Grote zwelling naar castratie?

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Woody2015

Grote zwelling naar castratie?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-09-08 14:19

Mijn 2,5 jarige hengst is 6 dagen geleden gecastreerd.
Tijdens de ingreep is alles super gegaan en de eerste dagen erna ook.

Nu loopt hij bij mijn schoonzus thuis in de wei, naast zijn wei lopen wat schapen en haar shetland merrie.
Gisteravond werd ik laat gebeld met de melding dat Juan, mijn paard, donderdag nacht bij de merrie in de wei terect was gekomen.
Om de een of andere reden was de poort los geraakt Verward
Ze hebben toen uiteindelijk tot zaterdag bij elkaar gelopen omdat zij Juan niet te pakken kregen en geen tijd hadden om mij hierover in te lichten, dus ik was hiervan niet op de hoogte.
Uiteindelijk hebben ze hem zaterdag kunnen pakken en ze weer apart gezet.
Nu hebben ze dus gister geld dat de zwelling bij zijn piemel wel erg was of ik niet wilde komen kijken.
Toen ik dus vroeg hoe dat mogelijk was, aangezien er niks aan de hand was, kreeg ik dus het bovenstaande verhaal te horen.
Aangezien het gister dus al na 11 uur was en ik in het donker niks kan zioen heb ik gewacht tot vanochtend, en toen heb ik met toch goed geschrokken.

Het leek net alsof er opnieuw 2 ballen waren, alleen dan nu lager als anders, bij de uitgang van zijn schacht.
Het was dus compleet opgezet.
Zou het kunnen komen dat hij zich te druk heeft gemaakt die 2 dagen bij die merrie in de wei?
Heeft iemand van jullie hier ervaring mee, met erge zwelling na castratie?
Hij leek er zo niet teveel last van te hebben en at gewoon goed, liep niet kreupel endergelijke.
Uiteraard heb ik direct de DA gebeld en hem dit verhaal voor voorgelegd.
Hij zei dat ik me vooralsnog niet teveel zorgen moest maken en heeft me poeders gegeven voor onder het voer die het vocht zouden moeten laten afvloeien, was het aan het einde van de week niet beter dan moest ik weer terug bellen.

Wat ik dus wil weten is wat jullie hiervan vinden en of iemand zoiets al eerder heeft gezien of gehoord?

Zwerte
Lid Bezwaarcommissie

Re: Grote zwelling naar castratie?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-08 14:23

wij hebben zelf een keer een paard gehad met een gigantisch dikke koker, maar dit ontstond wel 1 a 2 dagen na de castratie al, dit was een flinke stuwing en hebben we weg gekregen met veel koelen.
Dit is dus pas 6 dagen na de castratie ontstaan? Of al eerder? want dan zou het "gewoon" stuwing kunnen zijn en dan moet het idd met vochtafdrijvers en evt wat koelen met water weg moeten gaan.

Heeft hij de merrie niet toevallig gedekt? Misschien dat er daardoor wat ontsteking of stuwing is ontstaan. Is het ook erg warm?

JaBa

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-08 14:25

Hmmmm, toch goed opletten denk ik. Het is namelijk mogelijk dat hij de merrie heeft gedekt. En dan kan het gezwollen zijn omdat hij het boeltje meerdere malen heeft gebruikt of het kan gezwollen zijn omdat de merrie hem getrapt heeft. Ik zou wel de merrie laten bekijken binnen een 18 tal dagen. Kan vol zijn...

Woody2015

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-09-08 14:30

Nee hij heeft de merrie niet gedekt,
dit is een mini pony, heel klein merrietje en hij is 1.55 gaat nooit lukken.
Verder heeft hij nog weinig idee hengst te zijn geweest en was de merrie niet hengstig dus zal ze ook geen aanleiding hebben gegeven.
Het is geloof ik zaterdag al wat dikker geweest en nu is het gewoon nog wat dikker, dus het is wel met meerdere dagen onstaan maar de dagen na de castratie was er nog niks aan de hand.
Ja ik heb zelf wel eraan gedacht, als ze hem maar niet hebben getrapt ofzo maar verder ziet het er niet te gek uit op de zwelling na, ook de hechting ziet er supe uit.
Ik kan er niet aan voelen aangezien het hier om een zeer los voetig paard gaat achter en hij er nu nog gevoelliger op is.

Iirene

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-08 14:31

Hoe is hij gecastreerd? Die van mij is in mei 'over de lies' gecastreerd en dat is ook heel dik geworden, z'n balzakken waren helemaal gevuld... Dierenarts gebeld en die zei dat het kwam van teveel beweging (paard liep overdag in de wei). Ik moest het aankijken en als het erger werd, dan minder beweging geven (dus minder lang op de wei). Maar het werd toen eigenlijk steeds minder dik, dus is vanzelf over gegaan!

Die van jou heeft waarschijnlijk extra beweging gehad, doordat ie bij de merrie heeft gestaan, dus denk dat het heel goed hierdoor kan komen! Dan zou het vanzelf weer over moeten gaan, net als bij die van mij Lachen

Woody2015

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-09-08 14:37

Poeh ik durf niet te zeggen hoe hij is gecastreerd.
Hij is het bij ons thuis staand onder een roesje en plaatselijke verdoving kmen doen.
Juan moest die dag in de stal blijven staan en hij kan s'avonds gewoon de wei op, hij stat 24/7 buiten.
De dierenarts zei tegen mij dat het ook het beste was om gewoon buiten te blijven lopen met beweging.
Dat was ook het eerste wat hij straks zei, loopt hij wel buiten.

Nou dan hoop ik dat het wegtrekt met de vocht afvloeiers en de beweging.

Iirene

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-08 14:39

Oh nee, in dat geval gaat mijn verhaal niet op. Die van mij was op de kliniek gecastreerd, en gehecht. Omdat hij gehecht was, mocht hij juist niet teveel bewegen (dan maakt hij vocht aan dat niet weg kan). Als het niet gehecht is, moeten ze juist veel bewegen (vocht kan dan wel weg en dan is bewegen juist goed).

Woody2015

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-09-08 14:52

Ik geloof wel dat het gehecht is hoor
Al moet ik zeggen dat er na de een hele tijd een klem op heft gezeten dus misschien is het toch niet gehecht, poeh, heb ik dus echt niet opgelet maar ik zag hem wel in de weer lopen met n draadje.

Woody2015

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-09-08 13:30

Vanochtend ben ik daar geweest en het was nog steeds even dik.
Heb het 2de zakje poeder gegeven en nu maar hopen dat het dan morgen minder is.

Bubsj

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-08 13:33

Mits die gehecht is kan het ook een gesprongen hechting zijn, dan wil er nog wel eens een ophoping van bloed/vocht ontstaan. Zou toch even de dierenarts er naar laten kijken Lachen

Edit; ik zie net dat je dat al gedaan hebt Clown

Woody2015

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-09-08 14:21

ja het gekke is dat ik de DA direct heb gebeld en die vond het vooralsnog niet nodig opm te komen kijken en gaf me de vocht afvloeiers met de mededeling dat het heel normaal is dat er een flinke zwelling onstaat en dat als ik het aan het einde van de wee nog niet vertrouwde ik maar even aan de bel moest trekken
Ik neem aan dat een DA er ervaring in heeft, maar ik vind het er zo erg uitzien.

_Kimo_

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-08 14:38

Een zwelling na een casteratie is normaal.
Bij jou verhaal is het natuurlijk wel wat minder..
Wat wij eraan doen, is stappen zodat de zwelling wat af kan nemen, en als je paard het toestaat met een zachte straal afspuiten met koud water

Woody2015

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-09-08 17:52

Mijn paard krijgt genoeg beweging omdat hij 24/7 in de wei loopt, dus meer stappen zal niet baten denk ik.
En koelen met wat kan daar helaas niet maar dart zal hij ook wel niet toelaten want dat kent hij niet.
zijn koker is helemaal dik en het lijkt alsof daar 2 ballen zitten.

CarpeDiem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-08 17:56

Toch afspuiten. Leert ie snel genoeg.
de kans bestaat dat de uiteinden van de zaadstrengen gaan ontsteken en vervolgens een Fistel gaan vormen. dan mag ie alsnog op tafel om opnieuw geopereerd te worden. Dus ik zou er toch even serieus mee aan de slag gaan. Krijgt je paardje nog AB nav de castratie??
Laatst bijgewerkt door CarpeDiem op 09-09-08 18:03, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-08 18:01

Is vrij normaal. Mijn vorige pony kreeg ook oedeemvorming op zijn buik vlak voor zijn koker. Was 5 cm dik en pakweg 25 cm in doorsnee. Was maar een B-ponytje Verward . Heeft ongeveer een week aangehouden en is vanzelf weg gegaan. Stond ook 24/7 buiten en heeft van DA alleen twee peniciliene spuiten gehad.

Woody2015

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-09-08 20:54

@caprediem, Er is op de wei ook geen mogelijkheid tot afspuiten wat ik ook al had geschreven, verder heeft mijn DA duidelijk aangegeven geen voorstander te zijn van koelen, hiervover zijn de meningen helaas nogal verdeeld.
Verder heeft de DA ook gezegd dat het juist van belang is dat hij zich niet teveel opfokt, en dat gaat hij natuurlijk wel doen als ik hem nu ga leren afspuiten en dan nota bene ook nog tussen zijn benen Knipoog
Verder neem ik aan dat jij met AB bedoeld antibiotica?
Nee die heeft hij alleen op de dag van de ingreep via een spuit gekregen, moet ik dat nogmaals aanvragen bij de de?

@julliette, ht is niet echt een buld op zijn buik maar meer echt de koker.
Ik ga er morgenvroeg weer heen en als het lukt zal ik voor jullie een foto maken, dat werkt denk ik beter, dan kunnen jullie zien wat ik bedoel.

Bedankt alvast voor de reacties!

Tracy_

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-08 20:58

Mijn verzorgpaard heeft dat ook gehad!
wij hebben * het * gewoon afspoten met water..
er kwam ook allemaal etter enz.. uit heel vies..

CarpeDiem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-08 20:59

Mag ik vragen waarom je hem niet zou mogen koelen?

Verder moet je gewoon handelen zoals jij en je dierenarts denken dat t beste is. Er zijn meerdere wegen die naar Rome lijden.

edit: AB is idd Antibiotica.
En zwelling duidt op een ontsteking, en voor een ontsteking zou ik Antibiotica gebruiken om hem onder controle te krijgen. Maar zoals ik net al zei: jouw dierenarts kent je paard, en jou. Dus jullie moeten handelen naar wat jullie denken dat juist is. Ik denk alleen maar beetje met je mee.

Woody2015

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-09-08 21:07

@caprediem, ja waarom mag ik niet koelen?
In zijn ogen kan dit vaak leiden tot grotre problemen, ik vind het zelf ook wat tegenstrijdig en zit er wat mee te dubbe, maar ik heb niet echt de mogelijkheid daar tot koelen, wellicht dat ik een tuinslang met koppelingen lang genoeg krijg vanuit het huis van mijn schoonzus!
Zal er vannacht toch eens over gaan denken want het zit me allemaal niet lekker.

Ook zal ik morgen eventueel een belletje geven aan de DA, dan kan ik eens na AB informeren, want als het aan het einde van de week niet beter was moest het weer open geloof ik en dat heb ik natuurlijk liever niet!

@tracy, de wond zelf ziet er super uit, er komt totaal geen etter ofdergelijke uit.
Ik heb zelf meer het idee dat er een heleboel vocht zich daaronder heeft verzameld.

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-08 21:15

neem eerst de temp. eens op,heeft hij geen koorts gewoon koelen,desnoods met een gieter ofzo,iedere dag 2x.
waarschijnlijk heeft hij zich zo druk gemaakt en gerend dat het gewoon vocht is.
ik zou trouwens een paard wat zo kort geleden gecastreerd is niet 1 dag zonder te controle laten....maar wie ben ik...

CarpeDiem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-08 21:22

Pre: Ik wil dan wel eens weten wat voor problemen het zou kunnen geven. Het beste medicijn is water zeggen wij altijd. En bij 9 van de 10 aandoeningen blijkt dat ook.

Nogmaals: je dierenarts kent jou en je paardje. maar ik zou gewoon eens doorvragen wat voor extra problemen het kan opleveren.

Woody2015

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-09-08 08:51

@capre diem, ga ik zeker doen vandaag, ik heb al een lange tuinslag en hulp geregeld.

@geerke, mijn paard staat niet een dag zonder toezicht alleen heb ik vorige week zelf medicatie gehad, vrijdag, voor mijn eigen gezondheid, jammer dat er zon conclusie word getrokken zonder te informeren.
verder staat hij bij mijn schoonzus aan huis, helaas is er dus iets fout gegaan maar niet met opzet.

TeeGee

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-08 08:54