Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73
) Nouvel schreef:Mijn paard staat op vlas en krijg kuil/voordroog en lucerne als ruwvoer, dus stofvrij.
Ik voer verder wat brok en een kruidenmuesli waar o.a. knoflook en andere goede kruiden voor de luchtwegen in zitten.
Verder staat ze overdags zoveel mogelijk buiten als het weer het toelaat en probeer ik het vegen enzo zoveel mogelijk te doen als ze niet binnen staat, vanwege het stof.
Voor het rijden geef ik altijd een klein handje kruidenmuesli met een scheutje dennenknoppen-honingsiroop van het Kruitvat, omdat zij voornl. hoest door irritatie in de keel.
pre schreef:Tja dat verschilt nogal per paard.
Ik moet zeggen dat ik ook hele goede ervaringen heb met vlas, dit is vrijwel stofloos en ook dit kun je bij stoffigheid besprenkelen met water.
Verder spuit ik mijn hooi gewoon af, ik doe het in een grote wasmand en zet er dan even de spuit op en laat het uitlekken.
Tja en dan weet ik dat je het niet wilt horen maar je moet erg opletten dat ze niet dampig worden dus vaak is 24/7 wel een van de betere oplossingen.
Maar helaas kan dat dus niet voor jou.
Verder zijn er wel allerlei middeltjes die goed werken, zoals fenegriek endergelijk, werkten bij mijn paard goed.
Heel veel succes!
JoCo schreef:Ja die van mij hoest ook alleen maar op irritatie in de keel, een zogenaamde 'kriebel'.
Bedankt zeg voor die tip van de honingsiroop van het kruidvat, dat mag je dus een paard zo maar geven?
En geef je dat enkel als ze hoest, of gewoon de hele winter door?
Mag ik ook nog weten welk merk je brok met kruiden is?
Citaat:Bevat o.a de volgende kruiden: heemst, venkel, anijs, brandnetel, tijm, kamille, zoethoutwortel, rozemarijn
en den. Deze kruiden hebben een gunstige invloed op de luchtwegen, weerstand, spijsvertering, bloedsomloop
en de afvoer van afvalstoffen.