt als een krachtvoer Tong uitsteken
Bij ons op stal wordt biks van Subli gevoerd. (sportbrok)

Ze staan jammergenoeg gewoon de hele dag eigenlijk op stal, ik zou het wel willen maar het is bijna alleen in de vakantieperiode mogelijk wat langer eruit te laten ivm school natuurlijk ben ik alleen na school in de gelegenheid.

Crista

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-08 15:38

ja, voer kan zeker betrekking hebben op de verzuring van spieren. Wanneer een paard verzuring heeft kan hij zijn afvalstoffen niet kwijt, je zou dus kunnen kiezen voor een natuurlijke soort voer met minder afvalstoffen erin.
Vitamine E en selenium helpen ook goed tegen verzuring e.d., dit kun je gewoon als supplement voeren. En uiteraard heb je ook nog Neutradex, erg duur maar wel een zeer goed goedje.

Wanneer het paard te veel voedingsstoffen tot zicht heeft genomen en vervolgens hard aan het werk gaat kan dit ook voor verzuring zorgen...
Dan is het beter om het dier over de heel dag wat meer beweging te geven (wee tniet of dit mogelijk is) dit helpt namelijk ook heel goed tegen verzuring, net als bij jezelf, als je spierpijn hebt of je hebt net actief gesport, moet je niet stil hgaan zitten maar gewoon rustig een beetje blijven bewegen....

Als je nog vragen hebt hoor ik het wel.

succes ermee!

Woody2015

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-08 17:14

Toen ik nog paarden had die fanatiek werden gereden en dus veel krachtvoer nodig hadden gaf ik ze 5 granenmix.
Voorheen voerde ik ook altijd brokken maar ik merkte dat de spierverzuring vaak samen hing met het voer.
Ik heb er toen een DA en voedingsdeskundige bij gehad en die vertelde mij dat er in brokken veel afvalstoffen zaten die paarden niet of nauwelijks konden verwerken.
Daardoor was de kans spierverzuring groter.
Toendertijd ben ik over gegaan op 5 granenmix en sindsdien nooit meer last gehad.
er was natuurlijk nog meer wat ze vertelde maar helaas kan ik me dat allemaal niet meer zo goed voor de geest halen, is al 6 jaar geleden Knipoog

omaas

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-08 15:53

Een overmatig aanbod aan suikers in het voer zorgt ervoor dat de spijsvertering verstoord wordt.
De suikers die niet nodig zijn gaan onverteerd van de dunne naar de dikke darm. Hier wordt de suiker dan niet omgezet in vetzuren, maar in melkzuur.
Dit verklaart de spierstijfheid van jouw paard. In vergelijking met de arbeid die hij verricht is er dan een overschot aan suikers!
Of je moet het suikergehalte (dus ook de koolhydraten!) aanpassen, minder dus, en/of een gedeelte van het suiker vervangen door olie (vet), als jouw paard minder gaat presteren met minder suiker. Olie kan ook op het voer gedaan worden of je koopt sportvoer. Hierin zit veel meer vet. Een koolhydraat arm dieet en olie (zonebloem bijv.) ben ik persoonlijk meer voorstander van.
Hier wat meer info:
http://www.paardenkracht.net/media/defa ... he%20B.pdf

VMarleen

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-08 10:24

Mijn paard had extreem last van verzuring, zo erg dat ze niet meer kon bewegen van de pijn. De DA heeft een bloedonderzoek gedaan en vanuit daar heeft ze ander voer gekregen. We wisten nu maar we op moesten letten. Dus ik zeg, eerst weten wat er aan de hand is voordat je gaat veranderen.

morelia

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-08 11:07

Wat je ook heel simpel kan proberen is elke dag wat magenesium bijvoeren. In de subli sportbrok is de verhouding niet zo goed. Koop magnesium oxide is niet zo duur en vaak merk je na 3 weken al een heel verschil. Verder kijken in je buurt of je een stalling kan vinden waar je paard meer naar buiten kan. Succes!

lianne125

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-08 11:14

inderdaad magnesium schijnt super te werken. mijn paard krijgt dit ook en ik ben ook overgestapt van biks naar muesli. sindsdien nooit meer last van spierpijn gehad. ook staat mijn paard nu 12 uur per dag op de wei en daarnaast krijgt ze 2 keer op een dag beweging.

omaas

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-08 12:09

Hier een stukje uit 'Paard Natuurlijk':
Magnesium-chelaat is niet bedoeld om "zomaar" aan je paard te gaan geven, maar alleen bedoeld voor paarden die een tekort aan magnesium hebben opgelopen, hoefbevangen zijn en/of lijden aan insulineresistentie. Lees dus eerst de betreffende pagina's.

Het toedienen van magnesium brengt geen risico's met zich mee wanneer je met beleid te werk gaat. Magnesium is niet giftig en een teveel wordt simpelweg door de nieren uitgescheiden. Bij langdurig gebruik kan een overschot aan magnesium osteoporosis veroorzaken. Het beste kun je magnesium dan ook aanbieden gedurende een "uitprobeerperiode" van enkele weken om te zien of het enig effect heeft
.

Bevangenheid en insulineresistentie wordt in de hand gewerkt door een te groot aanbod aan suiker.
Het is denk ik beter om eerst te kijken hoe jouw paard reageert op minder suiker. Geef je nu magnesium en laat je het suikergehalte hoog, ben je aan het dweilen met de kraan open.
Voorkomen is beter dan genezen!!

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-08 12:28

VMarleen schreef:
Mijn paard had extreem last van verzuring, zo erg dat ze niet meer kon bewegen van de pijn. De DA heeft een bloedonderzoek gedaan en vanuit daar heeft ze ander voer gekregen. We wisten nu maar we op moesten letten. Dus ik zeg, eerst weten wat er aan de hand is voordat je gaat veranderen.

hier sluit ik me bij aan!
denk dat het in dit geval het beste is om eerst es uit te zoeken waarom je paard die verzuring steeds heeft.
wie weet werken er organen niet goed en als je dan zomaar allerlei dingen er in gaat stoppen dan kan dat juist averechts werken

pasdedeux

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-08 08:51

Voer kan absoluut van invloed zijn op de spieren. Maar een osteopaath of een goede paardenmasseur naar je paard laten kijken kan zeker ook geen kwaad. Die kunnen dan kijken waar de spanning/verzuring vandaan komt.

Aukelizzy

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-08 11:06

Mijn paard kreeg ook heel snel volle spieren door de Subli sportbrok.
Hij krijgt nu de Derby-compact van Havens en heeft geen last meer.
Is veel soepeler en heeft geen spierpijn meer.

rayo

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-08 15:30

Wij voerden ons paard ook subli, sportbrok en muesli. Na een jaar werd hij duf, futloos en glansde aanzienelijk minder (dit was afgelopen lente) Dierenarts erbij gehaald, bloedonderzoek gedaan en niets te vinden. Vitaminestoot van de dierenarts gehad en op zijn advies en dat van onze instructeur overgestapt op ander voer.
Ons werd geadviseerd gewoon een basisbrok te voeren met granenmix. Sinds juni voeren we havens basisbrok en 5-granenmix. Ik krijg nu complimenten hoe goed en fit hij er uit ziet! Wij zijn heel erg blij dat we zijn overgestapt. Voer kan toch gekke dingen met je paard doen.....
Succes!!

marleen_usar

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-08 15:33

Mijn pony had er ook snel last van en ik had voer dat een beetje leek op hooi ben even de naam kwijt.Beweging is het beste om het zuur uit de spieren te halen.

LadyLuna

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-09-08 21:47

Bedankt voor alle reacties tot nu toe!

ARCTN

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-08 20:13

Mijn paard was eerst van een manege. Toen ik haar kocht had ze eigenlijk altijd in een verkeerde houding gelopen. Hierdoor kreeg ze ook last van spierpijn/verzuring toen ik beetje bij beetje haar houding ging veranderen. Zoals met haar hals/kaak in ontspanning lopen ipv hals erop zetten. Hierdoor moest ze haar rug ook loslaten en dus ging ze anders lopen.

Hoe verder we in de training kwamen hoe meer last ze kreeg. Eerst gewoon met de 'simpele' dingen begonnen zoals vitmine spuit, langer in/uitstappen, langer de tijd nemen om haar los te werken (met een lange teugel) Aangezien dit niet voldoende hielp heb ik haar toch een paar keer na laten kijken door een fysiotherapeut. Die heeft haar een aantal keren behandeld en mij tips gegeven haar spieren los te krijgen. Deze behandelingen hebben zeker geholpen, maar omdat dit voor mijzelf dure 'grapjes' zijn ben ik rond gaan neuzen naar supplementen.

Mijn instructrice had me al eerder gewezen op Vitamine E + Selenium. Ik had het eerst niet zo op die supplementen maar ik heb toch de gok gewaagd en haar Vit E en Sel gegeven. Het helpt de afvalstoffen in de spieren sneller af te voeren en helpt een beetje bij de opbouw van nieuwe spiercellen. Eerst kreeg ze een hele maatschep over haar bix en nu is het afgebouwd naar een kwart tot een halve. (afhankelijk van hoeveelheid werk dat ze doet.)
De manege gaf haar ponybrok omdat ze best wel druk is. Ik ben overgestapt naar gewone basisbrok van Subli. Hier doet ze het erg goed op, en ze krijgt alleen na het rijden een bodempje van een emmer. (in de winter krijgt ze 1/4 of 1/2 schep afhankelijk van hoeveel ze beweging krijgt. Ook krijgt ze 's winters 2 x daags hooi.)

Mijn ervaring is dat je mits goede dosering en er geen andere reden zijn zoals een slecht passend zadel, voedinssupplementen echt wel helpen.
Ook zijn er tegenwoordig heel veel zalvjes om op de benen te smeren, hier heb ik geen ervaring mee maar misschien kun je je daar in verdiepen.
Ook ben ik van peesbeschermers tijdens het rijden afgestapt (ik gebruik ze alleen tijdens buitenrit en springen) De temperatuur wordt vooral in de zomer erg hoog in de benen. Dit komt verzuring niet ten goede.

Ik weet niet of je hier wat aan hebt, maar misschien kun je er toch een paar dingen uithalen. Denk uiteraard wel even goed na voordat je wat gaat doen.