ondanks metacam ,toch kreupel lopen?

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

casanova

ondanks metacam ,toch kreupel lopen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-09-08 17:10

mijn jonge haflinger loopt kreupel,hij is duidelijk gevoeliger op harde bodem en maakt de passen korter en komt moelijk door scherpe bocht.

paardenarts constadeerde (4 dagen terug)licht tegen hoefbevangenheid aan,hij wilde het woord hoefbevangen eigenlijk niet eens gebruiken.
hij moet 10 dagen op metacam en ik moet hem veel laten bewegen,ook rijden mag op zachte ondergrond,daarna moet ik laten weten hoe het gaat.

maar ondanks de metacam is hij nog steeds onregelmatig,minder maar nog steeds en ik vind het naar om het te zien,uberhaupt om erop te zitten,sinds 2 dagen is hij ook minder werklustig als daarvoor.

natuurlijk ga ik morgenochtend even bellen of ik ermee door moet gaan of dosis moet verhogen of iets..maar misschien heeft iemand hier het al eens meegemaakt(ik heb geen ervaring met metacam).

Dav

Re: ondanks metacam ,toch kreupel lopen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-08 17:12

Metacam duurt een dag of 2,3 voordat je echt verbetering kan zien.
Rijden zou ik echt ff laten als ik dit zo lees,liever in'n kale wei zetten en erop letten dat hij wel in beweging blijft.

casanova

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-09-08 17:21

hij mocht niet in de wei,hij heeft daar net 4 maanden op kale weide gestaan en is moddervet/vierkant..

op de dag dat hij kreupel liep heb ik hem meteen verhuist naar stal(vermoedde op vernageling/kort bekapt of hoefbevangenheid)..hij staat dagelijks 2 uur in zandpaddock,verder longeer of rij ik hem en sávonds stap ik met hem aan de hand.

Mist

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-08 18:15

Hoe vaak en hoeveel moet je metacam geven ? het duurt idd altijd een dag of 2 voordat het goed aanslaat. Heeft de da de eerste keer iets ingespoten ?

mysa
correspondent/vertaler

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-08 18:46

Kijk even in het topic over hoefbevangenheid, daar staat veel informatie. O.a. dat je beter niet kunt laten bewegen als het paard niet graag loopt. En helemaal niet longeren, dan nog liever rechte lijnen.

casanova

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-09-08 20:19

Mist schreef:
Hoe vaak en hoeveel moet je metacam geven ? het duurt idd altijd een dag of 2 voordat het goed aanslaat. Heeft de da de eerste keer iets ingespoten ?

1 x daags iets meer helft in kg dan hij zelf weegt.

da heeft nog niets ingespoten,dat is fase 2 na deze 10 dagen.

mysa: hij loopt alleen iets kort,het is niet overdreven erg,en met losgooien rent hij ook uitzichzelf..het is niet dat hij niet kan lopen..paardenarts heeft juist gezegd gewoon veel te laten bewegen in de bak..

Aukelizzy

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-08 10:16

Ik zou er zeker niet op gaan zitten!
Jouw extra gewicht dat hij moet dragen is niet prettig als hij (licht) bevangen is.
Ik zou wel met hem wandelen maar dan alleen aan de hand dat is al belastend genoeg.
Beterschap en idd. metacam heeft even nodig om te gaan werken en het neemt de ergste pijn weg. Je weet niet hoe slecht hij zou lopen zonder de metacam. Misschien wel veel slechter.

casanova

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-09-08 16:58

ik weet hoe hij loopt zonder metacam..

ik heb vanochtend gebeld en mag 100 kg meer hoeveelheid metacam geven..nu erop zitten druist ook tegen mijn feeling

Kymalin

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-08 17:04

Metacam is ook meer ontstekkingremmend dan pijnstillend. Ik zou ook niet gaan rijden of longeren. Net als Mysa zei; rechte lijnen laten bewegen want in de wendingen is het extra pijnlijk. Heb je misschien een mogelijkheid om hem met z'n voeten in de modder te laten staan? Dat verkoelt en verlicht de pijn en geen krachtvoer, appels en snoepjes geven? Verder zou ik toch eens in het centrale topic voor hoefbevangenheid kijken, ook al heeft jouw haf het in lichte mate, je kunt daar wel heel veel informatie vinden. Een beetje hoefbevangen is ook hoefbevangen.

casanova

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-09-08 17:52

ik heb ervaring met hoefbevangenheid....veearts vertelde me dat metacam puur pijnstillend is .hij krijgt geen biks,snoepjes,appel gras,alleen veel oud hooi.

de pijn verlichten door modderbad ken ik maar de metacam doet het toch 24 uur verlichten,heeft de modderbad dan nog nut?

hij staat zowieso dagelijks even in nat zandpaddock(het regent nog steeds dagelijks Knipoog ) en s ávonds neem ik hem aan de hand stappen buiten in gras/berm,overdag laat ik hem nog over hoefslag draven..

Kymalin

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-08 17:55

casanova schreef:
ik heb ervaring met hoefbevangenheid....veearts vertelde me dat metacam puur pijnstillend is .hij krijgt geen biks,snoepjes,appel gras,alleen veel oud hooi.

Die van mij zegt dat het meer ontstekingremmend is dan pijnstillend, maar heeft wel een pijnstillende werking maar niet zoals bijvoorbeeld Bute.

casanova schreef:
de pijn verlichten door modderbad ken ik maar de metacam doet het toch 24 uur verlichten,heeft de modderbad dan nog nut?

Ja hoor, alle kleine beetjes helpen.

skessa

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-08 17:56

Mijn ijslander heeft in het voorjaar een maand kreupel gelopen door onbekende oorzaak.
Ze heeft eerst een week op de metacam gestaan. Ze is er echt niet beter/minder kreupel door gaan lopen.
Misschien werkt het wel pijnstillend, maar zeker niet afdoende bij haar. Paard heeft een maand op rust gestaan.

casanova

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-09-08 20:08

skessa,misschien had je ook een te lage dosering?

omaas

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-08 15:14

casanova schreef:
mijn jonge haflinger loopt kreupel,hij is duidelijk gevoeliger op harde bodem en maakt de passen korter en komt moelijk door scherpe bocht.

paardenarts constadeerde (4 dagen terug)licht tegen hoefbevangenheid aan,hij wilde het woord hoefbevangen eigenlijk niet eens gebruiken.
hij moet 10 dagen op metacam en ik moet hem veel laten bewegen,ook rijden mag op zachte ondergrond,daarna moet ik laten weten hoe het gaat.

maar ondanks de metacam is hij nog steeds onregelmatig,minder maar nog steeds en ik vind het naar om het te zien,uberhaupt om erop te zitten,sinds 2 dagen is hij ook minder werklustig als daarvoor.

natuurlijk ga ik morgenochtend even bellen of ik ermee door moet gaan of dosis moet verhogen of iets..maar misschien heeft iemand hier het al eens meegemaakt(ik heb geen ervaring met metacam).

Vind het toch appart dat een diernarts beweging adviseerd als een paard (licht) bevangen is Nors opkijken
Als er spraken is van bevangenheid, is er ook risico op kantelen van het hoefbeen. Beweging belast (= is niet los uit eigen wil) vergroot dit risico. Beweging met een pijnstiller lijkt mij dan nog enger
Ik heb toch ook ervaring met hoefbevangenheid en daarom heb ik mijn vraagtekens bij dat advies! Lichte bevangenheid zou in principe na drie dagen grotendeels over moeten zijn. Is er niet iets anders aan de hand??

casanova

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-09-08 15:28

[/quote]
Vind het toch appart dat een diernarts beweging adviseerd als een paard (licht) bevangen is Nors opkijken
Als er spraken is van bevangenheid, is er ook risico op kantelen van het hoefbeen. Beweging belast (= is niet los uit eigen wil) vergroot dit risico. Beweging met een pijnstiller lijkt mij dan nog enger
Ik heb toch ook ervaring met hoefbevangenheid en daarom heb ik mijn vraagtekens bij dat advies! Lichte bevangenheid zou in principe na drie dagen grotendeels over moeten zijn. Is er niet iets anders aan de hand??[/quote]
ik ook,overmorgen ben ik even bij raaphorst(andere kliniek als de metacamveearts) en vraag ik daar advies.

omaas

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-08 17:02

Lijkt mij een goed idee!
Succes!

shabbay

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-08 17:38

Ik heb ook (helaas veel) ervaring met hoefbevangenheid. Maar wil het ook even vanuit een andere hoek bekijken. Kan het zijn dat de veearts een misdiagnose heeft gemaakt, gezien het gewicht van het paard, en dat het hier misschien gaat om een hoefzweer?

Of is dat uitgesloten?

Succes met de patiënt!

Mri

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-08 17:58

Het hangt echt per paard af hoe snel metacam werkt.
Ik heb wel "geleerd" dat het pas goed werkt als je het ongeveer doseert naar gewicht.
Mijn paard heeft zondag AB en pijnstillers via een branule gekregen. Dat werkt meteen, maar de metacam heeft het toch flink opgevangen gister en vandaag.
Hij knapt binnen een uur na de metacam al op, in de zin van minder kreupelen, maar dan geef ik hem (hij is tussen de 600 en 650 kilo) wel voor 600 kg metacam

skessa

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-08 18:01

casanova schreef:
skessa,misschien had je ook een te lage dosering?

gewoon de dosis voor haar gewicht, 375 kilo Bloos

Ilzas

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-08 18:04

Kymalin schreef:
Metacam is ook meer ontstekkingremmend dan pijnstillend.

Nou, daar ben ik het niet mee eens! Ik heb Metacam wonderen zien verrichten qua pijnstilling, zowel bij paarden als bij honden en katten. En als hij zelfs door de Metacam nog kreupel loopt, zou ik me echt zorgen gaan maken en er zeker niet op gaan zitten. Als Metacam bij mij niet werkt, hang ik met 2 dagen al aan de lijn van de DA.

Mri

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-08 18:06

Ilzas schreef:
Kymalin schreef:
Metacam is ook meer ontstekkingremmend dan pijnstillend.

Nou, daar ben ik het niet mee eens! Ik heb Metacam wonderen zien verrichten qua pijnstilling, zowel bij paarden als bij honden en katten. En als hij zelfs door de Metacam nog kreupel loopt, zou ik me echt zorgen gaan maken en er zeker niet op gaan zitten. Als Metacam bij mij niet werkt, hang ik met 2 dagen al aan de lijn van de DA.

Bij mij werkt metacam eigenlijk ook direct, althans, het geeft direct effect.
Eerste dag krijgt hij meestal iets in zn bloed gespoten (of direct in een ader, of via een branule als hj meerdere dingen moet krijgen).
De 2e dag gaat hij op de metacam. Savonds loopt hij goed, maar tegen de tijd dat de metacam uitwerkt (dus smorgens, zodra ik hem opnieuw moet geven) loopt die weer een stuk slechter.
Binnen een uur na het geven van metacam zie ik verschil

Ilzas

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-08 18:08

Precies. Ik dus ook altijd. Binnen een paar uur in ieder geval...

Mri

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-08 18:11

Ik dan echt binnen een uur, eerst voer ik alle paarden, dan geef ik de mijne zn medicijnen en haal ik hem uit zn stal.
Hij moet rondom met zn hoeven geweekt worden (15 minuten per been). Gelukkig heb ik een bak gemaakt waarmee ik zn voor hoeven tegelijk kan doen, en zn achterhoeven tegelijk (meneer heeft een hekel aan emmers). Dan ben ik een half uur verder, nog even poetsen en dan een klein stukje lopen om te kijken hoe hij loopt.

tja, en dan als de sodemieter omkleden en snel naar mn werk Knipoog

Ilzas

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-08 18:23

Ik ken het...

casanova

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-09-08 18:27

hij liep vandaag(gisteren voor 400 kilo gegeven,hij weegt minimaal 500 kilo) stukken beter maar is wel loom.

maar dat kan ook te maken hebben dat hij sinds vorige week 2 x daags loopt ipv 3 x p/w,ik ga in ieder geval donderdag eens met raaphorst overleggen....(die mag het toch zowieso overnemen als er fotos moeten gemaakt worden)