Infiltratie in gewricht bij artrose

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Niisj

Infiltratie in gewricht bij artrose

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-09-08 17:48

Heyhey ,,

Zijn er hier nog bokkers die hun paard met artrose en andere gewrichtsproblemen laten infiltreren ?
Mijn 13jarige warmbloedmerrie heeft lichte artrose in het linker kniegewricht doordat zij vroeger bij de vorige eigenaar een keer op haar kniëen is gevallen. Op zich mankt ze niet, ze loopt alleen soms niet helemaal zuiver, voornamelijk op koude dagen. Zij word om de 6 maand geïnfiltreerd en loopt hierna weer meteen goed.
Maar nu heb ik begrepen dat er verschillende middelen zijn om te infiltreren en dat middeltjes me cortisone zoals Tildren slecht zijn omdat het gewoon de pijn wegneemt en het vocht afvoert en je je paard dus forceerd met rijden.
Weet iemand de verschillende middeltjes ? En wat is jouw ervaring ?
Een vriendin van me laat haar paard infiltreren en zij zei me dat haar paard gewoon gewrichtsvloeistof ingespoten kreeg.
Met wat word jouw paard geïnfiltreerd ?
En weet er iemand hier meer over ?

Verder krijgt mn merrie ook een supplement met glucosamine, msm zwavel & chondrointine en staat ze op de wei en geef ik haar zoveel mogelijk beweging.

Qimm

Re: Infiltratie in gewricht bij artrose

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-08 17:50

artrose gaat natuurlijk niet over met zo'n injectie (corticosteroiden), alleen de pijn en de irritatie die er op dat moment zit verdwijnt. Als je dan weer vrolijk verder rijdt is het wachten op nieuwe problemen omdat de oorzaak (de artrose) niet verdwenen is.

Niisj

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-09-08 17:55

Qimm schreef:
artrose gaat natuurlijk niet over met zo'n injectie (corticosteroiden), alleen de pijn en de irritatie die er op dat moment zit verdwijnt. Als je dan weer vrolijk verder rijdt is het wachten op nieuwe problemen omdat de oorzaak (de artrose) niet verdwenen is.

Daarmee ben ik het eens met je. En er werd me dus verteld dat een infiltratie met corticosteroiden daarom slecht is. Maar ik hoorde dus ook dat er tegenwoordig ook geïnfiltreerd word zonder die corticosteroiden in ... Er word gewoon weer gewrichtsvloeistof ingespoten zodat het 'zogezegd' geen slijtage meer is ...
En mijn paard word geïnfiltreerd zonder die corticosteroiden maar ik weet niet juist met wat ze dan wel geïnfiltreerd word want naar wat ik eruit begrepen heb, bestaan er verschillende middeltjes ...

Qimm

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-08 18:01

Het is niet slecht, perse, het is gewoon geen oplossing. Niets wat je inspuit kan artrose weghalen. Alleen de effecten van de artrose op het gewricht. Dus bijvoorbeeld irritatie van de synovia (slijmvliesbekleding) van het gewricht. Artrose is 'haakvorming' op de gewrichtsvlakken. Er ontstaan dus onregelmatige hobbels van bot op de gewrichtsvlakken. Volgens mij is zoiets alleen operatief te verhelpen.

Niisj

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-09-08 18:11

Qimm schreef:
Het is niet slecht, perse, het is gewoon geen oplossing. Niets wat je inspuit kan artrose weghalen. Alleen de effecten van de artrose op het gewricht. Dus bijvoorbeeld irritatie van de synovia (slijmvliesbekleding) van het gewricht. Artrose is 'haakvorming' op de gewrichtsvlakken. Er ontstaan dus onregelmatige hobbels van bot op de gewrichtsvlakken. Volgens mij is zoiets alleen operatief te verhelpen.

Dat heb ik dan ook weer geleerd. Dus als ik het goed begrijp kunnen de gewrichten niet goed meer over elkaar bewegen door die onregelmatige hobbels die ontstaan ?

Stefanie Vantieghem (Belgische grand-prix amanzone) haar paard Nachim werd op 16jarige leeftijd afgekeurd voor artrose graad 2 (zelfde graad als mijn paard). Zij is gewoon blijven voort trainen en gaf haar paard Global Medics Artri-Gold (supplement). 2 jaar later werd het paard weer goedgekeurd en was de artrose verminderd ...
Nachim heeft nog even succesvol in de wedstrijdsport meegedraaid en geniet nu van zijn pensioen.

giotto

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-08 18:58

Voor zover ik weet zit er in Tildren al geen cortisone en word dat niet in een gewricht ingespoten.Dat word ofwel 10 dagen na mekaar ingespoten of in een baxter gegeven.
Dat paard van je vriendin zal ingespoten worden met hyaluronzuur.Hyonate of adant of zo.
Als je paard van nature niet genoeg gewrichtsvloeistof heeft of het van slechte kwaliteit is,dan is hyaluronzuur een goede oplossing.
Dan is het gewricht terug gesmeerd eigenlijk en geeft de artrose (haakvorming) minder irritatie in het gewricht.
Glucosamine bijvoeren geeft in sommige gevallen ook goede resultaten.

omaas

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-08 11:59

Vaak wordt er gespoten met Adequan.
Dat is een Amerikaansproduct. Het is glucosamine. Vroeger werd dit direct in het gewricht gespoten, maar daar zat een risico aan vast dat het gewricht ging ontsteken vanwege vervuiling.
Tegenwoordig doen ze het intra vasculair.
Bij artrose beschadigt het kraakbeen van een gewricht. Als het lichaam dit niet zelf kan herstellen, omdat er te weinig bouwstenen aanwezig zijn, repareert het lichaam dit met bot.
Er zitten geen zenuwuiteinden in het kraakbeen, wel op het uiteinde van de botten. Het verbeende kraakbeen geeft dus pijnprikkels af op het botvlies. Je kan geen nieuw kraakbeen meer laten aanmaken wat bot is geworden, maar wel waar het kraakbeen beschadigd is dmv voedingsuppletie (glucosamine-chondroïtine). Tevens maak je de conditie van het hyaluronzuur (synovia) beter, zodat de smering optimaler is.

Niisj

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-09-08 17:01

giotto schreef:
Voor zover ik weet zit er in Tildren al geen cortisone en word dat niet in een gewricht ingespoten.Dat word ofwel 10 dagen na mekaar ingespoten of in een baxter gegeven.
Dat paard van je vriendin zal ingespoten worden met hyaluronzuur.Hyonate of adant of zo.
Als je paard van nature niet genoeg gewrichtsvloeistof heeft of het van slechte kwaliteit is,dan is hyaluronzuur een goede oplossing.
Dan is het gewricht terug gesmeerd eigenlijk en geeft de artrose (haakvorming) minder irritatie in het gewricht.
Glucosamine bijvoeren geeft in sommige gevallen ook goede resultaten.

Bedankt voor de info !
Ik weet eigenlijk niet wat er in Tildren zit, ik hoorde alleen dat het ongeloofelijk duur is en Stefanie Vantieghem zei me dat het cortisone bevatte ...Maar zij kan het ook van een verkeerde informatiebron hebben ...

omaas schreef:
Vaak wordt er gespoten met Adequan.
Dat is een Amerikaansproduct. Het is glucosamine. Vroeger werd dit direct in het gewricht gespoten, maar daar zat een risico aan vast dat het gewricht ging ontsteken vanwege vervuiling.
Tegenwoordig doen ze het intra vasculair.
Bij artrose beschadigt het kraakbeen van een gewricht. Als het lichaam dit niet zelf kan herstellen, omdat er te weinig bouwstenen aanwezig zijn, repareert het lichaam dit met bot.
Er zitten geen zenuwuiteinden in het kraakbeen, wel op het uiteinde van de botten. Het verbeende kraakbeen geeft dus pijnprikkels af op het botvlies. Je kan geen nieuw kraakbeen meer laten aanmaken wat bot is geworden, maar wel waar het kraakbeen beschadigd is dmv voedingsuppletie (glucosamine-chondroïtine). Tevens maak je de conditie van het hyaluronzuur (synovia) beter, zodat de smering optimaler is.

Ja Adequan zegt me iets ...ik geloof dat het dat was dat ze ingespoten krijgt ...
Dus als ik het goed begrijp, stimuleerd het bijvoeren van glucosamine de conditie van het hyaluronzuur ...?
Met wat laat ik mn merrie dan het beste infiltreren denk je ...met die Adequan of met een product met hyaluronzuur ..?

Edit: Mn merrie heeft door vroeger op haar kniëen te vallen beschadiging van de gewrichten op gelopen ...dus mn merrie heeft artrose door trauma.
Aan de zijkant van haar knie steekt een bobbel uit ...volgens mij zit er daar een onregelmatige hobbel op het gewricht ...er zit ook vocht in, wat de DA regelmatig eruit laat lopen ...
Ik kan eventueel er een foto van laten zien ...

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-08 17:58

Bij mijn paard is een aantal maanden geleden artrose in het kogelgewricht geconstateerd.
Zij is toen 2x ingespoten met hyaluronzuur en ontstekingsremmers in het gewricht met 3 weken er tussen.
Gelijk met de 2e keer inspuiten heeft ze een injectie Adequan (glucosamine) in de halsspier gekregen.
Die laatste moet elk half jaar herhaald worden.

Ik heb mijn veearts gevraagd naar de risico's van het inspuiten in het gewricht, omdat ik daar ook zoveel slechte verhalen over hoorde.
Maar volgens hem gebeurt dat maar heel zelden op de grote hoeveelheden gewrichten die jaarlijks ingespoten worden.

Bij mijn paard is het ook beide keren prima gegaan.
Gewricht is niet warm of dik geworden en paard heeft er geen moment last van gehad.

Ik ben nu na 6 weken rust (2x 3 weken na het inspuiten) het werk onder het zadel en aangespannen weer rustig volgens schema van de veearts aan het opbouwen.

Niisj

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-09-08 18:32

Nouvel schreef:
Bij mijn paard is een aantal maanden geleden artrose in het kogelgewricht geconstateerd.
Zij is toen 2x ingespoten met hyaluronzuur en ontstekingsremmers in het gewricht met 3 weken er tussen.
Gelijk met de 2e keer inspuiten heeft ze een injectie Adequan (glucosamine) in de halsspier gekregen.
Die laatste moet elk half jaar herhaald worden.

Ik heb mijn veearts gevraagd naar de risico's van het inspuiten in het gewricht, omdat ik daar ook zoveel slechte verhalen over hoorde.
Maar volgens hem gebeurt dat maar heel zelden op de grote hoeveelheden gewrichten die jaarlijks ingespoten worden.

Bij mijn paard is het ook beide keren prima gegaan.
Gewricht is niet warm of dik geworden en paard heeft er geen moment last van gehad.

Ik ben nu na 6 weken rust (2x 3 weken na het inspuiten) het werk onder het zadel en aangespannen weer rustig volgens schema van de veearts aan het opbouwen.

Waarom werd die adequan in de halsspier van jouw paard ingespoten ? Of is dat altijd zo het geval ...?
Want bij mijn paard word er iets rechtstreeks in de knie gespoten ...
En bij haar eerste infiltratie moest zij maar 3 dagen op rust en aan de hand stappen ...
Bij haar 2de infiltratie moest ze maar 1 dag rust ...
Volgende maan zou ze haar 3de infiltratie krijgen ...Ze krijgt om de 6 maand een infiltratie ...

opala

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-08 09:26

Mijn paard is in het verleden ook behandeld wegens een verstoorde gewrichtssmering in de kogelgewrichten van haar voorbenen door het injecteren van kunstmatige gewrichtsvloeistof. Ook kreeg ik de leefregels mee: haar op gewicht houden/geen overgewicht, goed laten bekappen en voldoende beweging te geven. Het gaat heel goed, alleen 's winters heeft ze wel eens last van wat stijfheid. Door haar zeer regelmatig zelf te bekappen, loopt ze veel beter dan voorheen traditioneel om de 2 à 3 maanden. Ik denk dat je een paard met artrose niet in een bepaalde stand moet dwingen door beslag, het is juist zaak je paard zo comfortabel mogelijk te laten lopen en dat maak je alleen mogelijk door het been/de hoef het zelf te laten aangeven hoe dat is en daarop in te spelen met bekapwerk.

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-08 14:37

Niisj schreef:
Waarom werd die adequan in de halsspier van jouw paard ingespoten ? Of is dat altijd zo het geval ...?
Want bij mijn paard word er iets rechtstreeks in de knie gespoten ...

Naar mijn weten wordt Adequan altijd in de hals ingespoten...

omaas

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-08 14:55

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-08 17:29

omaas schreef:
Voorheen werd het in het gewricht gespoten. Door onstekingsgevaar, zijn ze het in de bloedbaan gaan doen.
Hier nog wat info:
http://94.100.113.175/276700001-2767500 ... 8_Q_Zg.pdf

Oke, bedankt voor je info!

Gek dat ze dan hyaluronzuur nog wel in het gewricht inspuiten en dat dat zelden problemen op levert...

omaas

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-08 19:37

Ik denk dat dierenartsen toch wel meer ervaring hebben met slechte priken. In hun wandelgangen hoor je dat ze het risico niet willen lopen om direct te spuiten. Tja, wat weten wij nog meer niet........?

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-08 20:25

omaas schreef:
Ik denk dat dierenartsen toch wel meer ervaring hebben met slechte priken. In hun wandelgangen hoor je dat ze het risico niet willen lopen om direct te spuiten. Tja, wat weten wij nog meer niet........?

Nee, dat zal vast.
Maar ik heb er bewust naar gevraagd, omdat het gelijk aangeraden werd voor mijn paard, 2x hyaluronzuur in het gewricht en elk half jaar Adequan in de hals.
Volgens de behandelend veearts werd deze behandeling heel vaak uitgevoerd door hem en waren de slechte ervaringen voor/bij hem zeldzaam.
Ik ben er toen maar vanuit gegaan en bij mijn paard heeft het dus geen problemen opgeleverd...

Ik ben eigenlijk wel benieuwd of hier veel mensen zijn met slechte ervaringen hiermee...

Niisj

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-09-08 15:21

Ja, ik kom er nu niet goed uit met wat mijn paard nu juist geïnfiltreed word ...Maar ze word ieder half jaar rechtstreeks in de knie ingespoten.
Ik heb er geen slechte ervaringen mee ...meteen een paar dagen na de infiltratie loopt ze zuiver en na een week loopt ze helemaal super !