ik heb een pony die met vlagen erg veel mestvocht laat lopen, en ik kan er niet achter komen wat nou precies de oorzaak hiervan is...
Regelmatig is het zo dat zijn billen en achterbenen helemaal onder het mestvocht zitten.
Wanneer het zo erg is moet ik zijn billen elke avond schoonmaken en insmeren met Vaseline, anders raakt het tussen zijn billen helemaal rood en geïrriteerd.
Zijn mest is iets brijiger dan dat van de andere paarden maar nog wel redelijk stevig.
Het vreemde is dat het in vlagen komt.
Soms heeft hij er minder last van of is het zelfs heel even weg, en soms loopt het er gewoon in straaltjes uit.
Maar waarom het nou de ene keer erger is dan de andere keer?

Hij krijgt volgens mij genoeg ruwvoer: `s ochtends 1 plak en `s avonds 3 plakken hooi.
Overdag staan de paarden in de graswei (we doen aan stripbegrazing dus hij krijgt ook geen onbeperkt, rijk gras).
`s Avonds krijgt hij 3 kwart kilo muesli zonder haver en een halve kilo brok.
Ik heb zijn mest al laten controleren op wormeitjes en de DA heeft bloedonderzoek gedaan of zijn organen ed. wel goed werken. Daar kwam niets uit; in de mest konden ze geen wormeitjes vinden en zijn bloedwaardes waren normaal.
Hij wordt ook regelmatig goed ontwormd en elke dag halen we de mest uit de wei en paddock.
Heeft iemand enig idee wat ik kan doen om het mestvochtverlies tegen te gaan?
Of moet ik gewoon accepteren dat hij nou eenmaal een gevoelig maag-darmstelsel heeft?