Donderdagmorgen werd ik uit mijn bed gebeld. Mijn pony wilde niet opstaan. En ze had zichtbaar veel pijn. Toen ik aan kwam, stond ze al, ze wilde niet op haar linkerachterbeen staan. Lopen heel voorzichtig op 3 benen. Termometer gehaald: 38,1. Toch maar de veearts bellen.
Gelukkig kwam de veearts snel en zij zag al snel wat er was: even een tang pakken, zei ze. Ze zette de tang op haar hoef en Fan sprong gelijk een meter in de lucht! Ze had meerdere zweren in haar hoef!! Fan haar hoefje was er niet zo heel goed aan toe. De veearts dacht aan 1 zweer, maar het bleken er 3!! Er kwam veel etter uit. 24 uur in een betadine verband en een hoefzak erom. Een spuit met antibiotica en een spuit met pijnstillers.
Vrijdagmorgen mocht het verband eraf en dan moet ze 2 keer per dag in de soda. Ze heeft ook nog 3 dagen pijnstillers. Ze moest de hoefzak t/m zondag omhouden om bacterien eruit te houden. Ik moest er op letten dat de zweren open bleven om de restjes troep eruit te laten komen. Advies van de VA was, om haar vooral in beweging te houden. Ze mocht met hoefzak en al de wei op.
Zaterdagmorgen zag het er al beter uit, alleen ik was nog niet gerust. Bleek 1 zweer dicht te zitten, we hebben hem opengeprikt en weer in de soda. Ik heb mijn hoefsmid gebeld om te vragen hoe of wat. Fanny heeft geen koorts meer, dus zolang ze niet verslechterde, komt hij gewoon maandag kijken. Ik heb de hoefzak erom gelaten. 3 keer per dag in de soda. Hij zou van de week al komen om te bekappen, gelukkig kan hij eerder.
Vanavond zag de hoef er ook weer een stuk beter uit, alleen nu begint de hoef te stinken, ws rotstraal.
Ik weet niet hoe ik foto's hierop moet zetten, dus vandaar de link hieronder met de foto's.
http://victor.messageboard.nl/10813/vie ... php?t=4034
Mijn vragen zijn:
- Wie heeft dit eerder mee gemaakt? Hoe snel was jouw paard er boven op?
- Tips ter bevordering voor het herstel?
- Merk je niets meer aan je paard/hoeven?
- Hoe herken je dat de zweren terug zijn, behalve de kreupelheid?
Alle overige opmerkingen/ervaringen zijn welkom!