Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73
Arabesk schreef:ons artrose paardje loopt zonder ijzers, we bekappen haar volgens de witte lijn methode. Ze staat buiten en kan de hele dag en nacht bewegen.
Voor op het harde gebruiken we soms hoefschoenen van Smit, maar de laatste tijd zijn die eigenlijk niet meer nodig.
Je kunt glucosaminesulfaat van de groene os bijvoeren.
Voor op het harde gebruiken
Een supplement met glucosamine krijgt ze al maar in vloeibare vorm want poedertjes lust ze niet en vind ze altijd wel een manier op om haar eten op te eten zonder haar poedertje mee op te eten
Lancome schreef:Sinds mijn paardje Equi-Librium ijzers heeft loopt hij 100% zuiver. In wetenschappelijke onderzoeken is de positieve werking van deze afrollende ijzers bewezen. Ik kan je de onderzoeken mailen als je wilt maar het is wel zware stof en ook nog eens in het Engels. De onderzoeken komen rechtstreeks van de Universiteit in Utrecht.
Arabesk schreef:Lancome schreef:Sinds mijn paardje Equi-Librium ijzers heeft loopt hij 100% zuiver. In wetenschappelijke onderzoeken is de positieve werking van deze afrollende ijzers bewezen. Ik kan je de onderzoeken mailen als je wilt maar het is wel zware stof en ook nog eens in het Engels. De onderzoeken komen rechtstreeks van de Universiteit in Utrecht.
Ik heb nog wel wat kritiek op die onderzoeken. In dat afrol onderzoek is nl geen blote hoef getest. En de uitkomst is ook nog eens herschreven ten gunste van mustad, de fabrikant én sponsor van het betreffende onderzoek.
Ze hadden geen enkel belang bij een blootsvoets uitkomst.
Het equi-librium ijzer was eigenlijk al uitgevonden: het ouderwetse ijzer met opzet rondom en iets later de gebroeders van nassau met hun break-over ijzer. Het komt allemaal ongeveer op hetzelfde neer. (een 'mustang-roll' rondom in het hoefijzer)
__rosalie__ schreef:mijn 4-jarige met artrose staat nu zo een 2 maanden op sportijzers met leer ertussen. hij loopt nu weer goed.
hij heeft wel alleen voor ijzers.
als ze maar onbeperkt kunnen bewegen.
MysticTinker schreef:MysticTinker
En mijn tekenkunsten met de muis zijn ook niet echt geweldig
) Oja, het pijltje staat verkeerd zie ik, dat had ik op de hoef willen richten haha
) De hoef kan makkelijker en sneller afrollen, paard kan dus ook sneller zijn voeten weer neerzetten en zal minder snel struikelen, én door het betere afrollen worden de benen op een andere manier belast en dat is ook weer goed voor de gewrichten. MysticTinker schreef:Met afrollen wordt dit bedoeld (heulll overdreven getekendEn mijn tekenkunsten met de muis zijn ook niet echt geweldig
) Oja, het pijltje staat verkeerd zie ik, dat had ik op de hoef willen richten haha
Links is de hoef spits en kunnen de voeten dus moeilijker afrollen, ze komen moeilijker over de spitse punt heen.
Rechts zijn de hoeven rond gevijld, daardoor krijg je een soort van sportschoenen-idee. (zie je een hardloper al op puntschoenen rennen?) De hoef kan makkelijker en sneller afrollen, paard kan dus ook sneller zijn voeten weer neerzetten en zal minder snel struikelen, én door het betere afrollen worden de benen op een andere manier belast en dat is ook weer goed voor de gewrichten.
MysticTinker schreef:Oja, bijna vergeten; het is ook wel belangrijk dat het paardje goed wordt bekapt. Dat hoeft niet perse natuurlijk bekappen ofzo. Maar je moet er wel op letten dat de smid de hoeven goed rond vijlt zodat het paard makkelijk kan afrollen. En je moet opletten dat de straal de grond raakt. Dat zorgt voor een betere schokdemping, en uiteraard is dat heel goed voor paarden met artrose
Arabesk schreef:Lancome schreef:Sinds mijn paardje Equi-Librium ijzers heeft loopt hij 100% zuiver. In wetenschappelijke onderzoeken is de positieve werking van deze afrollende ijzers bewezen. Ik kan je de onderzoeken mailen als je wilt maar het is wel zware stof en ook nog eens in het Engels. De onderzoeken komen rechtstreeks van de Universiteit in Utrecht.
Ik heb nog wel wat kritiek op die onderzoeken. In dat afrol onderzoek is nl geen blote hoef getest. En de uitkomst is ook nog eens herschreven ten gunste van mustad, de fabrikant én sponsor van het betreffende onderzoek.
Ze hadden geen enkel belang bij een blootsvoets uitkomst.
Het equi-librium ijzer was eigenlijk al uitgevonden: het ouderwetse ijzer met opzet rondom en iets later de gebroeders van nassau met hun break-over ijzer. Het komt allemaal ongeveer op hetzelfde neer. (een 'mustang-roll' rondom in het hoefijzer)
En veel smeden vergeten die afronding nu eenmaal. MysticTinker schreef:Bij een blote hoef heb je ook verschillende vormen. Als die bijvoorbeeld getest zijn toen de hoeven net vlak waren gevijld, zonder dat de hoef was afgerond, dan is het logisch dat die niet zo goed afroltEn veel smeden vergeten die afronding nu eenmaal.
Arabesk schreef:MysticTinker schreef:Bij een blote hoef heb je ook verschillende vormen. Als die bijvoorbeeld getest zijn toen de hoeven net vlak waren gevijld, zonder dat de hoef was afgerond, dan is het logisch dat die niet zo goed afroltEn veel smeden vergeten die afronding nu eenmaal.
precies
het onderzoek naar demping met kunststof beslag ken ik, er wordt beweert dat een onbeslagen hoef 1900 Hz geeft en kunststof beslag >5 Hz, zoiets, evenuit mijn hoofd.
Maar een geheel ander onderzoek geeft aan dat een onbeslagen hoef 120 Hz geeft.
Een paard op een onbeslagen hoef dat landt op de hoefwand en niet op de straal en ook nog eens op de toon landt, heeft een veel slechtere schokdemping dan een hoef die op de straal landt en niet alleen op de hoefwand. Ook daar zijn onderzoeken naar gedaan, die te vaak buiten beschouwing worden gelaten.
Toon en hiellanden maakt het grootste verschil, lees de onderzoeken van prof. Rooney, maar.
Duszzzz...
scoxxx schreef:James Rooney, overleden inmiddels op 81-jarige leeftijd, schreef het volgende: