'koortslip' bij droesvirus drager

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Siggy

'koortslip' bij droesvirus drager

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-09-08 15:42

Mijn nu ruim 2-jarige paard Duvel heeft verslagen droes gehad toen hij ca. 6 maanden oud was. Enorme strijd geweest, maar hij heeft zich erdoorheen gevochten. Tot zeker een 1/2 jaar nadat alle verschijnselen van de droes weer genezen waren, heeft hij nog regelmatig wat koorts gehad. Hij was echter altijd vrolijk en maakte geen zieke indruk meer.
Sinds hij droes heeft gehad, blijft hij altijd wat ontstekingsplekjes rond zijn mond houden. Soort van korstjes, als je ze eraf krabt is het wat pussig. Meestal drogen ze vanzelf uit, valt het korstje eraf en zit erweer gewone huid onder. Aangezien hij er totaal geen last van schijnt te hebben (ik mag er ook gewoon aankomen) en het steeds vanzelf netjes geneest, doe ik er nooit wat aan.

Wat ik me gewoon afvraag is, of dit nog gevolgen kunnen zijn van het herpesvirus (koortslip is tenslotte ook herpes) Mijn andere paarden hebben ook allemaal droes gekregen, maanden nadat Duvel weer gezond en wel thuis was. Ik vermoed dat Duvel nog steeds een drager is van het virus.

Zoals gezegd, ik vraag niet direkt om behandelmethodes (tips zijn natuurlijk welkom), maar puur of iemand dit herkent als zijnde herpes ? Of iets anders ?

Ter verduidelijking, hij heeft dit zomer en winter, eigelijk altijd wel 1 of 2 plekjes. De andere paarden hebben nergens last van.
Op deze foto heeft hij bij de mondhoek een wat grotere plek, wat verder naar voren een plekje waar het korstje al van af is en boven bij zijn neusgat nog een klein plekje
Afbeelding
Hier zie je duidelijk dat het korstje opdroogt en er weer gave huid onder zit
Afbeelding

JaBa

Re: 'koortslip' bij droesvirus drager

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-08 07:38

Je haalt een hele hoop dingen door elkaar. Droes is geen virus, maar een bacterie (streptococcus Equi, subsp Equi). Het herpesvirus bij het paard is iets helemaal anders! Dit ziet er mij eerder uit als zonnebrand of fotosensibiliteit op witte delen.

romeorowan

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-08 08:34

Is Rhino niet familie van het herpesvirus?

Iriscope

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-08 08:36

Zou het niet komen doordat hij een witte mond heeft? Witte huid is altijd wat gevoeliger voor wondjes ed. In de zomer kan ik me voorstellen dat het door de zon komt. Misschien in de winter gewoon schraal zoals mensen ook een schrale neus hebben?

Coliena

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-08 08:37

Er zijn 8 herpesvirussen bij het paard. EHV1 is rhino, EHV4 is het kleine broertje van rhino, EHV3 is coïtaal exanthema en de rest heeft niet zoveel te betekenen bij paarden. Maar droes is dus geen virus en al helemaal geen herpesvirus.

Siggy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-09-08 20:49

Ach ja, natuurlijk, ik haal droes en EHV door elkaar ! Zat me op een of andere manier vast te bijten in Herpes Bloos

Zonnebrand lijkt me eigelijk niet, hij heeft het zomer en winter, vrijwel alleen aan de rechterkant. De droes is toendertijd ook bij de mond aan de rechterkant begonnen.
Kan een paard de droesbacterie blijven dragen ? En dus besmettelijk blijven ?