Luzerne voeren aan merrie met veulen

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

angela123

Luzerne voeren aan merrie met veulen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-09-08 11:21

Ik heb een merrie met veulen ( 3 maanden ) en de merrie valt de laatste tijd erg in.
Ze krijgt iedere ochtend bijna een half baaltje hooi en 2 kilo brok en savonds het zelfde, ook beschikken ze over 24/7 wei.
ze staat samen met 2 andere paardjes met veulen en ze krijgen gezamelijk te eten, ik heb dus niet de mogelijkeheid om nog meer hooi bij te voeren dit omdat de 2 andere merries weer tegen het dikke aan zijn.
Nu zat ik zelf te denken aan luzerne, dit is voor mij makkelijk buiten de wei te voeren.
Hoe denken jullie hier over?

Alani

Re: Luzerne voeren aan merrie met veulen

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-08 15:25

Lucerne vind ik wel een goed idee. Maismeel zou je ook kunnen doen maar lucerne bevat meer voedingsstoffen.

Ik heb met mijn merrie hetzelfde. Ze is 9 jaar en heeft in juni haar 3e veulen gekregen. Ook zij is erg ingevallen, en scherp in de rug. Ik geef haar nu 3x 2kg per dag (merrieveulenbrok) en eerste klas hooi. Verder loopt ze overdag volop in de wei. Moet er wel bij opmerken dat ze ook net verhuisd is na 8 jaar bij mn ouders te hebben gestaan. Verwacht dat dit ook wel van invloed is geweest.

Ik voer haar nu een kleine 2 weken met deze hoeveelheid brok en onbeperkt hooi. Ze komt al wel wat bij.

Even een paar algemene vragen.
Staat je merrie op een weide waar ze voldoende (gras) kan eten? Wellicht in een rijker stuk doen dan de andere merries. Heeft ze geen tandproblemen. Is ze goed ontwormd?

angela123

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-09-08 06:59

hoi bedankt voor je berichtje.
Ze staat op een weide met goed gras, z'n 3 weken geleden is de tandarts geweest voor haar tanden en ze wordt om de 6 weken samen met der veulen ontwormt.
Ik heb gister een zak luzerne gehaald en ik ga het maar gewoon proberen.

Alani

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-08 07:22

angela123 schreef:
hoi bedankt voor je berichtje.
Ze staat op een weide met goed gras, z'n 3 weken geleden is de tandarts geweest voor haar tanden en ze wordt om de 6 weken samen met der veulen ontwormt.
Ik heb gister een zak luzerne gehaald en ik ga het maar gewoon proberen.

Ik ben benieuwd naar jouw ervaring met het voeren van lucerne.
Mijn zus geeft het ook aan een oude en aftandse shet. Die doet het er ook goed op. Ik heb er eerlijk gezegd niet aan gedacht.

angela123

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-09-08 07:53

zodra ik verandering ga zien, of niet natuurlijk laat ik hier wat weten.

Wilawander

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-08 21:31

Mijn merrie met veulen kreeg ook Lucerne toen ze iets inviel. Ze ziet er top uit nu,