Hoefzweren, ervaringen uitwisselen

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Fanneke

Hoefzweren, ervaringen uitwisselen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-09-08 21:53

Ik heb gezien dat er al meerdere topic's zijn. Maar ik heb nog een aantal vragen en ik hoop dat jullie mij daarmee kunnen helpen.

Donderdagmorgen werd ik uit mijn bed gebeld. Mijn pony wilde niet opstaan. En ze had zichtbaar veel pijn. Toen ik aan kwam, stond ze al, ze wilde niet op haar linkerachterbeen staan. Lopen heel voorzichtig op 3 benen. Termometer gehaald: 38,1. Toch maar de veearts bellen.

Gelukkig kwam de veearts snel en zij zag al snel wat er was: even een tang pakken, zei ze. Ze zette de tang op haar hoef en Fan sprong gelijk een meter in de lucht! Ze had meerdere zweren in haar hoef!! Fan haar hoefje was er niet zo heel goed aan toe. De veearts dacht aan 1 zweer, maar het bleken er 3!! Er kwam veel etter uit. 24 uur in een betadine verband en een hoefzak erom. Een spuit met antibiotica en een spuit met pijnstillers.

Vrijdagmorgen mocht het verband eraf en dan moet ze 2 keer per dag in de soda. Ze heeft ook nog 3 dagen pijnstillers. Ze moest de hoefzak t/m zondag omhouden om bacterien eruit te houden. Ik moest er op letten dat de zweren open bleven om de restjes troep eruit te laten komen. Advies van de VA was, om haar vooral in beweging te houden. Ze mocht met hoefzak en al de wei op.

Zaterdagmorgen zag het er al beter uit, alleen ik was nog niet gerust. Bleek 1 zweer dicht te zitten, we hebben hem opengeprikt en weer in de soda. Ik heb mijn hoefsmid gebeld om te vragen hoe of wat. Fanny heeft geen koorts meer, dus zolang ze niet verslechterde, komt hij gewoon maandag kijken. Ik heb de hoefzak erom gelaten. 3 keer per dag in de soda. Hij zou van de week al komen om te bekappen, gelukkig kan hij eerder.

Vanavond zag de hoef er ook weer een stuk beter uit, alleen nu begint de hoef te stinken, ws rotstraal.

Ik weet niet hoe ik foto's hierop moet zetten, dus vandaar de link hieronder met de foto's.

http://victor.messageboard.nl/10813/vie ... php?t=4034

Mijn vragen zijn:
- Wie heeft dit eerder mee gemaakt? Hoe snel was jouw paard er boven op?
- Tips ter bevordering voor het herstel?
- Merk je niets meer aan je paard/hoeven?
- Hoe herken je dat de zweren terug zijn, behalve de kreupelheid?

Alle overige opmerkingen/ervaringen zijn welkom! Haha!

Scum

Re: Hoefzweren, ervaringen uitwisselen

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-08 09:18

Ik heb het bij al mijn paarden al eens meegemaakt. We hadden ze toendertijd op zaagsel staan. En elke keer hetzelfde paard. Op aanraden van de smid van het zaagsel afgestapt. Aangezien stro voor ons geen optie is overgegaan op vlas.
Sinds die tijd heeft ze er geen last meer van gehad.

Andere paarden hebben een hoefzweer opgelopen omdat ze ergens op gestaan hebben (steentje oid).
Per paard was het verschillend hoe lang het herstel duurde. Als het op een gunstige plaats zit en de smid is er snel bij dan zou je met 3 dagen al weer kunnen gaan rijden. Als de zweer te diep zit kan hij soms niet eruit gesneden worden en dan zal het eruit moeten groeien. Dan kan het ook overgaan in een flinke kneuzing in de hoef. In dat geval kun je zelfs 2 maanden kwijt zijn aan het herstel.

In het begin moet je ervoor zorgen dat er niet teveel troep komt in het kanaal dat de smid gemaakt heeft. Dat kun je doen door te ontsmetten. Bijv. een voet in een emmer met soda. En een hoefzak.
De plaats waar gesneden is moet natuurlijk bij groeien. Maar meestal houden ze er niks aan over. Wat dat betreft is een hoefzweer een van de 'gunstigere' kreupelheden.

Om een hoefzweer te herkennen kun je op de voet timmeren. Vaak is de hoef ook warm op die plaats. En ze hoeven er niet altijd kreupel op te lopen heb ik ervaren.

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-08 09:22

Die van mij heeft vorig jaar een hoefzweer opgelopen. Waarschijnlijk door een steentje. Ze liep toen in de winterwei en die was erg ongelijk. Daarom hebben we haar naar een vlakkere wei gebracht, die was ook helemaal schoon, want er had al ruim een jaar geen dier meer ingestaan. De dierenarts heeft hem uitgesneden en ik heb toen 2x per dag haar hoef in de soda gezet. Binnen 1,5 week liep ze weer helemaal zoals voor de zweer. Hij zat gelukkig ook niet erg diep. Hierna heeft ze er gelukkig geen meer gehad.

Lotje02

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-08 09:28

Mijn paard heeft een halfjaar geleden ook een hoefzweer gehad. Waarschijnlijk door een steentje. Deze is eruit gesneden door de hoefsmid en ik heb haar 3x per dag in een emmer soda gezet. (een drama.....) Na een week liep ze weer goed en ze heeft er verder nooit last van gehad.

Fanneke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-09-08 17:39

Vandaag is mijn hoefsmid geweest. Hij is erg tevreden over het herstel. Ze hoeft niet meer in de soda en de hoefzak hoeft niet meer om. Wat een geruststelling!
Dat neemt niet weg, dat we het goed in de gaten moeten houden, omdat de huid nog erg dun is.
Volgens hem mag ze weer bereden worden, maar ik vind haar nog niet goed lopen. We houden het wel bij wandelen.
Wel fijn om te horen dat jullie paarden snel weer goed lopen.

_JL_

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-08 17:55

Mijn merrie heeft bijna chronisch hoefzweren gehad...
om de paar maand was het weer zover... ze was kreupel...
dierenarts bijgehaald en ja... elke keer opnieuw was het een hoefzweer...
helaas zitten ze bij haar niet altijd onderin de hoef, ook bovenin waardoor ze moeten uitgroeien,
dan zette de dierenarts (ondertussen kan ik ze al zelf zetten), een nat verband,
wat inhoudt: een steriel gaasje met ontsmettingsmiddel, watten volledig onder/rondom de hoef, dan een verbandje, dan ducktape,
en dan de zilvere, supersterke tape van pattex...
zo kan ze voor 4 dagen verder, dan moet het er weer af en een nieuwe eraan,
tot de zweer open is (wat je wel degelijk ruikt!)
Dit ging zo door tot enkele maanden geleden, toen verwees de DA mij naar de morette (paardenkliniek),
daar hebben ze röntgenfoto's gemaakt van haar hoef en de plaats ontdekt waar ze steeds ontstonden.
Deze plaats is gecorrigeerd door middel van een operatie, waardoor ze normaalgezien vanaf nu mits speciaal beslag hoefzweer-vrij moet zijn...
Ze heeft ongeveer 3 maanden hersteld en nu loopt ze gelukkig weer fijn, voor ons was die operatie dus de goede oplossing...
Maar dat was natuurlijk omdat er een holte in haar hoef was,
dat zal natuurlijk niet zo zijn bij elk paard met een hoefzweer...

-mijn paard moest steeds ongeveer 3 weken herstellen (incl uitgroeien he)
-als de hoef terug dichtgroeit, kun je ter bevordering van de stevigheid er egyptische zalf opsmeren, dit zeker als de zweer vlak BOVEN de hoef uitgekomen is...
-je ziet het bijna niet meer bij Lady, misschien dat het binnenkort zelf helemaal weg is...
-je herkent het alleen aan kreupelheid! Deze kan dan gepaard gaan met vocht in de pezen, waardoor het been opgezwollen en warm is...

zo, ik hoop dat ik je een beetje verder heb geholpen Haha!
vragen mogen altijd Knipoog

_JL_

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-08 17:56

Fanneke, zoals ik al schreef: egyptische zalf om het hard te maken!
Het spul stinkt enorm, maar het droogt goed uit,
een andere variant hierop is joodtinctuur...
(ik verkies de zalf!)

xSurvival

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-08 18:40

Mijn pony had het ook, die kreeg verband om zijn hoef wat die de dag daarna gelijk weer aftrok, toen moesten we 'm elke dag 2 maal 10 min in een 'badje' zetten, waarna het heel snel overging en het is tot op de dag van vandaag niet meer terug gekomen..

casanova

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-08 21:17

verschillende behandelmethodes lees ik.

mijn haflinger is nu nook herstellende van een hoefzweer.

hij verloor zijn ijzer in het land met een groot stuk hoef eraan,hij was verschrikkelijk kreupel,hij is op opnieuw beslagen,zo is het vuil naar binnen gekomen.hij bleef vkreupel lopen,ik dacht dat het de gevoelige hoef was,maar kon toen ook al de hoefzweer zijn.
1 1/2 week erna had hij aan hetzelfde been een gevulde pees aan de binnezijde,de volgende dag rondom.

toen dus op stal,daar ontdekte ik de verhoging(38,2),hij was ook echt suf.

op de kliniek is de hoefzweer gevonden,het is ook zelf uitgebroken naar bovenzijde.hoelang hij er dus mee liep is onbekent.

ik moet 1 x daags een sodabadje doen en daarna watten met jodium tussen hoef en ijzer proppen en 2 x daags lopen op harde schone ondergrond.dit 5 dagen lang,daarna 5 dagen lang 1 x stappen onder de man 1 x stappen aan de hand.

Fanneke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-09-08 20:10

Ik lees idd allemaal verschillende ervaringen, ik dacht dat het niet erger kon bij Fan, maar het kan dus wel! Ik ga die Egyptische zalf zeker proberen, alleen heeft mijn pony de zweer aan de onderkant.
Nu ben ik zaterdag met haar een stukje wezen wandelen over de weg. Na 200 meter begon ze zichtbaar moeilijker te lopen en ben op het gemak terug gelopen. Het groeit nu snel dicht, gelukkig, ik vraag mij af wanneer ze "pijnvrij" is.