hoesten en slechte conditie

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Pollux

hoesten en slechte conditie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-09-08 22:42

Hallo,

Ik maak me een beetje zorgen over mijn merrie van 5. Ze begon een maand geleden met hoesten, een paar kuchjes tijdens inspanning. Aangezien het weer zo wisselvallig was dacht ik dat ze misschien een verkoudheidje te pakken had en keek het even aan. Na een paar dagen hoorde ik haar ook hoesten op stal en besloot naar de dierenarts te gaan. Hij heeft toen haar luchtwegen beluisterd, maar kon niets horen. Ze kreeg een kuur ventipulmin. Ik ging op vakantie en zij ging drie weken de wei op (overdag) en rust. Na mijn vakantie pakte ik haar weer rustig op en het leek over te zijn. Echter, na een paar dagen begon ze weer te hoesten tijdens het werk en ik vond het zelfs iets erger geworden. De dierenarts weer geluisterd, kon weer niets horen, maar schreef haar een kuur prednisolon voor en ik moest rustig met haar doorwerken. Maar ik vond dat ze niet goed reageerde op de prednisolon, ik vond haar sloom worden en het hoesten ging er niet van over. Omdat ik haar niet in goede doen vond, ben ik gestopt met dit toch wel heftige middel. Het hoesten bleef aan, maar werd niet erger, maar ze lijkt in minder goede conditie te zijn. Ze reageerde met rijden ook kribbig op mijn been en ze vertoonde ook verzet met losrijden. Dit is niet normaal voor haar en ik vermoed dus ook dat er iets niet in orde is met haar. Ze is overigens in de omgang verder wel in goede doen, ze heeft genoeg energie, kijkt goed uit haar ogen, is vrolijk. Ze hoest in de stal niet. Alleen wanneer ze onder het zadel gereden wordt (en ik doe heel rustig aan met haar) vind ik haar anders dan normaal. Ik weet niet zo goed wat ik moet doen. Sommigen zeggen dat ik haar een vitamineshot moet geven, anderen zeggen dat ik bloed moet laten afnemen om te kijken of ze iets onder de leden heeft (ontsteking ergens, nieren, lever???). Ik wil ook heel graag van dat gekuch af, ze hoort niet te hoesten. Ik zet haar ook op rust voorlopig (alleen stappen), want de laatste keer was ze aan het pompen toen ik haar ging uitstappen. Ik ga sowieso de dierenarts nog eens bellen, maar misschien dat deze verschijnselen bekend voorkomen. Ze kan toch niet zomaar dampig worden, dan zou de DA dat toch al hebben moeten horen? Ze staat overdag buiten en 's nachts in een uitloopstal op stro. Ze krijgt kuil, kilo biks, halve kilo muesli en een vitamine koek per dag. Ik hoop op reacties, want ik weet niet goed meer wat te doen.

Mjay

Re: hoesten en slechte conditie

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-08 22:50

met prednisolon mag je eigenlijk niet zomaar stoppen en moet je altijd afbouwen...... maar goed daar is het nu al te laat voor gewoon contact opnemen met je DA en het nog eens bespreken en eventueel bloed laten prikken voor onderzoek (alhoewel ik niet vermoed dat ze echt een ontsteking heeft aan de lever of nieren....zou ze veel zieker moeten zijn) soms duren die kuchjes gewoon lang en is t goed om in de gaten te blijven houden of het bij een kuchje blijft (heeft ze bijvoorbeeld koorts?) ik vind het trouwens ook nogal al vreemd dat jou da zomaar prednisolon en ventipulmin voorschrijft terwijl hij niks kon horen en zijn echt wel minder heftige middelen dan dat maar goed dat ter zijde gewoon morgen ochtend da weer bellen!!

Pollux

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-09-08 23:07

Mjay: toen ik vertelde op stal dat mijn paard prednisolon had gekregen voor kuchen, zeiden zij ook dat ze ze dat nogal drastisch vonden. Ze reageerde ook meteen niet goed op het middel dus ik ben na vier dagen alweer gestopt. Ik ga morgen de dierenarts bellen om te vragen wat te doen. Hij had het ook over een bronchoscopie in de kliniek. Maar moet dat nou meteen al gedaan worden... Ik vraag me ook af of er niet iets aan gedaan kan worden zonder meteen te grijpen naar al deze heftige middelen/ingrepen...

replay1998

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-08 18:21

blijf dit onderwerp graag volgen zit met ongeveer het zelfde probleem Sigaar

Goldy

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-08 18:31

hoi hoi,

bij ons waren er twee pony met zelfde probleem.
behandeling door twee verschillende veeartsen.

de een(16 jaar) heeft twee keer antibioticaprik gekregen en een bepaalde siroop achtig iets (weet niet wat het is niet mij eigen pony) voor 18 dagen. het is nu 2 maanden terug en zij is helemaal oke.

de ander (2.5 jaar)heeft een antibiotica prikken kuur gehad van 6 keer.
ook dat siroop achtig iets en na de antibiotica ook nog pretnison.
bij deze pony heeft de veearts gister bloed geprikt om dat we nog steeds een zeehond op stal hebben in plaats van die pony.

ben dus benieuwd wat daar uitkomt.

Aukelizzy

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-08 21:04

Ik zou zeker een bronchoscopie uit laten voeren, dan weet je hoe de luchtwegen er aan de binnenkant uit zien.
Als het nodig is nemen ze wat slijm en kunnen dan goed bepalen wat er aan de hand is en welke medicijnen er evt. nodig zijn.
Ze krijgen een roesje dus krijgen weinig mee van het onderzoek.

cavaletti

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-08 09:29

Bij ons in Duitsland is een middel (plantaardig) en dat heet Schwarzkümmeloil. Dat is tegen alle soorten allergieen, jeuk enz. Het is mij aangeraden door een bevriende dierenarts hier. Mijn ene paard hoeste elke keer een beetje wat blijkbaar een allergische reactie op iets was. een van de andere paarden had last van jeuk. Zij heeft toen gezegd dat ik de Schwarzkümmeloil eens moest proberen want dat hielp goed tegen allergien en dus ook goed tegen zomerexceem. Ik heb het toen gehaald en inderdaad het is gewoon superspul. Het zit in een flesje van 500 ml en je doet er echt lang mee. je drupt het gewoon over het voer heen en de paarden vinden het lekker. Ik heb dus gelijk met de fabrikant gebeld en gevraagd of hij ons dat spul wilde leveren, omdat wij een ruitersportzaak hebben. Wij hebben het dus nu ook in ons assortiment opgenomen. Ik ben er zelf echt super tevreden over. Het helpt tegen zomerexceem en alle andere soorten jeuk en allergieen en is dus 100% plantaardig. Dus ook voor paarden die (chronisch) hoesten enz. Misschien toch de moeite waard om het te proberen.

romeorowan

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-08 13:35

Nou daar heb ik dan wel interesse in.
Wat kost het en waar zou ik het kunnen kopen/bestellen?

Victory-Boy

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-08 13:41

Ook ik heb interesse in dat spul. Waar kan ik aan meer info komen en idd kosten/bestellen e.d.?

EDIT: Heb al wat gevonden:

ROKALE SCHWARZKÜMMELÖL
ROKALE ZWARTE KÜMMEL OLIE
Egiptisch (Nigella Sativa), 100% koudgeperst
Voedingssupplement voor paarden
Inhoud 250 ml Euro 13,50 (1000 ml Euro 54,00)
500 ml Euro 24,00 (1000 ml Euro 48,00)
1000 ml Euro 43,50
uw voordeel Euro 6,00 per liter
uw voordeel Euro 10,50 per liter

Zwarte kümmel wordt uit de zaden van de plant Nigella Sativa gewonnen. Zwarte kümmelolie bevat 70% onverzadigde vetzuren, waardevolle stoffen zoals sterine en vitamine E aangevuld met 1% etherische oliën. Verschillende componenten van deze etherische oliën zoals thijm hebben een immuunregulerende werking en bevorderen de stofwisseling. Zwartekümmelolie staat bekend om zijn positieve werking bij paarden met problemen aan de luchtwegen, longen, allergieën en de stofwisseling. Bij uitwendig gebruik beschermt het de huid.
Dosering grote paarden dagelijks 20-25 ml kleine paarden dagelijks 10-15 ml.
http://www.rokale.nl/wb/pages/producten/voedingssupplementen.php

amazone77

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-08 13:54

hoi.
mijn paard heeft ook gekwakkeld met haar luchtwegen(en heel af en toe soms nog)
het begon een jaar of 5 geleden(ze is nu 15)ook met een kuchje met het aandraven,keer of drie hoesten en het was weg,tot dat ze staads langer begon te hoesten met draven,en ik de veearts had gebeld(had ze ondertussen ook al een paar keer op stal horen hoesten) ze had dus een infectie op haar luchtwegen,ze kreeg 2 flessen ventipulmin en een slijm verdunnener,mocht absoluut niet meer rijden tot ze helemaal beter zou zijn.
na twee weken was ze weer de oude,en heb haar weer opgepakt,was niks meer aan de hand,tot het volgende najaar.
ze begon weer te hoesten met aandraven dus ik na twee dagen maar gelijk de veearts gebeld en niet meer op haar gereden,ze bleek een lichte mate van dampigheid te hebben
schrok me kapot dat snap je natuurlijk wel,weer een paar flessen ventipulmin en een antibiotica,paar honderd euro lichter,maar dat makte mij niks uit,als ze maar weer beter werd,het heeft een dikke maand geduurd voordat ze weer helemaal beter was.en moest het weer heel langzaam oppakken met rijden,en niet in het zweet rijden.
alles was weer goed gekomen,en het jaar daarop is ze alleen maar een beetje verkouden geweest,ik voerde in die tijd van af hat najaar tot aan de lente iedere dag foenegriek bij,
maar vorig jaar had ze weer een infectie op haar luchtwegen,was er gelukkig op tijd bij,en heeft ze maar 1 fles ventipulmin gehad,maar ook weer een antibiotica voor het geval dat.....
de veearts zei dat ze waarschijnlijk gevoelig zal blijven zodra het weer wat begint te kwakkelen.
ik voer nu sinds vorig jaar als de R in de maand zit een kruiden poeder over haar voer heen,weet zo snel niet het merk,maar zal straks op stal even voor je kijken.
tot nu toe gaat het gelukkig goed,maar we zitten nog maar net in september!
ze loopt overdags gemiddeld 10 uur buiten op de wei,krijgt mooi kuilgras en ze staat op krullen en word ieder jaar geent,misschien heb ik van haar ondertussen een watje gamaakt,ik moet als ik ga rijden een minuut of 10 stappen om bij de binnenbak te komen van de rijvereniging te komen,en als het kouder word dan pak ik haar helemaal goed in om zo proberen te voorkomen dat ze een koudje te pakken krijgt.
in het voorjaar en in de zomer heeft ze nergens last van,maar ik ben bang dat we er voort ieder jaar mee te maken gaan krijgen.
als je wil geef ik je vanavond wel even het merk door wat ik nu elke dag over haar brokjes heen strooi,het is gewoon te koop bij de boerenbond en kost 17.50 euro,en je doet er ongeveer 1 maand mee.
succes met je paard.

amazone77

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-08 21:08

heb net naar het merk gekeken,het is van excelent hmp horse.
maar laat eerst even de veearts kijken of ze toch niet dampig is,want dan moet je echt gewoon goede medicijnen voor hebben en niet een potje kruiden.

MrredsSS

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-08 21:11

Ik herken de klachten. Heb een jaar met dezelfde klachten getobt.
Tip voor jou: bietenpulp geven,hooi en wilgentakken(je hebt na een aantal maanden een ander paard).
Bloed laten afnemen op spierbevangenheid. Ookalkomt er een lage afwijking uit, straten met neuradex(kan nml ook geen kwaad!) Ik vermoed nml. dat het een spierenkwestie is, hier kan je paard nml. ook van gaan hoesten en de ademhaling kan hierdoor anders zijn. Laat dit eerst ff testen voordat je begint met allerlei puffs(inhalatiemedicatie). SUcces

cavaletti

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-08 08:45

Victory-Boy schreef:
Ook ik heb interesse in dat spul. Waar kan ik aan meer info komen en idd kosten/bestellen e.d.?

EDIT: Heb al wat gevonden:

ROKALE SCHWARZKÜMMELÖL
ROKALE ZWARTE KÜMMEL OLIE
Egiptisch (Nigella Sativa), 100% koudgeperst
Voedingssupplement voor paarden
Inhoud 250 ml Euro 13,50 (1000 ml Euro 54,00)
500 ml Euro 24,00 (1000 ml Euro 48,00)
1000 ml Euro 43,50
uw voordeel Euro 6,00 per liter
uw voordeel Euro 10,50 per liter

Zwarte kümmel wordt uit de zaden van de plant Nigella Sativa gewonnen. Zwarte kümmelolie bevat 70% onverzadigde vetzuren, waardevolle stoffen zoals sterine en vitamine E aangevuld met 1% etherische oliën. Verschillende componenten van deze etherische oliën zoals thijm hebben een immuunregulerende werking en bevorderen de stofwisseling. Zwartekümmelolie staat bekend om zijn positieve werking bij paarden met problemen aan de luchtwegen, longen, allergieën en de stofwisseling. Bij uitwendig gebruik beschermt het de huid.
Dosering grote paarden dagelijks 20-25 ml kleine paarden dagelijks 10-15 ml.
http://www.rokale.nl/wb/pages/producten/voedingssupplementen.php

Kijk eerst even bij ons op de site wij hebben het nu sinds kort ook in ons assortiment en dan 500 ML voor maar 19,95 Zie: http://www.reiterhofcuxland.de/shop/ind ... 5d7edc055c

romeorowan

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-08 16:24

Cavaletti: ik heb het goed ontvangen. Bedankt voor de goede service!