Het wordt vast een lang verhaal, maar ik hoop heel erg dat jullie mij kunnen helpen!
Mijn merrie heeft sinds ongeveer 4 weken last van vocht plekken over haar hele lichaam. Varierend van 5 bij 5 cm tot 30 bij 30 cm. Daarnaast is haar hoofd en de overgang naar de hals soms mega gezwollen. Soms zo erg dat de ogen in de huid lijken te liggen. Daarnaast krijgt ze bulten op haar neus en hele dikke benen.
De zwellingen op het lichaam zijn vaak 's avonds duidelijk zichtbaar en zijn soms na een dag weer weg. Maar er zijn ook vaak binnen een dag weer nieuwe op een andere plek. Ze heeft geen koorts en oogt niet ziek maar is wel wat hangeriger/knuffeliger dan normaal.
De dierenarts is ruim 3 weken geleden voor het eerst geweest, daarna nog 2x. Er is een bloed monster afgenomen en ze heeft Prednison en Antibiotica gehad voor 4 dagen. Hierna waren de zwellingen en dikke benen vrijwel weg. Maar na een aantal dagen begon er weer af en toe een kleine bult te komen en vooral bij de hoofd/hals overgang zwelt het snel.
Ik ben toen 2 weken naar 't Balingehof geweest en in die tijd had ze wel af en toe een bult en was ze af en toe wat gezwollen maar het was vrij snel weer weg en nooit heel erg.
Toen ik terug kwam werd het weer wat erger. Ik dacht dat het misschien door gras kwam of beestjes bij het gras dus heb ik haar een paar dagen in de paddock gehouden (staat bijna geen gras). Maar haar benen werden zo dik (en ze had weer lichte bulten) dat ik haar gisteren toch weer in het land heb gedaan omdat ik hoopte dat haar benen dunner werden.
Maar sinds vanavond is ze echt mega gezwollen. Haar hele hoofd is 2x zo dik en haar ogen vallen bijna in haar hoofd. Bij de hoofd/hals overgang is het enorm gezwollen. En over haar hele lichaam zitten gezwollen plekken. Soms zo dat het lijkt of er een pingpongbal onder haar huid zit. En haar benen, voor en achter, zijn net olifantenpoten terwijl ze de hele dag in de weide heeft gestaan en dus gelopen heeft.
Weet iemand wat het kan zijn? Of wie heeft zoiets meegemaakt?
Een allergie? Netelroos?
Ze is 4 maanden drachtig, kan het een complicatie zijn? Of zwangerschapsvergiftiging?
Ik heb vanochtend gebeld naar de kliniek en ik kan om 15:30u terecht bij 1 van de beste dierenartsen daar.