Bij vlagen veel mestvochtverlies

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Cyrilletje

Bij vlagen veel mestvochtverlies

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-09-08 12:51

Hoi,

ik heb een pony die met vlagen erg veel mestvocht laat lopen, en ik kan er niet achter komen wat nou precies de oorzaak hiervan is...

Regelmatig is het zo dat zijn billen en achterbenen helemaal onder het mestvocht zitten.
Wanneer het zo erg is moet ik zijn billen elke avond schoonmaken en insmeren met Vaseline, anders raakt het tussen zijn billen helemaal rood en geïrriteerd.
Zijn mest is iets brijiger dan dat van de andere paarden maar nog wel redelijk stevig.

Het vreemde is dat het in vlagen komt.
Soms heeft hij er minder last van of is het zelfs heel even weg, en soms loopt het er gewoon in straaltjes uit.
Maar waarom het nou de ene keer erger is dan de andere keer? Verward

Hij krijgt volgens mij genoeg ruwvoer: `s ochtends 1 plak en `s avonds 3 plakken hooi.
Overdag staan de paarden in de graswei (we doen aan stripbegrazing dus hij krijgt ook geen onbeperkt, rijk gras).
`s Avonds krijgt hij 3 kwart kilo muesli zonder haver en een halve kilo brok.

Ik heb zijn mest al laten controleren op wormeitjes en de DA heeft bloedonderzoek gedaan of zijn organen ed. wel goed werken. Daar kwam niets uit; in de mest konden ze geen wormeitjes vinden en zijn bloedwaardes waren normaal.
Hij wordt ook regelmatig goed ontwormd en elke dag halen we de mest uit de wei en paddock.

Heeft iemand enig idee wat ik kan doen om het mestvochtverlies tegen te gaan?
Of moet ik gewoon accepteren dat hij nou eenmaal een gevoelig maag-darmstelsel heeft?

Katja

Re: Bij vlagen veel mestvochtverlies

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-08 12:54

Probeer eens onbeperkt grof ruwvoer. Als je fijnstengelig hooi hebt eventueel mengen met wat stro.
Verder kan een kuurtje met probiotica ervoor zorgen dat in ieder geval darmflora goed is.

Duende01

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-08 12:56

Mijn paard had daar ook regelmatig last van. Ik ben er achter gekomen dat hij er alleen last van had als hij op een nieuw stuk wei staat met hoger gras. Dat zal toch wat vochtiger zijn met al die regenachtige dagen die we hebben gehad. Ook wortels in de winter veroorzaken bij hem meer mestvocht, dit omdat wortels veel vocht bevatten.

Sinds een paar weken voer ik hem luzerne bij en moet zeggen dat het eigenlijk zo goed als over is.

ellepelJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-08 12:58

wij hebben er ook een staan die het heeft,vaste mest met veel dun vocht er achteraan.
pasgeleden zijn we er achtergekomen dat wanneer er een liksteen in de wei ligt hij er meer last van heeft.

is het ook erger met vochtig weer?

Cyrilletje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-09-08 14:04

@Katja:
het hooi dat hij krijgt is redelijk grof, ook eet hij wel van het stro dat in de stallen ligt Ja

@Duende01:
luzerne... dat kan ik wel eens proberen... maar ik zit een beetje met het hoge eiwitgehalte, het is geen sportpony Knipoog

@Ellepel:
Hij heeft geen liksteen tot zijn beschikking. Ook kan ik niet echt zeggen dat het erger is met vochtig weer.
Wel heb ik het idee dat hij het iets erger heeft wanneer het een dag of zo iets warmer is geweest. Nagelbijten / Gniffelen
Laatst bijgewerkt door Cyrilletje op 10-09-08 14:16, in het totaal 1 keer bewerkt

ellepelJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-08 14:15

oke, nou bij die van ons komt het waarschijnlijk door de natrium die in likstenen zit.

Citaat:
Natrium is een belangrijk electroliet, het regelt tal van processen in het lichaam en heeft grote invloed op de waterhuishouding. Door zweten en urineren kunnen paarden veel Natrium verliezen. De behoefte aan Natrium is dan ook sterk afhankelijk van de mate waarin het dier transpireert. Hiermee is al rekening gehouden bij de hoeveelheid arbeid die je bij het profiel van je paard hebt opgegeven, maar individuele verschillen zijn goed mogelijk.

juist doordat de jouwe het meer heeft als het warm is kan het zijn dat zijn vochthuishouding niet helemaal optimaal functioneert?
misschien dat een liksteen in zijn geval juist de mest wel beter maakt?

bij ons moest de liksteen wel de wei uit,en dan trekt het weer weg.

je hebt grof hooi he?
kan ook een boosdoener zijn, zeker als ze niet helemaal goed kauwen kan het gaan irriteren en niet goed verteren waardoor je dus die extra vocht mee krijgt,.
beetje experimenteren met verschillende hooi soorten?

Katja

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-08 14:16

Het eiwit in luzerne is een heel makkelijk verteerbaar eiwit en daardoor voor de meeste paarden niet zo'n probleem.

Duende01

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-08 15:01

Van Subli heb je ook luzerne waar veel minder eiwitten in zitten. Die geef ik mijn oudere merrie ook aangezien zij van eiwitten verschrikkelijke jeuk krijgt.

Cyrilletje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-09-08 15:48

Ik ben nu aan het proberen of het helpt als ik hem lijnzaadbrok bijvoer. Ja
Dat bevorderd de darmwerking (ik heb gezien dat zijn mest redelijk veel grovere vezels bevat. Meer dan de mest van de andere paarden), neemt vocht op in de darmen en bevorderd de afvoer van eventueel zand.
Eens kijken of dat helpt...