wie heeft er ook een extreem hengstige merrie gehad?!

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Britt19

wie heeft er ook een extreem hengstige merrie gehad?!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-09-08 13:58

zie titel...
en zo ja hoe heb je het probleem opgelost?...
want ik weet het namelijk eventjes niet meer....

Frenka

Re: wie heeft er ook een extreem hengstige merrie gehad?!

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-08 14:22

Extreem op stal of met rijden??
Hoe uit zich dit???

Caesar

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-08 14:26

Kennis van mij had het, en als hij ging mennen zat hij helemaal onder. Ik geloof dat ze nu hormonen krijgt en anders lossen ze het weleens op met knikkers... maar dat heb ik in de wandelgangen opgevangen, daar zou je je nog in moeten verdiepen.

Britt19

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-09-08 14:32

extreem met alles...!!
ze hebben het geprobeert met delvosteron. 4 dagen later was ze weer hengstig....
toen kwam het verhaal over ene gekantelde baarmoeder waar niks waar van was... bleek het toch gwn dr hengstigheid tezijn...
maar wat moet ik nu!? want wil echt geen middeltjes waarvan ze onvruchtbaar word.....

Katja

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-08 14:34

Mijn ervaring is dat veel merrie die extreem hengstig zijn ook ergens anders klachten hebben waardoor de hormonen op tilt gaan.
Een goede(!!) oestepaat of homeopaat kan je misschien wel helpen.

Britt19

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-09-08 14:37

ja maar van wat moeten haar hormonen op tilt slaan dan ze is heelemaal nagekeeke ze mankeert niks........
*behalfe dr hengstigheid dan *

Katja

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-08 14:41

Die wie is ze nagekeken?

Britt19

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-09-08 14:43

de veearts scan van dr geheele lighaam gemaakt... ook is dr baarmoeder etc al nagekeken..
daarom zeg ik , ik weet het niet meer.....

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-08 14:46

Als de hengstigheid ook in het najaar en in de winter aan blijft houden dan zou ik de merrie lichamelijk laten onderzoeken op onregelmatigheden zoals cystes in de eierstokken, schijndracht, blokkeringen in de lendenwervels enz.

Pas als je die zaken uit kan sluiten kan homeopathie uitkomst bieden om het lichaam en de hormonen weer in balans te brengen.

ebony2

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-08 15:12

Heb jaren terug ook het zelfde probleem gehad als jij met mijn toenmalige merrie.
Van alles geprobeerd en niets wat hielp. Op een gegeven moment begon ze halverwege haar hengstigheid (met de eisprong) ook nog eens onregelmatig te lopen. Gek werdt ik ervan tot iemand me op accupunctuur wees.
Normaal was ik nogal nuchter ten opzichte van zulke "toestanden"maar omdat ik het ook niet meer wist heb ik het geprobeerd en geloof het of niet........na twee behandelingen was het zo goed als over.Oke, je kon altijd nog goed merken waneer ze henstig was, maar het was nu te over zien.
Volgens de accupunctuurrist ( hoe noem je zo iemand Pling )had ze een blokkade in haar eileiders en was haar hormoonhuishouding volledig van de rel. Wat het was, was het, maar het was voor mij (en mijn merrie) de ideale oplossing.
Het is voor jou misschien ook het proberen waard???

suffie

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-08 19:11

Mijn merrie was ook altijd giga hengstig. Plastte echt van zich af met een boog, zodat je er onder kwam te zitten. Handig als je de stang op de trailer erachter moest doen.....Met rijden was ze een regelrechte ramp. Stond gewoon een half uur stil in de les en liet zich niet 'verleiden' om weer te gaan lopen. Sporen, zweep, meelopen, ze reageerde nergens op. Daarnaast duurde de hengstigheid ruim 1 1/2 week. Ik heb de merrie laten nakijken en ze was helemaal gezond van binnen en van buiten. Toen heb ik besloten om haar te laten dekken en ze was dan ook na 1 inseminatie drachtig. Ik ben haar nu heerlijk aan het doorrijden en geniet van mijn paard. Volgens de DA is er een grote kans dat ze het komend jaar een normale hengstigheid zal hebben, we zullen het zien.

Pollux

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-08 22:42

Mijn merrie is ook altijd extreem hengstig. Is met rijden geen land mee te bezeilen. Stilstaan, bokken, achteruit lopen, extreem plakken aan je been. Als ze naast een ruin liep gooide ze zich gewoon met staartomhoog tegen hem aan tijdens het rijden... kortom errug vervelend. Verder duurde de hengstigheid langer dan normaal en was ze ook vaker dan normaal hengstig. Ik ben homeopatische druppels gaan geven (Bronscur van simicur, even googelen). Ik moet zeggen dat ik al verbetering zie. In ieder geval is de hengstigheid regelmatiger en niet zo vaak en lang meer. Met rijden blijft ze nog lastig, maar ik doe de eerste twee dagen dan gewoon wat anders met haar... Maar misschien dat dat nog minder wordt, ik geef ze pas twee maanden. Je kunt deze druppels online kopen bij http://www.dochorse.nl. Ze zijn uit mijn hoofd iets van 25,- voor een fles. Het proberen waard...

monique4

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-08 22:54

Ik heb ook zo`n vreselijke hengstige merrie gehad, gelukkig plaste ze niet als ik haar aan het rijden was, maar chagerijnig, phoe phoe, lekker verzetten tegen je been, , op wedstrijd niet ideaal, ben haar toen regumate gaan geven, dan is de hengstigheid helemaal weg. is een soort pil voor paarden, maar dan in vloeibare vorm, dit heb ik ong. 2 jaar gegeven, met in de winter als ik een tijdje geen wedstrijd had een pauze, dan werd ze gewoon weer hengstig.
Na die 2 jaar ben ik gestopt regumate aan haar te geven, ze werd weer hengstig maar niet meer zo extreem, was nu goed te rijden ook tijdens de hengstigheid, vorig jaar heb ik haar laten dekken en heeft ze dit jaar een mooi merrie veulen gekregen.

Beeker

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-08 21:20

Mijn merrie was ook altijd extreem hengstig. Heeft afgelopen jaar een veulen gehad en ik moet zeggen dat het nu stukken minder is.

mek

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-08 23:05

Hallo,
Mijn merrie is ook altijd onwijs hengstig!
En heel vaak! bijna 2 weken niet ( ook niet altijd) en dan weer een paar dagen stuk of 4.

Ze loopt dan niet door, en vindt alles lekker wat je doet, telkens plassen! Wordt er gek van!

Daarin tegen is ze wel erg aanhankelijk en knuffel constant met je! Dat is wel t leukste ervan!

ZE hebben er wel wat tegen, dit hoorde ik ook van me DA,
Een veulen is ook een optie, maar die van mij is 18! en nooit eerder een veulen gehad!
Ze hadden t over een spiraaltje, verder niet op doorgegaan, Vind t nu wel best.. HIHI!
ga k gewoon dan lekker longeren dan heb ik er amper last van ( omdat je niet erop zit)

Britt19

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-09-08 10:22

Nou gisteren weer naar de veearts geweest voor onderzoeken.... er is echt 100% lighaamelijk niks met dr aan de hand... ik heb nu REGUMATE een hormoon middel voor paarden , is iemand hier bekend mee??!!!.........

Britt19

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-09-08 10:27

en bedankt voor al jullie tips..!
maar mijn veearts zij dus dat mijn merrie als ze drachtig is waarscheinlijk nog onmogelijker word...
duse.... ik w8 er nog eventjes mee hahahaha

monique4

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-08 10:31

Britt19 schreef:
Nou gisteren weer naar de veearts geweest voor onderzoeken.... er is echt 100% lighaamelijk niks met dr aan de hand... ik heb nu REGUMATE een hormoon middel voor paarden , is iemand hier bekend mee??!!!.........

Zie mijn eerdere post Knipoog ik heb dit middel ook gebruikt bij mijn merrie, ik raad je wel aan om in de winter, als je geen wedstrijden hebt (weet niet of je hierin actief bent) om af en toe te stoppen met regumate, dan word je merrie na ong. 3-5 dagen hengstig.
Ik heb Regumate 2 jaar met af en toe een pauze gebruikt bij mijn merrie, heerlijk geen hengstigheid meer Haha!

EDIT, zag later je pm pas Bloos

Britt19

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-09-08 10:35

ja ik stuurde je net een prive berichtje... Tong uitsteken
Ja inderdaad in de winter is ze zogoed als nooit hengstig,teminste... de echte koude dagen...!!!
ik hoop echt dat dat middel aan slaat joh!
wil me lieve paardje terug! Verdrietig

Britt19

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-09-08 12:16

Nou nog mensen die ook regumate hebben gebruikt?!

Itismei

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-08 13:14

Hoi Britt,

Ik heb exact hetzelfde probleem gehad met mijn paardje, althans ik hoop dat het nu opgelost is.

Mijn merrie bleef ook maar hengstig, kon gelukkig wel prima rijden (dan had ze juist afleiding) maar op stal stond ze haar heup tot bloedens toe open te beuken vanwege de pijn. En kreunen erbij Bloos! Echt zo zielig! Kon er soms wel om janken als ik er naar keek...Huilen

Ook helemaal door laten kijken, en gelukkig geen afwijkingen maar wel bleek dat ze wel erg grote eieren had, dus ook meer hormonen en meer last van hengstigheid. Ook bleef ze in de winter gewoon lekker doorgaan met hengstig zijn. Soms ook meerdere weken achter elkaar.

Ben toen ook Regumate gaan geven op advies van de dierenarts. Dit is namelijk hetzelfde hormoon wat ze produceren als ze drachtig zijn en het probleem was gelijk over. Twee maanden gegeven, en twee maanden niet hengstig geweest. Conclusie was dus dat ze gewoon echt veel last had van teveel hormonen.

Mijn veearts is absoluut geen voorstander van het door blijven geven van Regumate dus dit was geen optie. Jammer, want het hielp wel goed! Heb er dus nu voor gekozen om mijn merrie te laten dekken (in 1x raak gelukkig) dus dit jaar is ze er sowieso vanaf, want het hormoonprobleem is tijdens de dracht opgelost.

Na de bevalling is de kans volgens de veearts groot dat ze een normale cyclus krijgt. Dus, gewoon drie weken niet hengstig en dan een week wel met minder klachten dan nu. Als elke ander 'normale merrie dus. Het veulen moet nog geboren worden volgend jaar, dus of dat inderdaad zo is blijft nog afwachten. Schijnt wel vaak zo te gaan in ieder geval.

Dus: merk je al verschil met de Regumate? Zo ja, dan zal het bij jou merrie ook aan de hormonen liggen en kun je dus of Regumate door blijven geven (volgens mijn veearts geen optie), baarmoeder laten verwijderen (voor mij geen optie) of laten deken (dat dus maar gedaan en kijk nu erg naar volgend jaar uit Tong uitsteken). Wat voor jou en jouw veearts de beste oplossing is kan ik natuurlijk niet bepalen.

Kan me alleen eigenlijk niet voorstellen, dat als ze goed op de Regumate reageert, dat ze dan tijdens dracht juist enorm onhandelbaar zou worden (dat schreef je toch ergens?) aangezien dit juist het hormoon is wat ze aanmaken tijdens dracht. Maar goed, dit zou je dan nog even kunnen navragen bij je veearts. Ik moest namelijk juist Regumate proberen, omdat dat hetzelfde effect geeft als dracht. Zou Regumatie niet geholpen hebben, dan zou dracht dus ook geen oplossing geweest zijn.

Wat ze ook nog wel eens doen is inderdaad de eerder genoemde knikker. Dan denkt een merrie dat ze drachtig is en maakt ze dus ook het hormoon aan zoals bij drachtigheid waardoor de klachten weer verdwijnen. Veel veeartsen doen dit echter niet, dus dan zou je nog even goed moeten zoeken naar iemand die dit voor je wil doen. Je loopt dan ook wel het risico dat de knikker vast gaat zitten geloof ik en dan word je merrie dus onvruchtbaar.

Nou, het is een heel verhaal geworden, maar ik hoop dat je er wat aan hebt! Succes!

Meike

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-08 14:22

suffie schreef:
Mijn merrie was ook altijd giga hengstig. Plastte echt van zich af met een boog, zodat je er onder kwam te zitten. Handig als je de stang op de trailer erachter moest doen.....Met rijden was ze een regelrechte ramp. Stond gewoon een half uur stil in de les en liet zich niet 'verleiden' om weer te gaan lopen. Sporen, zweep, meelopen, ze reageerde nergens op. Daarnaast duurde de hengstigheid ruim 1 1/2 week. Ik heb de merrie laten nakijken en ze was helemaal gezond van binnen en van buiten. Toen heb ik besloten om haar te laten dekken en ze was dan ook na 1 inseminatie drachtig. Ik ben haar nu heerlijk aan het doorrijden en geniet van mijn paard. Volgens de DA is er een grote kans dat ze het komend jaar een normale hengstigheid zal hebben, we zullen het zien.

dit is zo herkenbaar he, alleen zaten wij nog niet te wachten op een veulentje.. Ze kreeg bronscure, en iemand heeft haar energetisch (ofzo..) behandeld. Dat laatste werkte heel goed. Haar cyclus is nu vrij normaal Lachen .. Ik kan niet meer op haar rijden, maar in het begin verbeterde dat ook heel erg. Ook wwas ze soms heel agressief en dat is met dat energetische gebeuren ook helemaal weggegaan Koe

iloveyouJoy

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-08 18:45

Hmmm ik ken dit wel...
Ik heb een merrie gehad die ik uiteindelijk moest verkopen omdat je er echt NIKS meer mee kon beginnen....
Ze was élke dag élke week élke maand élk jaar hengstig... dag en nacht.... Je kon echt Niets meer met haar...

PardoesJessi

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-08 18:50

Nadat mijn merrie 1 seizoen levercompositum druppels had gehad (na alle andere middeltjes versleten te hebben) heeft ze dit seizoen eigenlijk nergens last van gehad.... En heeft ze ook geen druppels meer nodig gehad.

PBA_

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-08 10:57

mijn merrie is behoorijk hengstig. En dan ook 2 weken lang. Ook zij is nagekeken en moest doordat ze steeds besprongen werd toch aan de regumate. het was of dat of 2 weken binnen als ze hengstig was.