pony bijt appel moeilijk door, paardentandarts laten komen?

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Maartje1990

pony bijt appel moeilijk door, paardentandarts laten komen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-09-08 14:56

Ik heb een shetlander die behoorlijk wat moeite (veel?) moet doen om een appel door te bijten (ook gewoon kleine appels) naar mijn idee had hij dat eerst niet. Ik heb in die 9 jaar dat ik 'm ondertussen heb nog nóoit een paardentandarts laten komen (en dat is een eigen keus! dus gelieve daar geen commentaar op te hebben) ik heb namelijk ook nooit gemerkt dat hij ergens last van had ofzo, maar nu heb ik dus het idee dat hij moeite heeft om z'n appel door te bijten en ik denk dus dat dat eerst niet zo was.

Is het dan slim (in zoverre jullie dat van mijn verhaal kunnen afleiden) om dan de paardentandarts te laten komen? ik heb trouwens wel een nummer van een paardentandarts hier in 't dorp.

alvast bedankt!

Airiin

Re: pony bijt appel moeilijk door, paardentandarts laten komen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-08 15:02

Je kan altijd vragen of hij even zou kunnen kijken, zou best kunnen dat er na 9 jaar iets bijgevijld moet worden. En als hij zegt dat er niets is, weet je het iig zeker Lachen

Tinky12

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-08 15:09

Je pony is 9 jaar....dan is het wel verstandig om hem even langs te laten komen.Je kunt iig ook zelf even een controle uitvoeren.

De mond via de plek waar je het bit doet voorzichtig openen en de tong vastpakken.Eventueel kun je dat met een doekje vasthouden als het erg glibberig is Knipoog .
De tong pak je vast en trek je voorzichtig in een van de mondhoeken,aan de andere zijde is er nu ruimte om met je vingers langs de kiezen te voelen en evt kijken met een lampje.Met deze leeftijd zul je waarschijnlijk wel merken dat er scherpe randen aan de kiezen zitten.
Dat is normaal op deze leeftijd,dat komt omdat de kiezen niet perfect op elkaar aansluiten vanwege het zachte voer wat ze krijgen.(meestal gras Tong uitsteken )
De scherpe randen noemt met "haken" en de tandarts raspt deze met een vijl weg,daarna kunnen evt wonden in de wang genezen en kunnen ze weer goed eten Knipoog

Dus om jouw vraag te beantwoorden of het slim is om de tandarts te laten komen.... JA!! Knipoog

Bij problemen met de mond (slecht eten,moeilijk eten,kwijlen,problemen met het bit,enz) is het verstandig om er even een deskundige naar te laten kijken.
Misschien kun je dit samen doen met wat andere eigenaren zodat je de voorrij kosten kunt delen.

Succes met je pony!!

Maartje1990

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-09-08 18:19

uhm.. mijn pony is 18.. maar ik héb 'm 9 jaar Knipoog

en ik denk niet dat ik dat durf... dat z'n tong vastpakken enzoiets...ben maar bang dat ik dan juist alleen iets verkeerds doe.

sietske83

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-08 18:25

Het is wel verstandig om je pony te controleren door een tandarts. Mijn paarden gaan elk jaar heen ook al mankeerd ze soms niks maar wel voor de zekerheid laat ik iemand komen.
We hebben een pony gehad op de manege waar ik reed die had onstekkingen en verrotte tanden in de mond was ook 26 en had veel moeite met het eten en maakte proppen van hooi en kuil.

DeniesRos

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-08 18:28

Dit heeft mijn pony ook hoor, nog pas geleden naar de tandarts geweest en het was allemaal goed ze gebit, maar mijne is pas 5 jaar miss dat het er aan ligt dat ze gebit niet zo sterk is om iets stevigs door te bijten.
Dit heeft die overigens ook met wortels.(ze gebit is prima.)

SanneK

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-08 18:28

Ik zou op z'n minst de tandarts gewoon even bellen en dan uitleggen wat er aan de hand is Knipoog dan kan hij of zij daar vast wel iets over zeggen, en langskomen als het hem of haar nodig lijkt Lachen

Tinky12

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-08 18:58

Maartje1990 schreef:
uhm.. mijn pony is 18.. maar ik héb 'm 9 jaar Knipoog

en ik denk niet dat ik dat durf... dat z'n tong vastpakken enzoiets...ben maar bang dat ik dan juist alleen iets verkeerds doe.

Tong uitsteken sorry...verkeerd begrepen maar dat maakt voor je pony niet uit, zeker vanaf een jaar of 8 is het een goed idee om ze jaarlijks te laten controleren.Helemaal als je het zelf niet durft....dat is natuurlijk helemaal niet erg maar dan is de controle door de tandarts des te belangrijker.
Ook als de DA een keertje op het erf is kun je hem vragen of hij even wil controleren...het is een werkje van niets en neemt enkele minuten in beslag.Dan weet je meteen hoe het ervoor staat Knipoog

Ze zijn zo weer helemaal blij als de vreetschuur weer optimaal werkt Haha!

NewGirl_BQ

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-08 16:07

Euhm.. Ik heb altijd gehoord ( en ik ben het daar ook mee eens) dat je best je paard 1x om het jaar door een paardentandarts laat controleren.. Ik doe dat dus ook en meestal moet er niet veel gebeuren. Maar beter problemen voorkomen dan genezen.

Als ik jou was zou ik idd gewoon es bellen naar die paardentandarts en je verhaal vertellen en dan horen wat ie zegt Lachen kan zijn dat het niets is, maar na 9 jaar geen paardentandarts gezien te hebben kan het idd wel zijn dat er iets moet bijgevijld worden Knipoog