Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73
Qimm schreef:artrose gaat natuurlijk niet over met zo'n injectie (corticosteroiden), alleen de pijn en de irritatie die er op dat moment zit verdwijnt. Als je dan weer vrolijk verder rijdt is het wachten op nieuwe problemen omdat de oorzaak (de artrose) niet verdwenen is.
Qimm schreef:Het is niet slecht, perse, het is gewoon geen oplossing. Niets wat je inspuit kan artrose weghalen. Alleen de effecten van de artrose op het gewricht. Dus bijvoorbeeld irritatie van de synovia (slijmvliesbekleding) van het gewricht. Artrose is 'haakvorming' op de gewrichtsvlakken. Er ontstaan dus onregelmatige hobbels van bot op de gewrichtsvlakken. Volgens mij is zoiets alleen operatief te verhelpen.
giotto schreef:Voor zover ik weet zit er in Tildren al geen cortisone en word dat niet in een gewricht ingespoten.Dat word ofwel 10 dagen na mekaar ingespoten of in een baxter gegeven.
Dat paard van je vriendin zal ingespoten worden met hyaluronzuur.Hyonate of adant of zo.
Als je paard van nature niet genoeg gewrichtsvloeistof heeft of het van slechte kwaliteit is,dan is hyaluronzuur een goede oplossing.
Dan is het gewricht terug gesmeerd eigenlijk en geeft de artrose (haakvorming) minder irritatie in het gewricht.
Glucosamine bijvoeren geeft in sommige gevallen ook goede resultaten.
omaas schreef:Vaak wordt er gespoten met Adequan.
Dat is een Amerikaansproduct. Het is glucosamine. Vroeger werd dit direct in het gewricht gespoten, maar daar zat een risico aan vast dat het gewricht ging ontsteken vanwege vervuiling.
Tegenwoordig doen ze het intra vasculair.
Bij artrose beschadigt het kraakbeen van een gewricht. Als het lichaam dit niet zelf kan herstellen, omdat er te weinig bouwstenen aanwezig zijn, repareert het lichaam dit met bot.
Er zitten geen zenuwuiteinden in het kraakbeen, wel op het uiteinde van de botten. Het verbeende kraakbeen geeft dus pijnprikkels af op het botvlies. Je kan geen nieuw kraakbeen meer laten aanmaken wat bot is geworden, maar wel waar het kraakbeen beschadigd is dmv voedingsuppletie (glucosamine-chondroïtine). Tevens maak je de conditie van het hyaluronzuur (synovia) beter, zodat de smering optimaler is.
Nouvel schreef:Bij mijn paard is een aantal maanden geleden artrose in het kogelgewricht geconstateerd.
Zij is toen 2x ingespoten met hyaluronzuur en ontstekingsremmers in het gewricht met 3 weken er tussen.
Gelijk met de 2e keer inspuiten heeft ze een injectie Adequan (glucosamine) in de halsspier gekregen.
Die laatste moet elk half jaar herhaald worden.
Ik heb mijn veearts gevraagd naar de risico's van het inspuiten in het gewricht, omdat ik daar ook zoveel slechte verhalen over hoorde.
Maar volgens hem gebeurt dat maar heel zelden op de grote hoeveelheden gewrichten die jaarlijks ingespoten worden.
Bij mijn paard is het ook beide keren prima gegaan.
Gewricht is niet warm of dik geworden en paard heeft er geen moment last van gehad.
Ik ben nu na 6 weken rust (2x 3 weken na het inspuiten) het werk onder het zadel en aangespannen weer rustig volgens schema van de veearts aan het opbouwen.
Niisj schreef:Waarom werd die adequan in de halsspier van jouw paard ingespoten ? Of is dat altijd zo het geval ...?
Want bij mijn paard word er iets rechtstreeks in de knie gespoten ...
omaas schreef:Voorheen werd het in het gewricht gespoten. Door onstekingsgevaar, zijn ze het in de bloedbaan gaan doen.
Hier nog wat info:
http://94.100.113.175/276700001-2767500 ... 8_Q_Zg.pdf
omaas schreef:Ik denk dat dierenartsen toch wel meer ervaring hebben met slechte priken. In hun wandelgangen hoor je dat ze het risico niet willen lopen om direct te spuiten. Tja, wat weten wij nog meer niet........?