Exeem bij 50% van de paarden. Besmettelijke ziekte?

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

vind jij het verantwoord dat een kind van 11 2 paarden heeft zonder goede toezicht?

nee
29 (87%)
ja
4 (12%)

Totaal aantal stemmen: 33

kladruber

Exeem bij 50% van de paarden. Besmettelijke ziekte?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-09-08 09:46

Bij ons op stal is er wat opschudding veroorzaakt door een schimmel(paard)
Het paard is van de zomer meerdere malen verbrand op zijn neus en er is niet veel tegen gedaan. Vreselijk om te zien. Intussen loopt de pus eruit en zijn er ook rond zijn ogen vieze schilfer/pus achtige plekken ontstaan. Intussen staat hij op stal. 50% van de paarden op stal heeft een lichte vorm van exeem op de neus en een paar paarden hebben ook in de mondhoeken rare plekken. Het lijkt niet vebrand het word vaak niet echt erger maar deze schale huid blijft.

Het paard met de plekken in de mondhoek is het hele jaar goed ingesmeerd en dus lijkt het me geen verbranding maar exeem.

Is er een vorm van exeem die besmettelijk is?
Hebben ze uitslag van het natte gras?
Komt het toch van de zon (ook al heeft deze amper geschenen)?

De schimmel is van een meisje van 11 jaar ze heeft ook nog een pony. Over het algemeen krijgt het beest (een oud manege paard) niet de beste verzorging en de moeder van het kind komt misschien 1 keer per 2 weken kijken of alles goed gaat en dan rijd ze er even op.
Ik vind niet dat een kind van 11 2 paarden kan verzorgen zonder toezicht en erger me er dood aan.
Intussen komt de dierenarts elke 2 dagen een spuit geven aan het paard, maar minder word het niet. Het paard loopt vaak ook nog kreupel....

Ze hebben nog een ander paard op een andere stal staan en vind dit zowiezo gevaarlijk omdat het ziektes met zich mee kan brengen.

Als mijn paard ook dit virus zou krijgen door besmetting dan is het eind op stal zoek met 30 paarden. Bovendien vind ik dat we recht hebben op een uitleg over de aandoenning, maar er is niet veel anders bekend dan dat er een dierenarts voor komt.

effe de poll uit proberen....

Mocht iemand van stal dit lezen en het er niet mee eens zijn of zich aangesproken voelen dan praat ik daar graag prive met je over.

geerke

Re: Exeem bij 50% van de paarden. Besmettelijke ziekte?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-08 09:49

kinderen van 11 jaar horen geen paard te hebben en helemaal niet twee.....of onder hele goede begeleiding van hun ouders/familie,wat hier dus duidelijk niet het geval is....arme paarden weer...

Breghje

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-08 09:49

Als dit op een stal is met 30 paarden, lijkt me dit eerder iets voor de ph om te bespreken met de eigenaar. Als het paard ondertussen behandelt wordt door een da, neem ik aan dat het niet besmettelijk is, en zo wel is dat zowel een taak voor de ph als voor de eigenaar, dus ik zou zeggen ipv een stuk op bokt te zetten, zou je ook eens met de ph om de tafel kunnen gaan zitten en vragen wat er precies met het paard aan de hand is, en of het besmettelijk is voor jou paard.

Zwerte
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-08 09:50

is dit niet de "verbranding" vanwege een schimmel op het land? Gebruik de zoekfunctie eens daarmee, er zijn veel topics over geweest.
Exceem is niet besmettelijk maar ik vind dit ook totaal niet als exceem klinken... Ik zou gewoon een DA ernaar laten kijken, dat is de enige die je kan vertellen wat er nou aan de hand is.
En zoals al gezegd is, als hij onder behandeling staat zou je het wel gehoord hebben als het besmettelijk is.
Je praat ook over "dit virus", wat bedoel je hiermee?

wat betreft de poll: een 11 jarige is IMO nooit in staat om voldoende toezicht te houden. Dit kan je niet van zo'n kind verwachten!

kladruber

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-09-08 09:53

De boer weet ervan en zegt er komt een dierenarts voor, de dierenarts weet waarschijnlijk ook niet wat het is. Het is een schimmel, met weinig haar op zijn hoofd, en een witte onderhuid. Het zal wel niet bemettelijk zijn maar ik maak me toch zorgen...

kladruber

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-09-08 09:56

Zwerte schreef:
is dit niet de "verbranding" vanwege een schimmel op het land? Gebruik de zoekfunctie eens daarmee, er zijn veel topics over geweest.
Exceem is niet besmettelijk maar ik vind dit ook totaal niet als exceem klinken... Ik zou gewoon een DA ernaar laten kijken, dat is de enige die je kan vertellen wat er nou aan de hand is.
En zoals al gezegd is, als hij onder behandeling staat zou je het wel gehoord hebben als het besmettelijk is.
Je praat ook over "dit virus", wat bedoel je hiermee?

wat betreft de poll: een 11 jarige is IMO nooit in staat om voldoende toezicht te houden. Dit kan je niet van zo'n kind verwachten!

Als mijn paard het ook krijgt moet het wel een virus zijn... zo ver is het nog niet.

Als het echt alleen verbranding zou moeten zijn zou het toch minder worden nu hij een paar dagen binnen staat?

Zwerte
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-08 09:59

waar ik het over had is een schimmel op het land (dus niet het paard maar de andere soort schimmel) waardoor er leverproblemen ontstaan waardoor ze gevoelig worden voor licht en dus "verbranden" op de witte gedeeltes. Is daaraan gedacht?
Maare niet alleen virussen zijn besmettelijk hoor... ook bacterien, schimmels e.d. en als meerdere paarden op een stalling iets krijgen kan het zelfs aan het "management" liggen (weidegang, bodembedekkers, voer etc)

kladruber

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-09-08 10:02

Ok lastig woord schimmel Tong uitsteken zitten teveel betekenissen achter. Als er een schimmel in de wei zou zitten, zouden dan niet alle paarden het hebben ipv 15 stuks?
Mijn paard voert hopelijk bewijs, hij staat sinds gister binnen vanwege een mok plekje. Denk dat de schale huid nu binnen een dag of 3 weg moet zijn. Ik smeer er sudocreme op...

Zwerte
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-08 10:04

nee hoeft niet want niet elk paard is er even gevoelig voor en niet elk paard eet evenveel... maar ga er niet vanuit dat het dat is hoor, ik dacht er alleen even aan omdat dit de laatste tijd steeds meer voorkomt. Maar dan raken alle witte delen van de paarden verbrand en niet alleen de neus... Het is alleen iets om in je achterhoofd te houden denk ik!
Als je echt twijfelt zou ik gewoon de DA erbij halen en die je vragen voorleggen, dan ben je pas echt zeker.
Haalt niemand van die 15 paarden er een DA bij? kunnen zij je niet vertellen wat er aan de hand is? Want er is duidelijk iets gaande bij jullie!

LaVieDivine

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-08 10:05

het zou een schimmelinfectie kunnen zijn... let wel: KAN een schimmelinfectie zijn, niet zeker dus. Ben geen DA tenslotte

je kan jouw paard wel preventief laten enten tegen schimmel. 2x een prikje en je zit voor een 9tal maanden goed dacht ik...

er zijn immers bepaalde schimmels die er niet uitzien als de typische ringschimmel, maar eerder op exceem lijken. schilferige plekken op de oren, rond de oren, enz enz

een schimmel in de stal is trouwens echt iets hardnekkig en allemaal enten, behandelen en stallen schoonmaken is het enige wat kan helpen...

edit:

schimmel kan ook verborgen aanwezig zijn, dus niet alle dieren moeten per se de ziektetekenen vertonen. verder kunnen de sterkste exemplaren zich mss ook wel vanzelf verweren tegen een schimmelinfectie. 100% ziekte ga je nooit hebben dus.
Laatst bijgewerkt door LaVieDivine op 09-09-08 10:07, in het totaal 1 keer bewerkt

kladruber

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-09-08 10:06

Voor de schimmel(paard) komt er nu een dierenarts. De rest heeft niet echt iets ergs dus ik denk niet dat er een dierenarts bijgehaald word tenzij het erger word...

kladruber

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-09-08 10:08

Denk dat ik het woord schimmel beter had kunnen vervangen door wit paard, want volgens mij is het verwarrend Haha!

Zwerte
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-08 10:11

ach, we begrijpen mekaar wel denk ik?
Je zou trouwens sowieso je eigen DA kunnen bellen en dit verhaal vertellen, die kan je wel zeggen wat je moet doen en wat het zou KUNNEN zijn. Ik zou hierbij toch echt willen weten wat er aan de hand is...

kladruber

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-09-08 10:13

ik moet vanmiddag toevallig een wormenkuur halen, en geloof dat ze bij dezelfde dierenarts zitten dus ik vraag het even.

pri_lady

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-08 10:16

Mijn dochter van 12 kan heel goed zelfstandig voor de pony's zorgen. Dit betreft de totale verzorging (incl wonden en medicijnen) en het rijden. Maar wel met de wetenschap dat ze altijd raad kan vragen aan de staleigenaresse en andere paardencracks. Hierdoor ontstaat dan als vanzelf een wisselwerking, mocht mijn dochter constateren dat een andere pony van stal anders loopt, reageert of een verwonding heeft, zij dit altijd meldt. Vaak is het probleem al bekend en zoniet, mag zij het desbetreffende probleem laten zien en wordt hier zonodig wat aan gedaan.

MAW de eigenaresse van stal voelt zich verantwoordelijk voor alle eigen en pensionpaarden, draagt dit ook uit waardoor dit als vanzelf door stalgenoten wordt overgenomen.

Als ik jou was, zou ik belangstellend aan het meisje of de eigenaar van stal vragen wat er aan de hand is met haar schimmel en wat de DA heeft gezegd. Ook zou je jouw hulp kunnen aanbieden als ze iets niet weet hoe te handelen.

Vragen hoe iets zit, levert vaak meer op dan zelf (spook) scenario's bedenken. Misschien valt het reuze mee!

Succes
Laatst bijgewerkt door pri_lady op 09-09-08 10:19, in het totaal 1 keer bewerkt

Urbanus

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-08 10:18

Als de dierenarts er al bij komt..waar bemoei jij je dan mee?

kladruber

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-09-08 10:25

MarcoBorsato schreef:

Omdat mijn paard 6 stallen verder staat én ik het zielig vind voor het paard dat het zo ver is gekomen.
En er op stal (niet door mij) de hele avond over gesproken is, maar niemand echt weet wat er gaande is zelfs de boer niet en waarschijnlijk zelfs de da niet.

Bokt is informatief en wie weet heeft iemand informatie voor me of leer ik ervan Haha!

Hoop dat ik hiermee je vraag beantwoord heb.

pastel

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-08 10:27

Dat lijkt me geen zomerexceem maar schimmel of mijt.

En op de poll stem ik niet omdat er kinderen van 11 zijn die ook heel goed voor hun paarden zorgen.

Urbanus

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-08 10:29

kladruber schreef:
MarcoBorsato schreef:

Omdat mijn paard 6 stallen verder staat én ik het zielig vind voor het paard dat het zo ver is gekomen.
En er op stal (niet door mij) de hele avond over gesproken is, maar niemand echt weet wat er gaande is zelfs de boer niet en waarschijnlijk zelfs de da niet.

Bokt is informatief en wie weet heeft iemand informatie voor me of leer ik ervan Haha!

Hoop dat ik hiermee je vraag beantwoord heb.

Denk niet dat jij je zorgen hoeft te maken, want dan had die DA dat heus wel gezegd. Waarom ga je ervan uit dat de DA het wrs ook niet weet? En jij praat er niet over, maar je opent er wel een topic over. Ik snap dat je informatie wilt, maar ik vraag me af waarom je niet even naar dat meisje cq haar moeder bent toe gegaan. Ik denk dat die jou meer kunnen vertellen dan bokt

kladruber

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-09-08 10:33

pri_lady schreef:
Mijn dochter van 12 kan heel goed zelfstandig voor de pony's zorgen. Dit betreft de totale verzorging (incl wonden en medicijnen) en het rijden. Maar wel met de wetenschap dat ze altijd raad kan vragen aan de staleigenaresse en andere paardencracks. Hierdoor ontstaat dan als vanzelf een wisselwerking, mocht mijn dochter constateren dat een andere pony van stal anders loopt, reageert of een verwonding heeft, zij dit altijd meldt. Vaak is het probleem al bekend en zoniet, mag zij het desbetreffende probleem laten zien en wordt hier zonodig wat aan gedaan.

MAW de eigenaresse van stal voelt zich verantwoordelijk voor alle eigen en pensionpaarden, draagt dit ook uit waardoor dit als vanzelf door stalgenoten wordt overgenomen.

Als ik jou was, zou ik belangstellend aan het meisje of de eigenaar van stal vragen wat er aan de hand is met haar schimmel en wat de DA heeft gezegd. Ook zou je jouw hulp kunnen aanbieden als ze iets niet weet hoe te handelen.

Vragen hoe iets zit, levert vaak meer op dan zelf (spook) scenario's bedenken. Misschien valt het reuze mee!

Succes

Onze boer is niet echt betrokken tenzij het uit de hand loopt. Vind het een goede vent maar hij is er vrij nuchter in en bemoeid zich er niet echt veel mee. Toen ik een week geleden zag dat het paard er niet meer uit zag heb ik het tegen de boerin verteld, ze had met de eigenaar gesproken en verder wist ze er niet heel veel van.
Bovendien kan je vind ik niet vertrouwen op een stal eigenaar, het is je eigen verantwoording en in dit geval dus van haar ouders, ik vind 11 erg jong om 2 paarden te hebben. Ze is geen ervaren ruiter.
Jouw dochter is misschien volwassener en heeft er meer verstand van, vraagt inderdaad om hulp of geeft dingen aan, maar ik heb niet het idee dat dit meisje ook zo is. Ze spingt ook op hem terwijl hij nog niet warm is en dat zegt mij toch dat je er dan niet veel kaas van hebt gegeten.
Ik zie het meisje misschien 1 keer per week en heb het dus niet aan haar kunnen vragen.

kladruber

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-09-08 10:42

Als haar moeder een keer op stal komt zal ik het zeker vragen. Maar ze is er bijna nooit. Ik heb een hollandse mond maar er valt niet veel te vragen als er niemand is terwijl ik er ben...
Ik vind het zelf ook vervelend dat er over haar en haar paard gepraat word, maar het is niet de eerste keer dat er iets is met dit beestje dus er zal wel een reden voor zijn dat mensen zich zorgen maken om zijn welzijn.
Ik zal er vannavond een foto van maken en van mijn paard zijn neus. Eerlijk gezecht denk ik dat er veel mensen zijn die zich rot zullen schikken.
Of ik reageer extra fell omdat ik zwanger ben Knipoog

Urbanus

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-08 10:46

Ik zou geen foto's van haar paard op bokt zetten, dat is niet netjes. Gewoon dit topic laten voor wat het is, en vanavond even die mensen bellen. De boer heeft vast wel een telefoonnummer van hen, en dan kan je het achter de schermen oplossen ipv op een openbaar forum. Het kind is ook 11 jaar, stel je voor dat ze dit leest? Zou ik heel sneu vinden voor het meiske

pri_lady

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-08 10:47

Daar heb je idd gelijk in, het ene kind is het andere kind niet. Deze dochter is verantwoordelijk geboren, de jongste (9) voor de lol. Zij reageert net zo als het meisje in jouw topic. Maar als het de beurt van de jongste is, ben ik er altijd bij om haar zonodig te corrigeren. Dat is nl de taak van een ouder. Ik kan op 5 minuten loopafstand kiezen voor 3 stallen maar sta bewust op 20 autominuten op eerder beschreven stal.

Maar goed, begrijp jouw ongerustheid over het wel of niet besmettelijk zijn van wat de schimmel onder zijn leden heeft. Kun je geen telefoonnummer vragen aan de boer van het meisje en haar moeder? Of even een briefje aan hun kast hangen waarin je belangstellend informeert?

kladruber

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-09-08 07:26

Ik heb de buurtjes van dat paard gesproken en heb er zo achter kunnen komen wat het is. Er zit een extra sterke kruiden in het gras, dit komt omdat het bij ons veel geregend heeft. Deze kruide(s) irriteren op de huid. Omdat dit paard ernstig verbrand is en de huid dus open ligt, heeft deze kruiden de huid extra pussig en geirriteerd gemaakt. De eigenaar is net toen het warm was een aantal keer de zonnekap vergeten en omdat ze niet vaak komen (of een sch... aan hebben) ziet dit paard er nu zo erg uit.

Het paard met de ontstoken lip is aan de beterende hand dankzij 5 keer per dag te smeren.

Ik het geval van het witte paard is er dus naar mijn idee spraken van verwaarlozing en ik ga dit beest nu echt zielig vinden want het is iedere keer wat. Een koortslip doet bij ons al zeer laat staan je ogen, mond en neus... Verdrietig

Breghje

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-08 07:43

Dat van die kruiden en schimmels in het gras komt momenteel heel erg vaak voor. Ik zou daar de ph toch eens vragen of hij weet welke kruiden het zijn, en ze eventueel met zijn allen gaan verwijderen. Want ook al is het dan niet besmettelijk, als je paard in die wei gaat grazen kan ook hij er zo uit komen te zien. Voorkomen is in dit geval heel goed te doen, bel idd desnoods die da op en leg je ongerustheid uit. Een da zal dat niet erg vinden, en je uitleg geven en helpen. Dan weet je zeker dat de andere paarden ook veiliger staan in de wei.