volen veulen hoefjes warmer aan dan 'volwassen'hoeven?

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Uriah

volen veulen hoefjes warmer aan dan 'volwassen'hoeven?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-09-08 16:47

het viel me op dat de hoeven van ons veulen warmer zijn dan de hoeven van de oudere paarden ,is dat normaal?

Arabesk

Re: volen veulen hoefjes warmer aan dan 'volwassen'hoeven?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-08 21:50

de meeste oudere paarden staan op ijzers, en hebben dus minder doorbloeding en dus koudere hoeven. Het verschil is ook te voelen tussen twee volwassen paarden waarvan de ene onbeslagen is en de andere beslagen. De onbeslagen hoef heeft een gewone lichaamstemperatuur en de beslagen is meestal koud (behalve na inspanning)

en oudere onbeslagen hoeven zijn ook iets minder flexibel dan veulenhoefjes, en de oppervlakte inhoud relatie is ook anders, waardoor je warmte eerder zult voelen bij kleine hoefjes dan bij grote

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-08 21:54

volgens mij is de temperatuur van jonge dieren altijd hoger,dus de hoefjes automatisch ook.

Irma_Maandag

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-08 21:54

Ja, is idd. normaal, zie de motivatie die Arabesk hierboven heeft gegeven.

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-08 23:31

Arabesk schreef:
de meeste oudere paarden staan op ijzers, en hebben dus minder doorbloeding en dus koudere hoeven. Het verschil is ook te voelen tussen twee volwassen paarden waarvan de ene onbeslagen is en de andere beslagen. De onbeslagen hoef heeft een gewone lichaamstemperatuur en de beslagen is meestal koud (behalve na inspanning)

Dat argument heb ik al vaker gehoord maar gaat in ieder geval bij mijn paard niet op Lachen Haar hoeven zijn zowel beslagen als onbeslagen gewoon warm. Lachen

Esperanza
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-08 08:14

Arabesk schreef:

en oudere onbeslagen hoeven zijn ook iets minder flexibel dan veulenhoefjes, en de oppervlakte inhoud relatie is ook anders, waardoor je warmte eerder zult voelen bij kleine hoefjes dan bij grote

Als dit waar zou zijn, dan moeten de voeten van paarden die nog nooit beslagen zijn geweest ook warmer zijn, maar daar heb ik nog nooit wat van gemerkt. We hebben hier op stal meerdere onbeslagen paarden staan. Drie daarvan hebben nog nooit een ijzer van dichtbij gezien. Maar die voeten zijn net zo koud als die van mijn paard. Zijn beslagen voeten (voor) hebben ook dezelfde temeratuur als achter (onbeslagen).

Zo trof ik onlangs ook een paard met torentjes hoeven, hele steile niet brede voeten. Ook dat paard is nog nooit beslagen geweest. Lijkt me duidelijk dat vormverschillen en temeratuurverschillen dus niet van wel of geen ijzers komen.

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-08 22:02

Ik denk dat ijzers zeker wel verschil uitmaken, maar volgens mij ligt het ook aan hoeveel beweging een paard krijgt. Een paard dat dag en nacht buiten loopt heeft een betere bloedsomloop in de benen dan een paard dat 23 uur per dag stilstaat op een betonnen vloer, om maar even twee uitersten te noemen.
Dat zou ook verklaren waarom veulenhoefjes warmer zijn; die rennen en spelen meer dan oudere paarden Lachen

Alani

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-08 13:14

Esperanza schreef:
Arabesk schreef:

Als dit waar zou zijn, dan moeten de voeten van paarden die nog nooit beslagen zijn geweest ook warmer zijn, maar daar heb ik nog nooit wat van gemerkt. We hebben hier op stal meerdere onbeslagen paarden staan. Drie daarvan hebben nog nooit een ijzer van dichtbij gezien. Maar die voeten zijn net zo koud als die van mijn paard. Zijn beslagen voeten (voor) hebben ook dezelfde temeratuur als achter (onbeslagen).

Zo trof ik onlangs ook een paard met torentjes hoeven, hele steile niet brede voeten. Ook dat paard is nog nooit beslagen geweest. Lijkt me duidelijk dat vormverschillen en temeratuurverschillen dus niet van wel of geen ijzers komen.

Sluit me volledig hierbij aan. Ik merk ook geen verschil bij mijn paarden (2 beslagen, waarvan 1 rondom en 3 onbeslagen).
Hoe voel je de temperatuur? Met de binnenkant van je hand of met de rug van je hand (denk even aan de BHV-methode bij deur en brand).

Wellicht een orthopedisch hoefsmid (bijv. kliniek Emmeloord) raadplegen.

Arabesk; please houd ajb een keertje op met alleen jouw methode te prediken. Jouw manier is beslist niet de enige en zeker ook niet de beste. Je profiel staat boordevol hoe andere mensen het doen (en da's natuurlijk niet goed), maar ik heb nog geen foto (bij daglicht) kunnen vinden hoe jou paarden erbij staan (hoe het volgens jouw regelie zou moeten).

Het spijt me van deze persoonlijke aanval, maar ik kom je steeds met hetzelfde verhaal in diverse topics tegen.Op deze wijze overtuig je mensen niet, maar jaag ze tegen je in het harnas.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-08 13:21

Arabesk; please houd ajb een keertje op met alleen jouw methode te prediken. Jouw manier is beslist niet de enige en zeker ook niet de beste. Je profiel staat boordevol hoe andere mensen het doen (en da's natuurlijk niet goed), maar ik heb nog geen foto (bij daglicht) kunnen vinden hoe jou paarden erbij staan (hoe het volgens jouw regelie zou moeten).

Pardon ? Het is toch vrijwel meer dan logisch dat Arabesk haar eigen methode voorlegt aan andere ?
Jij kan dan toch jou eigen methode voorleggen , laat Arabesk lekker !
Ieder zijn eigen mening , dat Arabesk dit zegt betekent toch niet dat de TS dit verplicht moet geloven of het hier mee maar moet doen .
En waarschijnlijk hoe de andere mensen het doen in haar profiel is toch gewoon hoe zij zelf er ook over denkt ?

Ontopic : Ik ben met het stukje van Arabesk eens .

Alani

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-08 13:28

iedereen mag zijn mening hebben.
Maar om steeds hetzelfde te verkondigen, wat nergens op is gestoeld (lees wetenschappelijk bewijs). Daar heb ik moeite mee. En da's mijn mening!

Redrumfox

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-08 13:32

Arabesk: en waar moet dit aan liggen dan? Of een paard nou op een ijzeren plaat loopt, op een betonvloer of op zand, doorbloeding blijft in mijn ogen hetzelfde. Ik ben heel benieuwd.

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-08 14:11

Het verschil tussen ijzers en blootvoets is dat het hoefmechanisme beter werkt zonder ijzers. De hoef kan dan beter bewegen en krimpen en uitzetten tijdens het lopen, waardoor het bloed beter wordt doorgepompt. Daar zijn ook traditionele smeden het over eens, dat is niet alleen een idee vanuit de natuurlijk bekappers.
Maarja, ook mét ijzers kan er natuurlijk gewoon bloed blijven stromen, anders zouden de voeten afsterven Knipoog Alleen dus iets minder, en daarom ook wel logisch dat veel paarden op ijzers iets koudere hoeven hebben dan blootvoets. Let op: "Íets kouder", niet ijskoud Knipoog

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-08 21:28

MysticTinker schreef:
Het verschil tussen ijzers en blootvoets is dat het hoefmechanisme beter werkt zonder ijzers. De hoef kan dan beter bewegen en krimpen en uitzetten tijdens het lopen, waardoor het bloed beter wordt doorgepompt. Daar zijn ook traditionele smeden het over eens, dat is niet alleen een idee vanuit de natuurlijk bekappers.
Maarja, ook mét ijzers kan er natuurlijk gewoon bloed blijven stromen, anders zouden de voeten afsterven Knipoog Alleen dus iets minder, en daarom ook wel logisch dat veel paarden op ijzers iets koudere hoeven hebben dan blootvoets. Let op: "Íets kouder", niet ijskoud Knipoog

Ik voel bij mijn eigen paard geen verschil tussen blootvoets en met ijzers.