Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73
Arabesk schreef:de meeste oudere paarden staan op ijzers, en hebben dus minder doorbloeding en dus koudere hoeven. Het verschil is ook te voelen tussen twee volwassen paarden waarvan de ene onbeslagen is en de andere beslagen. De onbeslagen hoef heeft een gewone lichaamstemperatuur en de beslagen is meestal koud (behalve na inspanning)
Haar hoeven zijn zowel beslagen als onbeslagen gewoon warm.

Arabesk schreef:de meeste oudere paarden staan op ijzers, en hebben dus minder doorbloeding en dus koudere hoeven. Het verschil is ook te voelen tussen twee volwassen paarden waarvan de ene onbeslagen is en de andere beslagen. De onbeslagen hoef heeft een gewone lichaamstemperatuur en de beslagen is meestal koud (behalve na inspanning)
en oudere onbeslagen hoeven zijn ook iets minder flexibel dan veulenhoefjes, en de oppervlakte inhoud relatie is ook anders, waardoor je warmte eerder zult voelen bij kleine hoefjes dan bij grote
Esperanza schreef:Arabesk schreef:de meeste oudere paarden staan op ijzers, en hebben dus minder doorbloeding en dus koudere hoeven. Het verschil is ook te voelen tussen twee volwassen paarden waarvan de ene onbeslagen is en de andere beslagen. De onbeslagen hoef heeft een gewone lichaamstemperatuur en de beslagen is meestal koud (behalve na inspanning)
en oudere onbeslagen hoeven zijn ook iets minder flexibel dan veulenhoefjes, en de oppervlakte inhoud relatie is ook anders, waardoor je warmte eerder zult voelen bij kleine hoefjes dan bij grote
Als dit waar zou zijn, dan moeten de voeten van paarden die nog nooit beslagen zijn geweest ook warmer zijn, maar daar heb ik nog nooit wat van gemerkt. We hebben hier op stal meerdere onbeslagen paarden staan. Drie daarvan hebben nog nooit een ijzer van dichtbij gezien. Maar die voeten zijn net zo koud als die van mijn paard. Zijn beslagen voeten (voor) hebben ook dezelfde temeratuur als achter (onbeslagen).
Zo trof ik onlangs ook een paard met torentjes hoeven, hele steile niet brede voeten. Ook dat paard is nog nooit beslagen geweest. Lijkt me duidelijk dat vormverschillen en temeratuurverschillen dus niet van wel of geen ijzers komen.
Alleen dus iets minder, en daarom ook wel logisch dat veel paarden op ijzers iets koudere hoeven hebben dan blootvoets. Let op: "Íets kouder", niet ijskoud
MysticTinker schreef:Het verschil tussen ijzers en blootvoets is dat het hoefmechanisme beter werkt zonder ijzers. De hoef kan dan beter bewegen en krimpen en uitzetten tijdens het lopen, waardoor het bloed beter wordt doorgepompt. Daar zijn ook traditionele smeden het over eens, dat is niet alleen een idee vanuit de natuurlijk bekappers.
Maarja, ook mét ijzers kan er natuurlijk gewoon bloed blijven stromen, anders zouden de voeten afstervenAlleen dus iets minder, en daarom ook wel logisch dat veel paarden op ijzers iets koudere hoeven hebben dan blootvoets. Let op: "Íets kouder", niet ijskoud