Oude peesklap, wel of niet springen?

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Sash

Oude peesklap, wel of niet springen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-09-08 11:48

Toen ik mijn paard kreeg had zij een dikke plek aan haar voorbeen, ter hoogte van haar pees. De dierenarts constateerde dat dit waarschijnlijk een oude (verwaarloosde) peesklap is. Hij zei dat het geen probleem hoefde te zijn maar dat ik moest uitkijken met zwaar zand en hij raadde mij aan om niet te springen.
Ik heb het paard nu 2 jaar en ze heeft nog nooit last gehad van die oude peesklap.

Nou ambieer ik geen springcarrière maar vind ik het wel leuk om af en toe een sprongetje te doen. Denken jullie dat dit kwaad kan? Ik ben niet van plan om hoog te gaan springen maar af en toe een sprongetje van 70/80 centimeter? En misschien als het goed gaat een keer een onderling wedstrijdje op die hoogte?

Wat zijn jullie ervaringen hiermee? raden jullie het af of niet?

PBA_

Re: Oude peesklap, wel of niet springen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-08 11:52

Ik zal dit even aan je da vragen als ik jouw was. Verder ben ik van mening dat een paard in de wei (tenminste die van mij) absurde bewegingen en sprongen maakt dat een rustig sprongetje daarbij niets is. Mijn paard heeft meerdere peesblessures gehad en ik spring nog steeds. Wel rustig opgebouwd natuurlijk maar in de wei vond ik het enger.

Sash

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-09-08 11:58

splash1999 schreef:
Ik zal dit even aan je da vragen als ik jouw was. Verder ben ik van mening dat een paard in de wei (tenminste die van mij) absurde bewegingen en sprongen maakt dat een rustig sprongetje daarbij niets is. Mijn paard heeft meerdere peesblessures gehad en ik spring nog steeds. Wel rustig opgebouwd natuurlijk maar in de wei vond ik het enger.

Mijn paard maakt ook belachelijke sprongen in de wei Bloos

De Da die dit gezegd heeft is nu met pensioen dus ik zal het indd eens aan de nieuwe Da vragen als ze een keertje komt.

ZusJacobs

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-08 12:00

Mijn pony heeft 4 jaar geleden een pees blesure gehad, ik weet niet of het daar mee te vergelijken valt?
Maar daar spring ik ook gewoon mee, kon gewoon zei de Da.
Zolang je geen intensieve trainingen gaat doen, kan het weinig kwaad.

Janiniie

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-08 12:04

In de wei doen ze vaaj gekker, en ik denk dat als je het rustig op bouwt dat het geen kwaad kan.. zo af en toe een sprongetje, maar vraag het voor de zekerheid aan je da Knipoog

IKbenEllen

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-08 12:08

Een peesKLAP en peesBLESSURE zijn 2 verschillende dingen Bloos Een peesklap is wel een beetje ernstiger Knipoog
In de wei hebben ze geen belasting op de rug Knipoog
Zou zeker bij de DA informeren voor je begint.

Mijn oude paard heeft ook een peesklap gehad, ik heb de keuze gemaakt nooit meer te springen, niet meer te draven op harde ondergrond of mul zand. Zou mezelf niet vergeven als het mis was gegaan omdat IK zo nodig moest. Wel heb ik tot haar 20e lange ritten met haar gemaakt (25 - 40 km), ze is nu 22 en dus 2 jaar met pensioen. Niet vanwege die peesklap maar wegens ouderdomsartrose.

Aukelizzy

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-08 12:24

Ik zou het risico niet nemen. Je hebt in die pees een flinke lap littekenweefsel zitten als er nog steeds een dikke plek zit.
Deze plek is gemaakt van stug weefsel, niet van het mooie flexibele peesweefsel.
De kans op een scheur of beschadiging in die pees is gewoon veel groter.Waarom zou je dat risico nemen, als je nog een beschadiging in die pees krijgt is de prognose veel slechter.Ik zou het niet doen en anders zeker eerst een goed advies vragen bij een veearts of goede kliniek.

ZusJacobs

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-08 13:04

IKbenEllen schreef:
Een peesKLAP en peesBLESSURE zijn 2 verschillende dingen Bloos Een peesklap is wel een beetje ernstiger Knipoog

Daarom vroeg ik het ook, maar het lijkt mij wel dat de ernst an een peesblesure heel erg verschild.
Dus miss kan het wel erger?
Of is het echt Veel ernstiger? een peesklap?
Nog nooit van gehoord. *gaat opzoeken op google Huilen van het lachen
Edit: opgezocht!
Volgens mij ligt het echt aan de ernst van de peesblesure, of je het kan vergelijken..

Maar ik zou idd gewoon even bellen, kan geen kwaad en miss heef hij wel een paar goede tips bijv.

PBA_

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-08 13:36

mijn vorige paard had een peesKLAP na dat hij volledig hersteld was kon hij weer op oud niveau springen (1,40)

Nano05

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-08 11:17

Ondanks de ervaringen van de bokkers zou ik er nog even mee wachten en bij je eigen dierenarts informeren.

PBA_

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-08 11:44

dat staat ook bij merdere bokkers geschreven dat ze eerst de DA moet informeren

Sash

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-09-08 12:16

zal ik ook doen hoor. Wil absoluut niet het risico lopen op een blessure. Bedankt iig voor alle antwoorden!

heleenxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-08 20:50

Het hangt er vooral vanaf hoe het herstel is geweest na de peesklap.
Een van onze paarden heeft een dramatisch kapotte pees gehad. Heeft een jaar de tijd gehad met alle mogelijke revalidatie erbij.
Daar heb ik daarna weer 1,30m mee gesprongen. Paard is nooit meer een dag kreupel geweest aan dat been.
Maar we hebben ook eens een paard gekocht die kennelijk ook een peesblessure had gehad. We waren zelf ook wat onwetender toen.
Die pees is altijd zwak gebleven, dat bleef terug komen.
Dus ik zou zeggen, probeer de oude eigenaar te vragen hoe het verloop is geweest.

lynne_berna

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-08 07:37

Toen ik mijn paard net 2 maanden had kreeg zij dit ook, ze was toen al 22 en zou waarschijnlijk niet herstellen. De da zei ook dat het eigenlijk het beste was om haar aftemaken maarr.. ik voelde dat ze het kon en na 9 maanden kon ik er na veel zorg weer voor het eerst op!! Nu 5 jaar later is ze 27 en doe ik er alles mee maar niet springen!! Ik ben veelste bang dat het dan weer scheurd ofzo, maar ik ben veelste blij dat ze nu zonder pijn een heerlijk leven kan leiden!