Wat doen jullie om hoesten te voorkomen?

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

JoCo

Wat doen jullie om hoesten te voorkomen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-09-08 20:55

Mijn paard heeft last van een stofallergie, waar ze normaal enkel in de winter op reageert.
Helaas heb ik gisteren gemerkt dat ze er alweer mee begonnen is.

Vorige winter heb ik het onder controle kunnen houden door:

- stal al van 's morgens opstrooien zodat 's avonds het stof "uitgedwarreld" is
- hooi weken
- goed ventileren
- overschakelen op krachtvoer dat gunstig inwerkt op de luchtwegen tgv aanwezige kruiden zoals tijm,
eucalyptus, ...

Nu is mijn vraag aan jullie:

- hoe lang moet ik het hooi laten weken? Of is slechts besprenkelen voldoende?
- geloven jullie in de gunstige werking van kruidenmuesli's?
- laten jullie meteen da een spuit zetten + hoestsiroop voorschrijven zolang het hoesten beperkt blijft tot enkele malen kuchen per dag zonder neusuitvloei, ed? Of even wachten?

Tips als 24/7 buiten zetten zijn ongetwijfeld heel goed bedoeld, maar is geen optie. Paard staat wel buiten van 7 tot omstreeks 20u.

Alvast bedankt!

Nouvel

Re: Wat doen jullie om hoesten te voorkomen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-08 21:01

Mijn paard staat op vlas en krijg kuil/voordroog en lucerne als ruwvoer, dus stofvrij.
Ik voer verder wat brok en een kruidenmuesli waar o.a. knoflook en andere goede kruiden voor de luchtwegen in zitten.

Verder staat ze overdags zoveel mogelijk buiten als het weer het toelaat en probeer ik het vegen enzo zoveel mogelijk te doen als ze niet binnen staat, vanwege het stof.

Voor het rijden geef ik altijd een klein handje kruidenmuesli met een scheutje dennenknoppen-honingsiroop van het Kruitvat, omdat zij voornl. hoest door irritatie in de keel.

Aukelizzy

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-08 21:03

Hooi hoef je maar even te laten weken, net de stof eruit.
Ik geloof niet dat kruidenmuesli ervoor zorgt dat je paard minder gaat hoesten.
Mijn paard mag lang niet alle medicijnen hebben tegen hoesten dus ik heb van de kliniek een vernevelings middel gekregen dat ik hem kan geven als het echt weer de verkeerde kant opgaat.
Wel geef ik hem de siroop van feelgood30 met allerlei kruiden zodra hij iets kucht, dat helpt wel wat.
Ook staat hij op aubiose ipv. stro en heeft een schuilstal met paddock voor de nacht
Op het moment gaat het bij mijn paard heel goed( klopt dit snel af Knipoog )

Woody2015

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-08 21:04

Tja dat verschilt nogal per paard.
Ik moet zeggen dat ik ook hele goede ervaringen heb met vlas, dit is vrijwel stofloos en ook dit kun je bij stoffigheid besprenkelen met water.
Verder spuit ik mijn hooi gewoon af, ik doe het in een grote wasmand en zet er dan even de spuit op en laat het uitlekken.

Tja en dan weet ik dat je het niet wilt horen maar je moet erg opletten dat ze niet dampig worden dus vaak is 24/7 wel een van de betere oplossingen.
Maar helaas kan dat dus niet voor jou.

Verder zijn er wel allerlei middeltjes die goed werken, zoals fenegriek endergelijk, werkten bij mijn paard goed.

Heel veel succes!

JoCo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-09-08 21:04

Nouvel schreef:
Mijn paard staat op vlas en krijg kuil/voordroog en lucerne als ruwvoer, dus stofvrij.
Ik voer verder wat brok en een kruidenmuesli waar o.a. knoflook en andere goede kruiden voor de luchtwegen in zitten.

Verder staat ze overdags zoveel mogelijk buiten als het weer het toelaat en probeer ik het vegen enzo zoveel mogelijk te doen als ze niet binnen staat, vanwege het stof.

Voor het rijden geef ik altijd een klein handje kruidenmuesli met een scheutje dennenknoppen-honingsiroop van het Kruitvat, omdat zij voornl. hoest door irritatie in de keel.

Ja die van mij hoest ook alleen maar op irritatie in de keel, een zogenaamde 'kriebel'.

Bedankt zeg voor die tip van de honingsiroop van het kruidvat, dat mag je dus een paard zo maar geven?
En geef je dat enkel als ze hoest, of gewoon de hele winter door?

Mag ik ook nog weten welk merk je brok met kruiden is?

JoCo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-09-08 21:07

pre schreef:
Tja dat verschilt nogal per paard.
Ik moet zeggen dat ik ook hele goede ervaringen heb met vlas, dit is vrijwel stofloos en ook dit kun je bij stoffigheid besprenkelen met water.
Verder spuit ik mijn hooi gewoon af, ik doe het in een grote wasmand en zet er dan even de spuit op en laat het uitlekken.

Tja en dan weet ik dat je het niet wilt horen maar je moet erg opletten dat ze niet dampig worden dus vaak is 24/7 wel een van de betere oplossingen.
Maar helaas kan dat dus niet voor jou.

Verder zijn er wel allerlei middeltjes die goed werken, zoals fenegriek endergelijk, werkten bij mijn paard goed.

Heel veel succes!

Bedankt! Gelukkig is het niet zo erg dat er gevaar is voor dampigheid (klopt ook snel af), en kan ik het hoesten over het algemeen helemaal wegkrijgen of tot een minimum beperken. Maar schrok een beetje omdat ze nu al hoest, terwijl ik de hele zomer niets gehoord heb.

sjanien

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-08 21:09

Allereerst geen hooi meer voeren. Daar zit teveel stof in je kunt beter overgaan op kuilvoer. Zoveel mogelijk in de frisse lucht en op vlas zetten. Daar zit nauwelijks tot geen stof in een andere oplossing is houtkrullen maar dan moet je wel de witte hebben. Of kruidenmueslie weet ik niet, ze krijgen het wel maar eigenlijk niet tegen het hoesten. Mijn paard krijgt wel knoflooksnippers en fenegriek van de welkoop en dit helpt heel goed. Daar krijgt hij elke dag een half schepje van en kun je bij de welkoop kopen. En belangrijk is om elke dag het natte uit de stal te halen zodat je de amoniak luch zoveel mogelijk beperkt. En een buitenstal is beter dan binnen in een schuur want daar blijft het stof toch te veel hangen.

Woody2015

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-08 21:12

Weet je wat ik met net bedenk, is er geen mogelijkheid om je paard in een buitenstal te stallen?
Dat zou ook al een boel schelen, een stalgenoot van mij heeft precies hetzelfde probleem en sinds haar paard in een stal staat waar ze met haar hoofd echt in de buitenlucht kan en op vlas staat en ook kuil krijgt gaat het super.
Met kuil moet je wel weer op de eiwitten letten, dat dat niet te hoog word!

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-08 21:31

JoCo schreef:
Ja die van mij hoest ook alleen maar op irritatie in de keel, een zogenaamde 'kriebel'.

Bedankt zeg voor die tip van de honingsiroop van het kruidvat, dat mag je dus een paard zo maar geven?
En geef je dat enkel als ze hoest, of gewoon de hele winter door?

Mag ik ook nog weten welk merk je brok met kruiden is?

Zowel fysio als instructrice op de vereniging raadden aan om dit eens te proberen.
Ze stond toen al een tijdje op de hoestpoeders van de veearts (ventipulmin en prednisolon) waar ik haar eigenlijk graag vanaf wilde hebben.
Ik geef het elke keer voor het rijden, klein scheutje over een handje muesli.
Ik heb het idee dat het wel wat verzacht en ergste prikkeling vermindert.
Het is niet zo dat ze nooit meer een kuch geeft sinds ik het geef hoor... Knipoog

Kruidenmuesli voer ik van Treurniet:
http://www.racinghorsefeed.nl/kruidenmuesli.htm

Citaat:
Bevat o.a de volgende kruiden: heemst, venkel, anijs, brandnetel, tijm, kamille, zoethoutwortel, rozemarijn
en den. Deze kruiden hebben een gunstige invloed op de luchtwegen, weerstand, spijsvertering, bloedsomloop
en de afvoer van afvalstoffen.

Tja, of het werkt mag iedereen zelf over oordelen, ik heb er zelf een goed gevoel bij om het te geven... Knipoog
(en het scheelt me losse kruidenpoeders over het voer geven, wat weer stof veroorzaakt)

JoCo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-09-08 21:33

Bedankt Nouvel, ik verwacht geen wonderen van die siroop hoor, maar ik ben ook niet voor al die medicatie als het niet écht nodig is, of vermindert kan worden door iets natuurlijks.

Ook over die kruidenpoeders denk ik net hetzelfde, waarom als supplement geven als zo ook in muesli's aangeboden worden?

Up_to_Date

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-08 15:09

Die van mij hoest ook wel eens. Soms hebben we hooi en soms kuil, da's verschillend. Als we hooi hebben, doe ik het in een emmer en laat het dan een kwartiertje ofzo weken. Besprenkelen heeft geen zin, aldus mijn DA. Ook geef ik wel eens Bisoltussin siroop, dat kun je gewoon bij de drogist halen!

quintusgl

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-08 17:26

Die van mij heeft chronische bronchitis en staat daarom 24/7 buiten. Toch hoeste ze tijdens het rijden nog wel eens. Ik geef haar nu dagelijks Pulmar en dat werkt echt super. Weet zo even niet van welk merk het is, zal morgen even kijken.

_Nann_

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-08 18:25

mijn vorige paard had vaak last van bronchitis

ik deed meestal nat hooi voeren of kuilgras ( hij stond trouwens wel op stro )

ook voerde ik hem een muesli met kruiden erin, deed door zijn voer nog eens standaard extra gedroogde brandnetel/fenegriek en knoflookpoeder heen.

hij had er vrijwel nooit last van Haha!