Hoevaak per week in de winter bijvoeren?

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Woody2015

Hoevaak per week in de winter bijvoeren?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-09-08 20:53

Voor het eerst staat een van mijn jonge paarden deze winter 24/7 buiten.
Het is een 2,5 jarige andalusier ruin die bij ons altijd hooi en brokken gevoerd kreeg, nu staat hij echter bij mij schoonzus in de wei en heeft hij genoeg aan gras, maar in de winter natuurlijk niet.
Zij hebben aangegeven niet voor mij te willen voeren Boos! 1 maal per dag, teveel werk en voor mij is het onmogelijk om er dagelijks heen te rijden, zij wonen ruim 25 km verderop en dat gaat dus niet dagelijks lukken, kwa tijd niet maar het kost me ok klauwen vol met geld aan benzine.
Nu vroeg ik me af of het genoeg is als ik er dus om de dag heen zou rijden, er dan een baal hooi, 1 of 2, bij in de wei gooi en hem dan 1 a 2 kilo brok bijvoer.
Zou dit een optie zijn of denken jullie dat het totaal onnutig is zo en slecht voor mijn paard, want dan ga ik alsnog opzoek naar een andere plek voor hem dichterbij huis, die heb ik helaas nog niet kunnen vinden.
Graag alleen antwoorden als je daadwerkelijk verstand van zaken hebt en of gelijksoortige ervaringen hebt! Knipoog

Bedankt Haha!

FriesWytske

Re: Hoevaak per week in de winter bijvoeren?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-08 20:57

Wij hebben een paar oude paarden die in de winter ook dag en nacht buiten lopen. Wij zetten er een baal kuil bij en voeren vooral de oude fries brokken bij. Je moet echt even aanzien of ze die brokken wel nodig heeft. Anders zou ik ze weglaten. En zorg er wel voor dat ze altijd kan beschikken over drinkwater. Dus als het heeft gevroren even het ijs breken in haar waterbak.

mysa
correspondent/vertaler

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-08 21:02

Brok weet ik niet, dat krijgen ze bij mij maar in zeer kleine hoeveelheden, hooi: heb je een overdekte ruif oid? Dan zou het wel gaan denk ik, maar zoniet, dan hangt het toch wel erg van het weer en toestand van het land af. Mijn ervaring is wel dat ze bij een grote hoeveelheid hooi ongelofelijk gaan rommelen, waarna een groot deel vervolgens vertrapt in de modder ligt en ze dat later dus niet meer eten. Zou zelf dus een andere oplossing zoeken. En het feit dat ze niet willen voeren vind ik ook bedenkelijk. Gaan ze je paard dan wel een beetje in de gaten houden, want dat lijkt me toch wel noodzakelijk, dagelijks toezicht. En water, wat doe je daarmee als het vriest? Als het een beetje hard vriest moet je toch twee keer per dag het ijs er uit halen, lijkt me. En nog een overweging: staat het paard daar dan alleen? Zo komt het op me over, uit je verhaal. En dat is al helemaal vervelend, voor elk paard, maar zeker voor zo'n jonkie.

Woody2015

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-09-08 22:15

Nee ten eerste staat hij zeker niet alleen.
Er loopt een shet merrie bij en misschien komen er in de winter geregeld nog 3 andere shetties bij, dus gezelschap genoeg.
Verder staan onze schapen en geiten er ook nog bij, en daar loopt hij al 2 jaar mee samen.
Er is meer dan voldoende toezicht, staat bij hun aan huis, vanuit hun huiskamer kijk je zo naar de dieren in de wei.
De reden dat zij niet voor ons willen voeren komt omdat hun shet geen bijvoer nodig heeft los van wat brood enzo wat ze ook aan de schapen van ons voert, maar op het moment dat ze di van mij extra hooi moet geven of brokken ziet ze dat als een verplichting en dat willen ze niet, ook mede het feit dat die shetjes het dus goed zonder doen, en daar bemoei ik me verder dan ook niet mee, met hun pony bedoel ik.
Het water regelen ze altijd super maar dat komt omdat ze dat ook voor haar dieren moet doen, dus dat zit dik in orde.
Het is puur het feit dat mijn paard niet genoeg heeft aan dat gras wat er staat in de winter, ook al hebben ze 2 grote weien.
Vandaar dat ik me afvroeg of het ook voldoende zou zijn als ik om de dag ging, of om de 2 dagen?
Ik ben namelijk ook bang als ik er teveel hooi bij doe ineens ze ermee gaan sleuren en er veel verloren gaat.
Verder heb ik daar geen overdekte ruif, wel zou ik het hooi in zijn schuilhok kunnen voeren, in de andere wei hebben ze geen hok maar dan zou het eventueel met hooinetten kunnen?

marloes1987

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-08 22:24

pre schreef:
Ik ben namelijk ook bang als ik er teveel hooi bij doe ineens ze ermee gaan sleuren en er veel verloren gaat.
Verder heb ik daar geen overdekte ruif, wel zou ik het hooi in zijn schuilhok kunnen voeren, in de andere wei hebben ze geen hok maar dan zou het eventueel met hooinetten kunnen?

Je kunt het proberen in een lage ton te voeren, of inderdaad in een hooinet. Zo doen we het bij die van ons ook. En die staan met 2 en krijgen hartje winter 2 plakken per dag. Maar ik zie vaak genoeg dat ze het niet in 1 dag opeten, dus om de dag zou volgens mij makkelijk kunnen.
Mits de shetten natuurlijk niet mee gaan staan eten Knipoog

Woody2015

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-09-08 22:40

Haha ja als die shetten mee gaan eten dan moet ik er maar gewoon wat meer hooi in doen.
Dat is altijd nog goedkoper dan iedere dag heen enweer te rijden om hem wat hooi en brokken te geven Knipoog

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-08 22:42

Ik zou denk ik gewoon een hele rol kuilgras in het land laten zetten.

Woody2015

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-09-08 14:33

Wat kan ik een ong paard in de winter het beste bijvoeren naast hooi?
Alleen brokken of zijn er andere soorten voer beter?
Welke brokken dan, de basis of de dravers?

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-08 20:41

wij hebben ook een aantal paarden die gewoon de hele winter buiten blijven,ook het jonge spul.

ze krijgen onbeperkt hooi , een liksteen en de jonge paarden ongeveer een halve kilo onderhoudsbrok.

doen ze het allemaal prima op en groeien als kool Haha!

Woody2015

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-09-08 09:16

ok fijn om te weten.
Gelukkig hebben mijn schoonzus en haar vriend toch gezegd te willen voeren iedere dag mits ik er goed voor zorg dat alles aanwezig is.
Ben ik dus heel blij om, want ik had niet meer gedacht dat ze van gedachten zouden veranderen.
Dus ik zal hem op basis of draversbrok gaan zetten, even kijken wat het beste is en daarnaast zal hij samen met het shetje hooi krijgen, alleen denk ik niet dat er onbeperkt hooi in de wei zal zijn omdat ik geen overdekte voederplaats heb en het mij dus beter lijkt om een zekere hoeveelheid te voeren zodat niet ales word vertapt.

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-08 07:49

een hooinet kopen van www.hooinet.nl die voldonderen met hooi en klaar

brokken zijn niet nodig Knipoog

Tinky12

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-08 08:13

Vond al een beetje vreemd dat ze je paardje niet wilde voeren,zoveel moeite is het niet om hem een beetje te geven als je toch hooi gaat brengen.Dat alles op voorraad moet zijn vind ik logisch Knipoog

Waarom maak je zelf geen overdekte ruif,blijft je hooi schoon en droog en is makkelijk met vullen.Je kunt hem dan ook zo maken dat de shetten er niet te makkelijk bij kunnen zodat ze niet teveel binnen krijgen.

Woody2015

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-09-08 15:42

Ja ik vond het ook nogal onzin, zijn een paard sec., voer in de bak klaar.
Ik heb me vriend al een beetje hintjes gegeven voor een soort ruif te maken, haha Knipoog
anders worden het idd hooinetten, hang ik ze gewoon op verschillende plaatsten en hoogtes aan de palen vast.
Verder heeft Juan echt brokken nodig, ik heb meermaals geprobeerd ze een tijdje niet te voeren en hij valt meteen erg terug in zijn gewicht, hij eet namelijk niet altijd even goed hooi, terwijl de kwaliteit altijd super is.
Vandaar dat brokken bij hem echt nodig zijn, zeker als hij groeit.

_Noah_

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-08 12:43

Wat je ook kunt doen zijn die pavo koeken voeren (summerfit of liga) daar zit van alles in en heb je familie ook niet de toestanden met paarden uit elkaar houden terwijl jou paard brok krijgt!

Ik zou geen standaard hooinetten ophangen in de wei, die van arabesk zijn steviger en straker te bevestigen dan zo'n zak die los bungeld in de wei en met alle gevolgen van dien als ze losraken!

Ik zou in de schuil of aan de schuilstal en hooiruif bevestigen en ik weet niet of het mogelijk is om in de andere weide het hek te verhogen en er daar ook 1 op te hangen
http://www.agradi.nl/product?sc=Voederv ... %26+Netten

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-08 12:50

Je heb een baal hooi en een baal hooi. (kwaliteit en grootte)
Mijn ervaring is dat een baal hooi toch snel op is....Ik ben toen overgegaan op kuil en dat beviel heel goed. Maar óók die moet wel droog liggen anders wordt dat ook een zootje.

Dani_

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-08 14:25

Ik zie de toegevoegde waarde van brok niet voor een paard dat lekker op de wei loopt met 24/7 de beschikking over ruwvoer (vergeet een mineralenliksteen niet).

Dat je paard zo invalt wanneer je hem van de brokken afhaalt is juist een teken dat je zijn eetpatroon moet normaliseren, het is voor een jong paard niet normaal om op zoveel brokken te moeten leven. Krachtvoer is behoorlijk ongezond en in de meeste gevallen echt onnodig. Áls je al brokken wilt voeren kun je dit het beste in zo klein mogelijke porties doen, verdeeld in 6 kleine porties over de gehele dag ofzo. Maar 1 á 2 kilo brok voeren in 1 keer lijkt me zéér onverstandig.

VMarleen

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-08 14:00

een paard in de groei heeft voedingstoffen nodig om te kunnen groeien en ik zou daar zeker iets anders dan hooi bijgeven. Maar hoever valt hij terug in zijn gewicht?